حکمرانی بنی امیه بیش از فساد، آلوده به «وقاحت اخلاقی» بود
هادی سروش:

حکمرانی بنی امیه بیش از فساد، آلوده به «وقاحت اخلاقی» بود

هادی سروش، استاد حوزه علمیه قم، در عزادارای حسینیه محبان الائمه در روز اول ماه صفر گفت: بلایی که در حکمرانی بنی امیه بر سر دین آوردند بی نظیر است. در این رابطه دو جمله امام علی(ع) را مدنظر داشته باشیم؛ اول اینکه طبق نقل کتاب «الغارات» فرمود «بنی امیه در قدرت خود دین را به بازی گرفتند»! و دوم اینکه در نهج البلاغه خطبه ۱۶۲ فرمود: «بنی امیه سرچشمه دین را مسموم کردند». روشن است وقتی سرچشمه دین مسموم شود یعنی نماز و روزه و حج تا دعا و مناجات‌ها همه مسموم است و فکر دینی مردم را مسموم می‌کند.
سه اقدام اعتراضی حضرت زهرا (س) در فضای سرکوب و اختناق
حجت‌الاسلام سروش محلاتی:

سه اقدام اعتراضی حضرت زهرا (س) در فضای سرکوب و اختناق

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد سروش محلاتی استاد درس خارج حوزه علمیه قم، ضمن توصیف شرایط اختناق و استبداد پس از وفات پیامبر (ص) توضیح داد که حضرت فاطمه (س) چگونه در این شرایط، به بیان اعتراض خود پرداختند. فاطمه (س) کار بسیار بزرگی کرد که ما هنوز هم عظمت آن کار و آن جهاد و آن اعتراضی که ایشان داشت را نمی‌توانیم درک کنیم. ایشان مسیر را برای شیعه عوض کرد و به ما فهماند نباید تسلیم قدرت‌های طاغوتی شد. این روشی بود که حضرت نشان داد. خود حضرت برای این مقاومت هزینه سنگینی داد، هرچه داشت داد، اما این مسیر را در تاریخ نشان داد و حفظ کرد.
عاشورا حرکتی در امتداد «بعثت» و «غدیر» و چالشی جهت تبیین «فلسفه انتظار»
آسیب‌شناسی جامعه عصر عاشورا؛

عاشورا حرکتی در امتداد «بعثت» و «غدیر» و چالشی جهت تبیین «فلسفه انتظار»

با قیام ابا عبدالله الحسین (ع) به الگو‌های اسلامی توجه بیشتری شده و حرکت آن حضرت توانست مبانی نظری و فرهنگی اسلام را تبیین و الگوی مناسبی را در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ارائه دهد. هرچند فرهنگ اسلامی در این دوره مجالی برای رشد پیدا نکرد، اما بازتاب‌های نهضت در دوره‌های بعد اصول فرهنگ اسلامی و سنّت حقیقی پیامبر (ص) و امامان (ع) را تحت تأثیر قرار داد.
مقتل خوانی عالم اهل سنت عربستانی برای امام حسین (ع)
تقرب به اهل بیت؛

مقتل خوانی عالم اهل سنت عربستانی برای امام حسین (ع)

همدردی عاطفی و همنوایی روحی با عاشورا و شهادت امام حسین (ع) و یارانش اختصاص به شیعیان نداشته و در میان اهل سنت نیز بسیار دیده می‌شود. از این‌رو، اهل سنت به طور عموم از شهادت امام حسین و یارانش اظهار اندوه و حزن کرده و در عمل هم از فجایع کربلا اظهار نفرت و انزجار نموده‌اند. حتی این رسم به جامعه مسیحیان هم کشیده شده است. بعنوان نمونه در خصوص مصیبت خوانی اهل سنت می‌توان به مقتل خوانی شیخ سعد البریک، مفتی معروف عربستانی و امام مسجد خالد بن سعود در ریاض و مواردی همانند اشاره داشت.
حساسیت به یزید صرفا برای فسق و فجور نبود، حساسیت به ظلم و خوی استثماری بود
اسفندیاری:

حساسیت به یزید صرفا برای فسق و فجور نبود، حساسیت به ظلم و خوی استثماری بود

محسن اسماعیلی عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: بارزترین، زیباترین و جذاب‌ترین بخش واقعه عاشورا حقی است که امام حسین برای تک تک افراد چه در جبهه داخلی و چه در جبهه دشمن برای آگاهی و انتخاب آگاهانه و تعیین سرنوشت قائل بود.
همه چیز درباره سازمان سیاسی بهائیت
بیت‌العدل بالاترین مرکز رهبری تشکیلات بهایی؛

همه چیز درباره سازمان سیاسی بهائیت

سازمان سیاسی بهائیت از گذشته به‌مثابه یک سازمان ذی‌نفوذ سعی داشته در ارکان قدرت نفوذ کند. در حکومت گذشته، رسمیت یافتن مهم‌ترین گامی بود که به سازمان بهائیت یاری می‌رساند تا رسماً و به‌طور قانونی برای تصاحب حکومت اقدام کند. البته آرزویی که به آن نرسید. در واقع یکی از علل تبدیل شدن بهائیت به سازمان سیاسی ذی‌نفوذ رسمیت نداشتن آن بود. البته بهائیت، چون در قالب دین فعالیت می‌کرد و ایدئولوژی خود برای کسب قدرت را در پوشش دین قرار داده بود، نمی‌توانست رسماً به حزب تبدیل شود.
تاریخچه عزاداری محرم در ایران و آسیب‌های وارده در وضع موجود
شور عاشورایی یا شعور حسینی؟!

تاریخچه عزاداری محرم در ایران و آسیب‌های وارده در وضع موجود

به نظر می‌رسد که بدلیل ابتلا بنوعی عرفی گرایی، کمترین توجه به تاریخچه عزاداری بر حسین (ع) از دو بعد تاریخی و اثرگذاری‌های تربیتی آن صورت نپذیرفته و این رسم فرهنگی تربیتی، دچار انواع آسیب‌ها نظیر مداح گرایی، بدعت‌های تقلیدی از رسوم مسیحی و هندی و صد البته، مدگرایی انحرافی جوانان شده است. ریشه مراسم عاشورا را باید در سوگواری‌های اهل بیت، سوگواری‌های همگانی آل بویه و سوگواری‌های رسمی صفویان جستجو نمود که بتدریج در دوره‌های زندیه و قاجار شکل پذیری عرفی خاصی را تجربه نموده و تا به امروز رسیده اند. چنانچه کم توجهی به اصلاح سنت‌های نادرست و کج روی‌های تحمیلی با رویکرد ارزشی و فرهنگی، مورد توجه قرار نگیرد، مسلما از اثرگذاری‌های تربیتی و اصالت مراسم محرم کاسته خواهد شد.
از «محمد» مکه تا «محمد» سامرا ...
مبعث پیامبر؛

از «محمد» مکه تا «محمد» سامرا ...

۲۷ رجب سال چهل عام الفیل، جبرئیل، امین وحی الهی، بر قلب بنده نیکوکار خداوند در غار تاریک حرا ندای «اقرأ باسم ربک الذی خلق» را نازل کرد؛ تا با نورانیت کلام وحی، محمد پسر عبدالله نه فقط غار تنگ و تاریک حرا، بلکه جامعه ظلمانی زمانه را به برکت کلام معبود روشن کند.
بهره گیری از علمای مزدور، افراد خون ریز و سیاست فریب از اصلی‌ترین شاخصه‌های دیکتاتوری هارون الرشیدبود
استاد سروش محلاتی :

بهره گیری از علمای مزدور، افراد خون ریز و سیاست فریب از اصلی‌ترین شاخصه‌های دیکتاتوری هارون الرشیدبود

آیت الله سروش محلاتی بهره گیری از علمای مزدور، افراد خون ریز و سیاست فریب را از اصلی‌ترین شاخصه‌های دیکتاتوری هارون الرشید دانست و گفت: اگر تاریخ را درست خوانده بودیم و دشمنان آن‌ها را می‌شناختیم، در تاریخ شیعه با این همه مکر و فریب به نام دین روبرو نبودیم.
سقفیه برنامه سوره، نیامده رفت!
توقف برنامه سوره؛

سقفیه برنامه سوره، نیامده رفت!

مقرر شده بود که برنامه سوره اقدام به پرداختن به یکی از موضوعات پرچالش تاریخ اسلام یعنی بحث سقفیه نماید. اما بنا به دلایلی که اعلام نشده (اما قابل حدس است)، پخش این برنامه متوقف شد و به موعدی دیگر موکول گردید