پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
pic
هشدار سازمان بازرسی درباره گرانفروشی بلیط هواپیما ، تاخیر در پروازها و نارضایتی و سرگردانی مسافران
احمد اسدیان معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در پی بازدید از فرودگاه بین المللی مهرآباد و گله مندی مردم از برخی موضوعات به وزیر راه و شهرسازی نامه هشداری زد. وی در این نامه بیان داشت که این بازدید در راستای احقاق حقوق عامه و رصد و پایش سایت‌ها و دفاتر فروش بلیت هواپیما در دستور کار این سازمان قرار گرفت که نتایج حاصله مؤید نارسایی‌ها و مشکلاتی در این حوزه است.اسدیان به عدم تمکین برخی از شرکت‌های هواپیمایی برای رعایت سقف قیمت مصوب پس از موقوف الاجرا شدن رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا از وزیر راه و شهرسازی خواسته شده که بر اساس بند «ج» ماده (۱۱) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده (۴۲) آیین نامه اجرایی قانون مرقوم و به منظور اجرای صحیح قانون و جلوگیری از فروش بلیت خارج از شبکه رسمی «ایجاد بازار سیاه» و مازاد بر ظرفیت هواپیما و همچنین جلوگیری از فروش چارتری و اجباری بلیت هواپیما به همراه محل اقامت شامل مسافرخانه، هتل و ...، نظارت مؤثر بر شرکت‌های هواپیمایی برای رعایت شیوه نامه حقوق مسافر هوایی اعمال شود.
محسن احمدی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان:
پیوستن ایران به جمع ۵ کشور سازنده راکتورهای فوق سنگین متانول
نخستین راکتورهای بومی فوق سنگین تولید متانول توسط گروه صنعتی ماشین سازی اراک ساخته و تحویل داده شد.طراحی و ساخت تجهیزات فوق حساس راکتور سنتز قبلا در انحصار شرکت دانمارکی تاپسویی و سازندگان اروپایی بود که پس از اعمال تحریم‌ها، شرکت تاپسویی اقدام به متوقف کردن ساخت این تجهیزات کرد اما با توان مهندسان شرکت ماشین سازی اراک، تولید این راکتورها برای نخستین بار در کشور انجام شد. محسن احمدی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بیان داشت که با ساخت و تولید این راکتور، شاهد هم افزایی و موفقیت شرکت‌های زیرمجموعه صندوق از جمله شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک و پتروشیمی دنا در راستای بومی سازی صنایع فوق سنگین، تقویت اقتصادی و سودآوری برای صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم.رآکتورهای تولید متانول با طول حدود ۱۶ متر، قطر بیش از ۵ متر و وزن ۳۶۰ تن از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین تجهیزات مورد نیاز جهت تولید متانول بوده که به عنوان قلب مجتمع‌های تولید متانول از آن‌ها یاد می‌شود و برای نخستین بار در کشور مطابق با استانداردهای جهانی در ماشین‌سازی اراک طراحی و ساخته شده است.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
بازهم ادعاهای سقف سوراخ کن زارع پور( کی می ری راحت شیم):
پوشش ۷۰ درصدی فیبرنوری در سال آینده +آفتابه لگن هفت دست ، شام و نهار هیچ چی !
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سال آینده برای پوشش فیبرنوری سال درخشانی خواهد بود، گفت: پوشش فیبرنوری در سال آینده در کشور به حدود ۷۰ درصد خواهد رسید. باید از این آقای به اصطلاح وزیر پرسید که واقعا فهم کافی از ادعا‌های خود دارد یا خیر؟ بنده خدا، ما با داشتن چندین و چند خط پر سرعت در رسانه در بیخ گوش دفتر شما در یکی از امن‌ترین جا‌های شهر تهران، هزار مشکل داریم از چه چیزی حرف می‌زنی؟ واقعا برای خودمان ار داشتن وزیری در وزن تو متاسفیم. متاسف و ناامیدیم از نمایندگانی که به امثال تو رای اعتماد می‌دهند. زارع پور، برای خودت هم شده، یک تکانی بخور. وضعیت اینترنت کشور فاجعه است. اثرات و پیامد‌های این فاجعه را شاید نشود در ذهن بعضی از دوستان ما فرو کرد، اما حداقل تو بفهم. بفهم چه بلایی دارد سر منافع ملی و سرعت کند توسعه در کشور می‌آید. بفهم و حداقل یک تکانی به خودت بده. اِسْمَعْ اِفْهَمْ یا فُلانَ بْنَ فُلان.
پرده‌ای جدید از سوء استفاده از برندهای خارجی:
فروش تلفن همراه مونتاژ داخل به اسم ویتنام + اعتراضات قبلی نوکیا
در حالی بر روی جعبه یکی از تلفن‌های همراه عبارت تولید ویتنام ثبت شده است که این محصول براساس استعلام سامانه همتا در حقیقت مونتاژ داخل ایران است.لازم به توضیح است که چندی پیش ماجرای تولید تلفن همراه در داخل کشور اما با برند شرکت سوئدی نوکیا آن هم بدون مجوز شرکت اصلی در ایران خبرساز شد. این اتفاق سبب واکنش شرکت نوکیا و همچنین سفیر سوئدی در ایران شد. با وجود اعتراض شرکت اصلی و سفیر کشور مبدا این شرکت، محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفته است که اگر به هر دلیلی این واحد توانسته باشد طبق استانداردهای داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت مجوزهای لازم را اخذ کند، با توجه به شرایط تحریم دیگر الزامی نیست که مدرک معتبر از کشور میدا برند کسب کند.
هیچ پروژه‌ای در کشور مهمتر از فشارافزایی پارس جنوبی نیست
وزیر نفت مدعی است که هیچ پروژه‌ای در حال حاضر مهمتر از پروژه استراتژیک فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی در کشور و صنعت نفت نیست؛ اگر این پروژه طی سه تا چهار سال آینده انجام نشود، در این میدان شاهد افت فشار محسوسی خواهیم بود. این پروژه نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و خوشبختانه مطالعات اولیه آن رو به اتمام است. وی با تاکید بر این که تا پایان امسال تولید نفت کشور به همت کارکنان شرکت ملی نفت ایران و تلاشی که برای افزایش صادرات صورت می‌گیرد، به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه خواهد رسید، گفت: در سال آینده تلاش می‌شود تولید به مرز ۴ میلیون بشکه در روز برسد. ایران ۱۶۳ میلیارد بشکه نفت درجا دارد؛ و ر اساس برنامه هفتم توسعه تولید نفت کشور بایستی به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد که رسیدن به این هدف قطعا بدون سرمایه گذاری‌های جدید دست یافتی نخواهد بود.
یعنی چی آمادگی فنی برای اجرای راه آهن رشت آستارا وجود ندارد جناب خادمی ؟ بچه گیر آوردی یا خودت را خیلی گنده دیدی؟
خیرالله خادمی بیان داشته است که در سفر اخیر هیات روسی به ایران موضوع انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت آستارا در کمیسیون مشترک مطرح نشد. از آنجایی که هنوز آمادگی فنی برای اجرای پروژه وجود ندارد، از این رو، موضوع در کمیسیون مشترک هم مطرح نشد و به زمان دیگری موکول شد.سوال اینجاست که منظور ایشان از وجود نداشتن آمادگی فنی چیست؟ بلاتکلیفی دو دهه‌ای پروژه ریلی رشت - آستارا، حجم زیادی از جریان سازی اقتصادی و تجاری اوراسیا در این مسیر را سرگردان کرده و حال باید منتظر بود و دید این پروژه با حضور روس ها به سرانجام می رسد؟ بزرگراه بندر فاو عراق راه بیفتد، عملا اهمیت راهبردی این خط اهن به نصف می رسد. می فهمی چی می گی جناب خادمی؟
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
فروش مکمل در جایگاه‌ها غیر قانونی است + ممنون از لطف شما، کم فروشی جایگاه دارها را چه کنیم آقای سازمان بازرسی؟
سوگند شرعی و قانونی یاد می‌کنیم که بخش زیادی از جایگاه‌های بنرین کشور مبتلابه تخلف و جرم کم فروشی هستند. موضوعی که شرکت پخش با آن وسیله سنجش گر آفتابه فرم دوره قاجاری خودش زیر بار نمی‌رود و مقصر را خرابی عقربه بنزین و سنجش گر باک خودرو‌ها می‌داند. همچنین زیر بار استفاده از ارلن یا بشر آزمایشگاهی با سطح تراز و ظرفیت چهار لیتر برای سنجش کم فروشی‌ها توسط مردم هم نمی‌رود. ده‌ها بار هم تذکر دادیم و نرود میخ آهنی بر سنگ. بشکل خاص و به اتهام قصور، تقصیر، اهمال و ترک فعل منجر به کم فروشی از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و به اتهام ضعف نظارت بر عملکرد شرکت‌های پیمانکار تنظیم پمپ‌های جایگاه داران از شرکت استاندارد، شکایت داریم. انتظار می‌رود که سازمان بازرسی کل کشور، با بررسی تصادفی وضعیت صد جایگاه، اقدام به راست آزمایی ادعا‌های مطرح شده نماید. در صورت تائید به اطلاع می‌رسانیم که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، به مدت هشت سال است که در این خصوص هشدار می‌دهد، لذا جلب به بازرسی مدیران عامل و روسای سازمان فعال در هشت سال اخیر، مورد درخواست است.
نظرات منتشره: ۲ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
سپهر و جفیر جوان‌ترین میدان‌ نفتی ایران و داستان همت گسترش انرژی پاسارگاد
میدان‌های نفتی سپهر و جفیر در غرب کارون، که در سال ۱۳۹۱ کشف شده‌اند را می‌توان جوان‌ترین میدان‌های نفتی ایران دانست که با شروع به‌کار دولت سیزدهم استفاده حداکثری از ساخت داخل در توسعه آن، اولویت قرار گرفت. در همین راستا و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و پشتوانه تجارب پیشین توسعه میادین نفت و گاز کشور، قراردادی در قالب قرارداد‌های جدید بالادستی نفت و گاز موسوم به IPC بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ایرانی گسترش انرژی پاسارگاد منعقد و عملیات اجرایی توسعه این میدان پس از اخذ مجوز‌های لازم آغاز شروع شد. میزان سرمایه گذاری این طرح ۲ هزار و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد و میزان نفت قابل استحصال تا پایان قرارداد ۵۴۰ میلیون بشکه پیش بینی شده است. تعداد چاه‌ها تا انتهای مدت قرارداد (۲۰ سال) ۱۳۰ حلقه چاه و میزان تولید بیشینه ۱۱۰ هزار بشکه نفت در روز تعیین شده است. در حال حاضر ظرفیت تولید در این میدان‌ها ۵۰ هزار بشکه نفت در روز است که با پشتوانه بومی سازی تجهیزات “تکمیل چاه” با فشار ۱۰ هزار پام برای نخستین بار محقق شد. انتظار می‌رود با شروع فرایند تولید از این میادین جدید (Green) و ادامه سرمایه گذاری شبکه بانکی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در فعالیت‌های توسعه میادین گام مهمی در جهت افزایش تولید نفت خام در کشور برداشته شود.
مسافران قطار تهران سنندج در راه ماندند و راه اهن بجز اعلام نقص فنی، هیچ نگفت!
قطار سنندج تهران گویا ظهر روز جمعه دچار نقص فنی شد و مسافران ساعت‌ها در کوپه‌های قطار سرگردان شدند. گویا مشکل فنی در دیزل موجب شد تا قطار در ۲۵ کیلومتری سنندج نزدیک قروچای در راه بماند، اما با رسیدن دیزل جایگزین از همدان، مشکل برطرف و مسافران با تاخیری چند ساعته، به مقصد رسیدند. سوال اینجاست که چرا راه آهن توضیحاتی رسمی با ذکر شیوه جبران خسارات وارده بر مسافران، ارایه نکرده است؟ این دومین بار است که قطار تازه تاسیس سنندج دچار نقص فنی می‌شود و مسافران برگشتی سنندج به تهران را نیز سرگردان کرده است. بار اول با رویکرد وقوع حادثه فنی، سکوت کردیم، اما افکار عمومی در این مرتبه توضیح قانع کننده نیاز دارد.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
رفتار برخی مسافران، مانند پیاده‌نشدن از هواپیما برای اعتراض به تأخیر پرواز یک جرم مسلم است +کاپیتان صحیح می فرمایند، اما فراموش کرده اند که جاده قانون همیشه دو طرفه است
رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها، در جلسه هم‌اندیشی سفر‌های نوروزی ۱۴۰۳ که با حضور معاونان و مدیران کل ستادی و فرودگاهی روز چهارشنبه برگزار شد بیان داشت که بدون‌شک خدمت به مسافران را وظیفه خود می‌دانیم؛ اما رفتار برخی مسافران در مواقعی، چون پیاده‌نشدن از هواپیما برای اعتراض به تأخیر پرواز یک جرم مسلم است که مانع خدمت‌رسانی به سایر مردم می‌شود. در همین راستا با تعامل با دستگاه‌های قضایی و رسانه‌ها می‌توان ضمن جرم‌انگاری و فرهنگ‌سازی موارد این چنینی از ناهنجاری‌های مشابه در سایر فرودگاه‌ها جلوگیری کرد. لازم به توضیح است که هرچند طبق گفته کاپیتان با چند مصداق جرم اختلال در نظم عمومی، ممانعت از دسترسی به حق، آشوب به قصد ضربه زدن به امنیت ملی (آخرشه دیگه)، به بحث ورود کرد و در ظاهر نظم را بازگرداند. اما روحیه وندال گری و خشم ناشی از حق کشی را چه می‌کنید؟ با یک سنجاق ساده می‌توان ده‌ها و صد‌ها خسارت بر صندلی هواپیما وارد کرد. می‌توان بهانه جویی نمود و با کمترین مورد درگیری ساختگی، اما کاملا قانونی با مهماندار ایجاد کرد و صد‌ها رفتار نامناسب دیگر. کاپینان عزیز ما بجای هشدار دادن‌های یکطرفه، یادش باشد که جاده قانون دو طرفه است. مردم مریض نیستند که از هواپیما پیاده نشوند و یا درگیری ایجاد کنند. عملکرد نادرست ایرلاین‌های دارای تاخیر و رفتار غیر حرفه‌ای ان‌ها باعث ایجاد این فضای نارضایتی و آشوب می‌شود که به هیچ وجه زیبنده جامعه ما نیست.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
پایان ماجرای خرید ۵ میلیون دلار تجهیزات «ایران ایر» از «لوفت هانزا» + بهانه ای بنام تحریم و فراموش کردن ظرفیت های حقوقی
بر اساس توافقات صورت گرفته در برجام، خرید هواپیما از سه شرکت ایرباس، بوئینگ و‌ای تی آر، مجاز شناخته شد. اما با خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، این قرارداد اجرا نشد و از حدود ۳۰۰ هواپیمایی که قرارداد خرید آن امضا گردید، فقط تعدادی هواپیمای‌ای تی آر به ایران تحویل شد که در خصوص این هواپیما‌ها هم بحث زیادی وجود دارد. سوال اینجاست که چرا در خرید هواپیما‌ها و در بخش شرایط ویژه قرارداد، پیش بینی شرایطی نظیر بازگشت تحریم‌ها دیده نشد؟ چرا ایران ایر، بعد از ایجاد مشکل در تامین قطعات تعهد شده ای. تی. ار، اقدام به طرح دعوی حقوقی و ادعای اخذ ضرر و زیان نکرد؟ مگر آقای محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادعای تولید موتور هواپیما را نداشتند، چه شد که با خوشحالی به ورود موتور از لوفت هانزا روایت و حکایت می‌کنند؟ بدون پرده عرض می‌کنیم که وجود برخی از مدیران در جمهوری اسلامی، لکه ننگ محسوب می‌شود تا عامل پیشبرد امور. تعداد این گروه هم کم نبوده و متاسفانه بدلیل ضعف مفرط در نهاد‌های نظارتی، سایه شوم شان در همه بخش‌ها وجود دارد. فرزادی پور مدیرعامل هما از تحویل تجهییزات ۵ میلیون دلاری از لوفت هانزا می‌گوید و بدهی ۲۰ همتی که قادر به پرداخت آن نیست. مرحبا بر مدیریت مجموع الجزایری.
حاشیه های سود واردات و فسادهای گسترده در سیستم های دولتی:
زنگ خطر تکرار فساد چای دبش در موتورسیکلت+چرایی ارزپاشی بی رویه برای مونتاژ
ابوالفضل حجازی رییس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران گفت: کل مصرف واقعی ارز موتور سیکلت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار است در حالی که هم اکنون نزدیک به یک میلیارد دلار به این بخش ارز تزریق می‌شود. یک شرکت در ایران ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیما می‌گیرد و ارز را هم برای خرید هتل و… از کشور خارج می‌کند به گونه‌ای که مشخص نیست این پول کجا می‌رود. در مقابل شرکتی داریم که از ابتدای سال به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده و هیچ ارزی هم نمی‌گیرد. کسانی که این ارز‌ها را می‌گیرند بسیار مهندسی شده جلو می‌روند و تبلیغات وسیعی هم دارند. در مقابل شرکتی داریم که به دلیل تأخیر در دریافت ۱۰۰ هزار دلار ارز بیش از ۷ ماه است که قطعاتش در گمرک مانده است.۱۵ سال پیش در بخش موتورسیکلت بیش از ۶۰ درصد تولید داخل داشتیم، اما هم اکنون تولید موتورسیکلت مونتاژی شده است. فساد در سیستم تخصیص ارز باعث شده که به این روز بیفتیم. برخی کارخانجاتشان تعطیل شده و برخی به صورت بی رویه ارز می‌گیرند و در قالب ۳۰ قسط موتور می‌فروشند. چه اتفاقی افتاده که ناگهان مصرف ارز ۱۰ برابر شده و عمق ساخت تولید داخل کمتر از ۱۰ درصد شده است؟
جلوگیری از مراجعه تهران به دادگاه داوری بین‌المللی و جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری:
تصمیم پاکستان برای آغاز ساخت بخش ۸۰ کیلومتری خط لوله گازی صلح (ای . پی)
اسلام‌آباد قصد دارد ساخت بخش ۸۰ کیلومتری پروژه خط لوله گاز از مرز ایران تا گوادر را با هزینه ۱۵۸ میلیون دلاری آغاز کند تا در صورت تصمیم تهران برای مراجعه به دادگاه داوری بین‌المللی، جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری را نپردازد.تحت این پروژه ،پاکستان ملزم به احداث ۷۸۱ کیلومتر خط لوله در داخل خاک خود برای دریافت گاز ایران است که تاکنون اقدامی انجام نشده. طبق توافقنامه، قرار بود این پروژه تا ژانویه سال ۲۰۱۵ آغاز شود.شرکت نفت ایران در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، یک اخطار نقض مادی را به طرف پاکستان صادر کرده و یک مهلت ۱۸۰ روزه به شرکت توسعه زیرساخت گاز این کشور داده است.
کشور‌های همسایه، ایران را در ترانزیت دور زده و در آینده از تله‌های ترانزیتی ضربه خواهیم خورد+ مشکل در زیرساخت نیست، در دیپلماسی است
مرتضی نوروزی مدیر پروژه طرح‌های ملی شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی و نقش آن بر رشد متوازن اقتصاد ملی، با بیان اینکه از تله‌های ترانزیتی در کشور ضربه می‌خوریم، گفت: مشکل ترانزیت ما زیرساخت نیست، بحث دیپلماسی است و با اینکه منطقه ما ژئوپلتیکی‌ترین منطقه دنیاست، همه کشور‌ها ما را در ترانزیت دور می‌زنند.۲۰ سال است که دنبال طرح جامع حمل‌ونقل ریلی هستیم، اما هنوز به آن دست پیدا نکردیم؛ آن هم به این دلیل که مدیر دولتی نمی‌خواهد به کسی نه بگوید. می‌گوییم اولویت اول ما چابهار است، اما در حال ساخت طرح‌های دیگری هستیم. ما زیرساخت را ساختیم، اما ناوگان نداریم که تقاضا را پوشش دهیم، ۹۰۰ لکوموتیو داریم، اما فقط ۵۷۴ عدد در شبکه است و با چنین ناوگانی نمی‌توان همه تقاضا‌ها را پوشش داد.
گزارش هایی از تخریب تجهیزات فیبر نوریِ برخی شرکت های اینترنتی توسط شرکت مخابرات به ما رسیده
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: شرکت مخابرات ایران دیگر تنها بازیگر حوزه ارتباطات ثابت نیست و باید بپذیرد که رقبایی برای آن درست شده و رفقای جدیدی پیدا کرده و باید در یک فضای رقابتی کار کند و مردم حق انتخاب داشته باشند. زارع پور به برنامه برخوردی وزارت ارتباطات در صورت تداوم روند تخریب فیبرنوری گفت: هر دو بخش خصوصی هستند، اگر کسی نسبت به تخریب اموال دیگری اقدام کند، مراحل آن در قانون مشخص شده و مسیرهای رسیدگی وجود دارد و می توانند طبق قانون پیگیری کنند، ولی به نظر می آید که دوران گذاری است و حتماً با خوبی و خوشی طی می شود.
ادامه تقابل واقعیت ها با ادعاهای مدیران دولتی در حوزه حمل و نقل ریلی :
از ادعای میعاد صالحی درباره نبود مشکل در حوزه حمل و نقل ریلی تا فغان فعالان صنعت و کارشناسان تخصصی
میعاد صالحی می‌گوید که: مشکلی در ورود واگن‌های منطقه CIS به کشور نداریم. هیچ کمبود لوکوموتیوی نداریم، در هر شبانه روز، ۳۰۰ لوکوموتیو باری در کشور تردد می‌کند. بین سه تا ۵ روز بار را از سرخس تحویل می‌گیریم و در بندرعباس تحویل می‌دهیم و.. منتقدین می‌گویند که مدیرعامل راه آهن برای حوزه نرم افزاری و سخت افزاری ایمنی چه اقدامی صورت داده است و چه برنامه‌هایی برای تربیت نیرو و جذب نیرو در حوزه ایمنی داشته یا دارد؟ ممانعت از تقویت بخش خصوصی و میل به تصدیگری دولت بر خلاف تصمیم مقامات عالی نظام و قوانین بالادستی چرا در راه آهن دنباله گیری می‌شود؟ علت تلاش علنی برای بازگشت از خصوصی سازی و دولتی سازی مجدد بخش ریلی چیست؟ تلاش‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای فراوان برای نمایش رکورد شکنی‌های عمدتا گمراه کننده یا کذب برای چیست؟
عزمی جزم برای مقابله با تخلفات ایرلاین های داخلی توسط وزارت راه و شهرسازی + جمع کنید بساط دلالی و گرانفروشی و بهانه تراشی ها را
سال‌های سال است که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال برای افشای تخلفات پشت پرده ایرلاین‌ها آستین همت بالا زد و با راه اندازی موقت سایت ایرلاین پرس (پرواز خبر) موفق به این کار شد. حداقل با دو رئیس سابق سازمان هواپیمایی کشوری مذاکرات و جلسات منظم برای مقابله با تخلفات برگزار شد و متاسفانه آن‌ها هم حاشیه‌هایی داشتند و دست‌هایی در کار بود که بعد‌ها در خصوص این موضوع هم افشاگری صورت خواهد پذیرد. اما آنچه که اهمیت دارد، افشای ماهیت واقعی کار ایرلاین داری بود. از دوستان انجمن شرکت‌های هواپیمایی بپرسید که چقدر هشدار رسانه‌ای در خصوص تخلفات دادیم و اعتنا نکردند. این هم نمونه‌ای از ثمره کار ما. فتح سرزمین، بدون خونریزی. به تمامی صنایع متخلف کشور هم هشدار می‌دهیم که در صورت کم توجهی به فعالیت سالم، به همین صورت و صد البته با قدرت بیشتر ورود موثر می‌کنیم. اینجا، ایران اسلامی است و در گام دوم انقلاب قرار داریم. مختصات را خوب درک کنید تا قبل از اینکه بدلیل تخلفات دچار مشکل شوید.
تکمیل ۱۳۲ پروژه نیمه تمام نفتی در دولت سیزدهم + لطفا لیست پروژه ها را با میزان هزینه و درصد پیشرفت ،منتشر کنید
وزیر نفت بیان داشت که با بهره‌برداری ۷ پروژه نفتی و گازی به ارزش ۲.۲ میلیارد دلار، ۱۵۰ هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور و ۲۸ میلیون متر مکعب هم به تولید گاز ایران اضافه شد. تولید نفت نزدیک به ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه و بیش از یک میلیارد هم تولید گاز خام را شاهد‌یم. از ابتدای دولت ۱۳۲ پروژه نیمه تمام را به بهره‌برداری رساندیم و امروز به همت همکارانمان در شرکت ملی نفت ۸ پروژه نفتی و گازی به شبکه گازی سراسر کشور اضافه می‌شود. بنا بر قانون شفافیت، از وزیر محترم درخواست می‌کنیم که لیست پروژه‌ها را همراه با میزان هزینه و درصد پیشرفت در دولت سیزدهم، منتشر کنند.
نه مردم و نه انجمن‌ها و نه حتی دولت؛ وزیر ارتباطات به هیچکس جواب پس نمی‌دهد؟
لرزه بر پیکر اینترنت ایران و عدم تکان خوردن آب در دل دکتر عیسی در ساختمان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات!
انجمن تجارت الکترونیک سه هفته قبل گزارشی را منتشر کرد که بنابر آن، ایران صدرنشین پایین‌ترین کیفیت اینترنت در جهان است، همچنین رتبه ایران در شاخص اختلال ۴۷ از ۵۰، شاخص سرعت ۵۰ از ۵۰ و محدودیت ۴۹ از ۵۰ است. با وجود سر و صدای زیاد این گزارش تکان‌دهنده در رسانه‌ها در سراسر کشور و واکنش مردم به آن در شبکه‌های اجتماعی، وزارت ارتباطات طی تنها یک جوابیه نوشت:« بخش‌هایی از گزارش خلاف واقع است؛ این ادعاها بدون پشتوانه کارشناسی بوده و چنین تیترهایی افکار عمومی را مخدوش و ایجاد ناامیدی می کند.» اما جای تعجب نیست که وزارت ارتباطات اینگونه جوابیه یکی از مهمترین گزارش‌های نوشته شده در حوزه اینترنت را صادر کند، چراکه شخص وزیر نسبت به درخواست‌های بالاترین مقام اجرایی کشور نیز بی‌توجه است، چه برسد به مردم و انجمن‌ها!
افتتاح خط تولید موتورسیکلت در زندان قم با حضور رئیس کل زندان‌های‌ کشور
اشتغال زندانیان که نقش مهمی در بازپروری آنان دارد، به‌عنوان یک دغدغه جدی سال‌هاست در سازمان زندان‌ها مطرح بوده و قوه‌ قضائیه در مسیر تربیت و اصلاح و بازپروری زندانیان حامی راه‌اندازی کارگاه‌های کارآفرینی در زندان‌هاست. پنجشنبه هفته گذشته هم در همین مسیر؛ اولین خط تولید موتورسیکلت در زندان‌های کشور به بهره‌برداری رسید. زندانیانی که برای این حرفه آموزش‌ دیده و در این خط تولید مشغول شدند می‌توانند بعد از آزادی از زندان در کارخانه تولید‌ موتورسیکلت نیرو‌موتور به فعالیت خود ادامه دهند.زندان لنگرود یا همان ندامتگاه مرکزی قم‌ در ابتدای جاده قدیم قم- کاشان مقصد پنجمین تور نظارتی‌ قوه‌ قضائیه با هدف بررسی وضعیت اشتغال زندانیان و راه‌اندازی اولین خط تولید موتورسیکلت توسط زندانیان بود.
نامه انجمن های مرتبط با لوازم خانگی به رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و اعتراض به عرضه گسترده کالای قاچاق در بازار کشور
سه انجمن اصلی مرتبط با بازار لوازم خانگی(تولید کنندگان لوازم صوتی و تصویری، لوازم خانگی، لوازم خانگی کوچک) در نامه‌ای به رییس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از پایین بودن ریسک عرضه کالای قاچاق در کشور گلایه کردند. نکته جالب اینجاست که شعار سال از یکطرف ، سال های سال است که نسبت به عملکرد سه گانه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز-مرزبانی-گمرک هشدار می دهد و این سه نهاد را بنوعی به آبکش تشبیه کرده است . اما کو گوش شنوا. همچنین از طرف دیگر، انجمن های کارفرمایی که پسوند تولید کننده بر خود گذاشته اند ، بفرمایند که چند درصد قطعات را وارد نموده و مونتاژ می کنند و میزان احتمال ساخت داخل آن قطعه چقدر است؟ کار آنقدر به گند کشیده شده که برای پیدا کردن یک پیچ مولینکس ، باید ده روز دور تهران بگردید؟ بعد این آقایان اسم شان را می گذارند تولید کننده؟ نه اخوی ، اگر بدتان نیاید ما اسم شما را می گذاریم مونتاژ کاران کاسب . در هر حال اصل این نامه درست بوده و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ، دارای کم کاری های مشهود قابل پیگیری قضایی است.
استاندار مازندران و ادعای در دستور کار قرار گرفتن مطالعات استخراج گاز از دریای خزر  + الزام به سوال از وزیر نفت در این خصوص
سیدمحمود حسینی‌پور، استاندار مازندران از فراهم شدن مقدمات لازم برای انجام کارهای مطالعاتی استخراج گاز از ذخایر دریای مازندرانی خزر این استان خبر داد.این درحالی است که وضعیت سایت نفتی سردار جنگل رودسر که در سال ۹۵ به عنوان یکی از پروژه های اولویت دار معرفی شده بود، هم اکنون در هاله ای از ابهام است و نه استاندار گیلان و نه نماینده رودسر اقدام خاصی برای اجرای این پروژه نکرده اند. موضوعی که با توجه به اهمیت آن ، ضرورت سوال نمایندگان مجلس از وزیر نفت( جواد اوجی) احساس می شود.
مذاکرات با چین و اروپا برای انتقال فناوری‌های ساخت مسکن
حسن تیزمغز در کنگره ملی راهبردهای پیشرفت صنعت ساختمان با اشاره به همکاری با کشورهای خارجی در انتقال دانش و فناوری‌های جدید گفت به دنبال این هستیم که با مشارکت شرکت‌های داخلی و خارجی کارخانه‌های پیشرفته تولید مصالح ساختمانی را در کشورمان راه‌اندازی کنیم. وی با بیان اینکه مذاکرات با شرکت‌های چینی بهتر از سایر کشورها پیش رفته‌ است، اظهار داشت: قرار بر این است که دولت نفت بدهد تا بتوانیم در مذاکرات برای پوشش برخی از هزینه‌ها از تهاتر نفت استفاده کنیم که البته با این شرایط نفتی چشم‌انداز خوبی وجود ندارد.
وزارت صمت باید از واردات اسباب‌ بازی‌های خارجی جلوگیری نموده و به جای آن از تولیدکنندگان داخلی حمایت کند! + سیاستی برای اجرا یا گل درشت گویی برای رفع تکلیف؟
قبل از هرچیز باید این سنت نامیمون مدیریتی در کشور را زیر سوال برد که با یک بازدید و یک جلسه مشترک با گروهی از افراد، نباید هیجانی شد و دهان باز نمود و تائید و تکذیب کرد. جناب حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، چقدر از اقتصاد و شرایط اسباب بازی در کشور می‌دانند که در طیفی از تجویز‌های موردی درست تا گل درشت و کلی گویی، به مسئله ورود می‌کنند؟ ما هم معتقدیم که باید جلوی تهاجم فرهنگی از راه واردات اسباب بازی را گرفت. ما هم مثل شما معتقدیم که با بومی سازی و تولید داخل، باید جلوی خروج ارز بشکلی نادرست را گرفت. اما ما مثل شما فکر نمی‌کنیم که پاره‌ای کاسب کار را اسباب بازی ساز بدانیم (تاکید می‌گردد پاره‌ای از تولید کنندگان). ما مثل شما فکر نمی‌کنیم که اسباب بازی‌های دهه شصت و هفتاد و هشتاد، در ۱۴۰۲ کاربرد داشته باشد. ما مثل شما بشکلی کلی و غیر تفکیکی فکر نمی‌کنیم و اسباب بازی‌ها در ذهن ما مخاطب سنی و حوزه کارکردی دارند. ما برخلاف شما معتقدیم که نتوانستیم صنعت و سبک زندگی را در قالب اسباب بازی به کودکانمان ارایه کنیم. ما مثل شما فکر نمی‌کنیم و معتقدیم که از صنعت جهانی اسباب بازی سازی بشدت عقب مانده ایم. یکی از علل این عقب ماندگی هم بخشی از کاسب کارانی هستند که امروز ادعای عدم حمایت دارند. آقای خسروپناه عزیز، از شما با این حد از درایت بعید است که به سادگی خام شوید. نمایشگاه کانون پرورش فکری را مشاهده کردید؟ نمایشگاه بود یا بازار سداسمال؟!
یادداشت و دیدگاه ها
نقطه‌کور خودروی چینی
بازار قطعات یدکی مونتاژی‌ها نرمال است؟
دست‌انداز ناترازی گاز بر اقتصاد + تحلیل مصرف، ذخیره سازی، روند آتی و چالش ها
گزارش ستاره حجتی از هشدار اتاق بازرگانی تهران دربارهٔ مسئلهٔ عمیق ناترازی تولید و مصرف گاز:
حقایق قابل فهم از فرسودگی ورزشگاه آزادی
فرسودگی ورزشگاه آزادی نمادی از فرسودگی تدریجی زیرساخت‌ها در کشور؛
کمبود پوست؛ معضل صنعت چرم کشور+ رشد ۵۰درصدی قیمت پوست ظرف یک سال
از صادرات بی حساب و کتاب سال های گذشته تا کمبود داخلی:
وضعیت امنیت سایبر کشور در وضعیت بغرنجی قرار دارد
نورصالحی، طراح سیستم‌های پیشرفته علم و فناوری:
آرش، تیری که نباید خطا برود
سپهر عبدالله‌پور:
طنز و کاریکاتور
گفتگو و گزارش
از واردات اتوبوس بدلیل کم‌کاری خودروساز داخلی تا توانایی تولید ۵ هزار اتوبوس در سال
مناظره مدیرعامل اتوبوسرانی و نماینده ایران خودرو دیزل :
بازخوانی پرونده حادثه سانچی و حاشیه های آن
به بهانه سالگرد حادثه سانچی؛
صنعت، گرفتار کلونی‌های شلخته
محمد بحرینیان و ریشه‌های صنعتی‌نشدن ایران:
نقد و بررسی
صادرات سنگ متوقف شد؟
شروط صادرات محور شدن ماده خام؛
سراب صادرات گاز
دکتر هاشم اورعی:
وبلاگستان
خواندنیها -دانستنیها
نظرسنجی در شعار سال
تا چه حدی از عملکرد وزارت صنعت،معدن و تجارت، راضی هستید؟
هیچ
کم
متوسط
زیاد
نظرات وگلایه ها
شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ ها
نکته ها و گاف ها
پرطرفدارترین
ICT،های،بیو،نانو،تجهییزات
اصناف،اتحادیه،تشکل ها
ابنیه،راه،خودرو،حمل و نقل
نفت،انرژی،برق