پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۳۰۸
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: در حال حاضر تمامی دشت‌های استان دچار بحران برداشت اضافه هستند.

شعار سال: هوشنگ ملایی مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه اصناف کشاورزی باید در برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه آب ورود کنند، گفت: عملکرد نامناسب چندین سال گذشته باعث شده وضعیت آب دچار بحران شود به‌گونه‌ای که در حال حاضر تمامیدشت‌های هرمزگاندچار بحران برداشت اضافه هستند.

وی افزود:در 11 ماه گذشته برداشتی ازمنابع آب زیرزمینی میناببرای استفاده استان نشده و تنها برداشتمان برای انتقال به سایر نقاط استان از سد میناب است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: امروز مسئله آب بحثی است که نه‌تنها ملی بلکه فراملی شده است، به‌گونه‌ای که حتی بخشی از مشکلات ریزگردها مربوط به اعمالی است که برخی کشورها در حوزه آب انجام می‌دهند؛ برای مثال کشوری سدی احداث می‌کند و مناطق پایین‌دست دچار کم‌آبی می‌شوند.

وی با بیان اینکه متوسط بارندگی استان 30 درصد از میانگین کشور پایین‌تر است، گفت: نوع پراکنش این بارش‌ها نیز به‌گونه‌ای است که مجموع کل بارش هفته به این میزان می‌رسد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه کل منابع آبی استان سه میلیارد مترمکعب است، افزود: اگر سه میلیارد مترمکعب را تقسیم بر جمعیت استان کنیم می‌بینیم که اگر سرانه آب به ازای هر نفر زیر دو هزار مترمکعب باشد، این مقدار کم بوده و هرمزگان را در زمره مناطق کم آب قرار می‌دهد.

ملایی با بیان اینکه هرمزگان مهد مناطق آزاد ومناطق ویژه صنعتیاست، گفت: با پیوستن شهرستان جاسک به منطقه مکران اکنون سه منطقه آزاد و پنج الی شش منطقه ویژه در هرمزگان داریم، در صادرات و واردات پیشتاز هستیم، بیشترین نوار سواحلی کشور و 14 جزیره داریم که همه این‌ها بار مسئولیتی را برای استان ایجاد می‌کند تا نقش پررنگ‌تری در چرخش اقتصاد کشور ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه استان هرمزگان آب‌وهوای بسیار خوبی برای کشاورزی دارد، افزود: مسئله‌ای که استان را رنج می‌دهد بهره‌وری در زمینه آب است، بهره‌وری لازم اتفاق نیفتاده و به ازای هر یک مترمربع آب، محصول لازم را تولید نکرده‌ایم و کشاورزان ما علی‌رغم آب مجانی، خاک و هوای مناسب بهره‌وری خوب را ندارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه اصناف کشاورزی باید در برنامه‌ریزی و مدیریت برنامه آب ورود کنند، گفت: عملکرد نامناسب چندین سال گذشته باعث شده وضعیت آب دچار بحران شود به‌گونه‌ای که در حال حاضر تمامی دشت‌های استان دچار بحران برداشت اضافه هستند.

ملایی با اشاره به اینکه 170 هزار هکتار زمین کشاورزی استان نیاز به اصلاح دارد و الگوی کشت مناسبی طراحی کنیم تا منجر به توانمندی کشاورز و افزایش بهره‌وری شود، افزود: مصرف‌کننده باید به این اعتقاد برسد که آب علاوه بر استفاده مصرفی، ارزش‌افزوده‌ای دارد که موجب توانمندی کشور خواهد شد، در این زمینه باید دو کار انجام شود که یک بخش ایجاد سازه و در کنار آن فرهنگ‌سازی است.

وی با بیان اینکه امروز کاری صورت نمی‌گیرد مگر با وابستگی به آب و همین مسئله ضرورت گام برداشتن در برنامه‌ریزی آب را افزایش می‌دهد، گفت: تعریف واصلاح الگوی کشتباید در استان توسط اصناف کشاورزی انجام شود.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه استفاده بهینه ازمصرف آب، گام دیگری است که باید در زمینه مدیریت آب انجام شود، تصریح کرد: متأسفانه هم در انتقال و هم توزیع آب تلفات داریم و این تلفات به بیش از 65 تا 70 درصد می‌رسد که باید اصلاح شود، منابع آبی در استان داریم که استفاده نمی‌شود و توسط روان آب‌ها وارد دریا می‌شود و باید تلاش کنیم این آب به چرخه مصرف برگردد.

ملایی با بیان اینکهآب منطقه‌ایدر زمینه کاهش تلفات آب گام‌هایی برداشته است، گفت: اقداماتی صورت گرفته تا بتوانیم بخشی از رودخانه‌ها را هدایت کنیم و بخشی از نیاز آب استان از را این بخش تأمین کنیم، بحث دیگر استفاده از ظرفیت آب دریاست که مطالعات بسیاری در این زمینه انجام و اجرایی شده است.

آب‌های زیرزمینی استان هرمزگان نگران‌کننده است

وی با اشاره به اینکه مسئله آب‌های زیرزمینی استان نگران‌کننده شده است، افزود: از 74 دشت موجود در استان حدود 45 دشت مهم است و اقتصاد کشاورزی و منطقه به آن‌ها وابسته است، دشت‌هایی مثل دشت رودان، میناب از این دسته هستند که 90 درصد از 23 هزار فقره چاه‌های استان نیز در همین دشت‌ها واقع شده و میزان بارش سالانه جوابگوی تغذیه این دشت‌ها نیست.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه امروز دردشت‌های پارسیان و مسافرآبادرودان هم مانند میناب نشست داریم، افزود: نشست دشت‌های میناب به‌قدری گسترش یافته که دارد به شهر می‌رسد و اگر این مشکل حل نشود دشت‌هایمان را از دست می‌دهیم.

ملایی با اشاره به اینکه بیش از 20 هزار رودخانه و مسیل در استان داریم، بیان کرد: تمام دشت‌های استان از همین مسیل‌ها تغذیه می‌شوند، مشکلات بسیاری در زمینه حریم بستر رودخانه‌ها داریم، طبیعت مسیر خود را پیدا می‌کند و اگر به جنگ آن رفتیم طبیعت هم به جنگ ما می‌آید بنابراین باید در بحث حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها جدی باشیم.

وی با بیان اینکه حریم 60 متر از مد دریا برای استفاده از عموم است، گفت: در این بخش هم مشکلانی داشته‌ایم اما خوشبختانه با اقداماتی که استانداری و دستگاه‌های قضایی داشته‌اند وضعیت رو به بهبود است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه در بارندگی‌های اخیر آبگیری چندانی در سدها نداشته‌ایم، گفت: امیدواریم رحمت الهی به ما نازل شود چراکه در غیر این صورت وضعیت آب استان بسیار بحرانی خواهد شد، 50 درصد آب استان از میناب تأمین می‌شود هرچند که 11 ماه است برداشتی از منابع زیرزمینی میناب برای استفاده استان نشده و تنها برداشتمان از سد است، بقیه نیاز استان از طریق سد شمیل و نیان تأمین می‌شود.

ملایی با بیان اینکه رفع ایرادات شبکه انتقال آب را در دستور کار قرار داده‌ایم، افزود: دو هزار و 500 هکتار از اراضی را از کانال به لوله تبدیل کرده‌ایم؛ با این کار تلفات از طریق تبخیر به صفر می‌رسد، کنار آن جهاد کشاورزی نیز آبیاری تحت‌فشار را انجام می‌دهد.

طرح فرا استانی انتقال آب از آب‌شیرین‌کن‌ها به هرمزگان، یزد و کرمان نیز در حال اجراست

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه یکی از راه‌های تأمین آب استان از طریقآب‌شیرین‌کن‌هاست، بیان کرد: یک آب‌شیرین‌کن 100 هزار مترمکعبی برای بندرعباس در حال احداث است، همچنین طرح فرا استانی انتقال آب از 160 میلیون مترمکعب آب از آب‌شیرین‌کن‌ها به هرمزگان، یزد و کرمان نیز در حال اجراست که از این مقدار، یک‌سوم آن متعلق به هرمزگان است و بخشی از این یک‌سوم برای صنایع غرب و آب شرب بندرعباس استفاده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه آبی که به یزد می‌رسد گران و هر مترمکعب آن بالای 20 هزار تومان است، افزود: تأمین آب مناطق استان‌های مرکزی در برنامه‌های کلان وزارت نیرو بوده و بخشی از این تأمین آب از طریق شیرین سازی آب‌های خلیج‌فارس، و خزر است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکهمسائل زیست‌محیطیطرح شیرین سازی و انتقال آب در سازمان محیط‌زیست کشور تصویب شده است، افزود: سازمان محیط‌زیست کشور برای شیرین سازی و انتقال روزی 450 تا 500 هزار مترمکعب مجوز داده است.

ملایی با اشاره به اینکه امتیاز طرح انتقال آب از آب‌شیرین‌کن‌ها به استان‌های کرمان و یزد برای استان این است که یک‌سوم این سرمایه‌گذاری به استان تعلق می‌گیرد، گفت: در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس آب‌شیرین‌کن‌های بزرگ‌تر از این هم موجود است.

این مقام مسئول با بیان اینکه مطالعات احداث 10 سد در استان انجام شده است، تصریح کرد: 70 تا 80 درصد منابع آب سطحی را می‌توانیم از طریق این سدها مدیریت کنیم، پیش‌بینی این است که مطالعات هر 10 سد تا دو سال آینده پایان یافته و در صورت تأمین منابع مالی تا حدود 5-6 سال آینده اجرای آن انجام خواهد شد.

ملایی با اشاره به اینکهپروژه ساماندهی پساب بندرعباسدر اختیار سرمایه‌گذار قرار گرفته است و مراحل اجرایی آن در حال انجام است، بیان کرد: این‌که چرا از برخی خورها پساب فاضلاب وارد دریا می‌شود، باید دید از کجا وارد می‌شود؛ برخی محلات بندرعباس بافت فرسوده‌ای داشته و امکان ایجاد شبکه فاضلاب در آن‌ها محیا نشده است و تا زمانی که محیا نشود این مشکلات را داریم، اگر به سال 81 که طرح فاضلاب بندرعباس آمد و اجرا شد برگردیم، می‌بینیم که هرجایی که این طرح در بندرعباس که اجرا شد مشکل پساب‌ها کم و از بین رفت؛ حدود 20 تا 30 درصد دیگر از شهر باقی‌مانده که اگر به اتمام برسد وضعیت آن مناطق نیز مانند دیگر محلات بهبود میابد.

وی با بیان اینکه شهرداریپاک‌سازی خورهاو کارهای مطالعاتی آن‌ها را انجام می‌دهد، گفت: راه‌حل‌ها مطالعه شده و شهرداری می‌تواند از این خورها استفاده کند اما منابع مالی می‌خواهد و شهرداری هم مشکلات مالی خود را دارد، باید خورها ازلحاظ اقتصادی جذابیتی ایجاد کند که بخش خصوصی وارد شود، این مشکل شهر است و آب منطقه‌ای و شهرداری تفاوتی ندارند، هرچند که زیباسازی خور در وظایف ما نیست اما در کنار استفاده‌ای که برای ما دارد طرح‌های استفاده بهتر درصورتی‌که به کار ما خلل ایجاد نکند نیز مانعی ندارد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به اینکه ایجادتأسیسات عمومیکه محصور نیست در حریم دریا منعی ندارد، افزود: مواردی تاکنون در خصوص تخلفات حریم شصت متری دریا در جنوب فرودگاه داشته‌ایم که اقدام قضایی مربوطه انجام شده است.

ملایی در پایان با بیان اینکه مسئله‌ای که در فضای مجازی در خصوص خط سوم انتقال آب میناب بندرعباس منتشرشده اساساً غلط بوده و حتی در تعریف ردیف این پروژه نیز "نوسازی خط اول میناب بندرعباس" ذکر شده است،گفت: خط جدیدی در حال احداث نیست و قرار است این خط جایگزین خط قبلی که فرسوده و غیرقابل استفاده و حتی تعمیر است، باشد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازباشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 2دی 96، کدمطلب:۶۳۷۱۲۵۹، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین