پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۷۳۵
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۸
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان بر لزوم تجدیدنظر اساسی در برنامه‌های مقابله با زلزله تاکید کرد.

شعار سال: امیر قادری در همایش عوامل موثر بر وقوع زلزله و ضرورت احداث ساختمان‌های مقاوم که در بانه برگزار شد، اظهار کرد: در ایران به طور متوسط سالیانه 200 زلزله با بزرگای چهار تا پنج ریشتر اتفاق می‌افتد؛ همچنین 20 زلزله بین پنج تا شش ریشتر و دو زلزله در مقیاس شش تا هفت ریشتر سالانه رخ می‌دهد و در هر دهه دو زلزله با مقیاس بیش از هفت ریشتر مورد انتظار است.

وی با یادآوری اینکه یک درصد جمعیت دنیا در ایران وجود دارد و شش درصد بلایای طبیعی در ایران رخ می‌دهد، افزود: ایران جزو پنج کشور بلاخیز جهان است و آمار نشان می‌دهد طی 2500 سال گذشته به طور متوسط هر ده سال یکبار شاهد زلزله ویرانگر در سطح کشور بوده ایم.

معاون استاندار کردستان تصریح کرد: 70 درصد جمعیت و 67 درصد از تولید ناخالص ایران در مناطق واقع در معرض زلزله هستند؛ ضمن آنکه در کشور ایران بیش از 130 هزار هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد و مسئله دار وجود دارد که به دلیل تاب آوری پایین در معرض خطر زلزله قرار گرفته اند.

قادری در ادامه به وضعیت استان کردستان پرداخت و گفت: با توجه به قرارگیری این استان بر روی خط زلزله باید تجدیدنظر اساسی در برنامه های مقابله با زلزله انجام گیرد و کشورهای زلزله خیز دنیا با یک برنامه زمانی منظم به جایی رسیده اند که زلزله در آن ها به امری عادی تبدیل شده و مردم با آن کنار آمده اند.

وی تاکید کرد: بنابراین در ایران و استان کردستان هم لازم است برنامه مشخصی در این راستا تهیه و تدوین شود و این موضوع رسالت همه است و البته سیاستگذاری و فعالیت های کلان مدیریتی در این زمینه برعهده مسئولان است.

معاون عمرانی استاندار کردستان خاطرنشان کرد: معمولا شدت آن دسته از زمین لرزه هایی که در گسل های جوان کردستان رخ می دهد در حدود چهار ریشتر است، اما با این وجود نمی‌توان پیش‌بینی کرد در سایر گسل ها، زلزله چه زمانی و با چه مقیاسی اتفاق خواهد افتاد، چرا که علم بشر در موضوع زلزله بسیار جوان است.

قادری در ادامه گفت: از مجموع 12 هزار و 672 هکتار مساحت شهرهای استان 3262 هکتار معادل 25.7 درصد جزو بافت‌های ناکارآمد هستند و به لحاظ مساحت، بانه با 46.4 و سنندج با 46.1 درصد به مراتب وضعیت بدتری در این زمینه دارند.

وی خاطرنشان کرد: در کردستان 1904 هکتار مساحت این استان جزو مناطق حاشیه نشین و سکونت‌گاه‌های غیررسمی هستند که به شدت تحت تاثیر زلزله هستند.

معاون استاندار کردستان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه در مجموع 54 زلزله در استان رخ داده که 11 مورد آن دارای بزرگای بیش از سه ریشتر بوده است. وی افزود: تعداد زمین لرزه های رخ داده در شهرستان بانه طی نه ماه گذشته 14 مورد بوده که هفت مورد از آن ها طی 40 روز گذشته و پس از زلزله ازگله کرمانشاه روی داده است.

قادری اظهار کرد: از این هفت زلزله چهار مورد بین دو تا سه ریشتر و سه مورد نیز بیش از سه ریشتر شدت داشته است. وی تاکید کرد: این موارد را باید به اطلاع مردم رساند و آموزش را جدی گرفت تا رفتار مردم در این زمینه دچار تغییرات اساسی شود.

معاون استاندار کردستان در ادامه به انتقاد از کمیسیون‌های ماده 100 در سطح کشور پرداخت و گفت: این کمیسیون‌ها بلای جان ایمن سازی ساختمان‌ها شده اند و موضوع ساخت و ساز غیرمجاز و ناایمن در این کمیسیونها متاسفانه با پرداخت جریمه حل و فصل می شود و راهکار مقابله با این وضعیت باید از بطن جامعه آغاز و به یک مطالبه عمومی تبدیل شود.

وی با بیان اینکه 80 درصد سطح کشور و 97 درصد سکونتگاه های شهری و روستایی کشور تحت تاثیر زلزله هستند، افزود: زلزله های اخیر علیرغم خاطرات بدی که برجای گذاشتند موجب شد تا مردم از تبعات ساخت و ساز غیراصولی در مواقع زلزله آگاه شوند.

قادری در ادامه با اشاره به وجود مشکلات در حوزه مدیریت بحران تصریح کرد: در زمینه پیشگیری، آمادگی و بازسازی و بازتوانی دچار معضلاتی هستیم و اگرچه در این راستا اقدامات زیادی انجام شده است اما باز هم نیازمند کار بیشتر هستیم و نقش نظام مهندسی در این میان پررنگ است و باید قانون نظام مهندسی به درستی اجرا شود.

وی پیرامون فضاهای آموزشی سطح استان‌هم گفت: 24 درصدکلاس‌های درس استان در برابر زلزله مقاوم‌سازی شده اند و مابقی نیاز کار جدی در این خصوص هستند.

معاون عمرانی استاندار کردستان در پایان تاکید کرد: ماموستایان و روحانیون بویژه در روستاها باید در زمینه اطلاع رسانی و تشویق مردم به ساخت و سازهای اصولی و ایمن فعالیت اساسی داشته باشند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار 3 دی 96، کد مطلب: 574065، www.ilna.ir


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین