پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۰۸۶۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۳
شکایات مطروحه علیه معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری، عدم اعتقاد سورنا ستاری به حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان را پررنگ تر جلوه می کند اما این معاونت ادعای حمایت از حدود سه هزار شرکت دانش بنیان را پیش می کشد.

شعارسال : از 66 شکایت وصول شده به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری 85درصد مربوط به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان نهاد دولتی حامی شرکت های دانش بنیان اکنون با چندین شکایت از سوی این شرکت ها مواجه است. چالشی جدید که این معاونت باید پاسخگوی آن باشد و در شورای عالی عتف مورد قضاوت قرار گیرد.

در شکایت های رسیده از معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور چندین مورد با عناوینی همچون عدم تخصص کارگزار و عدم تایید در ارزیابی مجدد و رد غیرحضوری به دلیل عدم کسب شرایط لازم به چشم می خورد که برای نهادی که ادعای حمایت از شرکت های دانش بنیان و نخبگان علمی را دارد آمار جالب توجهی نیست.

جدول شکایات مطروحه

عنوان شکایت

تعداد

نهاد ذی ربط

1

عدم تخصص کارگزار

11 مورد

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری

2

عدم تایید در ارزیابی مجدد

11 مورد

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری

3

رد غیر حضوری به دلیل عدم کسب شرایط لازم

9 مورد

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری

4

عدم درج کالای شرکت در فهرست دانش‌بنیان

3 مورد

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری

5

عدم اجازه سیستم برای بارگذاری سند

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری

6

درخواست تجدید ارزیابی

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری

7

اعتراض به عدم تایید دانش فنی، پیچیدگی محصول و سطح فناوری بالا

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری

8

درخواست‌های نامناسب(وثیقه ملکی)

صندوق نوآوری و شکوفایی

9

عدم دریافت تسهیلات (مرحله دوم) و جذب سرمایه اولیه مناسب

صندوق نوآوری و شکوفایی

10

عدم توضیح علت انحراف طرح و عدم تایید طرح

صندوق نوآوری و شکوفایی

11

قیمت‌های برآوردی در سایت گمرک پایین‌تر از مقدار واقعی

صندوق نوآوری و شکوفایی

البته باید در اقامه دعوی نظر هر دو طرف را در نظر داشت. مثلاً در عدم تخصص کارگزار باید سخنان معاونت علمی و فناوری را هم شنید اما به نظر می رسد مدعی که تخصص کافی نداشته و طرح خود را مردود ببیند دیگر اقدام به طرح شکایت نکند چون مسلم است که محکمه با ادله کافی از سوی طرفین عادلانه قضاوت خواهد کرد و در صورت عدم احراز صلاحیت از سوی مدعی ممکن است با مشکلاتی مواجه شود.البته مبحث عدم تخصص کارگزار باید شفاف سازی شود که تخصص از منظر طرفین به چه معناست؟!

سایر عناوین شکایات مطروحه نیز به همین منوال است و بایستی دقیقا بررسی و روشن شود که ارزیابی آن را به بعد از نظر شورای عالی عتف موکول می کنیم اما نکته قابل ذکر اینکه در ابتدای راه حمایت از جوانان نوپای اقتصاد شرایط سهل الوصول در نظر گرفته شود البته نباید از سواستفاده سودجویان غافل بود.

اما عناوین شکایت که ذکر آن رفت در صورت احراز بسیار پیش پا افتاده است که دولت دوازدهم با رای شورای عتف و لازم الاجرا بودن آن باید اقدامات جدی در جهت رفع مشکلات پیش روی این شرکت ها صورت گیرد.

تسهیل در ارائه خدمات و شناسایی شرکت های دانش بنیان واقعی یکی از وظایفی است که معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور باید مدنظر قرار دهد. آسیب رایج در میان دولتمردان شعارزدگی و آرمانگرایی در مقام سخن است که هیچگاه به بار نمی نشیند و همچون ترویج و ترغیب به ازدواج با وام ده میلیونی و صدها مکافات و سنگ اندازی ها، سرنوشت جوانان و کشور ما همین می شود که آمار طلاق و ازدواج نشان می دهد.

نکته جالب آنجاست که معاون فعلی علمی و فناوری رئیس جمهوری اعتقادی به حمایت مالی از شرکت های دانش بنیان ندارد و در فرصت مقتضی باید پیگیری شود که این تعداد بیش از سه هزار شرکت چگونه حمایت شده اند؟

ستاری چه می گوید؟!

سورنا ستاری در گفت و گو با برنامه دست خط گفت: کدام اقتصاد برتر دنیا با منابع زیرزمینی به پیشرفت رسیده اند؟ هیچ شرکت موفقی در دنیا با پول دولت بالا نیامده اند. مایکروسافت و اپل و ... از زیرزمین درآمده اند و همه آنها پولشان را از پدر و مادر گرفته اند.

اما وی در ادامه سخنانش از تکیه فرزندان به سرمایه پدران خود انتقاد کرد و گفت: بچه هایی که با بنز و سرمایه پدرشان روزگار می گذرانند معمولا مبتکر و خلاق و موفق نمی شوند چون تکیه بر ثروت دارند.


اگرچه این نهاد دولتی بر روی کاغذ در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان گام بر می دارد اما شکایت این شرکت ها در این برهه حکایت دیگری است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت های دانش بنیان واحدی بنام امور شرکت ها و موسسات دانش بنیان ایجاد کرده که در حال حاضر ریاست آن بر عهده سید محمد صاحبکار خراسانی است. این واحد برای کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت را در زیرمجموعه خود دارد که اقدام به بررسی صلاحیت و موجودیت و کارکرد شرکت های دانش بنیان می پردازد که تا امروز حدود 3336 شرکت در لیست حمایتی این نهاد قرار گرفته است.

تکلیف چیست؟

لاجرم در تناقض میان لیست حمایتی قرار گرفته بر روی سایت این معاونت و سخنان شخص معاون علمی و فناوری رئیس جمهور این سوال مطرح می شود که تکلیف جوانان نخبه و فارغ التحصیل دانشگاهی که پدر و مادر پولدار ندارند برای شروع زندگی اقتصادی چیست؟

استدلال های عجیب اقای معاون رئیس جمهور برای عدم حمایت مادی از نخبگان +فیلم

سورنا ستاری از گزارش جدید آنکتاد (unctad) سازمان ملل خبر داد و گفت: در این گزارش صدصفحه ایایران از نظر دانشجوی مهندسی در مقام دوم و از لحاظ تعداد مطلق دانشجو در دنیا پس از چین و هند و روسیه، مقام چهارم را داریم که در این میزان با آمریکا برابری می کنیم.

استدلال های عجیب اقای معاون رئیس جمهور برای عدم حمایت مادی از نخبگان +فیلم

نکته اینجاست که در رشته های مهندسی پس از فارغ التحصیلی برای شروع کار و ایجاد شرکت دانش بنیان نیاز مبرم به حمایت های مالی است و البته معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از اعطای تسهیلات کم بهره و حمایت های گمرکی و مالیاتی از شرکت های دانش بنیان سخن می گوید ولی در تناقضی میان سخنانش اعتقادی به حمایت از شرکت های دانش بنیان از طریق وام ندارد.

معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور به عنوان نهاد پیش قراول حمایت از نخبگان و شرکت های دانش بنیان که عموماً توسط جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاه ها ایجاد می شود نیاز به حمایتی بیش از آنچه که هست می طلبد.

اکنون که جریان اقتصادی و توسعه علمی در کشور با مشکلات عدیده ای روبروست شایسته است که شورای عالی عتف با تشکیل جلسات مداوم و پیگیری شکایات و برنامه ریزی و همکاری با مرکز تحقیقات سیاست های علمی کشور و سایر نهادهای مرتبط در جهت تلنگر به پایه های پیشرفت علمی و اقتصادی کشور گام بردارد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری علم و فناوری، تاریخ انتشار: 5 دی 1396، کدخبر: 46189 ، www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
مایکروسافت و ... با دولت بالا نیامده اند ولی دولت وظایف قانونی خود را برای انها اجرا کرد از جمله حمایت
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
مایکروسافت و ... با دولت بالا نیامده اند ولی دولت وظایف قانونی خود را برای انها اجرا کرد از جمله حمایت
س.د۷۶
سرنا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
به جای حمایت مادی می تونید به دانشجو ها و دانش پژوه ها امکانات ارائه بدید تا با امکانات شما بتونن ایده های خودشون رو عملی کنن
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین