پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۰۳۱
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۱:۵۱
رئیس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: در بین پرونده های قصور پزشکی ارجاعی به پزشکی قانونی ،جراحی زنان و زایمان دارای بیشترین قصور است و در هفت ماهه امسال از پروندهای ارجاعی قصور پزشکی یکهزارو ۵۰۳پرونده محکوم شدند .
شعارسال:گاهی پیش می آید پزشک آنگونه که باید در انجام وظایف خویش عمل نمی کند و بصورت اتفاقی و غیرعادی نتیجه ای متفاوت از نتیجه معمول حاصل می شود در این موارد مساله خطا، تخلف، قصور یا تقصیر پزشک مطرح می شود که پیامد حقوقی آن برای پزشک و بیمار متفاوت است.

انتظار بیمار از پزشک داشتن دقت و مهارت است که متاسفانه گاهی نبود این دو عامل سبب بروز حوادث و تشدید بیماری افراد و حتی گاهی به فوت بیمار منجر می شود، از چنین اتفاقاتی معمولا به عنوان قصور پزشکی یاد می شود زیرا معمولا ماهیتی عمدی ندارند.

بر اساس قانون مجازات اسلامی، قصور پزشکی عبارت است از کوتاهی در اجرای استاندارد مراقبت های پزشکی که باید به عمل آید و در حقیقت قصور به معنای ترک فعل لازم و یا انجام فعل ممنوعه است و در صورتی که منجر به نقص عضو بیمار شود، پزشک ملزم به پرداخت دیه و در صورت قتل غیرعمد بر اساس ماده ۶۱۶ قانون به یک تا سه سال حبس محکوم خواهد شد.

بی احتیاطی، شایع ترین قصور پزشکی است و شایع ترین بی احتیاطی، نگرفتن شرح حال، معاینه و عدم توجه به علائم بالینی بیمار است و بر این اساس هر نوع خطایی که در فرآیند ارائه سلامت ایجاد شود به عنوان خطای پزشکی محسوب می شود.

رئیس سازمان پزشکی قانون گفت: گاهی بیمار از نتایج درمان خود رضایت ندارد و اقدام به شکایت می کند.

احمد شجاعی ادامه داد : این شکایت می تواند از دو طریق انجام شود نخست اینکه بیمار به دادسرای نظام پزشکی مراجعه می کند و از پزشک معالج خود شکایت می کند که اگر اشکالی وجود داشته مورد بررسی مسئولان ذیربط قرار می گیرد در شکل دوم بیمار به دادسرای جرائم پزشکی شکایت می کند و محاکم قضایی برای کارشناسی وی را به نظام پزشکی یا پزشکی قانونی ارجاع می دهند .

شجاعی تاکید کرد: به دنبال قصور پزشکی بر اثر بی توجهی یا بی مبالاتی پزشک معالج ممکن است برای بیمار نقص عضو ،خسارت های جسمی ،روانی یا فوتت اتفاق بیفتد .

وی در مورد طرح شکایت توسط بیماران در قصور پزشکی گفت : معمولا افرادی نتیجه مطلوب مورد انتظار از روند درمانی خود نمی گیرند یا اینکه ادامه روند درمانی با مشکلاتی مواجه می شود شکایت می کنند که شامل تعدادی ازبیماران می شود که بیشتر هم مربوط به اورژانس و جراحی هاست .

** جراحی زنان و زایمان ،جراحی عمومی ، دندانپزشکی و ارتوپدی بالاترین تعداد قصور را دارند

شجاعی گفت : بیماری های زنان و زایمان ،جراحی عمومی ،دندانپزشکی و ارتوپدی بالاترین تعداد قصور شکایت و محکومیت را دارند.

رئیس سازمان پزشکی قانونی تصریح کرد :از ابتدای فروردین تا پایان مهر ماه امسال 6هزارو 828 پرونده شکایت شامل تعداد دفعات تشکیل کمیسیون برگزار کننده قصور پزشکی در پزشکی قانونی ارجاع شد .

وی افزود: از این تعداد پرونده 3هزارو 708 مورد پرونده واصل شد که یک هزار و 503 مورد محکوم به قصور شدند و 2هزارو 205 مورد نیز تبرئه شدند .

**جراحی های زنان و زایمان دارای بیشترین پرونده قصور پزشکی است

شجاعی ادامه داد: از پرونده های ارجاعی به پزشکی قانونی دراین مدت جراحی های زنان و زایمان با 481پرونده دارای بالاترین پرونده قصور پزشکی است که از این تعداد 144پرونده محکوم و 137 پرونده نیز تبرئه شدند.

وی خاطر نشان کرد: جراحی عمومی دراین مدت دارای 358 پرونده قصور پزشکی بود که 170پرونده محکوم و 188پرونه تبرئه شدند و در دندانپزشکی نیز 359 پرونده به پزشکی قانونی ارجاع شده است که225 پرونده محکوم و 134 پرونده نیز تبرئه شدند .

شجاعی در خصوص پروند های ارجاعی گفت :در این مدت ارتوپدی با 279 پرونده ارجاعی در رتبه بعدی قصور پزشکی قراردارد و پس ازآن گوش و حلق و بینی وجراحی چشم در دیگر موارد بعدی قصور پزشکی قرار دارند.

**معمولا شاکیان در ۸۰تا ۹۰ درصد موارد راضی نمی شوند

رئیس سازمان پزشکی قانونی گفت :معمولا شاکیان در 80تا 90 درصد موارد راضی نمی شوندو دوباره اعتراض می گذارند و کمیسیون دوم و سوم نیز برگزار می شود ،اما معمولا در این گونه موارد تغییری در رای نداریم و رای کمیسیون اول مورد تایید است .

** شمار پرونده های تشکیلی در خصوص جراحی پلاستیک بالاست

شجاعی گفت : در مقایسه با 358 مورد پرونده جراحی عمومی ،جراحی پلاستیک با ۱۰۸پرونده دارای پرونده بالایی است که تقریبا ۴۰درصد از این پرونده ها محکوم می شوند .

وی ادامه داد: سازمان پزشکی قانونی در مورد پرونده های ارجاعی قصور پزشکی اعلام نظر می کند و پرونده به محاکم می رود و میزان قصور و میزان تاثیر قصور و عارضه و یا فوت و همچنین آسیب های ایجادشده و دیه را محاکم تعیین می کنند .

رئیس سازمان پزشکی قانونی در توصیه هایی به پزشکان و بیماران اعلام کرد:هرچه پزشک معالج از تبحر بیشتری برخوردارباشد، میزان قصور هم کمتر است و چنانچه اگر پزشکی در یک جراحی توانایی علمی کمی دارد در جهت تقویت بنیه علمی خود بکوشد و جراحی را به پزشکان متبحرتر بسپارد و با روش نوین جراحی و پزشکی آشنا شود و دوره های آموزشی مورد نظر را طی کند و همچنین پزشکان از روند درمان و جراحی و عوارض پس از آن کاملا بیمار را مطلع کنند وبیماران هم به تیم پزشکی خود اطمینان داشته باشند .

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت الف،تاریخ انتشار6دی96،کدخبر: 3961006125، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین