پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۱۳۷
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۷
جنگل‌های بلوط لرستان که در قلب رشته‌کوه زاگرس قرارگرفته‌اند، شاهد تهدیدات جدی ازجمله «زوال» هستند تا مسئولان کمبود اعتبار را بهانه کندی احیای این ظرفیت عنوان کنند. زوال بلوط همچنان در زاگرس جولان می‌دهد، بی‌آنکه برای مقابله با این پدیده راهکاری جدی اندیشیده شده باشد.

شعار سال: جنگل‌های بلوط لرستان که در قلب رشته‌کوه زاگرس قرارگرفته‌اند، شاهد تهدیدات جدی ازجمله «زوال» هستند تا مسئولان کمبود اعتبار را بهانه کندی احیای این ظرفیت عنوان کنند. زوال بلوط همچنان در زاگرس جولان می‌دهد، بی‌آنکه برای مقابله با این پدیده راهکاری جدی اندیشیده شده باشد. سال‌هاست که مسئولان جلسه می‌گذارند و دستورالعمل تدوین می‌کنند، ولی زوال با خیال راحت در زاگرس پرسه می‌زند و جان می‌گیرد.

بلوط‌ها یکی‌یکی طعم نیستی را می‌چشند

از زمانی که حرف زوال در بلوطستان پیچیده، راه‌حل‌ها و آزمون‌ و خطاهای متعددی انجام شد، ولی همچنان بیماری کار خود را می‌کند و بلوط‌ها یکی‌یکی طعم نیستی می‌چشند. این‌که ماجرا از کی و کجا شروع شد روایت‌های مختلفی دارد، ولی وقتی چشم‌باز کردیم دیدیم نیمی از بلوطستان در قلب زاگرس مرکزی ایران نیست شده است.

خسارت زوال در برخی مناطق زاگرس به ۱۰۰ درصد می‌رسد و به گفته کارشناسان، حدود ۶۰۰ هزار هکتار از بلوط‌ها به چشم خود زوال را دیده‌اند و اگر اوضاع همین‌طور ادامه یابد و زوال کار خود را بکند، احتمالاً کل بلوطستان نیستی را به چشم خواهد دید. در بخش‌هایی از جنگل‌های بلوط لرستان درختان خشکیده زوال دیده به دم تیغ تبر و اره سپرده شدند تا جای پای آن‌ها نهال و دانه بلوط کاشته شود، ولی این‌که آیا ۵۰ سال دیگر این بلوط‌ها پا می‌گیرند و جای خالی مادران و پدرانشان را پر می‌کنند یا نه معلوم نیست. اما این پایان ماجرای شوم جنگل‌های لرستان نیست. ریزگردها، آتش‌سوزی‌ها، پروژه‌های عمرانی، چرای بی‌رویه دام و... همه این‌ها کمر به نابودی جنگل‌های لرستان بسته‌اند تا هرروز شاهد از دست رفتن این ظرفیت استان باشیم.

تخریب جنگل‌های لرستان طی چند دهه گذشته

رضا آریایی، مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان با بیان این‌که طی دهه‌های گذشته به دلایل مختلف جنگل‌های لرستان تخریب‌ شده است، اظهار داشت: چرای بی‌رویه، آتش‌سوزی‌های عمدی و غیرعمدی، بیماری زوال بلوط، اجرای پروژه‌های بزرگ عمرانی، آزادراه‌ها و... ازجمله دلایل نابودی جنگل‌های لرستان است. وی همچنین توسعه شهرها، تبدیل جنگل‌ها و مراتع در مناطق روستایی به اراضی کشاورزی، آتش‌زدن کاه و کلش بعد از برداشت محصولات کشاورزی و زغال‌گیری را از دیگر دلایلی دانست که جنگل‌های لرستان را با چالش جدی تخریب مواجه کرده است. مدیرکل مدیریت بحران لرستان بیماری زوال بلوط را یکی از عوامل تخریب جنگل‌های لرستان برشمرد و گفت: چند سالی است که جنگل‌های منطقه زاگرس و به‌تبع آن استان لرستان درگیر این بیماری شده است که باید برای جلوگیری از تخریب‌های بیش‌تر اقدامات لازم صورت گیرد.

زوال به جان جنگل‌های لرستان

مهرداد بهاروند، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان، نیز با بیان این‌که استان لرستان به لحاظ مساحت منابع طبیعی و عرصه جنگلی بلوط در رتبه سوم کشور قرار دارد، اظهار داشت: همچنین این استان به لحاظ وجود مراتع غنی نیز در رتبه ششم کشور قرار دارد. وی با اشاره به چالش‌های جدی در حوزه منابع طبیعی و همچنین مراتع لرستان عنوان کرد: یکی از چالش‌های تخریب منابع طبیعی لرستان عوامل انسانی است، به‌طوری‌که این امر منجر به ایجاد تهدید اساسی برای عرصه‌های جنگی و مراتع استان لرستان شده. وی با اشاره به بیماری زوال بلوط در عرصه‌های جنگلی لرستان یادآور شد: متأسفانه این بیماری نیز یکی دیگر از عوامل تخریب جنگل‌های لرستان است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین خشک‌سالی، هجوم ریزگردهای عربی، آفات و... را از دیگر عوامل تخریب منابع طبیعی لرستان برشمرد و تصریح کرد: وقوع آتش‌سوزی‌ها که عامل اصلی آن‌ها انسان‌ها هستند نیز یکی دیگر از عوامل تخریب عرصه‌های جنگلی استان است.

اختصاص تنها ۲۰۰ میلیون تومان اعتبار برای احیای جنگل‌ها

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان همچنین احداث برخی پروژه‌های عمرانی را یکی دیگر از عوامل تخریب جنگل‌های لرستان برشمرد و ادامه داد: متأسفانه احداث این پروژه‌ها سبب وارد شدن خسارت جدی به عرصه‌های منابع طبیعی می‌شوند. وی همچنین چرای بی‌رویه دام‌ها را یکی دیگر از عوامل اصلی تخریب مراتع و عرصه‌های جنگلی لرستان برشمرد و افزود: همچنین معضل زغال‌گیری از جنگل‌های بلوط از دیگر دلایل تخریب این ظرفیت است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در ادامه سخنان خود با بیان این‌که عملیات احیاء در سطح جنگل‌های لرستان به میزان هزار هکتار طی سال ۹۳ انجام شد، گفت: همچنین در نهالستان بام لرستان امسال حدود دو میلیون اصله نهال بومی استان تولید کردیم تا در فصل مناسب در سطح جنگل‌های استان کاشته شوند. بهاروند همچنین با اشاره به کمبود اعتبار برای احیای جنگل‌های لرستان گفت: اعتباری که در این زمینه به منابع طبیعی استان پرداخت‌شده کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان بوده که این میزان به‌هیچ‌عنوان کفاف جلوگیری از تخریب جنگل‌های استان را نمی‌دهد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه سبزینه، تاریخ انتشار 6 دی 96، کد مطلب: -، www.sabzineh.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین