پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۴۴۶
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
نوبت‌گیری و ثبت‌نام کارت هوشمند ملی که یک الزام برای عموم مردم تا پایان سال به حساب می‌آید، دارای فرآیندهایی چند گانه است که اگر نسبت به آنها آگاه نباشیم، ممکن است سرمان کلاهی به گشادی پیش ثبت‌نام برود.

شعارسال: پیش ثبت‌نام و نوبت‌گیری کارت هوشمند ملی از روز گذشته در تمامی واحدهای پستی دولتی سراسر کشور رایگان شد اما دریافت هزینه در دفاتر پیشخوان خدمات دولت با نرخهای متفاوت همچنان ادامه دارد.

کارت هوشمند ملی، نوعی کارت دیجیتال است که توسط سازمان ثبت احوال کشور به عنوان مرجع امور هویتی تولید شده و قرار است جایگزین کارتهای ملی قبلی شود.

با پیاده‌سازی طرح کارت هوشمند ملی این امکان فراهم می‌شود که خدمات به روشی ساده، سریع و با کیفیت بالاتر به مردم ارائه شود که در نهایت بهبود سطح کیفی زندگی و ارتقای رضایت مردم را به همراه خواهد داشت.

اطلاعات درون کارت هوشمند ملی به‌صورت رمزنگاری شده نگهداری می‌شود؛ بارها در فرصتهای گوناگون و از طریق تریبونهای مختلف به مردم گفته شده که نسبت به تعویض کارت ملی خود تا پایان سال جاری اقدام کنند زیرا تمامی امور مربوط به احراز هویت از سال آینده با این کارت انجام خواهد شد با این حال، همچنان برخی از مردم نسبت به فرآیندهای اجرایی این ثبت‌نام آگاهی ندارند.

روال ثبت‌نام برای دریافت کارت هوشمند ملی به این شکل است که هر شخص باید ابتدا به سایت ncr.ir مراجعه و فرم مربوط به این طرح ملی را با واریز اینترنتی مبلغ 20 هزار تومان پُر کند.

بعد از طریق همان سامانه اینترنتی، یکی از دفاتر پستی یا پیشخوان را که در نزدیکترین نقطه به او قرار دارد، برحسب زمانی که تمایل به رفتن دارد، انتخاب کند و در زمان مقرر به واحد مربوطه برود.

زمانیکه افراد به محل تعیین شده مراجعه می‌کنند، کارت ملی و شناسنامه‌شان اسکن شده و در محل، عکس وی گرفته می‌شود و به همراه اسکن آثار انگشتش به صورت سیستمی برای سازمان ثبت احوال کشور ارسال می‌گردد.

هزینه قانونی این مرحله 9 هزار تومان است و زمانیکه کارت هوشمند ملی آماده شود نیز همان دفتر مذکور 2 هزار تومان به عنوان هزینه تحویل از متقاضی دریافت می‌کند.

بنابراین مجموع هزینه‌های مربوط به دریافت کارت هوشمند ملی 31 هزار تومان می‌شود؛ اما در این میان با توجه به اینکه برخی از مردم امکان کار با یا دانش استفاده از اینترنت را ندارند، ترجیح می‌دهند ثبت‌نام اولیه خود (نوبت‌دهی) را نیز به دفاتر پستی یا پیشخوان واگذار کنند.

تا پیش از این دفاتر پستی رقم چهار، پنج هزار تومان را برای انجام این کار از مردم أخذ می‌کردند و دفاتر پیشخوان هم با رقمهای مختلفی اقدام به انجام این کار می‌کردند که از هزار تومان تا 10 هزار تومان براساس پیگیریهای تلفنی خبرنگار تسنیم، متغیر بود.

اما طی یکی دو روز گذشته و در جریان بازدید سرزده وزیر ارتباطات از مرکز پستی چهارراه لشکر به منظور بررسی شکایات دریافتی از مردم برای ثبت‌‌نام و دریافت کارت هوشمند ملی، دستور حذف هزینه‌های مربوط به پیش ثبت‌نام داده شد.

آذری جهرمی با تأکید بر اینکه برای پیش ثبت‌نام کارت هوشمند ملی در دفاتر پستی و دفاتر پیشخوان مبالغی دریافت می‌شود که نظام‌مند نیست، گفت: یکی از بانوان اظهار می‌کرد که برای مرحله پیش ثبت‌نام در دفتر پیشخوان از وی 25 هزار تومان أخذ شده است لذا از مدیرعامل پست خواستم که در دفاتر این شرکت، رایانه‌هایی تعبیه و این امکان فراهم شود تا مردم شخصا بتوانند اطلاعات خود را وارد یا اینکه در صورت عدم توانمندی از کمک سایرین استفاده کنند.

وی همچنین درباره أخذ هزینه در دفاتر پیشخوان خدمات دولت نیز اذعان کرد: تعرفه این خدمت برای دفاتر پیشخوان نیز باید مصوب و ابلاغ شود تا به صورت سلیقه‌ای مبالغ اخذ نشود که در این خصوص بنا شد با نمایندگان دفاتر پیشخوان که از بخش خصوصی هستند نیز مذاکراتی داشته باشند.

به گزارش تسنیم، بعد از چنین دستوری محمدحسن ترابی؛ مدیرکل دفتر روابط عمومی شرکت ملی پست اعلام کرد: با تصمیم مدیران ارشد شرکت ملی پست ارائه خدمات مربوط به پیش ثبت‌نام و نوبت‌گیری کارت هوشمند ملی در واحدهای پستی سراسر کشور به صورت رایگان انجام می‌شود.

وی همچنین گفت: بر این اساس امکانات لازم اعم از رایانه و خطوط ارتباطی در محلهای مناسب واحدهای پستی ارائه‌دهنده خدمات کارت هوشمند ملی در سراسر کشور قرار گرفته است تا متقاضیان بتوانند پیش ثبت‌نام را شخصا و بدون پرداخت هزینه نیز انجام دهند.

این اتفاق در حالی افتاده که تا لحظه مخابره این خبر، نرخ ارائه این خدمات در دفاتر پیشخوان دولت همچنان بدون ضابطه و با قیمتهای متفاوت است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار: 8 دی 1396 ، کدخبر: 1614106 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین