پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۵۷۳
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۴
گرچه وعده حسن روحانی در زمینه استفاده از زنان در هیات دولت به عنوان وزیر محقق نشد و برخی زنان از کابینه خارج شدند اما وضعیت این قشر از جامعه در سطح وزارتخانه در دولت دوازدهم بهتر از دولت اول تدبیر و امید شده است. روحانی زمانی که نتوانست از ظرفیت زنان در هیات دولت استفاده کند به وزیرانش دستور داد 30 درصد از مدیران خود را از میان زنان منصوب کنند.

شعارسال: افزایش سهم زنان از کابینه دوازدهم وعده‌ای بود که حسن روحانی و اسحاق جهانگیری به عنوان نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم به زنان که نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند، دادند؛ با وجود این اما کابینه دولت همچنان چهره‌ای مردانه دارد. نه تنها از 18 صندلی وزارتخانه، هیچ کرسی ای به زنان نرسید، بلکه برخی از پست‌هایی که در دولت دوازدهم برعهده زنان بود از آنان گرفته و به مردان واگذار شد.

سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان محیط‌زیست از جمله نهادهای دولتی بودند که در دولت یازدهم با ریاست زنان اداره می‌شد اما در دولت دوازدهم مدیریت آنان به مردان واگذار شد. زهرا احمدی‌پور، رئیس سازمان میراث فرهنگی دولت دوازدهم صندلی خود را به علی‌اکبر مونسان سپرد و معصومه ابتکار با اسباب‌کشی به معاونت امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری، جایش را به عیسی کلانتری داد تا ریاست سازمان محیط‌زیست هم مردانه شود. سخنگویی وزارت امور خارجه در ابتدای دولت یازدهم هم در اختیار یک زن بود؛ اتفاقی که برای اولین‌بار در تاریخ این وزارتخانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به قوع پیوست اما تداوم نداشت و با ماموریت مرضیه افخم به مالزی به عنوان سفیر، بهرام قاسمی سخنگو شد.

با این حال همه جابه‌جایی‌ها در دولت دوازدهم به نفع مردان نبود؛ حسن روحانی دو پست ریاست سازمان میراث فرهنگی و سازمان محیط‌زیست را از زنان گرفت و به مردان داد و در مقابل معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری که در دولت یازدهم برعهده مجید انصاری بود در دولت دوازدهم در اختیار یک زن قرار گرفت و لعیا جنیدی بر صندلی انصاری تکیه زد.

الهام امین‌زاده، دستیار رئیس‌جمهور ایران در امور حقوق شهروندی نیز از مدیران ارشد دولت یازدهم بود که در دولت دوم حسن روحانی حضور ندارد. شهیندخت مولاوردی که در دولت اول تدبیر و امید معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهوری بود، جایگزین امین‌زاده در دولت دوازدهم شده است. اما جابه‌جایی زنان در دولت دوازدهم به این موارد ختم نمی‌شود و معصومه ابتکار که رئیس سازمان محیط‌زیست بود هم به معاونت امور زنان و خانواده رئیس جمهوری آمد.

وضعیت در سطح استان‌ها نیز به همین منوال است. گرچه اکنون برای ارزیابی تغییر و تحولات در استان‌ها زود است و حتی تکلیف استانداری بعضی استان‌ها مشخص نشده اما برخی فرمانداری‌ها که در دولت یازدهم برعهده زنان بود بار دیگر چهره مردانه پیدا کرده است.

معصومه پرندوار، مرحوم مرجان نازقلیچی، مریم شادیوند و عزت کمال‌زاده عباسی، در دولت یازدهم به ترتیب فرمانداران هامون، بندر ترکمن، دره شهر و قشم بودند که در دولت دوازدهم حضور ندارند.

گرچه وعده حسن روحانی در زمینه استفاده از زنان در هیات دولت به عنوان وزیر محقق نشد و برخی از زنان از کابینه خارج شدند اما وضعیت این قشر از جامعه در سطح وزارتخانه در دولت دوازدهم بهتر از دولت اول تدبیر و امید شده است. روحانی زمانی که نتوانست از ظرفیت زنان در هیات دولت استفاده کند به وزیرانش دستور داد 30 درصد از مدیران خود را از میان زنان منصوب کنند؛ اتفاقی که گرچه محقق نشده اما روند آن نسبت به دولت قبل سیر صعودی داشته است. به جز وزارتخانه‌های دفاع، اطلاعات، نیرو و دادگستری سایر وزرای حسن روحانی انتصاب مدیران زن را در دستورکار خود گذاشته اند و برخی از این انتصابات برای اولین بار صورت گرفته است. انتصاب فرزانه دهنادی به عنوان مدیرکل امور اقتصاد و دارایی استان تهران با حکم وزیر اقتصاد و امور دارایی و انتصاب مرضیه شاهدایی به عنوان قائم‌مقام وزیر نفت دو مورد از آنهاست.

جدول زیر زنانی را که در دولت دوازدهم در رده‌های بالای مدیریتی منصوب شدند، نشان می‌دهد.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری اعتماد آنلاین ، تاریخ انتشار: 9دی 1396 ، کدخبر: 150332  ،www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
نازا
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
خیلی خوبه و پیشرفت زنان میتونه خبر خیلی خوبی در جامعه باشه ن.ف۸۳
امیر
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۲
0
0
اونهمه شعار وزیر زن وزیر زن چی شد؟؟؟؟
ا.ف75
ناشناس
United States of America
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
0
0
خیلی کمتر از حدی هست که باید باشه همین که ما وزیر زن نداریم از مشکلات کشوره
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین