پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 25
کد خبر: ۱۰۱۶۱۵
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۹
با نوسان قیمت کالاهای پر مصرف در یک خانواده چهار نفره بیش از 80 درصد حقوق صرف هزینه‌های مربوط به خوراک می شود و بالا بودن هزینه های خوراک منجر به آب رفتن سفره خانوار در سال ها و ماه های اخیر شده است.

شعارسال:با نوسان قیمت کالاهای پر مصرف در یک خانواده چهار نفره بیش از 80 درصد حقوق صرف هزینه‌های مربوط به خوراک می شود و بالا بودن هزینه های خوراک منجر به آب رفتن سفره خانوار در سال ها و ماه های اخیر شده است.

این روزها هر روز خبر جدیدی از گرانی به گوش می رسد گاهی مسئولان گرد هم جمع می شوند و تصمیم برای گرانی نان می گیرند و گاهی به بررسی شرایط موجود در جهت افزایش قیمت سایر کالاها می پردازند. اگر چه در این الاکلنگ قیمت ها فقط مصرف کننده متضرر می شود اما در این بازی گل یا پوچ همواره سر مصرف کننده بی کلاه مانده و گل همواره در دست مسئولان است.

براساس این گزارش افزایش قیمت کالاهای پر مصرف مردم در روزهای اخیر نوسان بسیاری داشته و گرانی برخی از کالاها سر به فلک کشیده است، در این شرایط که حقوق کارمندان و کارگران ثابت مانده تامین اقلام ضروری یک زندگی برای بسیاری از خانواده ها مشکل شده است.

دست خالی دولت از صید گرانی نان

این گزارش می افزاید یکی از اقلامی که پای ثابت سفره خانواده های ایرانی است نان است و اگرچه دولت تور خود را به دریای گرانی انداخت تا ازآن ماهی صید کند و قیمت نان را افزایش دهد اما سرانجام دست خالی از این صید برگشت و قیمت نان همانند سه سال گذشته ثابت ماند، اگر چه این موضوع نارضایتی نانوایان را در پی داشت اما در کل قیمت نان ثابت ماند. بر این اساس اگر یک خانواده چهار نفره روزی دو عدد نان سنگک ساده به قیمت هزار و 500 تومان مصرف کند در یک ماه هزینه نان خانواده نزدیک به 90 هزار تومان می شود که تقریبا معادل یک دهم حقوق ماهانه یک کارگر است.

120 گرم گوشت سهم هر نفر در ماه با حقوق کارگر

بر اساس این گزارش اگر چه این روزها بسیاری از خانواده ها صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته و سعی می کنند جایگزین مناسبی برای غذاهای گوشتی پیدا کنند اما در بهترین حالت با فرض اینکه یک خانواده چهارنفره در ماه سه عدد مرغ با وزن تقریبی 6 کیلوگرم با قیمت کیلویی هفت هزار و 500 تومان مصرف کند نزدیک به 45 هزار تومان برای خرید مرغ باید اختصاص بدهد.

همچنین در حالی که قیمت شقه بدون دنبه گوسفندی نزدیک به 44 هزار تومان است اما برای خرید یک راسته یا سردست گوسفندی باید به طور تقریبی کیلویی 55 هزار تومان پرداخت و به عبارتی برای خرید دوکیلو گرم گوشت گوسفندی باید نزدیک به 110 هزار تومان پرداخت که به طور متوسط سهم هر نفر از این خانواده چهارنفره از این میزان گوشت نیم کیلو گرم در ماه و نزدیک به 120 گرم در هفته است.

به عبارت دیگر برای خرید حداقل گوشت و مرغ در یک ماه برای مصرف خانواده چهار نفره باید بین 150 تا 200 هزار تومان هزینه کرد که این رقم تقریبا معادل یک چهارم حقوق یک کارگر است.

گرد و خاک لبنیات و تخم مرغ در بازار

این روزها بازار میوه نیز برای خود حکایت جالبی دارد در یک سوی این بازار خوش آب و رنگ میوه های وارداتی هستند که علی رغم موضع جدی مسئولان که می گویند این میوه ها مجوز ورود رسمی به کشور را ندارند خودنمایی می کنند و در سوی دیگر میوه های تولید داخلی هستند که هر روز به یک بهانه ای قیمتشان افزایش می یابد. بر این اساس به طور نسبی یک خانواده چهار نفره در ماه حداقل 150 هزار تومان هزینه میوه و سبزی و کاهو را می پردازد که این تنها شامل میوه های فصل با قیمت مناسب است و شامل میوه های لوکس در بازار نمی شود.

اگرچه پس از چند وقت لبنیات در روزهای اخیر در بازار گرد و خاکی به پا کرد و قیمت آن مجدد افزایش یافت اما در کنار آن سبد مصرفی یک خانواده چهارنفره از لبنیات کوچک تر شد، بر اساس این گزارش به طور متوسط می توان گفت یک خانواده چهارنفره در ماه نزدیک به صد هزار تومان برای لبنیات هزینه می کنند که با افزایش قیمت لبینات احتمالا میزان مصرف لبنیات با کاهش همراه خواهد بود.

این گزارش می افزاید در کنار افزایش قیمت لبنیات، قیمت تخم مرغ نیز در چند وقت اخیر سر به فلک گذاشت و قیمت هر عدد تخم مرغ به 700 تومان رسید .در این شرایط این افزایش قیمت منجر به باز شدن پای تخم مرغ های وارداتی به بازار ایران شد و در کنار آن در حالی که زمانی تخم مرغ یک غذای فقیرانه به حساب می آمد این افزایش ناگهانی منجر به لوکس شدن آن شد.

بر این اساس در یک خانواده چهار نفره با میانگین مصرف 4 تخم مرغ یک روز در میان می توان گفت به طور میانگین نزدیک 36 هزار تومان هزینه تخم مرغ خواهد شد که این رقم اگر چه در ظاهر ناچیز به حساب می آید اما در احتساب هزینه های یک خانوار چشمگیر خواهد بود.

سهم 80 درصدی خوراک از حقوق یک کارگر

این گزارش می افزاید اگر به طور میانگین این خانواده چهارنفره رقم 200 هزار تومان برای مواد شوینده و حبوبات و برنج و ماکارونی و روغن و شکر و نمک و چای هزینه کند با احتساب هزینه های ذکر شده به طور نسبی باید یک کارگر یا کارمند رقمی معادل 700 هزار تومان را برای مخارج حداقل خوراک خانواده هزینه کند.

این در حالی است که رقم حقوق یک کارگر نزدیک به 930 هزار تومان است و نزدیک به 700 هزار تومان آن را باید برای مصرف خوراک هزینه کند و اگر به این رقم مبلغ کرایه خانه یا قسط و هزینه رفت و آمد و هزینه تحصیل و ایاب و ذهاب فرزندان و سایر هزینه ها اضافه شود می توان گفت این خانواده چهار نفره با کسری حداقل یک و نیم میلیونی مواجه خواهند شد.این در حالی است که اگر مسئولان سازمان حمایت از خواب زمستانی بیدار شوند و جلوی افزایش ناگهانی قیمت را بگیرند و در کنار آن تیم اقتصادی دولت به جای چاره اندیشی برای گرانی جلوی آن را قبل از وقوع بگیرند از فشار مضاعف به خانواده ها جلوگیری خواهد شد.

شعارسال،با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسکا نیوز، تاریخ انتشار9دی آبان 96،کدخبر: 890811 ، www.iscanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
پربازدیدترین
پربحث ترین