پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۷۳۹
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۲
شهردار تهران که به واسطه برخی امور سیاسی با دیده تردید از بدهی دولت به شهرداری سخن می‌گفت این روزها بیان می‌کند که دولت بدهی ۱۰ ماه اخیر خود در زمینه یارانه بلیت مترو و اتوبوس پرداخت نکرده است.

شعارسال: محمد علی نجفی با در دست گرفتن مدیریت شهرداری تهران با توجه به اختلاف گرایش سیاسی که با محمدباقر قالیباف شهردار سابق تهران داشت، نسبت به بدهی‌های دولت به شهردار تهران رویه مماشات سیاسی را پیش گرفت و جنجال تازه‌ای در این زمینه به‌وجود آورد؛ این درحالی بود که نجفی مطرح کرده بود که شهرداری نباید سیاسی باشد.

نجفی در ابتدا برابر بدهی‌های دولت به شهرداری با وجود اینکه شهرداری نیاز مبرم به این پول داشت جانب‌ دولت را گرفت و در این رابطه بیان داشت: «صحبت‌های شهردار گذشته درباره طلب ۱۸ هزار میلیاردی شهرداری تهران از دولت واقعیت ندارد. هرچند که تاکنون در این زمینه اظهارات متفاوتی عنوان شده است. در هر حال این میزان بدهی با واقعیت‌ها همخوانی ندارد.

با این حال نجفی از دادن یک رقم واقعی یا حتی تخمینی از میزان این بدهی قابل توجه خودداری کرد و درباره این مساله بسیار مهم که مربوط به حقوق تک تک شهروندان تهرانی است، چنین گفت:

  " در این رابطه برای روشن شدن حقیقت، کمیته‌ای بین دولت، شهرداری و وزارت اقتصاد تشکیل شده که در هفته جاری نیز جلسه‌ای در این کمیته تشکیل شده و مقرر شد بودجه مربوط به شهرداری حداقل برای سال جاری پرداخت شود."

وی حتی در مقطعی مطرح کرد:‌ وزارت اقتصاد و دارایی عقیده دارد که نه تنها دولت به شهرداری تهران بدهی ندارد بلکه ۳۲۳۰ میلیارد تومان هم از شهرداری طلبکار است.

نجفی در آبانماه سال جاری بر خلاف گذشته که با دلایل سیاسی بدهی دولت به شهرداری را منکر می‌شد گفت: از تاریخ اول فروردین ماه ۱۳۸۵ تا شهریور ۱۳۹۴ مجموع مطالبات شهرداری تهران بر اساس آنچه که قانون معین کرده ۱۴ هزار و ۱۵۳ میلیارد تومان است که تاکنون پرداخت نشده است.

از سوی دیگر نجفی توانست بعد از دوازده سالی که شهردار تهران در جلسه هیئت دولت حضور نداشت، در جلسه راه یابد و از این بابت با توجه به نزدیکی شهرداری و دولت این امیدواری وجود داشت که بدهی‌های شهرداری وصول شود اما با وجود حضور نجفی در هئیت دولت اما هنوز شهرداری تهران نتوانسته بودجه و تسهیلات لازم را از دولت که غالبا به عنوان طلبکاری شهرداری از قوه مجریه است را اخذ کند تا جایی که در همین راستا شهردار تهران در نشست شهرداران کلانشهرها بیان می‌کند:

«در حال حاضر در ماه دهم سال قرار داریم ولی هیچ‌گونه پرداختی در زمینه یارانه بلیت مترو و اتوبوس از سوی دولت به شهرداری پرداخت نشده است.»

پیش‌تر کارشناسان سیاسی حضور نجفی در جلسه هیئت دولت را نمایشی خوانده و نسبت به عدم نتیجه‌بخشی حضور شهردار در جلسه هیئت دولت گلایه می‌کردند. اعضای شورای شهر نیز نسبت به عدم تخصیص بودجه لازم معترض بودند. در همین رابطه زهرا نژاد بهرام، عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش بیان داشت:

«ما الان داریم هزینه پایتخت بودن، سیاسی بودن، بین المللی بودن، قطب اقتصادی بودن و ملی بودن را پرداخت می کنیم اما از درآمدهای آن محروم هستیم

همچنین، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران با یادآوری اینکه امروز شاهدیم با وجود ساخته شدن زیرساخت های خطوط مترو هنوز از تمام ظرفیت این ناوگان استفاده نمی شود، بیان کرد:

«متاسفانه روزانه ۲ تا ۲ونیم میلیون سفر در متروی تهران انجام می شود در صورتی که اگر تجهیزات کامل و واگن های لازم به خطوط اضافه شوند، شاهد بیش از ۶ میلیون سفر در خطوط مترو خواهیم بود. ضمن آنکه سرفاصله حرکت قطارها نیز به ۳ تا ۳ و نیم دقیقه کاهش می یابد. در حالیکه امروز در برخی خطوط سرفاصله ها ۴ الی ۵ دقیقه و در خط فرودگاه امام(ره) نیز به یک ساعت می رسد

با این حال بعد از چندی که غبارهای سیاسی کنار رفته است و شهرداری به پول کافی برای صاف کردن خرج و مخارج خود نیاز دارد، شهردار تهران بیان می کند که حتی بدهی ۱۰ ماهه اخیر یارانه بلیت اتوبوس و مترو پرداخت نشده است. نجفی که پیش از این نسبت به بدهی دولت به شهرداری با تردید سیاسی صحبت می‌کرد حالا با این سخنان به طور تلویحی گفته‌های دیروز خود را تکذیب و صحت بدهی‌ گذشته دولت به شهرداری را تایید می‌کند.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از پایگاه خبری تحلیلی مشرق ، تاریخ انتشار: 10دی 1396 ، کدخبر:815042 ،www.mashreghnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین