پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۱۹
تاریخ انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم وجود این منابع عظیم شیعی را مایه غرور دانست و گفت: این کتب سرمایه بزرگی است که در اختیارمان قرار گرفته؛ در حالی که خودمان تلاشی برای آن به کار نبسته ایم؛ از این رو باید با احترام خاصی به آنان نگاه کنیم.

شعارسال: آیت الله علیدوست عصر امروز در نشست شیوه صحیح ورود به سطح 2 (شروع رسائل و مکاسب) که از سوی مرکز امور نخبگان و استعدادهای برتر در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) قم برگزار شد، اظهار داشت: شرایطی که امروز در حوزه ایجاد شده، ظرفیتی بزرگی برای پیشرفت طلاب فراهم کرده است.

وی با بیان این مطلب که در عین ظرفیت بزرگ برای تکامل، زمینه انحراف نیز بیشتر شده، گفت: در گذشته آنچه مطرح می شد، کتاب های ضاله بود؛ ولی آنچه امروز طلاب را تهدید می کند، امواج ضاله است که بسیار وجود داشته و طلاب باید مراقب این انحرافات باشند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که طلاب برای ورود درست به رسائل و مکاسب باید چند پیش فرض را مد نظر خود داشته باشند، ابراز داشت: نخستین پیش فرض، توجه به این نکته است که کتب های موجود، اوج تفکر و تلاش علمای شیعه است که نتیجه اندیشه هزاران فقیه در صدها سال تلاش می باشد.

آیت الله علیدوست وجود این منابع عظیم شیعی را مایه غرور دانست و گفت: این کتب سرمایه بزرگی است که در اختیارمان قرار گرفته؛ در حالی که خودمان تلاشی برای آن به کار نبسته ایم؛ از این رو باید با احترام خاصی به آنان نگاه کنیم.

این استاد حوزه ادامه داد: دومین مسئله ای که باید به آن توجه داشت، این است که این کتب عین اهمیت و گرانسنگی، حاصل فکر بشر است و می توان آن را ارتقاء داد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: متأسفانه برخی از طلاب و حتی اساتید گمان می کنند که تمام سخنان گفته شده و احساس می کنند دیر به دنیا آمده و گذشتگان تمام کارها را انجام داده اند.

وی با تأکید بر ضرورت توجه بیشتر به ارتقای علمی در حوزه گفت: امروز هجمه های نادرستی به حوزه وارد می شود که کاملا اشتباه است و در سال های اخیر، فعالیت و تلاش های بسیاری در حوزه های علمیه انجام پذیرفته است؛ اما ارتقاء، نیاز حوزه هاست و باید برای دستیابی به آن تلاش و کوشش کرد.

آیت الله علیدوست خاطرنشان ساخت: فهم درست کتاب های رسائل و مکاسب از سوی طلاب و عمل به آن، دستاوردهای بسیاری برای حوزویان خواهد داشت.

این استاد حوزه با تأکید بر انتقال دانسته ها به مردم، بیان داشت: یکی از فعالیت هایی که طلاب و اساتید باید انجام دهند، تصحیح و تکمیلی منابع با ادبیات و اقتضائات روز است که حوزه در چنین شرایطی می تواند حرف های بسیاری برای بیان داشته باشد.

وی در ادامه به تبیین مراحل تحصیل طلاب اشاره کرد و گفت: طلبه برای این که در مسیر طلبگی به خوبی رشد و تکامل یابد، باید مراحلی را طی کند که از جمله آنها، داشتن پیش مطالعه، حضور منظم در کلاس ها، مطالعه، مراجعه به متون پیرامون، مباحثه، داشتن مطالعات تابع دروس، یادداشت برداری، حدیث نفس، بسط مطالعه در زندگی پیرامون و تکرار مباحث می باشد.

آیت الله علیدوست افزود: طلبه ای که با طی این مراحل در حوزه درس بخواند، بعد از 20 سال قطعاً قله های علمی را فتح خواهد کرد که ثمره آن عالمی خواهد بود که پاسخگوی حوادث و وقایع است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابراز داشت: این شخص بر اساس روایت نبی مکرم اسلام به چنان مقام معنوی دست می یابد که انبیای الهی به حال وی غبطه می خورند.

این استاد حوزه در پایان خاطرنشان ساخت: عالم اسلامی، نه تنها برای مسلمانان، بلکه برای تمامی بشریت کارآمد خواهد بود.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از وب سایت حوزه نیوز، تاریخ انتشار: 9/7/94، کد خبر: 359220، www.hawzahnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین