پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۱۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۵
انتخابات 12 فدراسیون ورزشی طی 35 روز گذشته برگزار شد که در این میان تنها شاهد تغییر 5 رئیس فدراسیون بودیم و ریاست 7 رئیس فدراسیون با رای مجمع انتخاباتی به آنان تمدید شد، این موضوع نشان دهنده نقش تعیین کننده‌ روسای 31 هیات‌ ورزشی استانی در مجمع انتخاباتی فدراسیون‌‌های ورزشی است.

شعارسال: انتخابات 12 فدراسیون ورزشی طی 35 روز گذشته برگزار شد که در این میان تنها شاهد تغییر 5 رئیس فدراسیون بودیم و ریاست 7 رئیس فدراسیون با رای مجمع انتخاباتی به آنان تمدید شد، این موضوع نشان دهنده نقش تعیین کننده‌ روسای 31 هیات‌ ورزشی استانی در مجمع انتخاباتی فدراسیون‌‌های ورزشی است.

‌روزهای شلوغ وزارت‌و رزش برای برگزاری انتخابات فدراسیون‌های ورزشی به پایان رسید چرا که حد فاصل 4 آذرماه تا 9 دی‌ماه انتخابات 12 فدراسیون ورزشی برگزار‌ و‌ ریاست آنها برای دوره 4 ساله مشخص شد،البته طبق اعلام وزارت ورزش و جوانان مجمع انتخاباتی فدراسیون بسکتبال فرار است 23 دی ماه برگزار شود.

در این میان اما؛ در روزهایی که انتخابات فدراسیون‌های ورزشی به صورت متوالی برگزار می‌شد انتقادهای زیادی هم به نحوه برگزاری آن صورت گرفت؛ برخی از مهندسی بودن انتخابات صحبت کردند و برخی دیگر هم برگزاری مجمع انتخابات ورزشی را فرمالیته خواندند و بر این باورند که روسایی که 4 سال پیش سکان هدایت فدراسیون را برعهده داشتند در مجمع باز هم رای می‌آوردند‌ که البته در اکثر موارد همین اتفاق هم افتاد.

از 12 فدراسیون ورزشی که انتخاباتشان از 4 آذرماه تا 9 دی برگزار شد تنها 5 رئیس فدراسیون تغییر کرد و مابقی روسای دوره گذشته همچنان بر مسند قدرت نشستند. حالا نکته جالب توجه این است که در این 5 فدراسیونی که روسای آنها دچار تغییر شده است، شاید به این دلیل بوده که روسای دوره قبل در انتخابات حضور نداشتند!

* چه کسانی در انتخابات فدراسیون های ورزشی شرکت می کنند؟

روسای هیات‌های استانی بخش اعظم اعضای مجمع فدراسیون‌های ورزشی را تشکلیل می‌دهند. ٣١ تن از روسای هیات‌های استانی در مجامع انتخاباتی حق رای دارند که بیشترین سهم و چیزی حدود ٧٠‌درصد را شامل می‌شوند و همین موضوع باعث شده که برنده انتخابات قبل از برگزاری مجمع تقریبا قابل پیش‌بینی باشد. این طبیعی است که رئیس یک فدراسیون که به مدت 4‌سال با روسای هیات استانی خود کار می کند و آنها به نوعی منصوب شده او هستند در مجمع انتخاباتی رای آنها را هم داشته باشد. همین موضوع باعث شده ما در فدراسیون‌های ورزشی روسایی داشته باشیم که دوران ریاست آنها بالای 10 سال است؛ افرادی چون ناطق نوری، محمود مشحون، پولادگر و... دوران طولانی بر مسند ریاست فدراسیون تکیه زدند و طبیعی است که با این شرایط فرد جدید سخت می‌تواند به بدنه فدراسیون‌های ورزشی ورود کند.

شاید به همین دلیل است که کار برای روسایی که دوره چهارساله‌شان به پایان رسیده و به عنوان نامزد برای دوره بعد هم شرکت می‌کنند راحت پیش می‌رود .

البته در کنار اعضای مجمع،‌ نماینده داوران، نماینده ورزشکاران مرد(٢نفر)، نماینده ورزشکاران زن، نماینده باشگاه‌ها(٢نفر)، رئیس فدراسیون، نماینده‌نیروهای مسلح، نماینده فدراسیون ورزش‌های دانش‌آموزی، نماینده فدراسیون ورزش‌های دانشگاهی، نماینده فدراسیون ورزش‌های کارگری، نماینده کمیته ملی المپیک و وزیر یا معاون قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش (رئیس مجمع) دیگر اعضای مجمع را تشکیل می‌دهند.

* انتخابات‌های پر سر و صدای این دوره

در روزهای پایانی آذرماه انتخابات فدراسیون کشتی برگزار شد و رسول خادم رئیس دوره قبلی این فدراسیون هم جزو نامزدها بود و همین موضوع پیش بینی انتخابات‌ را راحت‌تر می‌کرد.‌ البته رقیب رسول خادم‌،‌ عباس جدیدی هم‌دوره روزگار قهرمانی‌اش بود که در این دوره برای کسب صندلی ریاست فدراسیون کشتی وارد گود شده بود اما جدیدی که خودش به خوبی می‌دانست در بین اهالی کشتی اقبالی برای رای ندارد پیش از رای‌گیری انصراف داد اما انتقادهای زیادی هم به نحوه برگزاری انتخابات کشتی داشت؛‌ از نظر او این شیوه برگزاری انتخابات تخلف است چرا که بیشتر روسای هیات‌های استانی افراد بازنشسته و دو شغله هستند و نباید به عنوان روسای هیات‌های استانی منصوب شوند.‌ به هر روی انتخابات فدراسیون کشتی با انصراف نامزدهای انتخابی به سود رسول خادم تمام شد و او برای چهارساله دوم بر مسند این فدراسیون تکیه زد.

* تکواندو با رئیسی مادام العمر

به طور حتم یکی از جنجالی‌ترین انتخابات برگزار شده این دوره انتخابات تکواندو بود.‌ سید محمد پولادگر از سال 92 برای چهارمین دوره ریاست فدراسیون را برعهده گرفته بود که البته در دو سه سال اخیر تکواندو با فراز و نشیب زیادی روبه رو شد و افت محسوسی پیدا کرد از این رو تعداد منتقدین تکواندو روز به روز افزایش پیدا کرد و کار به جایی رسید که همه منتظر 5 دی‌ماه بودند تا انتخابات فدراسیون تکواندو برگزار و شخص جدید با تفکر جدید بر مسند این فدراسیون بنشیند اما در کمال ناباوری باز هم پولادگر با اکثریت آرا برای پنچمین دوره به عنوان رئیس انتخاب شد.‌ حضور پولادگر در فدراسیون تکواندو 20 ساله شد و او برای پنجمین بار در راس تکواندو قرار گرفت.

* هاکی و شفیع همیشه درکنارهم!

بعد از تکواندو و کشتی نوبت به هاکی می‌رسد.‌ بهرام شفیع گزارشگر قدیمی صدا و سیما از سال 1384ریاست فدراسیون هاکی را برعهده دارد و در این دوره از انتخابات باز هم رای اکثریت آرا را به دست آورد و بر مسند قدرت نشست. البته حضور شفیع در این دوره از انتخابات با حاشیه‌های زیادی همراه بود با توجه به قانون منع به کارگیری بازنشسته‌ها در دستگاه‌های دولتی شفیع هم از زمره روسای بود که طبق قانون بازنشستگی مانند محمود محشون باید کنار می رفت اما او این موضوع را نمی پذیرفت .

شفیع بازنشسته صدا و سیما است و طبق قانون باید از سمت خود کنار می‌رفت اما با ارائه مدارک ایثارگری،جا خالی داد و توانست در مجمع به عنوان نامزد ثبت‌نام کند و طبق پیش‌بینی‌ها به راحتی کرسی ریاست فدراسیون را از آن خود کرد.‌هر چند که البته مدارک ایثارگری او هم شائبه برانگیز بود و حرف و حدیث زیادی داشت چرا که طبق قانون سازمان بازرسی، افرادی که از نهادهای دولتی برای مدارک ایثارگری معرفی می‌شوند، باید 6 ماه حضور متوالی و یا یک سال حضور متناوب در جبهه در پرونده خود داشته باشند.‌

در حالی که بهرام شفیع گزارشگر قدیمی صدا و سیما سابقه حضورش در جبهه نزدیک به 6 ماه به صورت متناوب برای تهیه گزارش بوده است و از همین روی شامل این قانون نمی‌شد. به هر روی شفیع توانست جواز حضور در انتخابات را به دست آورد و برای چهارمین دوره یعنی 16 سال ریاست هاکی را در کارنامه خود داشته باشد.

* انتخابات دو مرحله‌ای

در بین مجمع انتخاباتی برگزار شده فدراسیون سه‌گانه در دو مرحله رای‌گیر شد. برای این فدراسیون 12 نفر نامزد شده بودند که البته در بین نامزدها حضور سردار محمدعلی صبور رئیس فدراسیون فعلی هم به چشم می‌خورد.‌این انتخابات در پایان با رقابت شانه به شانه محمدعلی صبور و علی اکبر حسن پور برگزار شد که در نهایت صبور توانست با کسب 21 رای از 39 رای ماخوذه باز هم در سمت خود ابقا شود. نکته جالب توجه انتخابات سه گانه ادعای علی اکبر لطفی نسب بود که عنوان کرده بود رای گیری از قبل صورت گرفته و فرد منتخب مشخص است که البته این نامزد انتخابات با تذکر رئیس مجمع روبه‌رو شد.

سردار صبور از زمان تاسیس فدراسیون سه گانه از سال 86 ریاست این فدراسیون را برعهده دارد.

*از بین انتخابات برگزار شده، مجمع انتخاباتی سه فدراسیون کوهنوردی، نابینایان و شنا هم برگزار شد که در نهایت روسای دوره قبل این فدراسیون ها، زارعی ( کوهنوردی) مظلومی ( نابینایان) و محسن رضوانی( شنا، شیرجه و واترپلو) برای چهارساله دوم ریاست فدراسیون های مورد نظر خود را برعهده گرفتند.

* کدام فدراسیون روسایش تغییر کرد؟

انتخابات فدراسیون ورزش‌های دانش آموزی در 22 آذرماه برگزار شد که حسین بابویی با کسب بیشترین آرا ریاست این فدراسیون را به دست آورد. ریاست قبلی‌این فدراسیون توسط فرشید ارمیان اداره می شد.

فدراسیون بعدی هم فدراسیون پرحاشیه کبدی بود،‌البته که محمدرضا مقصودلو رئیس قبلی این فدراسیون جزو نامزدهای این دوره بود اما شاید به دلیل حاشیه‌های مسابقات قهرمانی آسیا در گرگان و پوشش روسری برای مربی مرد تایلندی از سک سو و همچنین خانوادگی اداره کردن فدراسیون از سوی مقصودلو باعث شد تا وی از حضور در انتخابات انصراف دهد و عباس اورسجی دبیر فدراسیون کبدی که جزو نامزدهای این فدراسیون بود با کسب 33 رای ریاست این فدراسیون را برعهده بگیرد.

انتخابات بعدی مربوط به فدراسیون غریق‌نجات بود.مصطفی میرسلیم که سابقه 28 سال ریاست در این فدراسیون را در کارنامه خودش داشت در این دوره هم تمایل به حضور در انتخابات داشت اما با توجه به قانون سن برای روسای فدراسیون‌های ورزشی که حداکثر 70 سال سن باید داشته باشند،‌مانع حضور میرسلیم در انتخابات فدراسیون غریق نجات شد.‌ در پایان مجمع انتخاباتی فدراسیون غریق نجات ایلخان‌نوری مازندرانی نایب رئیس فدراسیون در دوران میرسلیم با کسب 43 رای ریاست این فدراسیون را به دست آورد.

در فدراسیون بوکس هم که ناطق‌نوری 28 سال ریاست آن را برعهده داشت بالاخره رئیس جدیدی روی کار آمد؛‌ثوری به عنوان رئیس این فدراسیون منصوب شد.‌از مردادماه که ناطق‌نوری پس از 28 سال ریاست در این فدراسیون کناره‌گیری کرد،‌افشین داوری مدتی به عنوان سرپرست منصوب شد،اتفاقا داوری جزو نامزدهای این فدراسیون هم بود اما درست چندروز مانده به انتخابات کناره‌گیری کرد.

آخرین فدراسیونی هم که ریاستش تغییر کرد؛ فدراسیون والیبال بود. محمدرضا داورزنی رئیس این فدراسیون بهمن ماه سال 95 به عنوان معاون ورزش قهرمانی و حرفه‌ای منصوب شد و در فدراسیون والیبال تا مدتها به عنوان سرپرست امور را اداره می‌کرد تا اینکه 7 دی‌ماه احمد ضیایی نایب رئیس فدراسیون والیبال در زمان داورزنی کرسی ریاست فدراسیون را برعهده گرفت،او از دوستان قدیمی داورزنی هم است.

* فدراسیون های ورزشی مهتر از ریاست جمهوری!

با نگاه اجمالی به مجامع انتخابات فدراسیون‌های‌ ورزشی که برگزار شده این نکته کامل به چشم می‌آید که در فدراسیون‌های ورزشی ورود مدیر تازه وارد‌ کاری سخت و دشوار است و حتی فدراسیون‌هایی که روسای آنها تغییر کرده‌است،فردی رای مجمع را بدست آورده است که قبلا در بدنه فدراسیون بوده‌‌است.

هر چند که چندی پیش صحبت از اضافه شدن بندی در آیین‌نامه فدراسیون‌ها بود مبنی بر اینکه روسای فدراسیون‌ها تا 3 دوره بیشتر مجاز به حضور در انتخابات نیستند اما این بند به تصویب نرسید و همین موضوع هم باعث شده که ما روسایی داشته باشیم که به صورت مادام العمر بر مسند ریاست نشسته‌اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری آنا، تاریخ انتشار: 12 دی 1396، کدخبر: 332576، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
0
0
بعضی از این ها مانند خادم به دلیل سابقه های خوبی که در این زمینه دارند بهتر است همینطور به این فعالیتشان ادامه دهند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین