پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۱۴۲
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۸
طی روزهای اخیر واکنش های زیادی درباره طرح ترافیک جدید که از سوی شهرداری تهیه شده صورت گرفته است.

شعارسال:در طرح پیشنهادی که بر اساس گفته های محسن پورسیدآقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران احتمالا از سال آینده اجرایی می شود قرار است سهمیه های طرح ترافیک حذف و هر خودرو می تواند با پرداخت پول وارد طرح شود. همچنین دریافت عوارض از خودروها برای ورود به محدوده طرح بعضا تا سه برابر خواهد بود. گران کردن طرح و دریافت پول از همه خودروها از دیگر نکات مطرح شده در این طرح است. طرح مذکور قرار است با تصویب در شورای عالی ترافیک و هیئت دولت از 15 فروردین سال آینده اجرایی شود.

روز دوشنبه شهریار افندی زاده در ابتدای نشست خبری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با موضوع جزئیات طرح ترافیک جدید شهر تهران، گفت: طرح جدید سه ماه است که در حال بررسی های کارشناسی است و در شورای حمل و نقل و شورای شهر نیز مطرح شده است. وی با بیان اینکه ۳۸ سال است که طرح ترافیک در تهران اجرایی می شود، گفت: کاهش حجم ترافیک، بهبود شاخص های ترافیکی، کاهش حجم آلاینده ها در سطح محدوده، تقویت سیستم حمل و نقل همگانی و تشویق شهروندان به حمل و نقل عمومی برخی از اهداف طرح ترافیک جدید بوده است.

اما سردار محمد رضا مهماندار، رئیس پلیس راهور تهران درباره احتمال حذف طرح ترافیک به شکل فعلی و اجرای طرح پیشنهادی شهرداری اظهار کرد:‌ این موضوع در مرحله کارشناسی قرار دارد و هنوز پلیس در این زمینه ابهاماتی دارد که برطرف نشده است. وی با بیان اینکه بر اساس این طرح پیشنهاد شده تا فروش مجوز یا کارت طرح ترافیک متوقف شده و شارژ کارت‌های طرح ترافیک جایگزین شود گفت:‌ از سوی دیگر پیشنهاد شده که طرح زوج و فرد پولی شود.

اشاره سردار مهماندار به این مسئله می باشد که مدیران شهر تهران عنوان می کنند طرح پیشنهادی بر مبنای طرح‌های علمی تهیه شده که در دیگر کشورها به ثمر رسیده و نتیجه داده است؛ اما از طرفی دیگر هم می‌گویند برای اصلاح آن چهار سال زمان دارند. در کل به نظر می رسد هنوز آگاهی جامعی درباره پیامدها و نتایج اجرایی شدن طرح ترافیک جدید بدست نیامده است.

در همین راستا خبرنگار الف، با دوتن از نمایندگان تهران در این خصوص گفتگویی انجام داده است که بدین شرح است:

ابوالفضل سروش نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به حذف سهمیه طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران و ارائه طرح جدید برای تردد خودروها در سطح شهر، گفت: از زمانی که زمزمه های ارائه طرح جدید از سوی شهرداری مطرح شده اینجانب مطالعاتی داشتم و با متخصصین شهری و زیست محیطی مشورت کردم که به این نتیجه رسیدم طرح مذکور برای شهر تهران خوب و دقیق نیست.

وی افزود: به نظر اینجانب طرح مذکور پخته شده و کارشناسی دقیق نیست و به همین دلیل ضمن صحبت با برخی از اعضای شورای شهر تهران تقاضا کردم که در اجرای آن عجله نکنند و دقت لازم را داشته باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه جزئیات و ابعاد مساله کاهش آلودگی و ترافیک با اجرا شدن این طرح هنوز مشخص و بررسی نشده، افزود: هنوز به جمع بندی نرسیدند که این طرح چه مکانیزمی دارد و با اجرا شدن آن معضل تهران بخصوص ترافیک و آلودگی کمتر می شود یا بیشتر.

سروش با بیان اینکه اجرا شدن این طرح مساله ترافیک و آلودگی هوای تهران را پیچیده خواهد کرد، گفت: برای اجرای این طرح به کمیته تخصصی و کار کارشناسی نیاز است و متخصصین شهری و زیست محیطی باید بر روی آن بحث کنند و اگر به نتیجه رسیدند که اجرای آن به نفع مردم است، آنرا اجرایی کنند در غیر از اجرای آن خودداری کنند.

وی با بیان اینکه این طرح، یک طرح پژوهشی است، افزود: در طرح پژوهشی باید نقطه شروع، مراحل، پایان و نتایج آن مشخص باشد اما به نظر می رسد که شهرداری تهران برای اجرای این طرح، آنالیز دقیقی نکرده است.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به مقایسه آسیب های زلزله و آلودگی هوا برای مردم تصریح کرد: زلزله بخشی از مردم را درگیر می کند اما در آلودگی هوای یک شهر همه مردم دچار مرگ تدریجی می شوند. بنابراین با این مساله مهم نباید شوخی کرد.

سروش با بیان اینکه طرح فعلی که در سطح شهر تهران اجرا می شود خوب و کارشناسی شده است، افزود: طرح فعلی چندین سال در تهران اجرا می شود و من نگرانم با اجرای طرح جدید بعد از چند ماه بگویند این طرح اشکال دارد و اجرای آن اشتباه بوده و به همین طرح فعلی برگردند.

وی با اشاره به برخی نظرات مبنی بر اینکه شهرداری با اجرای این طرح به دنبال درآمدزایی است، گفت: اگر خدای نکرده مساله مالی درست باشد و شهرداری با اجرای آن به فکر درآمد باشد، یک ظلم در حق شهروندان است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: اجرای طرح ترافیک نباید صرفا بحث مالی باشد بلکه باید برای سازماندهی و طرح برتر باشد برای مردم تهران. سروش گفت: در مملکت برخی کارها که انجام می شود کارشناسی شده نیست و با عجله اجرایی می شود و بعد وقتی با مشکلات مواجه می شوند از اجرایی شدن آن پیشیمان می شوند. مثل طرح سلامت، بیمه همگانی، مسکن مهر و یارانه ها.

*آزاد کردن ورود خودروها به طرح ترافیک منطقی نیست/ شهرداری به دنبال درآمد پایدار باشد

عبدالرضا هاشم زایی نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با خبرنگار الف با اشاره به حذف سهمیه طرح ترافیک از سوی شهرداری تهران و ارائه طرح جدید برای تردد خودروها در سطح شهر گفت: طرح جدید شهرداری تهران، به افزایش آلودگی هوای تهران و ترافیک بیشتر منجر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این طرح به معنای ملغی کردن طرح ترافیک است، افزود: برخی از اقدامات شهرداری از جمله اجرای همین طرح برای ایجاد یک درآمد پایدار است. مثلا اجازه ساخت و ساز 20 طبقه در کوچه شش متری بن بست در تهران که با عقل جور در نمیاد چیزی نیست جز ایجاد درآمد. یا مثلا ساخت ساختمانهای چندین طبقه و برج در خیابان باریک مقدس اردبیلی تهران.

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس گفت: شهرداری تهران هم می خواهد از همه خودرو ها پول دریافت کند و می داند افرادی که در محدوده طرح ترافیک مغازه و یا محل کسب و کار دارند، این پول را پرداخت خواهند کرد.

هاشم زایی با اشاره به مزایای طرح ترافیک و ممانعت از ورود هر خودرو به محدوده طرح افزود: طرح ترافیک و ورود به محدوده طرح شرایط خاصی دارد و نباید ورود به محدوده طرح را آزاد کنند و اینکه هر خودرو با پرداخت پول وارد طرح شود کار منطقی نیست.

وی با بیان اینکه شهرداری نباید به خاطر درآمد، سلامتی مردم را به خطر بیندازد، گفت: به مسئولین شورای شهر و شهرداری تهران توصیه می کنم که با کار کارشناسی، طرحی بهتر جایگزین کنند تا هم کاهش آلودگی را مد نظر داشته باشند و هم تردد کمتر در سطح شهر را.

عضو فراکسیون امید مجلس افزود: باید سیستم حمل و نقل عمومی از جمله اتوبوس و مترو را توسعه دهیم تا مردم خیلی از مسیرها را بدون خوردوی شخصی تردد کنند.

هاشم زایی با بیان اینکه به برخی از کشورها سفر کرده و طرح ترافیک آن کشورها را دیده اضافه کرد: بعنوان مثال در کشور سنگاپور که آلودگی اش خیلی کمتر از تهران است در محدوده طرح ترافیک فقط افراد و خودروهای خاصی می توانند تردد کنند و حتی نخست وزیر این کشور با خودروی شخصی نمی تواند وارد طرح شود بلکه حتما باید خودروی دولتی باشد.

وی گفت: همچنین در برخی از کشورها افراد فقط در روزهای خاصی مثلا شنبه و یکشنبه می توانند از خودروی شخصی استفاده کنند.

هاشم زایی تصریح کرد: تردد در محدوده طرح فقط در مواقع ضروری مثلا برای جانبازان و افراد خاصی که نیاز به تردد دارند، باید مجاز باشد و معتقدم برای کاهش آلودگی مجوز روزانه طرح هم نباید فروخته شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت الف ،تاریخ انتشار12دی96،کدخبر: 3961011296، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین