پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۱۷۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴
نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس از جمله طرح های زیربنایی شمال غرب کشور و آذربایجان شرقی در حوزه انرژی است که علاوه بر کمک به پایداری شبکه برق کشورمان، از ظرفیت لازم برای صادرات برق به جمهوری های آذربایجان و ارمنستان، ترکیه و جمهوری خودمختار نخجوان نیز برخوردار است.

شعار سال: نیروگاه سیکل ترکیبی هریس در 70 کیلومتری تبریز، یکی از نیروگاه‌های ایران از نوع سیکل ترکیبی با ظرفیت تولید یکهزار مگاوات در قالب ساخت، بهره‌برداری و واگذاری است.

با راه اندازی این نیروگاه که در دو فاز 500 مگاواتی ساخته می شود، رکورد بهره وری نیروگاه‌های کشور از زیر 50 درصد به 58 درصد جهش می یابد.
گفته می شود به منظور گازرسانی به این نیروگاه در فاز اول حدود 10 کیلومتر خط انتقال 20 اینچ طراحی و اجرا شده است که پس از راه اندازی نیروگاه روزانه 7 میلیون مترمکعب گاز صرف تولید برق خواهد شد.
کلنگ ساخت نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس در دولت نهم زمین زده شد، اما به رغم سال های پردرآمدی کشور از فروش نفت، گام جدی در ساخت این نیروگاه در آن زمان برداشته نشد.
بی توجهی به اجرای این طرح مهم و زیربنایی حوزه انرژی در آن زمان موجب شد که برآورد هزینه اجرایی طرح از دو هزار و 500 میلیارد ریال در آن به بیش از چهار برار در مقطع فعلی افزایش یابد.
به گزارش ایرنا، استاندار آذربایجان شرقی با این نگاه و در راستای زمینه سازی برای تسریع در اجرا و تکمیل طرح ساخت نیروگاه هریس، امروز با همراهی جمعی از مدیران استانی میزبان مردم خونگرم این شهرستان بود.
مجید خدابخش پس از بازدید از وضعیت جاری و پیشرفت فیزیکی طرح نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس با اشاره به اهتمام جدی دولت برای اتمام این طرح راهبردی گفت: این نیروگاه در صورت بهره برداری، ظرفیت صادرات برق به کشورهای همسایه را دارد.
وی اظهار کرد: نیروگاه هریس یکی از پروژه های اساسی و مورد نیاز منطقه است که پس از تکمیل علاوه بر تامین برق مورد نیاز استان، امکان صادرات برق را نیز فراهم می آورد.
وی خاطرنشان کرد: با بهره‌برداری از این نیروگاه، صنایع جدید در منطقه ایجاد و موجب جذب سرمایه‌گذاری و توسعه و رونق منطقه خواهد شد.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه این نیروگاه توسط بخش خصوصی در حال ساخت است، اظهار کرد: این نیروگاه با سرمایه اولیه 320 میلیون یورو در حال ساخت بوده و تمامی تجهیزات این واحد صنعتی خریداری و از آذر ماه امسال نیز نصب آن شروع شده است.
خدابخش همچنین با اشاره به تخصیص 266 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی به این پروژه، گفت: برآورد مجموع هزینه احداث این نیروگاه 12هزار میلیارد ریال است که با افتتاح فاز اول آن در سال آینده، ضمن تامین برق پایدار منطقه و اتصال به شبکه ملی، تعداد 100 نفر از افراد متخصص نیز به کار مشغول می شوند.
استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: احداث نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس با اعتباری بالغ بر یکهزار و 750 میلیارد ریال و 235 میلیون یورو از سال 94 شروع و در سال 1397 فاز اول آن به بهره برداری می رسد.
کیومرثی، مدیر اجرایی طرح ساخت نیروگاه نیروگاه هریس نیز گفت: نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس در زمینی به وسعت 81 هکتار احداث می شود که 61 هکتار برای خود نیروگاه و 20 هکتار برای احداث پست 400 کیلوولت جهت انتقال انرژی برق تولیدی این نیروگاه به شبکه اختصاص یافته است.
وی افزود: با نصب 2 توربین کلاس 'اف' سازگار با محیط زیست نیروگاه برق هریس در دو فاز، در هر واحد گازی 310 مگاوات و هر واحد بخار 180 مگاوات برق تولید می شود.
کیومرثی اضافه کرد: با اجرایی شدن این پروژه فرصت شغلی برای 500 نفر در دوره اجرا و برای 100 نفر در دوره بهره برداری فراهم می شود.
وی ادامه داد: عملیات اجرایی نیروگاه یکهزار مگاواتی هریس با تجهیز کارگاه و با عقد قرارداد با پیمانکاران از ابتدای سال جاری آغاز شده است.
مدیر اجرایی طرح ساخت نیروگاه برق هریس گفت: در حال حاضر نیروگاه در مرحله نصب توربین ها و جانمایی سازه های محل نصب توربین ها می باشد و کل پروژه در این فصل فعال و با پیشرفت فیزیکی حدود 20 درصد در حال احداث است.
در همین حال ناظران محلی معتقدند که بهره براری از نیروگاه یکهزار مگاوتی برق هریس علاوه بر رفع نیازهای جدید برق در آذربایجان شرقی، در رفع محرومیت شهرستان هریس نیز از طریق ایجاد حدود 600 فرصت شغلی مستقیم و بیش از یک هزار فرصت شغلی غیرمستقیم، نقش بسزایی ایفا خواهد کرد.
فرماندار هریس نیز در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه ترکیب اشتغال در هریس تا به امروز بر پایه دامداری و کشاورزی بوده است، اظهار کرد: غیر از چند باب مغازه موجود در شهر هریس تاکنون تغییر بنیادینی در اقتصاد این شهرستان رخ نداده بود.
صابر تقویمی افزود: ایجاد صنعت انرژی در هریس در قالب احداث نیروگاه برق یکهزار مگاواتی، گزینه های جدیدی از اشتغال و تولید را برای مردم شهرستان فراهم می کند.
وی یادآور شد: توربین هال و ژنراتور نیروگاه با 720 تن وزن، پس از 80 روز از بنادر جنوب به محل نیروگاه رسیده، عملیات اجرایی با قدرت تمام در حال انجام است و بنا بر اعلام مجری طرح، فاز اول نیروگاه به ظرفیت 500 مگاوات سال آینده بهره برداری می شود.
فرماندار هریس با اشاره به خوشحالی بی حد و حصر مردم هریس از عملیاتی شدن ساخت نیروگاه و ایجاد افق های جدید اشتغال و توسعه در سایه آن گفت: مردم از فرط خوشحالی چندین راس گاو و گوسفند بر سر راه محموله توربین و ژنراتور قربانی کرده اند.
شهرستان هریس با حدود 70 هزار نفر جمعیت در 65 کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری جمهوری اسلامی ، تاریخ انتشار 12دی 96، کدمطلب:82783648، www.irna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United Arab Emirates
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۲
0
0
حیف نیس واقعا اگه این پروژه به بهره برداری میرسید مشکلات برق مردم هم حل میشد م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین