پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۱۸۰
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در خصوص مهاجرت نخبگان ایرانی گفت: آمار غیررسمی از این مهاجرت منتشر شده است که باعث شد یکی از سایت‌های خبری از قول خود جایزه صد میلیون تومانی برای آن تعیین کرده است.

شعارسال:معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در خصوص مهاجرت نخبگان ایرانی گفت: آمار غیررسمی از این مهاجرت منتشر شده است که باعث شد یکی از سایت‌های خبری از قول خود جایزه صد میلیون تومانی برای آن تعیین کرده است.

بسیاری موفقیت و پیشرفت روز افزون کشور را منوط به موفقیت شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها می دانند؛ معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور می گوید ۱۲۰ خدمت و تسهیلات برای موفقیت این شرکت ها اندیشیده است و معاون علمی فناوری رئیس جمهور می‌گوید اگر هریک از شرکت ها به مشکلی برخوردند و یا شکایتی داشتند به من مراجعه کنند تا مشکل آنها را رفع کنم، با این حال بسیاری از شرکت ها هنوز مشکلات بسیاری دارند که آن را با ما در میان گذاشته اند و ما در گفت و گوی تفصیلی با سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور این موضوعات را مطرح کردیم؛ متن گفت و گوی تفصیلی ستاری با خبرنگاران باشگاه خبرنگاران جوان به شرح زیر است:

وزارت ارتباطات مسئول پاسخ به شایعات سرقت اطلاعات توسط استارت آپ ها

شایعاتی مبنی بر سرقت اطلاعاتی کاربران توسط استارت آپ‌هایی که در حوزه تاکسی آنلاین کار می‌کنند وجود دارد؛ آیا این موضوع صحت دارد؟

ستاری: من متولی استارت آپ‌ها نیستم و برای پیگیری این شایعه باید با وزارت ارتباطات صحبت کنید، اما موضوعی که اهمیت دارد این است که شرکت‌های استارت آپی که توسط معاونت حمایت می‌شوند بیش از هرچیزی به اعتماد مردم احتیاج دارند استارت آپ‌ها دارای مکان خاص نیستند و اعتبار خود را از سوی اعتمادی که مردم به آن‌ها دارند به دست می‌آورند و به واسطه همین اعتماد است که مردم با استارت‌آپ‌ها کار می‌کنند، من فکر نمی‌کنم که استارت‌آپ یا شرکت دانش‌بنیانی وجود داشته باشد که بخواهد اعتبار خود را به زیر سوال ببرد و به نظر می‌رسد که این موضوع صحت نداشته باشد.

هر ۶ ماه یک بار لیست محصولات خارجی که مشابه ایرانی دارند به هیات دولت فرستاده می‌شود

بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان اعتراضاتی را نسبت به واردات کالا‌های که مشابه نمونه داخلی هستند دارند و می‌گویند چرا با وجود آنکه محصول در کشور خودمان تولید می‌شود واردات کالا متوقف نمی‌شود، برای جلوگیری از واردات کالا‌های مشابه دانش بنیان ایرانی چه اقداماتی را انجام داده اید؟

ستاری: در راستای حمایت از شرکت‌ها و کسب وکار‌های دانش بنیان هر ۶ ماه یک بار لیستی از محصولات خارجی که مشابه ایرانی دارند به هیات دولت فرستاده می‌شود تا در خصوص آن‌ها تصمیم گیری‌های لازم انجام شود و بر اساس مصوبه دولت محصولات خارجی که به کشور وارد می‌شوند درصورتی که همانند محصول داخلی باشند باید تعرفه بیشتری بپردازند اما موضوع مورد اهمیت بازاری است که باید برای شرکت‌های دانش بنیان ایجاد شود و بسیاری از وزارتخانه‌ها وموسسات دولتی از جمله وزارت صنعت و بازرگانی در این حوزه کار می‌کنند البته ممنوعیت ورود کالا‌های خارجی را بهترین راه حل نمی‌دانم، زیرا باید به رفع مشکلات زیست بوم شرکت‌های دانش بنیان بپردازیم و این شرکت‌ها موفق نخواهند شد مگر به کمک فرهنگ سازی مناسب.


ورود شرکت های دولتی به حوزه دانش بنیان، بزرگترین مشکل

شما به کیفیت محصولات دانش‌بنیان و صادرات کالا‌ها اشاره کردید آیا صادرات به این معنا نیست که کیفیت محصول شرکت‌های دانش بنیان خوب است؟

ستاری: وارد شدن شرکت‌های دولتی به فضای رقابتی شرکت‌های خصوصی یکی از بزرگترین مشکلات حوزه دانش بنیان است، شرکت‌هایی دانش بنیانی وجود دارند که صادرات را انجام می‌دهند، اما در مقابل آنها شرکت‌های دولتی قرار گرفته اند که محصول مونتاژ شده وارد می‌کنند مهم‌ترین کار این است که بتوانیم فضای مناسب کسب و کار را ایجاد کنیم و حدالمقدور دولت را از این فضا بیرون کنیم این موضوع بار‌ها در دولت ذکر شده است وموسسات دولتی خواسته شده تا از فضای صادراتی دانش بنیان خارج شوند، زیرا این موسسات سبب بوجود آمدن رانت می‌شوند و این موضوع توان رقابتی شرکت‌های دانش بنیان خصوصی را از بین می‌برد در حال حاضر شرکت‌های دانش بنیانی وجود دارند که عدد قابل توجهی از صادرات را به خود اختصاص داده اند، اما نمی‌توانند به بازار داخلی کشور راه پیدا کنند البته هریک از حوزه‌های فناوری با دیگر حوزه‌ها متفاوت است و از بیوتکنولوژی و تجهیزات پزشکی نباید غافل بود.

شرکت‌های دانش بنیان سبد محصولاتی خود را از درون شرکت‌های دولتی بردارند

به بازار دولتی اشاره کردید با توجه به اینکه بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان نسبت به این موضوع که بازار داخلی کشور عمدتا به دست دولت است و یا به شکل نیمه خصوصی اداره می‌شوند شکایت می‌کنند، چه اقدامی قرار است جهت رفع این مشکل در معاونت انجام گیرد؟

ستاری: به دلیل حضور دولت استارت‌آپ‌ها مشتریان خود را در بخش خصوصی تعریف می‌کنند و در این بخش در حال رشد هستند، زیرا تعریف کار در بخش دولتی به صورت انحصاری مشکلات بسیار زیادی را برای شرکت خصوصی بوجود می‌آورد توصیه ما این است که شرکت‌های دانش بنیان خصوصی سبد محصولاتی خود را از درون شرکت‌های دولتی بردارند تا موفق شوند.


با یک دهم هزینه بورسیه یک شخص، می‌توانیم دانشجو را به کشور بازگردانیم

بسیاری از استارت‌آپ‌های موفق را نتیجه بازگشت دانشجویان ایرانی از خارج از کشور می‌دانید و مکررا به این موضوع تأکید می‌کنند که دانشجویان به خارج از کشور بروند و پس از تحصیل برای خدمت کردن به کشور خود بازگردند، اما بسیاری از دانشجویانی که به کشور‌های خارجی رفته اند بازنگشته اند و از نبود امکانات و شرایط کافی برای بازنگشتن خود صحبت می‌کنند چه شرایطی را برای بازگشت این جوانان به داخل کشور مهیا کرده‌اید؟

ستاری: البته به این صورت نیست که من کسی را برای مهاجرت تشویق کنم ، اما موضوع مورد توجه این است که با یک دهم هزینه بورسیه یک شخص می‌توانیم دانشجو را به کشور بازگردانیم این شرایطی که دانشجویان از آن صحبت می‌کنند را من در ایجاد محیط کسب و کار درست می‌دانم.

در بنیاد ملی نخبگان مدل و سکویی ایجاد شده است و که درحال حاضر زیرساخت آن به سه نفر در روز رسیده است و از ۱۰۰ دانشگاه برتر دنیا برای استفاده از این زیر ساخت ها به ما تقاضا داده‌ شده است، من معتقد هستم که این زیرساخت بسیار موفق عمل کرده است.

در حال حاضر استارت آپ‌ها تنها جایی هستند که به جذب جوانان می‌پردازد و این استارت آپ‌ها بزرگ‌ترین حوزه جذب دانشجویان مقیم خارج از کشور می‌باشند؛ من نسبت به زیست بوم تاکید بسیاری دارم، زیرا در حوزه استارت آپی کشور دولت وجود ندارد و نیاز به این زیست بوم مناسب حس می‌شود، اما زیست بومی که بخش خصوصی در آن سرمایه گزاری کند؛ بسیاری از استارت آپ‌های کشور با رشد مواجه هستند و چه چیزی بالاتر از رشد سرمایه؟ این رشد تنها در زیست بوم‌های مناسب رخ می‌دهند و اغلب استارت آپ‌هایی که کار روزانه مردم را انجام میدهند در همین دسته جای دارند، آنها استارت آپ‌هایی هستند که در ۲ سال گذشته وجود نداشته اند و اگر امروز نمی‌توانستند رشد کنند در این جایگاه قرار نمی‌گرفتند.

استارت آپ‌ها بهترین زیر ساخت بازگشت جوانان از خارج

استارت آپ‌ها بهترین زیر ساخت برای بازگشت جوانان از کشور‌های خارجی به ایران هستند، خصوصا جوانان دانشجوی حوزه IT افرادی که در گوگل و آمازون کار می‌کردند حال می‌توانند در استارت‌آپ‌ها فعال شوند این زیر ساخت سبب شده است تا بتوانیم به خوبی به جذب جوانان در بخش خصوصی بپردازیم، بخش دولتی شاید تنها بتواند از دانش این جوانان در هیئت علمی‌های دانشگاه‌های مختلف استفاده کند، اما بخش خصوصی بی انتها است یعنی یک بازار فوق‌العاده در داخل کشور داریم واین موضوع برای جوانانی که در خارج از کشور وجود دارند امید آفرین است.

شما به بازار فوق‌العاده و بکر اشاره کردید، اما در حال حاضر اکثر این بازار در دست دولت قرار دارد چگونه جوانان می‌خواهند در بازار‌ها فعال شوند؟

ستاری: مخالف این صحبت هستم مگراستارت‌آپ‌هایی که در حال حاضر به فعالیت می‌پردازند در حوزه دولتی قرار گرفته اند که بگوییم تمام بازار در اختیار دولت است.

جوانان تشویق در حوزه تجهیزات پزشکی فعال شوند

بسیاری از این شرکت‌ها در بحث واردات تجهیزات پزشکی مشکل دارند مشکل این شرکت‌ها به چه صورت رفع خواهد شد؟

ستاری: در حال حاضر بسیاری از تجیزات پزشکی داخلی است و جوانان را تشویق می‌کنم تا در حوزه تجهیزات پزشکی فعال شوند و بتوانند سیستم‌های مناسب برای خدمت رسانی به مردم ایجاد کنند.

مرداد ماه امسال رئیس ستاد زیست فناوری از تولید ۱۲ دارو بیوتکنولوژی خبر داد و گفت که باید از شرکت‌های دانش بنیان جهت تولید این دارو‌ها حمایت شود آیا حمایتی از سوی معاونت برای تولید این دارو‌ها انجام گرفته است؟

ستاری: شرکت‌هایی که در حوزه زیست فناوری به فعالیت می‌پردازند جز شرکت‌های خوب ما می‌باشند و ان شا الله هفته آینده بازدیدی از این شرکت‌ها خواهیم داشت، حوزه زیست فناوری بعد از IT قرار دارد و شرکت‌ها می‌توانند به راحتی در آن رشد کنند و دارو‌های مورد نیاز کشور را هرساله تولید کنند البته من عنوان این ۱۲ قلم را به یاد ندارم و باید دوباره موضوع را بازرسی کنم، اما قطعا در برنامه ما این موضوع وجود دارد، زیرا هر آنچه که برای ستاد اهمیت داشته باشد و بخواهد آن را عملیاتی کند معاونت به او کمک می‌کند و بدون دخالت دولت و به کمک شرکت های سرمایه گذار بزرگ این کار انجام می‌شود .

این تسهیلات به چه صورتی هستند؟

ستاری: در حوزه دانش بنیان برای شرکت‌ها ۱۲۰ عنوان تسهیلاتی قرار داده شده است و این تسهیلات عبارت اند از معافیت مالیاتی و گمرکی، توسعه بازار، صادرات و آموزش و ... همچنین شتاب دهنده‌های گوناگونی در حوزه بیوتکنولوژی توسعه یافته اند که تنها در یکی از این شتاب دهنده‌ها ۳۰ دارو توسط جوانان تولید می‌شود.

فرار مغزها وجود داد

آماری در خصوص فرار مغز‌ها منتشر شده است و پیرامون آن حواشی منتشر شده مبنی بر جایزه ۱۰۰ میلیونی برای کسی که بتواند این آمار را بصورت مستند ارائه کند وجود دارد آیا این آمار درست است؟

ستاری: برای کسی جایزه ۱۰۰ میلیونی در نظر نگرفته ام و این موضوع را یکی از پایگاه‌های خبری به نقل از خود بیان کرده بود، فرار مغز‌ها در کشور وجود دارد و من منکر این موضوع نمی‌شوم، اما موضوع مورد بحث این است که بسیار‌ی از آمار و ارقامی که منتشر می‌شوند غیر رسمی و اشتباه هستند برای مثال در سال ۲۰۰۲ اعلام شد که ایران رتبه نخست فرار مغز‌ها در بین ۹۲ کشور جهان است این آمار به استناد گزارشی که وجود خارجی نداشت مطرح شده بود؛

خواهش من این است که اگر کسی در خصوص آمار خروج جوانان نخبه صحبت می‌کند حداقل مستندات خود را هم ارائه کند، زیرا با یک سرچ ساده می‌توان از صحت و سقم آمار آن‌ها مطلع شد در برابر هریک از گزارشات غلط یک گزارش رسمی وجود دارد و آمار دقیق این موضوع را سازمان ملل و صندوق بین المللی پول ارائه کرده اند، گزارشاتی که در حال حاضر از آن صحبت می‌شود مربوط به سال ۱۹۹۹ است که البته در آن گزارش هم ایران در رتبه نخست قرار نداشت آمار دقیق مهاجرتی ایران را می‌توان از سازمان‌های نزدیک به سازمان ملل دریافت کرد بسیاری از کشور‌های جهان مانند آمریکا و کانادا هم در سایت‌های خود اطلاعات پیشرفته و به روز مهاجرتی هریک از کشورهارا منتشر می‌کنند و تمام جزییات آن اعم از تفکیک جنسیتی، مدرک تحصیلی، سن و.. را بیان می‌کنند.

تعداد دانشجویان ایرانی در آمریکا نصف شده است

در خصوص آمار مهاجرت دانشجویان باید بگویم که در ابتدای انقلاب یعنی سال ۱۹۷۹، بیش از ۳۰ درصد دانشجویان کشور در خارج از ایران به تحصیل می‌پرداختند آن سال تعداد دانشجویان ایرانی در کشور آمریکا به عنوان بزرگترین کلنی دانشجویی کشور با ۵۷ هزار دانشجو شناخته شد بر اساس آمار سال ۲۰۱۶، ایران ۱۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو در کشور آمریکا داشت و در مقابل ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر دانشجو در داخل یعنی ۲۶ برابر بیشتر از سال‌های قبل دانشجو در داخل کشور وجود داشت و تعداد دانشجویان خارجی ما نصف شده و به ۴۸ هزار نفر رسیده است، در حال حاضر در آمریکا ۱۲ هزار و ۲۰۰ دانشجو داریم و رتبه ایران بر اساس این تعداد دانشجو در سال‌های گذشته بین یازدهم الی شانزدهم جدول جهانی مهاجرت دانشجویان به کشور آمریکا بوده است. من بار‌ها بر این موضوع تاکید کردم که کشور‌های دیگر بیش از کشور ایران در آمریکا دانشجو دارند برای مثال عربستان ۵ برابر کشور ما یعنی نزدیک به ۶۰ هزار نفر، کره جنوبی حدودا ۸۰ هزار نفر و چین ۳۳۰ هزار دانشجو در آمریکا دارد البته من منکر پدیده فرار مغز‌ها نمی‌شوم، اما معتقد هستم که آمار آن‌ها را باید با اعداد و ارقام درست منتشر کرد. وقتی با مردم صحبت می‌کنیم نباید آمار اشتباه به آنها دهیم تعداد مهاجران کشورمان به آمریکا مشخص است حتی در چند سال اخیر تعداد آن‌ها در کانادا یک سوم شده است، یعنی در سال ۲۰۱۶ در سایت مهاجرتی کانادا ۶۴۰۰ نفر مهاجرت کرده بودند در حالی که در ۲ سال قبل از آن این آمار ۱۶ هزار نفر بوده است، آمار خروج جوانان نخبه در بنیاد ملی نخبگان موجود است و میزان خروج آن‌ها از کشور را معلوم می‌باشد، اما خواهش من از تمام افراد علی‌الخصوص افراد دانشگاهی این است که مبنای صحبت خود را بر روی اعداد بین‌المللی و رسمی قرار دهند و به اعداد ژورنالیستی اعتماد نکنند شاید این اعداد زیبا و جذاب باشند، اما درست نیستند، اگر کسی سندی دارد که مغایر با آمار موجود در بنیاد ملی نخبگان و معاونت می‌باشد ارائه کند.



اگر می‌توانستم به کسی آموزش کسب و کار دهم کارمند دولت نمی‌شدم

برای شرکت‌های دانش بنیان خدمات و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است که یکی از این خدمات آموزش است، بسیاری از این استارت‌آپ‌ها نیازمند آموزش برای ورود به بازار کسب و کار هستند تا موفق به کسب سرمایه و کسب و کار موفق شوند، معاونت چه برنامه‌هایی برای این استارت‌آپ‌ها دارد؟

ستاری: دیدگاه من بسیار خصوصی است، معتقد هستم اگر خودم می‌توانستم به کسی آموزش دهم کارمند دولت نمی‌شدم. دولت برای آموزش دادن به این استارت‌آپ‌ها جایگاهی ندارد؛ طی دوسال گذشته شتاب دهنده‌های بخش خصوصی توسعه یافته اند، موضوع مورد اهمیت آموزشی است که این شتاب‌دهنده‌ها باید به استارت‌آپ‌ها بدهند یعنی در شتاب دهنده‌ها جوانان به همراه ایده‌های خلاق وارد می‌شوند و پس از گذشت چند ماه در قالب یک شرکت بیرون می‌آیند، این شتاب دهنده ها به عنوان یک مرکز تولید در ایجاد شرکت‌های استارت‌آپی دانش بنیان ایفای نقش می‌کنند.

جوانان با ایده خلاق در مدت زمان کم صاحب شرکت می‌شوند

هفته گذشته با شهردار تهران بازدیدی از اولین استارت‌آپ شهری داشتیم، شهر تهران قابلیت این را دارد که به این مراکز مجهز شود و هر شخصی که ایده بتواند به این مراکز وارد شود و ایده‌های خود را عملیاتی کند، می‌توانند شرکت خود را تاسیس کند، البته شتاب دهنده‌ای که سرویس‌های مورد نظر را ارائه می‌کند می‌تواند درصدی از سهام را به واسطه خدماتی که ارائه می‌کنند به خود اختصاص دهد، موضوع مورد توجه این است که نحوه تامین مالی این شرکت‌ها به هیچ وجه دریافت وام نیست. گرفتن وام توسط این شرکت‌ها کار مناسبی نیست، زیرا ریسک سرمایه گذاری این شرکت‌ها بالا است و امکان دارد به آن هدفی که می‌خواهند نرسند. بزرگ شدن این شرکت‌ها در قالب زیست بومی است که باید برایشان شکل گرفته شود، اگر امروز در دانشگاه‌های معتبر کشور بروید می‌بینید که چه فضایی در بین جوانان ایجاد شده است، زیرا این جوانان حس می‌کنند و می‌بینند که چگونه در مدت زمان کم می‌تواند به سرمایه باور نکردنی رسید ..

شرکت های دانش بنیان به زودی بزرگترین شرکت های کشور می شوند

در برابر شرکت‌هایی که موفق هستند شرکت شکست خورده بسیار زیادی هم وجود دارد، تکلیف این شرکت‌ها چیست؟

ستاری: بله قطعا، شرکت‌های شکست خورده‌ای هم وجود دارند، اما مهم اکوسیستمی است که شکل می‌گیرد، هر شخصی که در این سیستم با شکست مواجه شود، پیروز است، زیرا تا آخر عمر خود این کار‌ها را انجام می‌دهد وموضوع مورد اهمیت این است که شرکت‌های موفق شرکت‌های ضعیف را می‌خرند و می‌توانند به راحتی بازار را رهبری کنند من این نوید را به شما می‌دهم که این شرکت‌ها به زودی بزرگ می‌شوند و به عنوان بزرگترین شرکت‌های کشور از آن‌ها نام خواهیم برد، زیرا رشد آن‌ها بسیار زیاد است در ۱۰ سال گذشته خودرو‌ساز‌های نفتی و گروه‌های بانکی در صدر شرکت‌های بزرگ جهان قرار داشتند، اما در حال حاضر دیگر آن‌ها به عنوان شرکت‌های برتر دنیا نیستند و جای آن‌ها را استارت آپ‌های دانش بنیان گرفته اند.

بروکراسی اداری وجود دارد

اشاره‌ای به ۱۲۰ خدمتی که از سوی معاونت به شرکت‌های دانش بنیان داده می‌شود داشتید، اما اغلب این شرکت‌ها بیان می‌کنند که در بروکراسی اداری این ۱۲۰ خدمت را به هیچ وجه نمی‌توانند دریافت کنند و خیلی وقت‌ها از این خدمات می‌گذرند، این موضوع به چه صورت است؟

ستاری: این مشکلات به طور قطع در سیستم اداری وجود دارند، معتقد هستم که در محیط کسب و کار‌های دانش بنیان تواسنته‌ایم بسیاری از سرویس‌هایی که شرکت‌ها در هیچ کجای دیگر نمی‌توانستند دریافت کنند را برای آن‌ها فراهم کنیم بروکراسی اداری به طور قطع وجود دارد و به همین جهت است من به ایجاد زیست بوم کسب و کار خصوصی تاکید می‌کنم یعنی بخش خصوصی خیلی سریع می‌تواند بر روی سرمایه گذاری تصمیم گیری کند و سرمایه گذاری را انجام دهد و سبب توسعه شرکت‌ها شود این در حالی است که بخش دولتی برای انجام اینکار یک روند بروکراسی بسیار طولانی را باید طی کند.

نمی‌توان روند طولانی بروکراسی‌های اداری را در معاونت کاهش داد؟

ستاری: معاونت تا جایی که بتواند اینکار را انجام می‌دهد، اما توجه به این نکته ضروری است که معاونت سازمان بزرگی نیست، ۱۵۰ پرسنل در آنجا کار می‌کنند و نسبت بودجه جاری به کل بودجه بین ۳ تا ۵ درصد است و قدرت ما در کوچک بودنمان است می‌توانیم به سرعت حرکت کنیم نمره قبولی بالایی در این حوزه به معاونت نمی‌هم، اما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم تا این روند را کاهش دهیم.

شرکت های دانش بنیان اگر مشکل مالیاتی دارند به من خبر دهند

برخی از شرکت‌های دانش بنیان به ما خبر دادند که در حوزه مالیات به مشکل برخوردند و شرکتی که ۹ ماه قبل نباید مالیات پرداخت می‌کرده حال به صورت صنعتی درآمده است و باید مالیات خود را پرداخت کند مشکل این شرکت‌ها چیست وچگونه حل می‌شود؟

ستاری: اسامی شرکت‌ها به همراه مشخصات دقیقشان در سایت دانش بنیان نوشته شده است و اگر هریک از شرکت‌های دانش بنیان شکایتی در این خصوص دارند بیایند ومشکل خود را به من بگویند من قول می‌دهم که این موضوعات را پیگیری خواهم کرد.

وام برای شرکت های بزرگ است نه نوپا

شرکتی که می‌خواهد خط تولید خود را راه‌اندازی کند به پول احتیاج دارد، این پول یا خیلی دیر به دست شرکت‌ها می‌رسد یا با ضامن‌های سنگین از او استقبال می‌کنند، این موضوع چگونه رفع خواهد شد؟

ستاری: هنگامی که نخبگان نزد من می‌آیند و تقاضای وام می‌کنند و مشکل خود را مسئله مالی بیان می‌کنند متوجه می‌شوم که به موضوع نوآوری و خلاقیت به خوبی پی نبرده‌اند در موضوع استارت‌آپ و کارآفرینی مهمترین بحث فردی است که می‌خواهد کار کند و بحث مالی در موضوعات بعدی قرار می‌گیرد اینکه فکر کنیم با پول دادن می‌توان اشتغال ایجاد کرد، یکی از بزرگترین اشتباهاتی است که از گذشته تا به امروزبوده است، وام برای شرکتی است که از آب و گل درآمده و می‌تواند چند سال آینده خود را پیش‌بینی کند که آیا می‌تواندمبلغ وام را باز گرداند یا خیر وام برای شرکتی که تازه تاسیس نیست، زیرا این وام باید ۲ تا ۳ سال بعد باز گردانده شود و ممکن است که سبب ورشکستگی شرکت شود. در اینجاست که من می‌گویم باید اکوسیستم ایجاد شود و خوشحال هستم که صندوق‌های خطرپذیر کار خود را آغاز کرده‌اند. ما باید به سمتی برویم که ۴۰ درصد از تولیدمان در حوزه تامین مالی بر روی صندوق‌های خطر پذیر قرار گیرد و ۶۰ درصد مابقی آن در حوزه وام باشد. البته وامی که برای شرکت‌های پیشرفته و از آب و گل درآمده است. شرکت‌هایی که مسئله‌ای در توسعه سرمایه خود ندارند و فقط می‌خواهند خط تولید خود را گسترش دهند، تعداد سوله‌های خود را افزایش دهند و ماشین‌های جدید خریداری کنند، اما کسی که می‌خواهد کسب و کاری را جدید راه‌اندازی کند به هیچ وجه به او توصیه نمی‌کنم که به سراغ وام برود. ما خودمان در معاونت و صندوق‌هایی که در کنار معاونت قرار دارد ممکن است چنین سیستمی برای وام دادن به شرکت‌ها داشته باشیم، اما توصیه من به شرکت‌های نوپا این است که بیشتر به بخش سرمایه گذاری بروند تا گرفتن وام.

کسر خدمت سربازی برای کارکنان شرکت های دانش بنیان

تفاهم‌نامه‌ای با ستاد کل نیرو‌های مصلح به امضاء رساندید در خصوص این موضوع توضیح دهید؟

ستاری: این یکی از همان ۱۲۰ خدمتی است که به شرکت‌های دانش بنیان تعلق می‌گیرد، یعنی افراد کلیدی شرکت به همراه مدیرعامل می‌توانند از معافیت سربازی استفاده کنند. خوشحال هستم که با کمک ستاد کل نیرو‌های مصلح توانستیم چنین تفاهم‌نامه‌ای را امضاء کنیم و انشاالله از ابتدای سال آینده کارکنان این شرکت‌ها می‌توانند ۶ ماه تا یک سال از آخر دوره سربازی خود را در شرکت‌های دانش بنیان بگذرانند علاوه بر این در گذشته پروژه‌هایی وجود داشت که در سیستم دفاعی تعریف می‌شد و و بر اساس این تفاهم بنا شد تا پروژه‌های مربوط به شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تسلیحاتی مطرح شود و این شرکت‌ها پروژه‌ها را دریافت کنند و تزریق نیروی سرباز به شرکت‌ها برای اولین بار توسط معاونت مطرح شده است.

شرکت‌های دانش بنیان به خوبی در حوزه موتورهای برقی وارد شده اند

در حوزه ماشین‌های الکترونیکی پیشرفت‌های خوبی داشتیم و شرکت‌های خوبی در این حوزه وجود دارند. در این حوزه معاونت چه کار‌هایی قرار است انجام دهد؟

ستاری: خودرو‌های الکترونیکی نسبت به نمونه‌های سنتی خود ساختار متفاوتی دارند روش تولید آن‌ها ساده‌تر است؛ نرم افزار قوی در آن‌ها وجود دارد و همچنین روش تولید بسیار ساده‌ای هم دارند ما می‌توانیم از این شرکت‌ها در حوزه بهره ببریم در حال حاضر چندین برنامه برای توسعه این حوزه در نظر داریم و امیدوار هستیم که به نتیجه‌ی مثبت منجر شود همچنین در حوزه موتور برقی شرکت‌های دانش بنیان خوبی وارد عمل شده اند و به سرمایه گذاری می‌پردازند، اگرچه در حوزه خودرو‌های الکترونیکی فاصله زیادی با ایده آل هایمان داریم، اما در حوزه موتور‌های الکترونیکی چنین نیست و چند شرکت وجود دارد که اگر موفق شوند و به بازار راه پیدا کنند می‌توانند به تولید انبوه بپردازند.

روند خوب کارشناسی محصولات دانش بنیان

برخی از شرکت‌های دانش بنیان مطرح می‌کنند که روند کارشناسی در رابطه با محصولات دانش بنیان اشتباه است و برخی از شرکت‌های دانش بنیان تولیدات مونتاژ شده کشور چین را وارد می‌کنند و از آن به عنوان محصولی دانش بنیان یاد می‌کنند و حتی برای متقاعد کردن کارشناسان معاونت علمی خط تولید غیرواقعی را راه می‌اندازند تا تاییدیه دانش بنیان را دریافت کنند. صحت و سقم این موضوع تا چه اندازه است؟

ستاری: از نظر من نظارت بسیار خوبی در روند کارشناسی محصولات دانش بنیان وجود دارد، اما باید تغیرات پایه‌ای را در آن ایجاد کنیم و تا از حالت سنتی خارج شود من از تمام شرکت‌های دانش بنیان خواهش می‌کنم اگر مشکل و یا نقصی وجود دارد و شکایتی دارند به من مراجعه کنند و موضوعشان را بیان کنند تا به رفع آن بپردازیم.

در خصوص حمایت از تولیدات داخلی و جشنواره ایران ساخت، توضیح می‌دهید؟

ستاری: یکی از راهکار‌های مناسب برای سوق دادن جوانان به سوی بازار کار ایجاد مدل جدید اقتصادی است یعنی نشان دهیم که چگونه از آموزش میتوان به اقتصاد رسید و بزرگترین مشخصه آن تاثیر گزاری جوانان بر محیط پیرامونشان خواهد بود اینکه یک جوان احساس کند که برای جامعه خود تاثیر گزار است سبب افزایش کارایی اومی‌شود یکی از اقدامات این این جشنواره ایجاد خودباوری در میان جوانان است.

برای حمایت از کالا‌های ایرانی چه اقداماتی را انجام داده‌اید؟

ستاری: از نظر من مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند تغیر فرهنگ است کشورما متکی به فرهنگ نفتی است و این فرهنگ علاوه بر آنه تاثیر مستقیمی بر اقتصاد کشور می‌گذارد سبب می‌شود تا خودباوری و خودبستگی در میان جوانان از بین برود در همین راستا جشنواره ملی ایران ساخت با هدف تغیر فرهنگ اقتصادی کار خود را آغاز کرده است و در کنار فعالیت‌های فرهنگی خود از کالا‌های ایرانی هم حمایت می‌کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت باشگاه خبرنگاران جوان، تاریخ انتشار12دی96،کدخبر: 6382905، www.yjc.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
King
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۸
0
0
تو این لیستی که برای شما میارن اسم بیل و کلنگ وچادر و ... نیست که از چین میارید
س.د۷۶
لیلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۷
0
0
حتی اگه دانشجویان دانشگاه هایی مثل کالیفرنیا و کلتک هم به کشور بازگردن در ایران به واسطه اینکه صنعت ما صنعتی زایده و تحقیق گر نیست نهایتا بتوانند در دانشگاه ها تدریس کنند
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین