پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
کد خبر: ۱۰۲۲۵۲
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات در روزهای اخیر خرید آنلاین از فروشگاه های آنلاین را یک نیاز واقعی در کشور دانسته است؛ نیازی که به عقیده فعالان آن می تواند مرهمی بر نظام توزیع ناکارآمد سنتی کشور باشد و علاوه برآن میزان اشتغال را افزایش دهد.

شعارسال:گرچه اشتیاق به حضور در مراکز عرضه اجناس و کالاها و خرید به صورت مستقیم و خرید از کسبه محل هنوز جایگاه خاصی در بین ما ایرانی ها دارد اما با توسعه فروشگاه های بزرگی که خود را مجهز به فناوری های نوین عرضه از طریق اینترنت نیز کرده اند این شیوه نوین نیز کم کم جای خود را باز کرده و می رود تا تغییری بنیادین در نظام توزیع کشور را رقم بزند که اشتغال بیشتری را هم به دنبال دارد.

زمانی زیرساخت های ارتباطی و فناوری اطلاعات در کشور به گونه ای بود که به فکر کسی نمی رسید که بتوان برای خرید به جای مراجعه به فروشگاه و یا مغازه از اینترنت استفاده کرد زیرا سرعت اینترنت در کشور در دولت های نهم و دهم به قدری پایین بود که مردم عطایش را به لقایش می بخشیدند تا چه رسد به خرید اینترنتی گرچه در جهان مرسوم و پیش پا افتاده بود.
از زمانی که دولت یازدهم آغاز بکارکرد و عزم خود را برای توسعه زیرساخت های ارتباطات و فناوری اطلاعات جزم کرد، روند توسعه شتاب غیرقابل باوری یافت و خیلی سرفصل های ارتباطات و فناوری اطلاعات در کشور دستخوش تغییر و تحول شد که افزایش سرعت اینترنت را رقم زد.
به موازات افزایش سرعت اینترنت جوانان خوش ذوق و خلاق با بهره گیری از تجارب جهانی اقدام به راه اندازی کسب و کارهایی نوین بر زیرساخت های اینترنتی کشور کردند و فصل جدیدی رقم زدند که هم بخش اشتغال را دستخوش تحول کرد و هم آغازگر تحول در خیلی از روند های گذشته شد.
یکی از مهمترین بخش هایی که روند تحول های آن با سرعت بیش از اندازه روبرو شد، نظام توزیع کالا بود که به سرعت بر زیرساخت اینترنت رفت و بسیاری از فروشگاه ها موفقیت را در اتصال به آن دیدند و بی محابا به سمت عرضه اینترنتی رفتند.
روند توسعه فروشگاه های اینترنتی با شدت ادامه یافته است و می رود تا نظام توزیع سنتی کشور را با تحولاتی چشم گیر روبرو کرده و ناکارآمدی های آن را جبران کند.
نظام خرده فروشی سنتی کشور برخی مواقع با کاستی های خود موجی از نارضایتی ها را در بین مردم ایجاد می کرد که اکنون با توسعه فروشگاه های اینترنتی می توان امیدوار بود که کالاها با کیفیت و سرعت بیشتر به دست مصرف کننده نهایی برسد.

دیدگاه مردم
بهرام مهدوی یکی از شهروندان تهرانی که در روزهای اخیر اقدام به خرید اینترنتی از یکی فروشگاه ها کرده بود در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: خرید اینترنتی واقعا به نفع است زیرا دیگر نیازی به خارج شدن از منزل نیست و همچنین می توان همه کالاها را در سایت فروشگاه دید و سپس دست به خرید زد.
وی که خود کارمند یکی از دستگاه های اجرایی است، افزود: مغازه دارها تا مشتری را می بینند به قول معروف ناز می کنند اما با خرید اینترنتی دیگر کسی نمی تواند خواسته خود را به شما تحمیل کند.
همچنین امید قهرمانی هم که تعدادی وسیله منزل را از یکی از فروشگاه های اینترنتی خریداری کرده است به خبرنگار ایرنا گفت: با مراجعه به سایت این شرکت و دیدن تصاویر وسایل اقدام به خرید کردم بدون آنکه وقت خود را از این مغازه به مغازه دیگر تلف کنم.
وی ادامه داد: همه وسایلی هم که خریداری کردم دارای کارت خدمات پس از فروش بوده و شرکت های تولید کننده نمایندگان خود را برای نصب وسایل می فرستند و این خیلی عالی است.
قهرمانی معتقد است:پیشتر برای خرید باید به مغازه های مختلف مراجعه می کردم و برخی مواقع شاهد آن بودم که مغازه دار خیلی راغب نبود کالای خود را عرضه کند.

دیدگاه فعالان فروشگاه های مجازی
مدیر یک مجموعه دانش بنیان در باره ناکارآمدی نظام عرضه در کشور گفت: بررسی های انجام شده از وضعیت بازار عرضه و تقاضا در کشور، از وجود مشکلات خرده فروشی در ایران حکایت دارد و برآوردها نشان می دهد که ما با میانگین جهانی فاصله داریم.
مهدی ثابت راسخ با بیان اینکه برای مثال اختلاف ایران با میانگین جهانی متراژ هر واحد خرده فروشی، چیزی حدود 8 تا 10 برابر است، گفت: کشورهای توسعه یافته در زمینه خرده فروشی به جای توسعه مغازه های کوچک به سمت مگااستورها و عرضه از طریق اینترنت حرکت کرده اند و در این باره ایران برای رسیدن به جایگاه مطلوب، حدود 60 سال عقب تر از این کشورها است.
ثابت راسخ، صرفه جویی در زمان و هزینه، وجود تنوع کالا و نبود محدودیت در انتخاب با توجه به حجم فروش بالا در فروشگاه های بزرگ و مراکز عرضه اینترنتی را از جمله مزایای خرید از این فروشگاهها عنوان کرد و گفت: هرچه نظام عرضه به سمت اینترنتی شدن و نقش آفرینی فروشگاه های بزرگ پیش برود سامان یافتن عرضه کالا در کشور سرعت خواهد گرفت و این به نفع کشور است.
وی به تلاش مجموعه دانش بنیان تحت مدیریت خود برای رفتن به سمت عرضه از طریق ایجاد فروشگاه های بزرگ و عرضه اینترنتی اشاره کرد و آن را تلاشی برای ساماندهی نظام ناکارآمد توزیع دانست.
ثابت راسخ از راه اندازی همزمان فروشگاه آنلاین عرضه محصولات تخصصی دیجیتالی توسط این مجموعه دانش بنیان نیز خبر داد و گفت: این موضوع سبب اشتغال آفرینی برای یکصد نفر به صورت مستقیم و تعداد زیادتری به صورت غیر مستقیم شده است.
«علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد رقمی که دولت باید برای ایجاد یک شغل هزینه کند، گفت: حدود 12 میلیارد تومان برای ایجاد یک شغل در پالایشگاه نیاز است. سه هزار و 500 میلیارد تومان در صنعت پتروشیمی نیز برای ایجاد ۷۰۰ شغل و 500 میلیون تومان برای ایجاد شغل در بنگاه‌های میانی است.
یک فروشگاه مجازی کالا تا دی ماه ۱۳۹۴،برای یکهزار و 200 نفر اشتغالزایی کرده است.بنابراین اگر دولت می خواست یکهزار و 200 شغل ایجاد کند با احتساب 500 میلیون تومان باید 600میلیارد تومان سرمایه گذاری می کرد.در حالیکه راه اندازی این نوع کسب و کار با هزینه ای بمراتب کمتری تحقق یافته است.
بیکاری بسیاری از جوانان و فارغ التحصیلان دانشگاهی از مهم ترین مشکلات همه دولتها بوده و هست و ایجاد اشتغال با اعتبارات دولتی کاری سخت است، اما توسعه کسب و کارهای نوین، راه برون رفت از این وضعیت است.

اگرچه این روزها کسب ‌و ‌کارهای اینترنتی به دلیل ایجاد اختلال در شبکه های تلگرام و اینستاگرام کساد شده است.
به گزارش ایرنا، هم اکنون دو هزار فروشگاه اینترنتی در کشور فعال هستند که اولین فروشگاه کار خود را از سال 1383 آغاز کرد.
اینترنت به صورت عمومی از حدود سال‌ ۱۳۷۲ برای استفاده‌های دانشگاهی وارد ایران شد. مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ایران اولین مرکزی بود که به سمت استفاده از اینترنت گام برداشت و از طریق دانشگاه وین به اینترنت متصل شد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار 12 دی 96، کد خبر:82783291 ، www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین