پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۳۳۷
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰
یکی از ملاک‌های مقایسه‌ی عملکرد دستگاه‌های مختلف بنچمارک است؛ اما اساسا بنچمارک چیست و برنامه‌های آن چگونه کار می‌کنند؟

شعارسال: یکی از عواملی‌که هنگام خرید یک گجت مد نظر قرار می‌گیرد بنچمارک است. شما به‌عنوان خریدار طبیعتا به دنبال شاخصه‌هایی همچون سرعت اجرا، توان پردازشی و قدرت اجرای بازی‌های سه‌بعدی هستید. بنچمارک‌ها شما را در این انتخاب یاری می‌کنند.

ما معمولا از صفات کیفی مانند قدرتمند و پرسرعت در خصوص گجت‌ها استفاده می‌کنیم؛ ولی اندازه‌گیری دقیق میزان این سرعت و قدرت، کار بسیار پیچیده‌ای است. برای مثال، ممکن است از سرعت پردازش عنوان‌شده برای یک سی‌پی‌یو متوجه قدرت آن شوید؛ اما اگر همان CPU چندهسته‌ای باشد می‌تواند از پس کارهای بسیاری بربیاید.

به‌طور کلی بنچمارک‌ها راهی برای سنجش عملکرد اجزای مختلف سیستم در زندگی واقعی هستند. فارغ از اینکه یک تراشه‌ی گرافیکی چندهسته‌ای است و چقدر رم در خود جای داده، امتیاز بنچمارک گویای عملکرد آن در شرایط سخت پردازشی خواهد بود. بنچمارک‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

آزمون‌های سنجش قدرت پردازش محاسبات CPU

اساسا پردازنده‌ها برای انجام فوق‌ سریع محاسبات ریاضی طراحی شدند. ابزار بنچمارک از انواع آزمون‌های محاسباتی برای سنجش توان محاسباتی پردازنده استفاده می‌کند. برای مثال، این سیستم بررسی می‌کند که پردازنده‌ی مد نظر در یک بازه‌ی زمانی محدود، قادر به فشرده کردن چه مقدار داده خواهد بود یا مثلا چند عدد اصلی را می‌تواند جستجو کند. هرچه پردازنده به میزان بیشتری موفق به انجام اعمال فوق شود، قدرتمندتر قلمداد می‌شود.

آزمون‌های درایو سخت و حافظه

اگر هارددرایو یا حافظه‌ی دستگاه شما به اندازه‌ی کافی سریع نباشد، دیگر فرقی نمی‌کند که CPU چقدر پرسرعت باشد. ابزار سرعت خواندن و نوشتن و جستجوی داده در هارددرایو یا حافظه‌ی داخلی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و با اختصاص دادن امتیاز، انواع درایوهای سخت را رتبه‌بندی‌ می‌کند. هرچه هارددرایو سیستم شما سریع‌تر عمل کند، تاثیر منفی آن روی سایر قسمت‌های سیستم کمتر خواهد بود.

آزمون‌های قدرت اجرای تصاویر دوبعدی و سه‌بعدی

آزمون‌های دوبعدی و سه‌بعدی عملکرد کارت گرافیک را ارزیابی می‌کنند. سیستم‌هایی نظیر 3DMark و Heaven Benchmark قدرت کارت‌های گرافیک و تراشه‌های گرافیکی را در پردازش و نمایش تصاویر دوبعدی و سه‌بعدی می‌سنجند. هرچه تراشه‌ی مورد آزمایش تعداد فریم بیشتری را در هر ثانیه پردازش کند، در نمایش جزئیات موفق‌تر است و امتیاز بالاتری دریافت خواهد کرد.

تا اینجا به‌طور کلی با ماهیت معیار سنجش عملکردی به نام بنچمارک آشنا شدیم. حالا به‌طور خاص به برترین ابزار گرفتن بنچمارک در گوشی‌های هوشمند و نحوه‌ی عملکرد هر یک می‌پردازیم.

بنچمارک گوشی‌ هوشمند

سیستم‌های بنچمارک‌ گوشی‌های هوشمند عملکرد اجزای موجود در گوشی را آزمایش می‌کنند. گوشی شما ترکیبی پیچیده‌ از اجزایی است که به طرز مهندسی‌شده‌ای در کنار هم قرار گرفته‌‌اند و با هم کار می‌کنند. بنابراین آزمودن مجزای هر جزء اغلب کار سخت‌تری است. ابزار بنچمارکی مانند انتوتو (Antutu) سرعت همه‌ی اجزای گوشی اعم از پردازنده، محیط کاربری و حتی خواندن و نوشتن حافظه‌ی داخلی، کارت حافظه و رم را مورد بررسی قرار می‌دهد تا نهایتا امتیازی را به آن‌ها اختصاص دهد.

فلسفه‌ی تمام اپلیکیشن‌های بنچمارک این است که اگر گوشی را تحت فشار قرار دهیم، بیشینه‌ی عملکرد آن مشخص می‌شود. برای عملکرد هر بخش از گوشی امتیازی در نظر گرفته می‌شود که با امتیاز سایر بخش‌ها مرتبط است.

البته مقیاس مشخص و ثابتی برای این اپلیکیشن‌ها وجود ندارد و هرکدام از آن‌ها مقیاس خود را برای اندازه‌گیری دارند. یعنی امکان مقایسه‌ی بنچمارک دو دستگاه در دو برنامه‌ی بنچمارک متفاوت وجود ندارد و باید دو دستگاه مورد قیاس از یک برنامه‌ی بنچمارک استفاده کرده باشند.

ویژگی‌های یک بنچمارک خوب

برای این‌که دستگاه خود را به‌طور کامل مورد سنجش قرار دهید، باید موارد زیر بررسی شوند:

    عملکرد محیط کاربری

    عملکرد مالتی‌تسکینگ یا اجرای همزمان برنامه‌ها

    قدرت اجرای بازی‌های سه‌بعدی

    تست سرعت حافظه

    تست سیگنال GPS

    تست باتری

همچنین برای به دست آوردن نتیجه‌ی درست‌تر لازم است قبل از اجرای بنچمارک مواردی را رعایت کنید.

آماده‌ی گرفتن بنچمارک شوید

اول اینکه گوشی خود را کاملا شارژ کنید. حداقل مقدار شارژ هنگام گرفتن بنچمارک ۵۰ درصد است. برنامه‌هایی را که در پس‌زمینه در حال اجرا هستند نیز متوقف کنید. از آن‌جایی که مواردی مانند همگام‌سازی ایمیل‌ها یا دریافت تماس هنگام بنچمارک ممکن است در نتایج تاثیرگذار باشند، بهتر است گوشی در حالت پرواز (Airplane mode) قرار بگیرد. همچنین پیشنهاد می‌شود قبل از شروع آزمون گوشی را یک بار ریستارت کنید.

توجه داشته باشید که هوای محیط نباید خیلی گرم باشد؛ چرا که به‌شدت روی عملکرد دستگاه و امتیازات به‌دست‌آمده اثرگذار خواهد بود. اجرای متوالی آزمون‌های مختلف که گوشی و اجزای آن را تحت فشار محاسبات سنگین قرار می‌دهد باعث گرم شدن دستگاه می‌شود؛ پس اگر از کاور یا کیس برای گوشی خود استفاده می‌کنید، بهتر است قبل از شروع بنچمارک آن را از گوشی جدا کنید.

هنگام اجرای آزمایش‌ها به چیزی دست نزنید. پس از اتمام، وقت کافی برای گرفتن اسکرین‌شات از امتیازها و حتی آپلود نتایج خواهید داشت.

از کدام اپلیکیشن بنچمارک استفاده کنیم

با توجه به این‌که صدها اپلیکیشن بنچمارک در پلی‌استور وجود دارد، انتخاب برنامه‌ی مناسب ممکن است کمی دشوار به نظر بیاید؛ اما اکثر برنامه‌های موجود کیفیت لازم را ندارند. در ادامه تعدادی از بهترین اپلیکیشن‌های بنچمارک را که به‌صورت رایگان در دسترس هستند معرفی می‌کنیم.

۱.

AnTuTu Benchmarking

ابزاری که نام آن ممکن است به گوش خیلی از کاربران آشنا باشد و پیش‌تر در همین مقاله از آن یاد شد، انتوتو است؛ یکی از بهترین‌ها در آزمایش قابلیت‌های اجرایی و گیمینگ. این ابزار پس از انجام تست‌های متعدد، یک نمره‌ی کلی حاصل از بررسی چهار شاخصه‌ی سه‌بعدی، محیط کاربری، پردازنده و رم در اختیار شما می‌گذارد.

آن‌چه این برنامه را کاربردی‌تر کرده، دیتابیسی است که از نتایج گوشی‌های مختلف طی سالیان جمع‌آوری کرده است. پس از این‌که عملیات بنچمارک‌گیری در گوشی یا تبلت شما به اتمام رسید، می‌توانید به زبانه‌ی رنکینگ بروید و امتیاز دستگاه خود را با سایر دستگاه‌ها مقایسه کنید.

انتوتو از لحاظ فنی نیز گزینه‌ی بسیار مقبولی است. آن‌ها با شرکت‌هایی همچون سامسونگ، کوالکام، اینتل و انویدیا برای ارتقاء و بالا بردن دقت نرم‌افزار خود همکاری دارند و در نتیجه‌ی این همکاری‌ها، اکنون انتوتو یکی از دقیق‌ترین و رایج‌ترین سیستم‌های بنچمارک‌ است.

این نرم‌افزار در نسخه‌ی ۶ و بالاتر شامل گونه‌ای از تست صفحه‌نمایش است که به شما این امکان را می‌دهد که ببینید نمایشگر شما قادر به نمایش چه طیفی از رنگ‌ها است.

انتتو بنچمارک برای اندروید و iOS به‌صورت رایگان در دسترس است.

۲. گیک‌بنچ

دومین  اپلیکیشن‌ بنچمارک اندروید، گیک‌بنچ نسخه‌ی ۴ است؛ برنامه‌ای که هم برای موبایل و هم رایانه‌های رومیزی در دسترس قرار دارد.

گیک‌بنچ عملکرد تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای پردازنده‌ی دستگاه شما را آزمایش می‌کند و امتیازی کلی برای آن در نظر می‌گیرد؛ اما مفهوم این امتیاز چیست؟

امتیازات به‌دست‌آمده در گیک‌بنچ نسبت به یک امتیاز معیار سنجیده می‌شوند. این امتیاز ۴۰۰۰ و متعلق به پردازنده‌یIntel Core i7-6600U است. در نتیجه، اگر عملکرد پردازنده‌ی گوشی هوشمند شما پایین‌تر از این باشد، امتیاز دریافتی پایین‌تر از ۴۰۰۰ و اگر بالاتر باشد بیش از آن خواهد بود.

گیک‌بنچ برای اندروید و ویندوز به‌صورت رایگان قابل دانلود و استفاده است.

۳. PC Mark و 3D Mark

اپلیکیشن 3D Mark از قدیمی‌ترین برنامه‌های گرفتن بنچمارک است. سال ساخت آن به ۱۹۹۷ بازمی‌گردد و در ابتدا فقط ابزار بنچمارک گرفتن از رایانه‌های شخصی به حساب می‌آمد. این برنامه خیلی زود در حوزه‌ی تست سخت‌افزار گیمینگ و عملکرد گرافیکی به استانداردی در صنعت تبدیل شد.

در سال‌های اخیر، آن‌ها نسخه‌ی موبایل برنامه‌ی خود را نیز ارائه کرده‌اند که با اجرای چند صحنه‌ی سه‌بعدی و محیط‌های سنگین گرافیکی قدرت پردازش دستگاه را ارزیابی می‌کند.

درحالی‌که 3D Mark تنها اجرای سه‌بعدی را آزمایش می‌کند، برنامه‌ی PC Mark شامل تست عملکرد باتری هم می‌شود. هر دو برنامه جزئیات کاملی از نتایج تست ارائه می‌دهند. علاوه بر این، امکان مقایسه‌ی دستگاه خود با سایر دستگاه‌ها را نیز خواهید داشت.

برنامه‌های یادشده برای اندروید و ویندوز به‌صورت رایگان در دسترس هستند.

۴. (GFX Bench 4.0 - Benchmark (OpenGL

هرچند GFX ممکن است به اندازه‌ی انتوتو و پی‌سی‌مارک محبوب نباشد؛ اما نقاط قوت خود را دارد. این برنامه که برای اندروید و ویندوز موجود است، با به اجرا درآوردن صحنه‌های مختلف نرخ فریم در ثانیه‌ای را که دستگاه شما هنگام پخش صحنه‌ها موفق به ارائه‌ی آن می‌شود، محاسبه می‌کند.

این نرخ فریم به‌عنوان امتیاز GFX ثبت می‌شود و امکان مقایسه با دستگاه‌های دیگری که این تست را انجام داده‌اند، فراهم می‌کند. صحنه‌هایی که به‌عنوان تست به اجرا در می‌آیند از جنگل‌های ماقبل تاریخ تا حمله‌ی یک ربات به شهری مدرن را شامل می‌شوند و از این جهت این آزمون دارای تنوع خوبی است.

چیزی که این برنامه را متمایز می‌کند این است که پس از انجام تست می‌توانید عملکرد دستگاه در اجرای هریک از صحنه‌ها را روی نمودار مشاهده کنید. به این ترتیب می‌توانید ببینید دستگاه شما برای اجرای کدام نوع از بازی‌ها ضعف دارد.

این برنامه هم برای اندروید و هم ویندوز به‌صورت رایگان در دسترس است.

۵. DiskSpeed

برنامه‌ی دیسک‌اسپید یا پرفورمنس تست تا‌کنون برنده‌ی جایزه‌ای نشده است؛ اما یک ابزار تست فوق‌العاده برای این است که ببینید حافظه‌ی داخلی گوشی یا تبلت شما تا چه اندازه سریع است. طرز کار این برنامه به این شکل است که داده‌های زیادی را ابتدا می‌خواند و سپس می‌نویسد و در نهایت زمان انجام این کار را اندازه می‌گیرد. اندازه‌ی فایل باید حداقل دوبرابر اندازه‌ی رم دستگاه باشد تا کش رم دستگاه در آزمون تداخلی ایجاد نکند.

در مجموع، برنامه ساختار ساده‌ای دارد و به‌خوبی کار می‌کند و می‌تواند سرعت خواندن و نوشتن گوشی‌ها و تبلت‌های اندروید را به‌خوبی اندازه‌گیری کند.

این اپلیکیشن کاملا رایگان و مستقیما از گوگل پلی قابل دانلود است.

۶. AndroiTS GPS Test Free

این برنامه دقیقا همان کاری را که از نام آن مشخص است انجام می‌دهد. در واقع این امکان را به شما می‌دهد که تمام ماهواره‌هایی را که گوشی شما در حال اتصال به آن‌ها است ببینید و میزان سیگنال در هر کدام را نیز مشاهده کنید.

با این برنامه می‌توانید دو گوشی را در کنار هم تست کنید و ببینید کدام‌یک آنتن GPS قوی‌تری دارد. ناگفته پیدا است که عملکرد برنامه در محیط باز بهتر خواهد بود.

برنامه‌ی AndroiTS برای اندروید و ویندوز به‌صورت رایگان موجود است.

۷. Vellamo mobile Benchmarking

این برنامه متعلق به شرکت کوالکام بود؛ اما از آن‌جایی که کوالکام با انتوتو شریک شد، آن‌ها اپلیکیشن Vellamo را از گوگل پلی حذف کردند. این برنامه تست‌های زیادی که مبتنی بر html بودند انجام می‌داد تا عملکرد دستگاه در زندگی واقعی را بسنجد.

اگر قبلا اپلیکیشن ولامو را دانلود کرده‌اید، هنوز باید در فهرست ابری برنامه‌های خود در پلی استور به آن دسترسی داشته باشید.

آیا امکان تقلب وجود دارد؟

جواب مثبت است. برخی تولیدکنندگان موبایل با بررسی عملکرد این برنامه‌های بنچمارک، تنظیمات پردازنده را به نحوی انجام می‌دهند که امتیازات بنچمارک بالاتری به دست آورند. در واقع دستگاه متوجه اجرای برنامه‌ی بنچمارک می‌شود و عملکرد CPU را اورکلاک می‌کند تا امتیاز بالاتری به دست بیاید.

متاسفانه کاربر عادی کار خاصی در این رابطه نمی‌تواند انجام دهد و تنها باید به امید توسعه‌دهندگان برنامه‌های بنچمارک بنشیند تا راهی برای تشخیص تقلب پیدا کنند و در برنامه‌ی بنچمارک خود بگنجانند.


شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازسایت خبری تحلیلی الف ، تاریخ انتشار: 13دی 1396 ، کدخبر: 3961013106 ،www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین