پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۴۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
یکی از حیوانات اصیل ایرانی که چهره ای ناشناخته دارد گربه پرشین است که تولید آن در کشور پیشینه طولانی ندارد اما با این وجود این قدمت زندگی این حیوان در ایران به قرن‌ها قبل باز می گردد.

شعارسال:یکی از حیوانات اصیل ایرانی که چهره ای ناشناخته دارد گربه پرشین است که تولید آن در کشور پیشینه طولانی ندارد اما با این وجود این قدمت زندگی این حیوان در ایران به قرن‌ها قبل باز می گردد.

نگهداری از حیوانات خانگی در این چند دهه در دنیا افراد بسیاری را به سمت خود جذب کرده است. تنوع در نگهداری از سگ‌ها از نژاد پومِرانیا، یورکشایِر تریِر، آفِن پینشِر تا کاوالیِر کینگ ، چارلز اِسپایِر و چیودوا متفاوت است اما در جای جای دنیا در نگهداری از گربه نژاد اصیل ایرانی، طرفداران بسیاری دارد.

البته در بین حیوانات خانگی به جز گربه، انواع پرندگان و به تازگی حیوانات دیگری مانند مار پیتون، سمندر، شیر، یوز پلنگ و مارمولک هم به چشم می خورد اما هنوز عامه پسند نیست و بسیار انگشت شمار است.

اما در رابطه با گربه پرشین، نحوه نگهداری و پرورش این نژاد اصیل ایرانی با سمیرا صوابی پرورش دهنده این گربه در کشور گفت‌وگو کردیم که در ادامه به آن می پردازیم:

*شما به صورت حرفه ای کارتان را از چه زمانی شروع کردید و چرا به سمت پرورش این حیوان رفتید؟

ما از فروردین 86 این کار را با دو گربه شروع کردیم. یکی از افرادی که در زمینه پرورش سگ فعالیت می‌کرد زمانی که علاقه ما را به پرورش این نوع حیوان دید به ما پرورش گربه ایرانی را پیشنهاد کرد. طبق تحقیقاتی که من انجام دادم گربه پرشین متعلق به ایران است اما مردم به خوبی آن را نمی‌شناسند. به خاطر کم بودن این نوع گربه در کشور ما گربه‌های اولی را از ارمنستان به ایران آوردیم. به مرور کار را گسترش دادیم و با افزایش جمعیت گربه‌ها برای‌شان مکان جداگانه در نظر گرفتیم تا پرورش به صورت حرفه‌ای صورت بگیرد. ما این کار را به صورت حرفه ای 7 سال است که شروع کرده ایم.

*شما سگ کار هم پرورش می دهید؟

ما اینجا اصلا سگ پرورش نمی‌دهیم. به پرورش سگ کِنِل و به پرورشگاه گربه کَتِری می‌گویند. این دو از هم جدا هستند. پرورش سگ برخی استانداردهای خاص خود را دارد که با پرورش گربه متفاوت است و نقطه مقابل هم هستند. سگ نیاز به پیاده روی روزانه دارد و محل نگهداری از آن متمایز است اما گربه ایرانی باید در محیطی مشابه محیط خانه نگهداری شود و هر روز به برس کشیدن موها و تمیز کردن چشم‌ها نیاز دارد و کسی نمی‌تواند هر دو را با هم پرورش دهد.


*با توجه به حرام گوشت بودن گربه برای پرورش آن از سوی مراجع قانونی، مشکلی نداشتید؟

از آنجایی که خود گربه نجس نیست برای پرورش آن دچار مشکلی نشدیم و طبق احکام مراجع، کسب درآمد از راه خرید و فروش گربه مشکلی ندارد. طبق احادیث و روایات متعدد نگهداری از گربه نه تنها تقبیح نشده بلکه صواب هم دارد و به این کار تشویق هم کرده‌اند.

*دولت هم با شما همکاری داشت؟ تاکنون تسهیلاتی دریافت کرده‌اید؟

این کار در ایران بی نهایت نوپا و جدید است. مخصوصا گربه ایرانی که هنوز در کشور به خوبی شناخته نشده است. علی رغم این که حتی تلاشی هم در جهت ثبت این گربه نشده اما آنقدر پیشینه قوی دارد که حتی در خارج از کشور هم نتوانستند نام ایران را از روی این گربه حذف کنند. در حالی که نام برخی سگ‌ها و اسب‌های ما را تغییر داده‌اند. یک تاجر ایتالیایی به نام پیتر دلوله در سال 1620 در خراسان این نوع گربه را دید و به کشورش برد. این موضوع را در نامه‌ای که از آن زمان باقی مانده مشخص کرده‌اند. در برخی کلاپ‌های خارجی به این گربه iranian cat می گویند. به همین خاطر من تنها بر روی همین گربه کار کرده‌ام. حمایت‌ها خیلی سطحی بوده و ما در تلاشیم تا با تاسیس یک صنف یا انجمن حمایت بیشتری از دولت بگیریم. البته مرکز اصلاح نژاد وزارت کشاورزی در این زمینه به ما کمک بسیاری کرده است. ما جلساتی با روسای این مرکز به ویژه مهندس رجبی، رئیس اصلاح نژاد دام کوچک داشتیم که راهنمایی‌های راه گشایی در این زمینه برای ما داشتند. ما امیدواریم بتوانیم به زودی اهداف پرورش دهندگان این نوع گربه را پیش ببریم و این صنف نوپا بتواند با موفقیت جلو برود.

*این نوع گربه که به اسم پرشین خطاب می‌شود در کدام یک از مناطق ایران زندگی می‌کند؟ ما در اماکن مختلف ایران، این نوع گربه را نمی‌بینیم در حالی که همه آن را به نا م ایران می‌شناسند.

گربه پرشینی که در حال حاضر تکثیر می‌شود با گربه پرشین دیده شده در خراسان تفاوت‌هایی دارد. اصلی‌ترین تفاوت بین این گربه‌ها، اصلاح نژاد شدن آنها است. تاجر ایتالیایی در نامه خود از گربه‌هایی نام برده که رنگ خاکستری، موهای بسیار بلند و دم زیبایی دارند که خاستگاه آن را شمال خراسان ایران ذکر کرده است. این تاجر چند نمونه از این گربه را به ایتالیا و انگلستان برده است. آب و هوای ایران تغییر کرده و گرم‌تر شده که باعث تغییر در گربه‌های ایرانی شده است. این گربه‌ها خارج از ایران طرفدار بسیاری پیدا کرد و با جفتگیری‌های انتخابی، چهره جدیدی به این گربه دادند. پوزه و دست و پای این گربه کوتاه‌تر شده است، حجم موهای آن بلندتر و دندان‌هایش هم کوتاه‌تر شده است. سر این گربه پهن‌تر شده و به شکل امروزی درآمده است. گربه پرشینی که ما امروز در مورد آن صحبت می‌کنیم نه تنها در خیابان‌ها وجود ندارد بلکه اصلا امکان زندگی در خیابان‌ها را هم ندارد. کاملا خانگی است و کاملا وابسته به انسان و نیازمند مراقبت است.


*تاکنون صادراتی به کشورهای دیگر هم داشته‌اید؟

به دلیل اینکه ما هنوز ثبت جهانی نیستیم و هیچ انجمن و تشکلی نداریم که ثبت جهانی شده باشد و از طرف دیگر پروش این گربه بسیار نوپا است و به همین دلیل مطابق با استانداردهای جهانی نیست در نتیجه تا زمانی که نتوانیم با بازارهای جهانی منطبق شویم نمی‌توانیم برای فروش این گربه، بازار هدف خارجی بیابیم. اما با تلاش‌هایی که در حال انجام است امیدواریم که به زودی با داشتن یک تشکل داخلی و استانداردسازی پرورش گربه ایرانی، امر صادرات محقق شود. به ما قول داده اند که اگر بتوانیم به آن درجه برسیم و حتما به ما در زمینه صادرات کمک خواهند کرد. بخش عمده‌ای از کارها برای ثبت جهانی پیش رفته است، با چند انجمن خارجی صحبت کردیم که به ایران بیایند و از نزدیک گربه ها را ببینند و استانداردها را مطرح کنند تا بتوانیم در بازارهای جهانی رقابت کنیم.

* تا به حال برای کارتان چه مشکلاتی داشته اید؟

ما در این زمینه به خاطر نبود مرجع ناظر، نوسانات بسیاری داشته‌ایم و افراد سودجو از این نابه‌سامانی‌ها سود زیادی برده‌اند. این افراد حیوان خارج از استاندارد تولید می‌کنند که کیفیت را پایین می‌آورد. این مشکلات زمانی حل می‌شود که بتوانیم پرورشگاه‌های گربه را کد گذاری کنیم و بتوانیم برای گربه‌های مولد شناسنامه‌های ملی تهیه کنیم تا بچه‌های حاصله هم شناسنامه داشته باشند و بتوانیم مشکلات این صنف را حل کنیم.


شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری ایلنا، تاریخ انتشار13دی96،کدخبر: 577736، www.ilna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Switzerland
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
0
0
خیلی جالبه که این گربه ها از نژادی هستند که از ایران به اروپا رفته اند؛ اونوقت در ایران به ندرت استفاده میشوند
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین