سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۴۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۶
اف_15 جنگنده ای زیبا و موفق در صنعت هوانوردی محسوب می شوند کشورهای دارنده آن به داشتنش می بالند و آنهایی که از آن بی بهره اند در فکر خرید شکارچی برای آن هستند.

شعار سال: پس از برتری هوایی جنگنده های شوروی در جنگ ویتنام پروژه هایی قابل بررسی علاوه بر دو شرکت مکدانل و جنرال داینامیکز به شرکت های فیر چایلد ،بوئینگ ،گرومن ،لاکهید ،ووف و نورث آمریکن نیز ارائه وپیشنهاد گردید که فقط سه شرکت مکدانل ،فیر چایلد و نورث آمریکن در مرحله ی عقد قرارداد پذیرفته شدند و مراحل پیشنهاد پروژه تا ماه ژوئن ۱۹۶۹ به اتمام رسید و نیروی هوایی ایالات متحده از ماه جولای تا دسامبر ،ارزیابی های لازم را توسط بخش سیتم های هوانوردی خود به انجام رساند ونهایتا انتخاب شرکت مکدانل داگلاس به عنوان پیمانکار پروژه ی جدید در ۲۳ دسامبر ۱۹۶۹ به طور رسمی اعلام گردید.

در آن سو شوروی نیز از طرح جدید نیروی هوایی آمریکا مطلع شد و طرح ساخت جنگندنه تاکتیکی پیشرفته را در پیش گرفته که منتهی به ساخت دو جنگنده میگ-۲۹و سوخو ۲۷ شد.

تولد عقاب امریکایی

بررسی ها و آزمایشات در شرکت مک دانل داگلاس انجام گرفت و اولین اف ۱۵ در سال ۷ جولای ۱۹۷۲ پرواز کرد اما اشکالاتی همچون ناپایداری و لرزش شدید در بال ها در سرعت های نزدیک به سرعت صوت ظاهر گشت که بعداً با طراحی دوباره لبه حمله و لبه فرار بال و همچنین تغییراتی در پروفیل آن، این مشکلات نیز تا حدود زیادی برطرف گردید. بعد از سعی وتلاش فراوان جهت حل مشکلات به وجود آمده می بایست تغییراتی در قسمت نوک بال هواپیما به وجود می آمد ؛ بنابراین الزاما حدود ۴فوت مربع (۳۷/۰مترمربع) به صورت مورب از نوک بال هواپیما حذف گردید؛ به صورتی که یک خمیدگی در نوک بال هواپیمابه وجود آمد . همچنین در خصوص لرزش درسکان نیز می بایست یک برش در لبه ی حمله ی سکان افقی ا یجاد می شد تا مشکل لرزش ثبت شده در آزمایشات تونل باد منتفی می گردید .


اف-۱۵ تا پاییز سال ۱۹۷۴ با اصلاحات وتغییرات زیادی تحت عنوان پروژه ی الهای تغییر مهندسی و بیش از۳۹ توصیه و پیشنهاد روبرو گردید که از ازمان آنها ۲۶ مورد در هواپیما اعمال شد و۱۳ مورد از پیشنهادات نیز اصلا مورد توجه قرار نگرفت و رد گردید و نهایتا دراول جولای سال ۱۹۷۵ اولین اسکادران از جنگنده های تاکتیکی در پایگاه هوایی لانگلی شکل گرفت ومجدداً واحد عملیاتی مذکور در ۹ ژانویه سال ۱۹۷۶ یعنی حدود ۶ ماه بعد ، یک فروند دیگر از هواپیماهای خود را نیز تحویل گرفت وتا کنون بیش از ۱۰۰۰ فروند از این جنگنده تولید و تنها به شرکای قابل اعتماد آمریکا فروخته شد.

جنگنده ای همه کاره و قاب احترام

استفاده از دوموتور قدرتمند توربوفن با قدرت ۲۹۰۰۰ پوند کشش (۱۳۱۵۴کیلوگرم) در ثبت اوج‌گیری و شتاب و دارا بودن یک سازه هوایی قوی که حاصل هزاران ساعت مطالعه و بررسی‌های رایانه ا ی و انجام آزمایش‌ها تونل باد بوده و نیز استفاده از سطوح فرامین پروازی قوی که قابلیت پرواز را در این هواپیما خارق‌العاده ساخته است؛ همچنین استفاده از سامانهٔ هوایی دیجیتال و نصب یک رادار با برد بلند حدود۱۰۰مایل (۱۶۰کیلومتر) در اف-۱۵ وبه کار گیری آخرین نوع رادار برد متوسط واستفاده از موشکهای هوا به هوای اسپارو و کوتاه برد حرارت یاب سایدوایندر و مجهز شدن این جنگنده به توپ سرعت بالا، از آن یک عقاب با سرعت بالا ساخته‌است. توسعهٔ جنگنده اف-۱۵ با تولید هواپیماهای جدید روسی در سال ۱۹۶۷ هم‌زمان گردید و این در حالی بود که در همان زمان جنگنده‌های اف-۴در ویتنام در گیر بودند؛ در واقع تحت این شرایط، نیروی هوایی ایالات متحده به طور جدی ساخت جنگندهٔ اف-۱۵را آغاز نمود.

ایران بر سر دوراهی خرید گربه افسانه ای گرومن یا ایگل

در زمان تولد اف_15 گربه افسانه ای گرومن هم در جهان خودنمایی کرد و توانست به جنگنده محبوب نیروی هوایی امریکایی تبدیل شود.همزمان اسرائیل و ایران مشتریان دو شکاری محبوب بودند اما اسرائیلی ها به اقتصادی بودن داستان بسیار اهمیت می دادند و برایشان بسیار مهم بود تا بتوانند شکاری به صرفه و کارآمدتر را خریداری کنند.
از طرفی دیگر آنها عمق عملیاتی ایران را نداشتند و تنها در مزاحم دانستن فاکسبت های شوروی با ایران هم فکر و هم مسیر بودند.اما در این میان ایران تنها توجهش به اف_14 جلب شده بود و میخواست تنها خودش و امریکا دارنده این جنگنده باشند.
از آنجا که F-14 یک هواپیمای فوق پیشرفته استراتژیک غیر صادراتی بود، دولت آمریکا فروش آنها را به ایران به مجوز کنگره آمریکا منوط نمود. از آنجا که طبق قوانین ایالات متحده، فروش تسلیحات استراتژیک به سایر کشورها کلا قدغن است (مثل F-22 در زمان حال)، کنگره آمریکا به شدت با فروش آنها به ایران مخالفت کرد.

تلاش محمدرضا پهلوی برای خرید F-14 ناکام ماند. چند سال بعد، در حين فرايند طراحی و ساخت تامكت، رفته رفته مشكلات سر برآوردند... در حالی که کمپانی نورتروپ گرومن، سازنده F-14 ، دچار مشکلات مالی شدید شده بود و در آستانه ورشکستگی قرار گرفته بود، اردشیر زاهدی، سفیر شاه در آمریکا، با شتاب و سراسیمه به تهران برگشته و به دیدار شاه در دفتر کار او در کاخ سعد آباد رفته و او را در جریان موضوع گذاشت.
بعد از یک مبارزه سخت و طولانی با دولت و کنگره آمریکا، سرانجام شاه موفق شد با دادن یک وام چند میلیارد دلاری به شرکت نورتروپ گرومن،توانست 80 فروند F-14 بخرد.
اما اسرائیلی ها دست بردار نبودند و از بهترین خلبانان خود برای انجام تست های مختلف هوایی استفاده کردند تا بتوانند ایگل را امتحان کنند و در نتیجه اگر مقبول واقع شد کم و کاست های آن را برطرف کنند.
آنها از بهترین خلبانان فانتوم و میراژ خود استفاده کرده و نتیجه این تست ها چنین شد:
کاکپیت ایگل دارای دید خوبی است و می تواند به خلبان امکان دید خوبی را بدهد اما برای یک جنگنده ضربتی اف_15 کمی بزرگ است و علیرغم پیروزی در نبرد شکار بالگرد ها و نبرد هوایی باید فکر جنگنده ای کوچکتر بود.

ایگل محبوب دوستان امریکا

همانطور که گفته شد دوستان امریکا از مشتریان اصلی ایگل امریکایی بودند اسرائیل با داشتن 42 فروند از بهترین و پییشرفت ترین نوع اف_15 ژاپن نیروی هوایی خود را با 165 فروند ایگل مجهز کرد از آن طرف کره جنوبی به خرید 61 فروند بسنده کرد و سنگاپور 25 عدد فروند را به خدمت گرفت و عربستان سعودی با خرید 75 فروند ایگل امریکایی تنها کشور عربی است که نیروی هوایی خود را به این شاهکار هوایی مجهز کرده است.
اگر از نگاهی منطقی به اف_15 نگاه کنیم می توان آن را جنگنده ای همه کاره برای یک نیروی هوایی دانست اما رقبایی روسی ایگل حرف های زیادی برای گفتن دارند و نشان داده اند اگر از خلبان های تیزپرواز استفاده کنند می توانند در نبرد هوایی ایگل را مغلوب کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری پارسینه ، تاریخ انتشار 13دی 96، کدمطلب:۴۰۲۷۲۴، www.parsine.com


اخبار مرتبط
برگزیده ها
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین