پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۴۸۵
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۳
وزیر راه و شهرسازی گفت: 25 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده شهری در کشور بازآفرینی می‌شوند و در یک دوره پنج ساله قرار است 66 هزار هکتار از بافت‌های فرسوده شهری در کشور بازآفرینی شود.

شعار سال: با حضور سرپرست شرکت بهسازی شهری ایران و معاونین وزارت راه و شهرسازی و مدیرعامل بانک مسکن عملیات اجرایی ساخت 100 واحد مسکونی در منطقه سیروس در یکی از محله‌های جنوب شهر تهران آغاز شد. گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن تأمین مالی این پروژه را برعهده دارد تا پس از دو سال این محله در جنوب تهران با هویت ایرانی و اسلامی بازآفرینی شود.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در این مراسم با بیان اینکه این پروژه آغاز تغییر نگرش نسبت به شهرسازی و ساخت و ساز مسکن است، گفت: محله سیروس در قلب تهران قرار داشته و تأکید ما بر این است که به جای آنکه پروژه ساخت وساز در بیابان‌ها انجام شود به مرکز شهر برمی‌گردیم که تمام هویت تاریخی و فرهنگی شهر در آن قرار دارد ضمن آنکه زیربناهای اقتصادی و اجتماعی نیز در دسترس است.
وی ادامه داد: راحتی کار در نوسازی محله‌های فرسوده بر این است که زندگی در این محله‌ها جریان دارد و نیاز نیست زندگی را به بیابان ببریم. در این پروژه قرار است تراکم ۱۲۰ درصد در ۱۰ هزار متر مربع واگذار شود،همچنین مباحث زیربنایی مانند شبکه آب و فاضلاب و سایر تأسیسات زیربنایی محله در صورت نیاز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: این پروژه تک واحدی نبوده و به‌دنبال آن ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های نابسامان شهرهای مختلف ایران ساخته خواهد شد.وی زمان اجرای این پروژه (پروژه ۱۰۰ واحدی سیروس) را دو ساله عنوان کرد.
آخوندی تأکید کرد: بر اساس برنامه ششم توسعه باید ۶۶ هزار هکتار بافت نابسامان مورد بازنگری و نوسازی قرار گیرد. اگر برای هر هکتار ۱۰۰ نفر در نظر بگیریم مفهومش این است که بیش از ۶.۶ میلیون نفر در این محله‌ها می‌توانند ارتقای کیفیت زندگی داشته باشند.

کاهش دو درصدی سود تسهیلات بافت فرسوده
محمدهاشم بت‌شکن مدیرعامل بانک مسکن از تصویب پیشنهاد اعطای تسهیلات ۴۰ میلیون تومانی قرض‌الحسنه به زوجین برای تأمین مبلغ اولیه صندوق پس‌انداز مسکن یکم در لایحه بودجه ۹۷ و در کمیسیون عمران خبر داد. این بانک چند مدل تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به مشتریان اعطا می‌کند که شامل سپرده‌گذاری در صندوق مسکن یکم و دریافت وام با سود هشت درصد است. در این مدل به ازای هر یک‌سال سپرده‌گذاری ۴۰ میلیون تومان به فرد وام ۸۰ میلیونی و سپرده‌گذاری وام ۸۰ میلیونی زوجین، در پایان یک‌سال ۱۶۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۲ ساله پرداخت می‌شود. وی مدل دیگر تسهیلات بانک مسکن برای نوسازی بافت فرسوده را پرداخت تسهیلات ساخت به انبوه‌سازان عنوان و اظهار کرد: به ازای هر واحد حدود ۶۰ میلیون تومان تسهیلات ساخت می‌دهیم که دوره دو ساله ساخت داشته و پس از آن دوره بازپرداخت اقساطی ۱۰ ساله آغاز می‌شود. نرخ سود این تسهیلات ۱۸ درصد است و در صورتی که دولت یارانه این تسهیلات را پرداخت کند سود آن به نصف (نه درصد) کاهش می‌یابد.
وی مدل سوم تسهیلات بافت فرسوده را مدل اعلام شده در لایحه بودجه ۹۷ معرفی کرد و ادامه داد: بر اساس این مدل منابع دولت با استفاده از سپرده‌گذاری در بانک‌ها بویژه بانک مسکن اهرم‌سازی می‌شود و روش آن به این صورت است که دولت دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بانک‌های عامل این موضوع سپرده‌گذاری کرده و معادل همین عدد را بانک‌ها تجهیز می‌کنند. مدیرعامل بانک مسکن از کاهش دو درصدی سود تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های فرسوده شهری به شرط افزایش سرمایه بانک مسکن و کاهش سپرده‌های قانونی خبر داد. بت شکن تأکید کرد: مجموع این اقدامات تجهیز منابع پنج هزار میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات نوسازی بافت فرسوده به ۱۰۰ هزار واحد مسکونی خواهد بود و به هر واحد مسکونی ۵۰میلیون تومان پرداخت می‌شود.
وی پیشنهاد دیگری برای بودجه ۹۷ را یادآور شد و تأکید کرد: این پیشنهاد را کمیسیون عمران مجلس به تصویب رسانده و بر اساس آن ۴۰ میلیون تومان اولیه صندوق مسکن یکم از طریق تسهیلات پس‌انداز تأمین می‌شود. به این صورت که هر یک از زوجین می‌تواند ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض‌الحسنه از نظام بانکی دریافت کند به این شرط که آن را در صندوق پس‌انداز مسکن یکم سرمایه‌گذاری کند. وی گفت: بنابراین سپرده‌گذار می‌تواند در پایان یک سال دو برابر، در پایان دو سال سه برابر و در پایان سال سوم چهار برابر سپرده اولیه تسهیلات دریافت کند. به معنای دیگر یک زوج با ۲۰ میلیون تومان سپرده بعد از سه سال ۸۰ میلیون تومان وام خرید مسکن با نرخ سود هشت درصد دریافت خواهد کرد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، شماره: 452603


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین