پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۲۵۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۰
دولتمردان با بیان اینکه اعتراضات باید در مسیر صحیح و قانونی باشد مطرح کردند که با کسانی که ناآرامی و اغتشاش ایجاد کرده و به تخریب اموال عمومی پرداخته‌اند برخورد خواهد شد.

شعار سال: آشوب‌هایی که در برخی مناطق به بهانه اعتراض به وضعیت اقتصادی روی داد، در نوع خود قابل تأمل و است اکثریت مسؤولان سیاسی این آشوب طلبی ها را محکوم کردند، اما دولتی ها درباره این حوادث چه گقتند؟

روحانی:‌ ملت پاسخ آشوب‌گران را می‌دهند


حسن روحانی با اشاره به اینکه در بحث اشتغال هنوز تا زمانی که مشکل بیکاری را حل کنیم، فاصله داریم، گفت: مردم مشکلات دارند. طبیعی است، باید این مشکلات را حل و فصل کنیم. بنابراین یک عده اعتراض یا انتقاد دارند. به حق انتقاد دارند، منتها باید طریق و مسیر درست و قانونی را برای بیان انتقاد انتخاب کنند. یک عده ای در این وسط آمدند دارند با تحریک دیگران سوء استفاده می‌کنند. آن هم معلوم است که برای چیست؟[1]

رئیس جمهور تصریح کرد: ملت ایران با صلابت، به خوبی از این مشکلات عبور خواهد کرد. ملت ما یک اقلیت و گروه کوچک را که بیایند کاری انجام دهند، شعار خلاف قانون و خواست مردم بدهند و به مقدسات و ارزش‌های انقلاب توهین کرده و تخریب اموال عمومی بکنند ، به خوبی جمع می‌کند. ملت بزرگ ما هم از چنین حوادثی زیاد دیده و هم به راحتی از اینها عبور کرده است، اینها که چیزی نیست.

وی افزود: دشمن در برابر پیشرفت‌ها و عظمت‌های ملت ساکت نمی‌ماند، البته اغفال شده‌هایی هم در جمع معترضین هستند که خواست به حق دارند، حالا مشکل دارند. موسسات غیرمجاز و تعاونی‌ها که ربطی به این دولت نداشته و حتی مجوز بانک مرکزی را هم نداشتند، اینها مجوزهایشان مجوزهای تعاونی برای دهه 80 و قدیمی است، اشکالات و مشکلاتی داشتند، دولت برای اینکه این مسایل را حل کند، تاکنون 11 هزار میلیارد تومان، پول گذاشته، این بار سنگینی بر دوش دولت است. ما این کار را کردیم. به عهده ما نیست. مگر باید این را دولت حل کند؟ برخی رفتند به یک مؤسسه غیرمجاز اعتماد کردند و این را هم می‌گویند که به موسسه کاسپین بانک مرکزی مجوز داده ، شما می‌دانید که موسسه فرشتگان، جزو آنهایی بود که داخل این نبود و مجاز نبود داخل این شود. نمی‌خواهم تفسیرش را بگویم یک قاضی‌ در یکی از شهرها اشتباهی کرده و این گرفتاری برای ما درست کرده که ربطی به دولت ندارد.

جهانگیری: کسانی که حوادث را به‌وجود آوردند نمی‌توانند آنرا کنترل کنند


معاون اول رئیس‌جمهور به چالش‌های پیش روی کشور نظیر بیکاری، کاهش قدرت خرید و رفاه مردم، تهدیدهای منطقه‌ای و بین‌المللی اشاره کرد و اظهار داشت: در این مقطع ما نیازمند استفاده از همه ظرفیت‌های مادی و معنوی کشور هستیم.[2]

جهانگیری بر تفکیک نقد از تهمت، لجن‌پراکنی و فحاشی تاکید کرد و با اشاره به مطرح بودن این مسائل در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب گفت: باید مرز بین نقد و فحاشی و تخریب مشخص شود، تخریب و تهمت در هر مقطعی زیانبار است.

معاون اول رئیس‌جمهور گفت: امروز کسانی این مسائل را بهانه کرده‌اند و بانی حوادثی شده‌اند که ابعاد و زوایای دیگری دارد و باید بدانند دود این حوادث به چشم خود آنها خواهد رفت چرا که وقتی جریان اجتماعی ایجاد شد و به سطح خیابان رسید قطعا کسانی که آن را شروع کرده‌اند کنترل کننده آن نخواهند بود و دیگران سوار بر آن موج خواهند شد.

ربیعی: بین اعتراض، ناآرامی و تخریب تفاوتی وجود دارد


وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در همه جای دنیا اعتراضاتی از سوی مردم نسبت به دولت‌ها اتفاق می‌افتد، ادامه داد: نباید فراموش کنیم که بین اعتراض، ناآرامی و تخریب تفاوتی وجود دارد. ما صدای مردم را به خوبی می‌شنویم اعتراض کردن حق آنان است اما گاهی این اتفاقات موجی را ایجاد می‌کند که در آن سودی برای هیچ‌کس وجود ندارد. حتی برخی از کشورهای همسایه نیز با تمدن ایرانی مشکل دارند. کشوری مانند آمریکا تنها به دنبال پیدا کردن منافع خود در منطقه است.[3]

وی در ادامه تاکید کرد: اینکه تلاش کنیم همه مسائل را در کشور با استفاده از زیربنای اقتصادی تحلیل کنیم نادرست است. ما باید تلاش کنیم تا شرایط زندگی سالم را برای افراد جامعه در همه حوزه‌ها فراهم کنیم و به همین دلیل نباید یأس و ناامیدی را در کشور پمپاژ کنیم.

رحمانی‌فضلی: اغتشاش و آسیب رساندن به اموال مردم را نمی‌توانیم تحمل کنیم


عبدالرضا رحمانی فضلی در نخستین اجلاس پنجمین دوره شورای عالی استان‌ها در خصوص حوادث و تجمعات اخیر در کشور گفت: در حوادث چند روز اخیر فرصتی پیش آمد تا بار دیگر افرادی که علیه مردم توطئه می‌کنند دست‌شان رو شود. اینکه مردم نیز مطالبه‌گری کنند چیز بدی نیست. ما در گذشته نیز تجمعات داشته‌ایم و این تجمعات در مقابل استانداری و مجلس و ... بوده که همیشه مسئولین تلاش کردند این مطالبات را به گونه‌ای پاسخ دهند که به محل اعتراض تبدیل نشود.[4]

وزیر کشور ادامه داد: مشکلات بیش از 95 درصد این موسسات توسط دولت حل شده است و تنها حدود سه درصد آنها که رقم بالای 200 میلیون تومان دارند باقیمانده است. دولت به جد در قالب اقتصاد مقاومتی نسبت به رفع موانع تولید گام برداشته‌اند و خوشبختانه توانسته‌ایم مسائل و معضلات بسیاری همچون پدیده، موسسات مالی و ... را به مرور حل کنیم.

وی تاکید کرد: اما برخی که می‌خواهند این موضوعات را به گونه‌ای حل کنند که در آن رعب و وحشت اغتشاش و آسیب رساندن به اموال مردم وجود داشته باشد و چهره نظام‌مند و متعالی مردم ایران اسلامی را به عنوان قانون شکن معرفی کنند قطعا نمی‌توانیم تحمل کنیم. کسانی که این روزها با سوء استفاده از فضای مجازی خشونت‌ورزی و ساخت مواد منفجره و نحوه به آتش کشیدن محل زندگی و کسب مردم را آموزش می‌دهند بی تردید از مردم نیستند.

ابتکار: معترضان بدانند از کجا هدایت می‌شوند


معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در یادداشتی در واکنش به تجمعات اعتراضی روزهای اخیر نوشت: معترضان باید بدانند از کجا هدایت می شوند و رهبرشان کیست؟

در یادداشت توئیتری ابتکار آمده است :اگرچه اعتراض به مشکلات حق مردم برای اصلاح امور است، اما معترضان باید بدانند از کجا هدایت می شوند و رهبرشان کیست؟


نوبخت:‌ مرز اغتشاش‌ با اعتراض را قانون مشخص کرده است


محمّدباقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به تفاوت اعتراض و اغتشاش اظهار داشت: ما در ارتباط با مسائل اخیر، دستورالعمل‌هایی داریم که بر اساس مبانی نظری دولت خواهد بود.

وی با بیان اینکه حقوق شهروندی و اصول امنیت ملّی دو موردی است که دولت مطابق آن عمل خواهد کرد اظهار داشت: اعتراض در منظر دولت با توجه به حقوق شهروندی، یک حق شناخته شده‌ای است که شهروندان می‌توانند صدا و پیام خود را به مسئولان برسانند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه نمونه‌هایی از اغتشاش را در روزهای اخیر مشاهده کردیم، اظهار داشت: مرز اعتراض و اغتشاش را قانون اساسی مشخص کرده است.

استاندار خراسان شمالی: با ساختارشکنان در تجمع‌ها برخورد قانونی می‌شود


محمدرضا صالحی اظهار کرد: تجمع‌های چند روز اخیر در بجنورد مربوط به گرانی و مشکلات اقتصادی و نه اصل نظام بوده است.[5]

وی ادامه داد: هر نوع صدای اعتراض به مشکلات و گرانی‌ها در درون جامعه مورد قبول همگان و مسئولان است.

استاندار خراسان‌ شمالی با بیان اینکه خانواده‌ها جوانان خود را کنترل کنند، افزود: در این میان با ساختارشکنی، تخریب و آتش کشیدن اموال برخورد قانونی خواهد شد.


[1] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/10/11/1617047

[2] https://www.tasnimnews.com/fa/news/1396/10/08/1614362

[3] https://isna.ir/news/96101105549

[4] https://isna.ir/news/96101005027

[5] https://isna.ir/news/96101005306

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت انتخاب، تاریخ 14 دی 96، کد مطلب: 816773: www.mashreghnews.ir




اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین