پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۰۲۷
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۰
باغات مناطق زیودار و بن لار شهرستان پلدختر که مرغوب‌ترین انجیر سیاه کشور را تولید می‌کند این روز‌ها با بحران بی‌آبی مواجه شده‌اند.

شعار سال: از منطقه زیودار و بن لار شهرستان پلدختر به عنوان" قطب انجیر سیاه ایران" یاد می‌شود و زودرس‌ترین انجیر جهان را می‌توان در این مناطق یافت.

مناطق زیودار و بن لار پلدختر مرغوب‌ترین انجیر سیاه کشور را تولید می‌کند به طوری که سالانه حدود ۱۰ هزار تن انجیر سیاه در این مناطق تولید و بیش از دو هزار نفر مشغول به کار می‌شود.

انجیر سیاه لرستان هر سال حدود یک ماه زودتر از سایر انجیر‌های کشور به بازار عرضه می‌شود و به عنوان یک برند معتبر نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه معروف است و این محصولات به برخی کشور‌های منطقه نیز صادر می‌شود.

اما در سال‌های اخیرمنطقه زیودار و بن لارشهرستان پلدختر همواره با مشکلات کم آبی مواجه بوده که در این کم‌آبی برداشت غیرمجاز آب و خشکسالی از "مادیان رود" و "کشکان" نیز نقش محوری داشته است و وعده‌های مکرر مسئولان هم برای مقابله با برداشت غیرمجاز آب به نتیجه خاصی نرسیده و باغداران منطقه نگران خشک شدن چشمه آب بودند که یکباره چشمه تغذیه کننده این باغات نیز خشک شد.

خشک شدن چشمه آب باغات انجیر پس از زلزله

ده‌ها سال است که آب مورد نیاز بیش از ۵۰ درصد باغات روستا‌های بن لار، سرنجه زیوار، طاق عباسعلی، لیت بر، گرگر و کلات زیودار از "چشمه گرمابه " تامین می‌شده، اما بر اثر خشکسالی‌های پی در پی و به گفته اهالی بعد از زلزله اخیر کرمانشاه که شهرستان پلدختر را نیز لرزاند این چشمه به یکباره خشک شده و باغات منطقه را با مشکل جدی مواجه کرده است.

بحران آب در قطب انجیر سیاه ایران؛ اما و اگر‌های حیات دوباره باغات پلدختر

در پی خشک شدن چشمه گرمابه منبع آب آبیاری باغات منطقه بن لار وزیودار خبرگزاری تسنیم در گزارشی با عنوان "وضعیت قرمز در قطب انجیر سیاه کشور؛ زودرس‌ترین انجیر سیاه جهان در آستانه نابودی" پیگیر موضوع شد تا شاید چاره‌ای برای حیات این باغات اندیشیده شود.

میرزا محمد مرادی رئیس جهاد کشاورزی پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر اظهار داشت: اگر باغداران منطقه بن لار آمادگی داشته باشند یک ایستگاه مشترک برای تمام باغات زده می‌شود.

وی افزود: در صورت همکاری و کمک کردن مردم منطقه بن لار همه ایستگاه‌ها وموتور‌های آب آن‌ها جمع آوری ویک ایستگاه پمپاژ مشترک برای آبیاری باغات زده می‌شود.

لزوم ایجاد یک ایستگاه پمپاژ مشترک برای آبیاری باغات

رئیس جهاد کشاورزی پلدختر عنوان کرد:با ۱۲ نفر از باغداران ومعتمدان منطقه بن لار صحبت شده که با تمام مردم منطقه بن لار صحبت کنند و اگرآمادگی داشته باشند یک جلسه مشترک با حضور تمام باغداران برگزار می‌کنیم وتمام پمپاژ‌های جداگانه را جمع آوری و یک ایستگاه مشترک برای باغات تا قبل از شروع فصل آبیاری آماده می‌کنیم.

بحران آب در قطب انجیر سیاه ایران؛ اما و اگر‌های حیات دوباره باغات پلدختر

وی بیان کرد: تا امسال باغات منطقه زیودار وبن لار را با روش غرقابی آبیاری می‌کردند که با خشک شدن چشمه گرمابه آب برای آبیاری به روش غرقابی وجود ندارد وباید سیستم آبیاری قطره‌ای را جایگزین روش‌های قبلی کنیم.

امور آب لرستان مسئول رسیدگی علت خشک شدن آب چشمه گرمابه

مرادی تصریح کرد: آب مورد نیاز برای غرقابی آبیاری کردن درختان ۱/۲ لیتر است که اگر آبیاری قطره‌ای استفاده کنیم این مقدار به زیر یک دهم کاهش پیدا می‌کند.

بحران آب در قطب انجیر سیاه ایران؛ اما و اگر‌های حیات دوباره باغات پلدختر

وی گفت: امور آب لرستان مسئول رسیدگی علت خشک شدن آب چشمه گرمابه منبع آب آبیاری باغات منطقه زیودار وبن لار است وآن‌ها باید علت خشک شدن این چشمه را اعلام کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازباشگاه خبرنگاران جوان ، تاریخ انتشار 17دی 96، کدمطلب:۶۳۹۰۳۲۳، www.yjc.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین