پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۰۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۳
چهارمحال و بختیاری به واسطه داشتن شرایط کوهستانی و توپوگرافی خاص محل رویش بیش از ۴۰۰ نوع گیاه دارویی است که باید از این ظرفیت برای توسعه استان بهره گرفت.

شعار سال: استان چهارمحال و بختیاری در رده مهمترین رویشگاه های گیاهان دارویی کشور قرار دارد. این استان به واسطه کوهستانی بودن و داشتن شرایط خاص از جمله سردسیر بودن، بارش های قابل توجه برف، خاک حاصلخیز و... مرکز رویش بسیاری از گیاهان دارویی خاص و بسیار کمیاب است.

به لحاظ ویژگی های خاص طبیعی و اقلیمی و تنوع آب و هوایی منحصر بفرد استان چهارمحال و بختیاری بیش از ۴۰۰ نوع گیاه دارویی در این استان می روید که در برخی کشور های اروپایی از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

به لحاظ بافت اجتماعی و وابستگی های معیشتی مردم چهارمحال و بختیاری به طبیعت، مصرف گیاهان دارویی از دیرباز در این دیار مورد توجه بوده است و در حال حاضر هم در اکثر مناطق روستایی و عشایری استان، مصرف گیاهان دارویی در درمان برخی بیماری ها از جایگاه بالایی برخوردار است.

هم اکنون این استان به واسطه داشتن پتانسیل رشد گیاهان دارویی زمینه توسعه این بخش را دارد و بسیاری از فارغ التحصیلان بیکار رشته های کشاورزی و منابع طبیعی می توانند در این مسیر وارد شوند و برای خود اشتغال ایجاد کنند و توسعه کاشت و فرآوری گیاهان دارویی می تواند زمینه برای توسعه استان را نیز مهیا کند.

کشت گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی از ظرفیت های پر درآمد در سطح جهان به شمار می رود که توسعه این بخش در چهارمحال و بختیاری باید مورد توجه بیشتر قرار بگیردکارشناس و پژوهشگر گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری گفت: فرهنگ استفاده از گیاهان دارویی در سطح کشور و جهان در حال افزایش است به طوری که گرایش مردم به سمت داروهای شیمایی به خاطر داشتن عوارض در حال کاهش است.

سجاد حسینی تصریح کرد: باید از ظرفیت رویش گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری بهره گیری شود و تلاش کرد این بخش در چهارمحال و بختیاری توسعه یابد.

وی ادامه داد: کشت گیاهان دارویی و تولید داروهای گیاهی از ظرفیت های پر درآمد در سطح جهان به شمار می رود که این بخش باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد.

وی ادامه داد: قیمت بالای گیاهان دارویی قابل مقایسه با محصولات زراعی از جمله گندم و جو نیست.

این پژوهشگر گیاهان دارویی تصریح کرد: به عنوان مثال کشاورزان گندم را کیلویی حدود یک هزار و ۵۰۰ تومان می فروشند و این در حالی است که یک کیلو گرم گیاه دارویی چندین برابر این قیمت است و درآمد کشاورزان از کشت گیاهان دارویی افزایش می یابد.

وی ادامه داد: باید تلاش کرد از ظرفیت رویش گیاهان دارویی در این استان بهره گیری شود.

حسینی اظهار داشت: در حال حاضر گرایش مردم چهارمحال و بختیاری به سمت زعفران به عنوان یکی از گیاهان دارویی و پر کاربرد در زندگی مردم ایران در حال افزایش است.

سالانه ۵۰۰ هکتار از اراضی مستعد استان چهارمحال و بختیاری به کشت گیاهان دارویی اختصاص می یابدرئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این خصوص اظهار داشت: چهارمحال و بختیاری ظرفیت های قابل توجهی برای توسعه و کشت گیاهان دارویی دارد.

ذبیح الله غریب گفت: گیاهان دارویی نیاز آبی کمی دارند و محصولی با ارزش افزوده بالابه شمار می رود که باتوجه به کاهش بارش ها و خشکسالی در این استان می تواند جایگزین محصولاتی زراعی با نیاز آبی بالا شود.

وی رویش ۴۰۰ گونه گیاه دارویی در استان چهارمحال و بختیاری را نشان از مستعد بودن منطقه برای توسعه تولید این گونه ها عنوان کرد و گفت: هم اکنون ۶۰۰ هکتار از مزارع کم آب و سطح اراضی شیبدار شهرستان های مختلف استان به زیر کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران و گل محمدی رفته است.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با اشاره به افزایش سالانه حداقل ۵۰۰ هکتار از اراضی مستعد استان به کشت گیاهان دارویی در برنامه ششم توسعه کشور، اظهار کرد: تغییر الگوی کشت از گیاهان آب بر به کم آب و توسعه کشت گیاهان دارویی در دستور کاری جدی دولت دوازدهم قرار دارد.

وی تصریح کرد: ظرفیت های زیادی برای توسعه کشت گیاهان دارویی در استان وجود دارد که باید با توجه به تشدید پدیده خشکسالی در منطقه، از این فرصت برای رونق کشاورزی استفاده کرد.

رئیس جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: توسعه کشت گیاهان دارویی در مناطق عشایری و روستایی زمینه ساز ایجاد اشتغال و درآمد زایی است.

برگزاری همایش های گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری ضروری است

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری در گفت و گو باخبرنگار مهربا اشاره به اینکه سند توسعه گیاهان دارویی در چهارمحال و بختیاری تهیه شد، اظهار داشت: توسعه کشت گیاهان دارویی از مهمترین اهداف تهیه این سند است.

حمید رضا دانش عنوان کرد: طی سال های اخیر برگزاری همایش های گیاهان دارویی، تحققیات و پژوهش های کاربردی در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه برگزاری همایش های علمی گیاهان دارویی در این استان ضروری است، ادامه داد: کشت گیاهان دارویی در این استان در حال فرهنگ سازی است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال وبختیاری بیان کرد: بسیاری از کشاورزان استان در ابتدا سطح کمی از مزارع خود را به کشت گیاهان دارویی مختلف اختصاص دادند که در حال حاضر پس از نتیجه گیری مطلوب در حال افزایش سطح اراضی کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران هستند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 17دی 96، کدمطلب:4192825، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
King
United States
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
با توجه به این صنعت هم در بخش کشاورزی و هم خشک کردن و توزیع و ... اشتغال زایی خوبی شکل میگیره
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین