پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۱۰۳۰۷۱
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۱۵
امکان مبادله اوراق مسکن بانک ملی در کنار وام بانک مسکن از بهمن‌ماه در فرابورس فراهم می‌شود

شعار سال: پس از سال‌ها بالاخره حق انتخاب متقاضیان وام مسکن بیشتر شد.

قرار است بانک ملی هم اوراق تسهیلات مسکن منتشر کند که اگر اتفاق خاصی رخ ندهد این اوراق حداکثر تا نیمه دوم بهمن‌ماه در فرابورس قابل خریدو فروش خواهد شد.

 دولت که در تلاش است از طریق ایجاد تحرک در بخش مسکن ساختار‌های اقتصاد را به تحرک وادارد، دست به‌کار شده تا از طریق توزیع بیشتر وام مسکن حجم تقاضا در بازار مسکن را افزایش دهد؛ با این امید که بازار مسکن را از خواب بیدار کند.

البته آمارها گویای این واقعیت است که همین حالا هم بازار مسکن با افزایش قیمت مواجه شده است؛ به‌طوری که از اول سال تاکنون دست‌کم در مناطق22گانه تهران قیمت‌ها در حدود 15درصد رشد کرده و چشم‌انداز رونق معاملات به وضوح نمایان شده است.

با این حال قرار است به‌زودی بانک ملی هم سری جدید اوراق تسهیلات مسکن خود را منتشر کند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که بخش مسکن به جای افزایش قیمت‌ها به افزایش گردش مالی نیاز دارد.

از 2سال پیش شورای پول و اعتبار مجوز‌هایی را صادر کرد که براساس آن بانک‌های دیگر هم قادرند در رقابت با بانک مسکن اوراق تسهیلات مسکن منتشر کنند اما در این مدت هیچ کدام از بانک‌ها رغبتی به ارائه وام مسکن، مشابه آنچه بانک مسکن به خریداران می‌دهد، نشان ندادند.

به این ترتیب اکنون مردم می‌توانند به غیراز بانک مسکن از طریق بانک ملی هم تا 120میلیون تومان وام مسکن دریافت کنند، هنوز بانک‌های دیگری وارد این عرصه نشده‌اند اما به‌نظر می‌رسد درصورتی که فروش این اوراق به نفع بانک ملی باشد بانک‌های دیگر هم برای حضور در این رقابت تشویق شوند.

انتشار اوراق در فرابورس

در همین رابطه ندا بشیری، مدیر اداره ابزار‌های نوین مالی فرابورس در پاسخ به این پرسش که آیا این اوراق در فرابورس دادوستد خواهد شد، گفت: بله، اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی در تاریخ 7شهریور‌ماه سال‌جاری در فرابورس پذیرفته شده و پس از طی مراحل سپرده‌گذاری، معاملات ثانویه این اوراق در فرابورس آغاز خواهد شد.

او در مورد ارزش کل اوراقی که قرار است منتشر شود، توضیح داد: این موضوع بستگی به ارزش کل منابعی دارد که در بانک ملی سپرده می‌شود اما به‌طور کلی ساختار این اوراق نیز مشابه اوراق تسهیلات بانک مسکن بود و ارزش هر برگه 500هزار تومان است.

بشیری در مورد اینکه متقاضیان از چه زمانی می‌توانند اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی را از طریق فرابورس خریداری کنند، گفت: این موضوع بستگی به بانک ملی دارد اما انتظار ما این است که بعد از طی فرایندهای کاری از سوی بانک ملی امکان مبادله این اوراق از نیمه دوم بهمن در فرابورس فراهم شود و به‌نظر می‌رسد برنامه‌ریزی مسئولان بانک ملی هم براساس همین تاریخ تنظیم شده است.

تشابه وام‌های مسکن هر 2بانک

براساس اطلاعات موجود بانک ملی هم مانند بانک مسکن شرایط متنوعی را برای پرداخت وام در شهر‌های مختلف درنظر گرفته است؛ به این صورت که به متقاضیان تهرانی به هر نفر به‌صورت انفرادی تا 60میلیون تومان وام پرداخت می‌شود و در مراکز استان و شهرهای بالای ۲۰۰هزارنفر جمعیت۵۰‌میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

میزان پرداخت وام در سایر مناطق شهری ۴۰‌میلیون تومان است و برای زوجین در تهران هم تا ۱۰۰‌میلیون تومان درنظر گرفته شده است. مراکز استان‌ها و شهرهای بالای ۲۰۰هزار نفر ۸۰‌میلیون تومان و برای سایر مناطق شهری تا ۶۰‌میلیون تومان پرداخت وجود دارد.

وام جعاله (تعمیر مسکن) نیز در هر دو بانک ملی و مسکن به همراه تسهیلات پرداخت می‌شود، با این تفاوت که در بانک ملی برای هر نفر ۱۰میلیون تومان و در بانک مسکن ۲۰‌میلیون تومان است. همچنین نرخ سود بازپرداخت وام مسکن در هر دو بانک ۱۷.۵‌درصد و با دوره ۱۲‌ساله است و به 2روش پرداخت ساده و پلکانی انجام می‌شود.

تفاوت وام مسکن بانک ملی

برای وام مسکن هر یک از این دو بانک که از طریق انتشار اوراق اقدام می‌کنند، باید به ازای هر ۵۰۰ هزار تومان یک برگه اوراق وجود داشته باشد، اما نحوه تأمین آن متفاوت است. در بانک ملی 2 طرح فعلا برای این تسهیلات اجرایی می‌شود، نخستین مورد به سپرده‌گذاری ۱۸میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی مربوط می‌شود؛ به‌طوری که متقاضی وام مسکن سپرده‌ای با این مبلغ در بانک باز می‌کند.

در پایان‌ماه اول یک برگ اوراق حق تقدم به او تعلق می‌گیرد که به‌معنای تسهیلات ۵۰۰ هزار تومانی است. در کنار این اوراق سود ۱۰ درصد نیز برای سپرده وی پرداخت خواهد شد. اگر مشتری بخواهد تسهیلات ۶۰ میلیون تومانی انفرادی دریافت کند، باید ۱۲۰ برگ اوراق داشته باشد که این ۱۲۰ برگ را با سپرده ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی باید در طول ۱۲۰‌ماه دریافت کند؛ در غیراین صورت می‌تواند مبالغ بالاتری را در بانک سپرده کند و مدت زمان دریافت تعداد اوراق مورد نیاز را کاهش دهد، ولی در نهایت تعداد اوراقی را که دریافت می‌کند مثلا اگر ۱۲۰‌برگ است می‌تواند یکجا از طریق کارگزاران فرابورس بفروشد.

در طرح شماره ۲ این بانک باید حداقل سپرده ۲۲‌میلیون و ۳۰۰هزار تومان باشد که در مرحله اول تا 3‌ماه به صاحب سپرده اوراقی تعلق نخواهد گرفت، ولی بعد از 3‌ماه نخستین برگ ارائه می‌شود و در ادامه هر‌ماه این عمل تکرار خواهد شد؛ با این تفاوت که در سپرده ۲۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار تومانی سودی که بانک پرداخت می‌کند از ۱۰ درصد قبلی به ۱۲درصد افزایش می‌یابد.

در مجموع اختلاف اصلی پرداخت تسهیلات مسکن از طریق انتشار اوراق بین 2بانک مسکن و ملی در مرحله اول به دوره زمانی آن بر می‌گردد که در بانک مسکن کوتاه‌تر خواهد بود چون سپرده‌گذاری انجام نشده و متقاضی به‌طور یکجا مبلغ خرید اوراق را پرداخت می‌کند، ولی در بانک ملی سپرده‌گذار بابت دریافت اوراق، مستقیم پولی نمی‌پردازد بلکه سپرده وی در بانک می‌ماند و متناسب با آن یک برگ اوراق می‌گیرد و می‌تواند بفروشد و از سود سپرده هم بهره‌مند شود و یا تا رسیدن به میزان کافی برای دریافت وام صبر کند که زمانبر است.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 17دی 96، کدمطلب:3503، wwwnewspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین