پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۰۷۶
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۲۲:۲۶
کمیسیون تلفیق مجلس اختصاص بودجه برای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را بررسی می‌کند

شعار سال: پیشنهاد بودجه هزار میلیاردی اجرای تعرفه‌های پرستاری سال۹۷، که ‌ماه گذشته توسط معاون اجتماعی سازمان مدیریت رد شده است، این بار به کمیسیون تلفیق مجلس ارائه شد تا نمایندگان مجلس اجرایی‌شدن یکی از مهم‌ترین مطالبات پرستاران را در دستور کار خود قرار دهند.

سازمان نظام پرستاری قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب سال۸۶ مجلس شورای اسلامی و همچنین، برنامه ششم توسعه را در قالب بودجه ۱۰۰۰میلیارد تومانی از محل بودجه عمومی پیشنهاد داده بود تا این قانون خاک خورده در سال آینده اجرایی شود اما این پیشنهاد به گفته قائم‌مقام سازمان نظام پرستاری به‌بهانه غیرکارشناسی و ناعادلانه بودن، رد شد.

محمد شریفی مقدم با بیان این مطلب به همشهری می‌گوید: قانون تعرفه‌گذاری پرستاری‌ مصوبه‌ مجلس شورای اسلامی‌ در سال 86 بوده و ما به‌مدت 10سال به‌دنبال اجرای کار کارشناسی درخصوص بحث‌ تعرفه‌گذاری و استانداردسازی‌ آن هستیم‌. دولت هم طبق برنامه ششم توسعه مکلف‌ است که قانون تعرفه‌گذاری را براساس منابع موجود تأمین اعتبار کرده و آن را هرچه سریع‌تر اجرایی کند اما متاسفانه تا به امروز این قانون در پیچ و خم موانع مختلف‌ گیر کرده است.

این در حالی است که سازمان پرستاری کشور‌ پیشنهاد اجرای قانون را به وزارت بهداشت‌ و کمیسیون‌های مربوطه‌ داده است، در واقع ما با موافقت وزارت بهداشت برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری، پیشنهاد بودجه 1000میلیارد تومانی را به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی فرستادیم اما شاهد بودیم این سازمان به دلایل مختلفی و به بهانه نداشتن منابع کافی نظر مخالف نسبت به تأمین اعتبار این قانون 10ساله داده است.

به همین سبب با انجام کارهای کارشناسی‌ و پیگیری سازمان پرستاری کشور این قانون با نظر موافق اعضای کمیسیون بهداشت مجلس و به‌ویژه‌ رئیس آن قرار شد که در کمیسیون تلفیق‌ بررسی شود که امیدواریم کمیسیون تلفیق به انتظار ۱۰ساله پرستاران پایان دهد؛ چراکه پرستاران بیشترین خدمات را به مردم و بیماران ارائه می‌دهند.

کمبود منابع مالی مانع اجرای قانون تعرفه‌گذاری

در این‌باره اما محمد نعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت مجلس می‌گوید: با وضعیت فعلی کشور تأمین این رقم برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری بی‌شک در کمیسیون تلفیق تحقق پیدا نخواهد کرد، البته همه تلاش ما این است که برای رفع خواسته پرستاران که بخش مهمی از جامعه هستند، تلاش کنیم و امیدوار هستیم اعضای کمیسیون با این موضوع موافقت کنند.

وی ادامه داد: البته مهم‌ترین علت اجرا نشدن قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری کمبود منابع مالی است بنابراین بهترین راهکار اجرای این قانون موافقت کمیسیون تلفیق با پیشنهاد اختصاص ۱۰۰۰میلیارد تومان است تا اجرای آن‌که ۱۰سال بر زمین مانده، تحقق پیدا کند.

قانون باید اجرا شود

همچنین نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس حل مشکل ۱۰ساله پرستاران را در انتظار موافقت کمیسیون تلفیق خواند و افزود: تعرفه‌های خدمات نظام پرستاری تصویب و ابلاغ شد اما متأسفانه وزارت بهداشت به‌دلیل کمبود منابع و نبود زیرساخت‌ها تاکنون از اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری شانه خالی کرده است.

محمدحسین قربانی گفت: این پیشنهاد به کمیسیون تلفیق ارائه شده تا درصورت امکان این قانون به اجرا درآید. البته تأمین ۱۰۰۰میلیارد تومان برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری امری بعید به‌نظر می‌رسد، با این حال انتظار ما این است که این پیشنهاد از سوی کمیسیون تلفیق مورد توجه قرار گیرد و اعضای کمیسیون با آن موافقت کنند.

این عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم با بیان اینکه اجرای قانون تعرفه‌گذاری خواسته بحق و مطالبه جدی جامعه پرستاران است، افزود: قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری براساس برنامه ششم باید اجرا شود و نباید این کار بر زمین بماند.

وی گفت: البته قوانین متعددی در کشور وجود دارد که اجرای آنها به‌دلیل کمبود منابع به تعویق افتاده که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز یکی از این قوانین است که به‌مدت ۱۰سال بر زمین مانده است به همین سبب تلاش می‌کنیم که کمیسیون تلفیق به انتظار پرستاران برای اجرای این قانون پایان دهد.

رفع مشکلات پرستاران با قانون تعرفه‌گذاری

منوچهر جمالی سوسفی هم با اشاره به اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، گفت: با ارزشگذاری برای تمامی خدمات پرستاری مشخص می‌شود هر فرد چه حجمی از کار و با چه ارزشی را انجام داده که در نهایت نحوه و میزان پرداختی‌ها مشخص خواهد شد.

وی با یادآوری اینکه اعضای کمیسیون بهداشت در کمیسیون تلفیق نهایت اهتمام خود را برای تأمین منابع اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به‌کار می‌برند، در رابطه با پیشنهاد اختصاص 1000میلیارد برای اجرای تعرفه پرستاری، افزود: این پیشنهاد در گذشته در کمیسیون مطرح شد اما به نتیجه نرسید و در نهایت با پیگیری‌های نمایندگان مجلس، پرستاری و وزارت بهداشت این پیشنهاد مورد موافقت قرار گرفت و به کمیسیون تلفیق ارائه شد.

جمالی با بیان اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری براساس برنامه ششم باید اجرا شود، ادامه داد: انتظار داریم با حمایت تمامی اعضای کمیسیون تلفیق، بودجه 1000میلیاردی اختصاص یابد تا با اجرای قانون تعرفه‌گذاری مشکلات بی‌شمار جامعه پرستاری رفع شود.

پیش از این اما وزیر بهداشت در مورد سرنوشت قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری، گفته بود که اجرایی‌شدن این قانون نیازمند اعتبار لازم است.

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی درباره اینکه چرا تعرفه‌های پرستاری اجرا نمی‌شود، گفته بود: دلیل اجرا نشدن این قانون این است که مجلس برای آن اعتباری پیش‌بینی نکرده است. وی با اشاره به اینکه نمایندگان مجلس مدعی هستند تنها ۳۰درصد از برنامه پنجم اجرا شده است، افزود: ازجمله این قوانین قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است که اگر اعتبار آن در همان زمان تصویب دیده می‌شد، امروز مشکلی برای اجرای آن وجود نداشت.

وزیر بهداشت از پرستاران خواست برای اجرایی‌شدن تعرفه‌های پرستاری باید به سراغ مجلس بروند و از نمایندگان بخواهند برای اجرای قانون تعرفه‌گذاری اعتبار تخصیص داده شود.

وعده‌های ۴ وزیر بهداشت به پرستاران 10 ساله شد

تصویب قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری در سال۱۳۸۶، مقارن بود با حضور دکتر کامران باقری لنکرانی در وزارت بهداشت دولت نهم.

به‌دنبال تشکیل دولت دهم، دکتر مرضیه وحیددستجردی بر مسند وزارت بهداشت قرار گرفت و به‌دنبال برکناری او از این مسند در چند‌ماه پایانی دولت دهم، دکتر محمدحسن طریقت‌منفرد سکان وزارت بهداشت را عهده‌دار شد و در نهایت با تشکیل دولت یازدهم، دکتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی بر صندلی وزارت بهداشت قرار گرفت.

وقتی قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری به‌عنوان یک طرح در مجلس شورای اسلامی تصویب شد، وزارت بهداشت می‌بایست ظرف مدت ۶‌ ماه آیین‌نامه اجرایی آن و تعرفه‌های پرستاری را تهیه می‌کرد اما حالا نزدیک به ۱۰سال از تصویب این قانون می‌گذرد اما هنوز این قانون در پیچ و خم قرار دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه همشهری ، تاریخ انتشار 17دی 96، کدمطلب:3458، wwwnewspaper.hamshahri.org


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین