پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۱۷۹
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۷
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اظهار تردید از اجرایی شدن طرح جدید ترافیک شهرداری تهران برای سال آینده، گفت: پیشنهادی در مورد طرح ترافیک جدید و تعرفه های آن از جمله تعرفه هشت میلیون تومانی برای مجوز سالانه به شورای شهر ارائه نشده است.

شعارسال: رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اظهار تردید از اجرایی شدن طرح جدید ترافیک شهرداری تهران برای سال آینده، گفت: پیشنهادی در مورد طرح ترافیک جدید و تعرفه های آن از جمله تعرفه هشت میلیون تومانی برای مجوز سالانه به شورای شهر ارائه نشده است.

محمد علیخانی با بیان اینکه طرح جدید شهرداری تهران برای ترافیک باید پس از انجام مطالعات، پیوست های ترافیکی و اجتماعی آن به شورای شهر ارائه و بعد از طی مراحل قانونی به اجرا درآید، گفت: معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در نشستی خبری در خصوص تعرفه های ورود به محدوده طرح ترافیک در سال آینده پیشنهاداتی را مطرح کرده اند ولی لایحه ای به شورای شهر تحویل نشده است.

وی با بیان اینکه طرح ترافیک فعلی 38 سال در حال اجراست، افزود: این طرح موقتی بود ولی تقریبا دائمی شد و به نظر می رسد اکنون نیاز به بازنگری دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به اشکالات این طرح تصریح کرد: نمونه این طرح که در تهران اجرا می شود در هیچ کشوری وجود ندارد. سالانه به 100 هزار خودرو مجوز ورود به طرح داده می شود که بخش عمده آن مربوط به دولت و نهادهاست. البته در این میان به برخی اشخاص هم مجوز داده می شود که انحصارا فقط آنها می توانند وارد محدوده شوند که عادلانه نیست.

علیخانی با اشاره به فروش روزانه مجوز طرح ترافیک، گفت: این نحوه فروش هم عادلانه نیست. چرا که فردی اول صبح وارد محدوده طرح می شود و تنها یک یا 2 ساعت کار داشته باشد، باید همان مبلغی را پرداخت کند که فرد دیگر تا 5 غروب در داخل طرح است.

وی با بیان اینکه معابر جزو مشاعات شهر محسوب می شود و همه شهروندان نسبت به آن حق دارند؛ افزود: ضمنا جامعه نباید عوارض تردد خودروهای شخصی و دولتی را بپردازد بلکه دارندگان این خوردوها که موجب ترافیک و آلودگی هوا می شوند باید به میزان پیمایش و به صورت عادلانه هزینه آنرا بپردازند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به نبود ابزارها و دوربین های هوشمند در گذشته، تصریح کرد: امروزه با استفاده از ابزارها و امکانات روز می توان بصورت هوشمند ترافیک را مدیریت کرد، بنابراین بازنگری در طرح فعلی یک ضرورت است.

علیخانی با اشاره به غیرممکن بودن توزیع عادلانه سهمیه طرح ترافیک در شرایط فعلی گفت: هر چه دخالت انسان کمتر شود، رانت و پارتی بازی نیز کمتر خواهد شد.

وی در مورد طرح جدید شهرداری تهران، افزود: ما با اصل بازنگری در شیوه فعلی طرح ترافیک موافق هستیم و با شهرداری اتفاق نظر داریم اما در نحوه، چگونگی اجرای آن با شهرداری تهران اختلاف نظر داریم که باید بر روی آن بحث و کار کارشناسی صورت گیرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: شهرداری تهران می خواهد بر اساس همین امکانات فعلی دوربین ها ترددها را کنترل کند که در واقع اشکالات فعلی طرح همچنان باقی می ماند. یعنی در نحوه گرفتن عوارض ورود به طرح و ناعالانه بودن آن تغییر ایجاد نمی شود.

علیخانی تصریح کرد: آقایان می گویند زیرساخت ها برای کنترل میزان پیمایش آماده نیست. حرف ما هم این است که وقتی زیر ساخت ها آماده نیست نباید عجله کرد و ابتدا باید امکانات را مهیا و بعد آنرا اجرا کرد تا در آینده مشکلی ایجاد نشود.

وی با بیان اینکه هر طرحی برای اجرا شدن باید پیوست مطالعاتی داشته باشد، افزود: شورای شهر بعد از دریافت مطالعات و پیوست های آن می تواند آنرا بررسی، تصویب و یا رد کند. اگر تصویب کرد باید به تصویب شورای عالی ترافیک هم برسد که در آن صورت قابلیت اجرایی دارد اما هنوز شهرداری تهران در خصوص طرح جدید ترافیک، این مراحل را طی نکرده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با اشاره به جلسات مشترک کمیسیون عمران شورای شهر و معاونت حمل و نقل شهرداری تهران، گفت: هر چند ما در این زمینه بحث هایی داشته ایم اما مراحل آن باید طی شود.

علیخانی با تاکید بر اینکه اجرای پیمایشی طرح جدید شهرداری هم فعلا امکان پذیر نیست، پیشنهاد کرد تا آماده شدن زیر ساخت های لازم، شهرداری تهران طرح فعلی ترافیک را حفظ کند و در این زمینه عجله ای نداشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح جدید شهرداری تهران باعث کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران می شود، گفت: برای حل معضل کلانشهر تهران از جمله ترافیک و آلودگی هوا باید یک بسته سیاستی را تهیه و اجرا کرد. در این بسته سیاستی باید به همه مسائل و موضوعات شهری از جمله حمل و نقل عمومی مثل مترو و اتوبوسرانی، پارک حاشیه ای و اخذ عوارض از معابر خاص توجه کرد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال آیا طرح شهرداری در سال آینده اجرا خواهد شد، گفت: بعید است در فرصت باقی مانده تا پایان سال بتوان همه این برنامه ها را تهیه و مصوب کرد.

‌مسئولین شهرداری تهران برای سال آینده طرح جدید ترافیک ارائه کردند که بر اساس آن سهمیه های طرح ترافیک حذف حواهد شد. ولی گفته می شود برای جانبازان، معلولین و بیماران خاص تسهیلاتی در نظر گرفته شده است و بقیه خودروها می توانند با پرداخت هزینه وارد طرح شوند.

همچنین بر اساس طرح جدید شهرداری، دریافت عوارض از خودروها برای ورود به محدوده طرح طبق فرمول هایی در ساعات مختلف اعمال می گردد.

طرح مذکور در صورت تصویب در شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک می تواند از 15 فروردین اجرایی شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی الف، تاریخ انتشار: 18 دی 1396، کدخبر: 3961018078، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین