پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۱۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۲
شهردار مشهد با اشاره به اینکه شهرداری‌ها به دلیل نداشتن درآمد پایدار به تراکم‌فروشی روی آوردند، گفت: مشخص نیست کسی که بخواهد جلوی تراکم‌فروشی را بگیرد چه باید کند.

شعارسال: شهردار مشهد با اشاره به اینکه شهرداری‌ها به دلیل نداشتن درآمد پایدار به تراکم‌فروشی روی آوردند، گفت: مشخص نیست کسی که بخواهد جلوی تراکم‌فروشی را بگیرد چه باید کند.

قاسم تقی‌زاده خامسی بامداد امروز، 18 دی‌ماه، با حضور در برنامه «پایش» شبکه یک سیمای جمهوری اسلامی ایران، با اشاره به وضعیت مالی شهرداری‌ها، اظهار کرد: شهرداری‌ها هم‌اکنون مشکلات خاص خود را دارند؛ در سال 1362 قانونی به منظور خودکفایی شهرداری‌ها تصویب شد، تا آن زمان حدود 50 درصد از درآمد شهرداری‌ها را در بودجه عمومی می‌دیدند، اما پس از آن قانون این 50 درصد به 3 درصد کاهش پیدا کرد، بدون اینکه بگویند 47 درصد را از کجا بیاورید و فاجعه شهرداری‌ها از آن زمان شروع شد.

وی ادامه داد: از آن زمان درآمد پایدار شهرداری‌ها که به صورت عوارض گرفته می‌شد به فروش تراکم تبدیل شد و ما شاهد وضعیت کنونی شهرها هستیم و مشخص نیست کسی که بخواهد جلوی تراکم فروشی را بگیرد چه باید کند.

تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که «هنگامی که شهر کالا شود، به فروش می‌رود»، تصریح کرد: شهرداری یک سازمان وظیفه‌مند است، یعنی نمی‌تواند شهر را تمیز نکرده یا از فضای سبز شهر نگهداری نکند و هر شهرداری که می‌آید باید بتواند این کارها را انجام دهد وگرنه مردم شهر می‌گویند شهردار ناتوان است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 62 گفتند شهرداری باید خودکفا شود و بدین منظور قانونی تصویب کردند تا دستگاه‌هایی که از شهرداری خدمات می‌گیرند عوارض بدهند، اما این عوارض در بودجه دیده نشد و شهرداری‌ها مجبور شدند برای نگهداری شهر به سراغ عوارض ناپایدار و فروش تراکم بروند و این کار در همه جا رایج شد. هم‌کنون هم اگر بازار خوب می‌بود این کار ادامه پیدا می‌کرد، اما سه‌چهار سال است بازار ساختمان‌سازی خوب نیست و کسی سراغ تراکم نمی‌آید لذا درآمد شهرداری‌ها کاهش پیدا کرده است.

شهردار مشهد با بیان این‌که «باید یا همین دید به بافت‌های فرسوده نگاه کرد»، بیان کرد: هنگامی که نوسازی بافت‌های فرسوده از نظر اقتصای مقرون به صرفه نیست، طبیعتاً سرمایه‌گذار به سراغ مکان‌های دیگری می‌رود که از نظر اقتصادی برایش سود داشته باشد.

وی ادامه داد: در این زمینه یک مشکل ریشه‌ای وجود دارند که هنوز هم هست، با وجود این‌که دولت و رئیس‌جمهور نسبت به نوسازی بافت فرسوده عنایت دارند، اما انجام کار به طور کامل به شهرداری‌ها واگذار نمی‌شود، یعنی یک جای دیگر سیاست‌سازی می‌کند و اعتبار در دست یک نهاد دیگر است، اما به شهرداری می‌گویند تو بیا و این کار را بکن. هم‌اکنون هم اگر بخواهد کار به همین صورت ادامه پیدا کند و شهرداری‌ها در حاشیه قرار بگیرند نوسازی بافت‌های فرسوده انجام نخواهد شد.

تقی‌زاده خامسی با اشاره به این‌که «سیاست‌های اعمال شده در موضوع نوسازی بافت‌های فرسوده درست نیست»، گفت: برای نوسازی یک بافت فرسوده ابتدا شروع به خریداری زمین‌های مردم می‌کنند، برای نمونه در شهر مشهد منطقه‌ای وجود دارد که به منظور نوسازی بافت فرسوده این اتفاق در آن افتاده و در سه سال گذشته قیمت زمین‌های آن 6 برابر شده است. در بازسازی بافت‌های فرسوده تجارب مختلفی در دنیا وجود دارد و موفق‌ترین تجربه مشارکت مالکان و شهروندان در روند نوسازی است، اما اینکه ما زمین را از مردم بخریم و بگوییم برو، حتی اگر سه برابر قیمت زمین را هم به مالک بدهیم همیشه نگاهش این است که این‌جا چه می‌خواهد شود که آن از دست من درآوردند.

وی افزود: زیرساخت‌ها در بافت‌های فرسوده وجود دارد و طبیعتاً ساخت‌وساز در این مکان‌ها کم هزینه‌تر خواهد بود و باعث گسترش شهر هم نمی‌شود و می‌توان خدمات بیش‌تری داد. من امیدوارم از ظرفیت شهرداری‌ها که با وجود مشکلات ظرفیت بسیار بالایی است استفاده شود تا کار بازسای و نوسازی بافت فرسوده را با همکاری دولت به‌خوبی انجام دهند.

شهردار مشهد با اشاره به مشکلات تجاری‌سازی در مرکز و بافت قدیمی شهرها، یادآور شد: این نوع تجاری‌سای تقریباً در دنیا منسوخ شده است و حدود 20 تا 30 سال است که تجاری‌سازی درون بافت قدیمی شهر انجام نمی‌شود و کارهای تجاری به اطراف شهر که دارای دسترسی و پارکینگ مناسب است منتقل می‌شود، متأسفانه کم‌تر دیده‌ام که چنین‌ کاری در ایران انجام شود. همچنین شهرداری‌ها برای درآمدناپایدار خود به دنبال تجاری‌سازی‌ در شهرها هستند که کار درستی نیست.

وی با اشاره به لزوم اطمینان دولت به شوراها برای اداره شهر، تصریح کرد: ما باید شهرها را به شوراها بسپاریم، مردم یک منتخباتی را انتخاب می‌کنند و آن منتخبان نیز شهرداری را انتخاب می‌کنند. باید بگذاریم که این افراد خودشان شهر را بگردانند، اگر شهر را بد اداره کنند در دوره بعد مردم به این افراد رأی نمی‌دهند، چرا دولت خودش را مورد خطاب مردم قرار می‌دهد.

تقی‌زاده خامسی با تأکید بر اینکه «یکی از راه‌های اداره شهرها واگذاری به مدیریت محلی است»، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون دو لایحه در مورد شهرداری‌ها در مجلس مطرح است و امیدواریم از این دو طرح قانونی در بیاید که شهر را به شورای شهر و شهرداری واگذار کند و دولت پایش را کنار بگذارند و تنها نظارت کند.

وی با اشاره به حضور سالانه 27 میلیون زائر و گردشگر در شهر مشهد، گفت: من تعجب می‌کنم که سازمان گردشگری چه دخالتی در این کار ‌دارد و همه بار آن گردن شهرداری و مدیریت استان است.

شهردار مشهد با اشاره این‌که «ظرفیت‌های بسیاری برای کسب درآمد در مشهد وجود دارد»، اظهار کرد: ظرفیت‌های مشهد برای درآمدزایی حتی از تهران هم بیش‌تراست و از نظر مالی هم می‌بینید که اکثر مؤسسات مالی ردپایی در مشهد دارند چراکه در مشهد پول وجود دارد. الان هم پول وجود دارد و مشهد فضاهای بسیاری برای سرمایه‌گذاری دارد.

وی افزود: از همه کسانی که می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند دعوت می‌کنم که به مشهد بیایند چراکه مشهد موقیت خوبی برای سرمایه‌گذاری دارد و ما با روی باز از آن‌ها استقبال می‌کنیم.

تقی‌زاده خامسی با بیان اینکه «تسهیل در کارها موضوع مهمی است»، تصریح کرد: صدور پروانه و پایان‌کار در مشهد زمان عجیب و غریب دارد و بسیار بالاست، لذا ما در حال کار هستیم که این زمان را کاهش دهیم.

وی با اشاره به برنامه‌های شهرداری مشهد برای شهر، عنوان کرد: مایل به وارد شدن به جزئیات نیستم چراکه برخی کارها از وظایف شهرداری است و یک شهردار باید وظیفه‌اش را به نحو احسن انجام دهد، اما آنچه برایش تلاش می‌کنم «توسعه معنوی حس مردم نسبت به مدیریت شهری» است و این‌که هر کاری می‌کنم انسان محور باشد. من می‌خواهم با مردم گفت‌وگو کنم، به مردم اطمینان ‌دهم که شما عزیزید و ما اول به فکر شما هستیم.

شهردار مشهد اضافه کرد: در حال حاضر در مشهد ده‌ها ایستگاه دوچرخه‌سورای وجود دارد، اما کم‌تر از 50 دوچرخه استفاده می‌شود به این دلیل که انجام کار نمایشی با عملیاتی متفاوت است.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار: 18 دی 1396، کدخبر: 96101809204، www.isna.ir

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایران
United States
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
0
0
مشهد یکی از پر بازدید ترین شهر های کشوره و بافت فرسوده با نوسازی میتونه محل اسکان مسافران و زائران بشه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین