پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۲۶۳
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: ' نه به ترامپ و دولت آمریکا' در شورای امنیت سازمان ملل شکستی در ادامه شکست های پیشین در حوزه سیاست خارجی و در منطقه و جهان بود.

شعارسال: بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران درمورد تشکیل نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل درمورد ناآرامی ها در ایران و' نه کشورهای حاضر در شورا به دولت آمریکا' گفت: اتفاقی که در سیاست خارجی آمریکا و ایالات متحده آمریکا در یک سال اخیر در حال وقوع است و آنچه که در جلسه اخیر شورای امنیت اتفاق افتاد خود گویای شکست دیگری اضافه بر شکست های پیشین آقای ترامپ است.

وی ادامه داد: جامعه جهانی و اعضای شورای امنیت نشان دادند که دوران جدید، دوران دیگری است و تبعیتی از آمریکا و ترامپ ندارند. اصولا کار آقای ترامپ و دولت آمریکا در کشاندن مساله داخلی یک کشور به شورای امنیت که خلاف موازین کلی است با یک پاسخ جدی منفی و 'نه' بزرگ مواجه شد و لذا می تواند برای ایالات متحده آمریکا و ترامپ اگر بخواهد درس عبرت دیگری باشد اگرچه به رفتار و منش وی نمی شود امیدوار بود.

** همه گزینه ها درباره برجام روی میز ایران است

در ادامه این نشست از سخنگوی وزارت امورخارجه پرسیده شد: کمتر از چند روز دیگر تا ضرب الاجل در مورد تحریم های هسته ای و غیر هسته ای در آمریکا باقی مانده است و همزمان شاهد اظهارات متناقض مقام های آمریکایی هستیم . در عین حال طرح اصلاح برجام هم روی میزسنا و کاخ سفید است ، اگر احیانا تعلیق تحریم ها از سوی رییس جمهور آمریکا تمدید نشود، موضع ما چه خواهد بود؟

قاسمی پاسخ داد: در مورد 22 دی ماه و 13 ژانویه که قرار است این تصمیم اتخاذ شود فعلا پیش داوری نمی کنم و تا آن روز صبر می کنم.

وی ادامه داد: اما آنچه که در جمهوری اسلامی ایران از گذشته مدنظر و توجه لازم قرار داشته است پیش بینی های همه سناریوهای احتمالی و ممکن است . برای هر گونه وضعیت و سناریو، تصمیمات لازم در جمهوری اسلامی اتخاذ شده و همه گزینه ها برای هر شرایطی روی میز جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و آنها را به تناسب نوع تصمیماتی که در ایالات متحده آمریکا اتخاذ می شود همان روز و به سرعت به اجرا خواهد گذاشت.

قاسمی گفت: به طور قطع با توجه به ماهیت برجام و این که یک تعهد بین المللی است ، دولت ایالات متحده آمریکا موظف است آن را براساس تفاهم اولیه اجرا کند، خروج احتمالی آمریکا و یا هر گونه برخوردغیرمنطقی آنها با برخوردهای متناسب و سنگین مواجه خواهد شد و نهایتا حاصل این تصمیمات می تواند هم برای ما و هم برای آمریکا بسیار مهم باشد. اگر دچار خطای فاحش در این خصوص شوند با اقداماتی که جمهوری اسلامی ایران مدنظر دارد به پشیمانی دولت آمریکا منجر خواهد شد.

** نشست ظریف - موگرینی و سه وزیر اروپایی اواخر هفته در بروکسل

سخنگوی وزارت خارجه از سفر محمد جواد ظریف به بروکسل - مقر اتحادیه اروپا - در اواخر هفته خبر داد و گفت: در این سفر نشستی با حضور موگرینی و سه وزیر خارجه اروپایی برگزار خواهد شد.

وی افزود: این نشست به دعوت خانم موگرینی صورت می گیرد و هدف از آن صرفا بررسی اجرای برجام است.

وی گفت: خانم موگرینی از وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه برای این نشست دعوت کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: قطعا دعوتی که صورت گرفته در خصوص برجام است و به صورت منطقی باید قبل از ١٣ ژانویه باشد.

وی افزود: احتمالا این نشست در انتهای این هفته و در اتحادیه اروپا و دفتر خانم موگرینی خواهد بود.

قاسمی گفت: این سفر احتمالا دو روز آخر هفته است ولی به صورت دقیق نمی شود روز مشخص آن را بیان کرد.

** رابطه کهن ایران و چین

از سخنگوی وزارت خارجه سوال شد: چین در هفته اخیر سرمایه گذاری را در ایران ممنوع کرده است و در عین حال چین تلاش می کند تا جاده ابریشم که ایران به آسیای میانه می گذرد از طریق پاکستان و افغانستان احیا کند، آیا از نظر ایران چین می تواند شریک مطمئنی از نظر اقتصادی باشد و از نظر سیاسی ایران حاضر است که امتیاز ویژه ای به این کشور دهد ؟

قاسمی پاسخ داد: چین یکی از شرکای مهم و خوب ما در حوزه اقتصادی است و همکاری های گسترده ای را طی سالیان گذشته و امروز با آنها داریم.

وی افزود: البته این همکاری ها به معنی آن نیست که مشکلاتی در مقاطعی بین موسسات و شرکت ها و دستگاه های ذیربط اتفاق نمی افتد.

قاسمی یادآور شد: من اطلاعی ندارم که دولت چین شرکت های چینی را در رابطه با ایران محدود کرده باشد و برای آنها منع و محدودیت و تهدیدی قائل شده باشد بنابراین اگر مشکلاتی وجود دارد بر می گردد به تفاهماتی که بین شرکت ها است که احتمالا توافقی در بخش های مختلفی حاصل نشده است و آنها را نباید به همه روابط دو کشور تامین داد.

وی اضافه کرد: روابط ایران و چین ، روابط کهنی است. ایران و چین برای هم از اهمیت بالایی برخوردار هستند.

**آخرین وضعیت نفتکش ایرانی در آب های چین

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره برخورد نفتکش ایرانی در آب های چین گفت: این یک اتفاق ناگوار بود. یک کشتی که حامل ١٣٧ هزار تن نفت ایران برای کره جنوبی بود در آب های چین با یک کشتی باربری تصادف کرد.

وی افزود: این اتفاق به وقت محلی شامگاه شنبه رخ داد. علیرغم اعزام هلی کوپتر و کشتی های إمداد به این محل ولی هنوز وضعیت وخیم است و آتش سوزی ادامه دارد.

وی گفت: نشت نفت در حوزه مشخصی در آب های منطقه رخ داده و در این راستا ستاد بحران در چین تشکیل شده است.

قاسمی افزود: در این زمینه دستورالعمل لازم به سفارت ایران در چین و کنسولگری ما در شانگهای داده شده است و انان تماس های لازم را با مقامات چینی داشته اند.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: تا ساعتی پیش تماسی داشتیم ولی هنوز به صورت دقیق نمیتوان إظهار نظری کرد صحبت از ٣٢ مفقودی در این حادثه است که ٣٠ نفر ایرانی و ٢ نفر بنگلادشی هستند

وی گفت: چند دانشجوی دریانوردی در این کشتی حضور داشتند که دوره کارآموزی را سپری می کردند. همسر یکی از کارکنان این کشتی نیز در کشتی حضور داشت.

وی با اشاره به این که این کشتی در اجاره کره جنوبی بوده است ، افزود: ما منتظریم وضعیت روشن شود، تا اطلاعات بیشتری به دست ما برسد.هنوز به صورت دقیق نمی توان اظهار نظر کرد. صحبت از مفقودی آنان است، ولی علائمی وجود دارد که نمی شود این موضوع را تمام شده تلقی کرد، امیدواریم هر چه سریعتر موضوع روشن شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی درباره انتخابات مجلس در عراق گفت: ثبات و امنیت و دوستی بین همه قومیتها و مذاهب در عراق برای ایران مهم است

وی افزود: آرزو داریم مردم این کشور بدون دخالت هر کشور دیگری سرنوشت خود را تعیین کنند. در آستانه هر انتخاباتی رقابتهای انتخاباتی و سیاسی وجود دارد و نباید نگران اختلاف سلیقه ها بین گروه های عراقی بود . امیدواریم انتخابات خوبی در عراق برگزار شود و مطلوب مردم عراق قرار بگیرد.

**سفر رییس جمهور فرانسه به تهران

قاسمی درباره سفر امانوئل مکرون رییس جمهوری فرانسه به تهران إظهار داشت: روابط دو کشور در سطح بسیار عالی قرار دارد و در سطوح عالی تماسهای تلفنی دو رئیس جمهور، وزیران خارجه و دیگر مقامات وجود دارد. دو طرف مصمم هستند روابط را به پیش ببرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سفرها در دستورکار قرار دارد ولی صرف انجام سفر برای سفر برای ایران مطرح نیست و هر سفری نیاز به پیش نیازها و مقدمات خود دارد

وی ادامه داد:برای سفر مکرون و وزیر خارجه فرانسه در حال برنامه ریزی هستیم، این سفرها انجام خواهد شد و در دستورکار دو کشور است.

قاسمی اظهار داشت: مواضع فرانسه در نشست اخیر شورای امنیت منطقی بود و دولت فرانسه بر پایبندی خود نسبت به برجام تاکید داشت. امیدواریم القائات و تلاشهای عناصر مخرب نتواند موثر واقع شود و بتوانیم در یک جهت گیری دقیق در جهت استمرار روابط قدم برداریم.

قاسمی درباره اعزام هیات کارشناسی ایران به کانادا در راستای افزایش روابط گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم و فکر نمی کنم تاریخی برای انجام این سفر در آینده نزدیک تنظیم شده باشد، ولی تعاملات ما با کانادا ادامه دارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره تصمیم برخی اعضا کنگره آمریکا برای اعمال تحریمهای بیشتر علیه ایران به دلیل حوادث اخیر گفت: مقامات آمریکایی با توجه به تجارب گذشته باید بدانند که این سیاستها نمی تواند در تصمیمات و سیاستهای ایران خللی ایجاد کند

وی افزود: این تنها زحمتی برای خود آنها است و ایران با اقتدار کامل سیاستهای خود را در عرصه جهانی و مسائل خود دنبال خواهد کرد.

**سفر ظریف به بروکسل

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره برخی اخبار غیرواقع و ناصحیح در مورد ماهیت سفر و دیدار ظریف با سه وزیر اروپایی عضو 1+5 و موگرینی، و این که آیا این سفر ممکن است در راستای حوادث ایران باشد گفت: آنچه از سوی برخی رسانه‌های وابسته به رژیم صهیونیستی مطرح شده به عمد و با اهداف مشخص دروغ و قلب واقعیت است.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: ما با اروپا روابط سازنده و مستمری داریم و دیالوگ و تماس به طور مرتب بین ما و آنها وجود دارد.

وی ادامه داد: این سفر کاملا مرتبط با برجام است و آنچه در اخبار گفته شده است که در این نشست قرار است درباره مسائل داخلی ایران صحبت شود به طور مشخص دروغ و با اهداف خاص دیگری است.

قاسمی تاکید کرد:‌ ما همواره از هر فرصت و دیداری در رابطه با بیان مواضع و اظهارنظر در رابطه با مسائل منطقه‌ای و جهانی استفاده می‌کنیم اما در رابطه با این دیدار بحث اصلی و فلسفه نشست برجام است.

قاسمی در پاسخ به سوالی در رابطه با اظهارات محسن رضایی مبنی بر اینکه برادرزن صدام و رییس دفتر وی در اعتراض‌های ایران دخالت داشته‌اند و جلساتی در اقلیم کردستان عراق در این رابطه تشکیل شده است، با اشاره به تکذیب این مسائل از سوی آقای نیچروان بارزانی، گفت: با شناختی که بنده دارم بعید می‌دانم مقامات اقلیم و مردم کرد اقدامی را علیه امنیت ملی ایران انجام دهند.

وی افزود: ما شواهدی درباره دخالت اقلیم در اعتراض‌های اخیر نداریم اما در این رابطه باید به طور عمده و دقیق دستگاه‌های امنیتی پاسخ بدهند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما به عنوان وزارت خارجه شاهدی بر این موضوع نداریم و سخنان آقای بارزانی در اقلیم و تکذیب این موضوع برای ما بسیار اهمیت دارد و تصور می‌کنم این بحث نمی‌تواند با دقت لازم بیان شده باشد.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره سفر رییس پارلمان اردن که قرار است به زودی به ایران انجام ششود گت: روابط ما با همسایگان و کشورهای پیرامونی‌مان دارای قوت و قدرت خود است.

وی افزود: ما با اردن روابط سیاسی داریم و این رفت و آمدها طبیعی است و از هرگونه گفت‌وگو و تماس در حوزه‌های مختلف با همسایگان و کشورهای دیگر استقبال می‌کنیم.

در ادامه خبرنگاری از قاسمی درباره سکوت کشورهای اروپایی در قبال حوادث اعتراضی در اروپا و سایر کشورها در ماه ژانویه و در مقابل در مورد واکنش این کشورها به حوادث ایران پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: در این رابطه و اینکه مواضع اروپایی‌ها نسبت به حوادث سایر کشورها چگونه بوده است، اطلاع دقیقی ندارم.

قاسمی درباره آخرین پیگیری‌های صورت گرفته درخصوص قتل شهروند ایرانی در کانادا گفت: از کانال‌های مختلف از دولت کانادا خواسته‌ایم تا این موضوع را مورد پیگیری قرار دهند و اطلاعات لازم را در اختیار ما بگذارند.

وی افزود: ما هنوز اطلاعات لازم، دقیق و قطعی را در این باره در اختیار نداریم و درصورت دریافت اطلاعات حتما اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره نظر ایران درباره سیاست دو دولتی در فلسطین و حمایت‌های امریکا از رژیم صهیونیستی گفت: سیاست ایران‌ درباره فلسطین تغییری نکرده است، تا اشغالگری ادامه دارد، مقاومت هم وجود هم دارد و نگاه ما به مقامت و حمایت از مظلومین فلسطین مشخص است.

وی افزود: با توجه به سیاست‌های حمایتی ترامپ از رژیم اشغالگر قدس به نظر می‌رسد این سیاست ادامه یابد ولی با توجه به نگاه افکارعمومی جهان به مسئله فلسطین و سیاست ترامپ، اگر امریکا بخواهد در مسیر درست بردارد، باید دست از حمایت‌های بی چون و چرایش از اسرائیل بردارد.

وی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت رایزنی های ایران در موضوع حج با عربستان گفت: مسائل مربوط به موضوع حج مربوط به سازمان حج و زیارت است و وزارت امور خارجه در این موضوع دخیل نیست.

در ادامه خبرنگاری پرسید که آیا هیات‌های دیپلماتیک ایران و عربستان برای سر زدن به اماکن دیپلماتیک‌شان سفری انجام داده اند که قاسمی پاسخ داد: هیچ سفری صورت نگرفته است.

وی گفت: در پایان ماه جاری و یا اوایل ماه بهمن به صورت شفاف درباره ساختار جدید وزارت خارجه اطلاع رسانی خواهد شد.

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره انتصابات جدید در وزارت خارجه گفت: هیچ شایعه، نوشته و سخنی دراین باره را تایید نمی‌کنم.

وی افزود: سخنان زیاد و نام‌های متعددی مطرح شده است که ما هیچ کدام را تا نهایی شدن تایید نمی‌کنیم.

در ادامه خبرنگاری درباره آخرین پیگیری‌های وزارت خارجه در مورد قتل یک شهروند ایرانی در واشنگتن توسط پلیس فدرال امریکا پرسید که سخنگوی وزارت امور خارجه پاسخ داد: بعد از این حادثه تلخ از کانال‌های لازم که یکی از آنها سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا است، این موضوع را پیگیری کردیم.

وی افزود: در این چارچوب، سفیر سوئیس به وزارت امور خارجه احضار شد، ما یادداشت اعتراضی‌مان را در این باره دادیم و خواستار توضیح دولت آمریکا شدیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: تاکنون پاسخ لازمی در این موضوع دریافت نشده ولی این موضوع در دستورکار ماست و با جدیت دنبال خواهد شد.

** شهروند ایرانی زندانی در استرالیا

قاسمی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات وزارت خارجه برای آزادی نگار قدس کنی از زندان استرالیا، گفت: ما از دولت استرالیا می خواهیم که هر چه سریعتر درباره نگار قدس کنی شهروند ایرانی زندانی در استرالیا اتخاذ تصمیم کند و در جهت آزادی آن اقدام جدی و سریع را انجام دهد و پیگرد حقوقی آمریکا را نادیده بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره نشست سوچی (تصمیم گیری درباره تحولات سوریه) گفت: ٢٠ ژانویه مذاکرات کارشناسی در سوچی برگزار می شود و در پایان ژانویه نیز اجلاس سوچی و نشست کنگره ملی سوریه برگزار خواهد شد.

** سرو صداهای بیجا درباره برجام

قاسمی درباره برخی موضع گیری ‌ها در پارلمان انگلستان در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: مواضع هسته‌ای ایران روشن است و جهان هم باید سیاست ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را بپذیرد.

وی افزود: برخی موضع گیری ها جز تبلیغات و سروصداهای بیجا چیز دیگری نیست اما آنچه مهم است استفاده بهینه از انرژی صلح آمیز هسته‌ای است که در دستور کار ما قرار دارد.

قاسمی اظهار داشت: طبق برجام می توانیم از مزایای آن استفاده کینم و کشورهای دیگر نیز می توانند در این چارچوب با ایران همکاری داشته باشند.

** ردپای خارجیان در اعتراضات

در ادامه خبرنگاری پرسید با اشاره به اظهارات دبیر شورای عالی امنیت ملی مبنی بر ردپای کشورهای انگلیس، آمریکا و عربستان در اعتراض‌های ایران اظهار داشت: مواضع و مطالبی که مقامات کشورمان اتخاذ می کنند حتما براساس دلایلی است و فکر می کنم این صحبت به اندازه کافی قابل اتکا است و براساس مستندات بیان شده است اما این نوع مسائل عمدتا قبل از اینکه در حوزه مسائل وزارت خارجه باشد، در حیطه دستگاه‌ها و مسئولان امنیتی است.

وی تصریح کرد: این موضوعات بعد از طرح می تواند به وزارت خارجه منعکس شود.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره طرح تحریم صدا و سیما توسط آمریکا گفت: موضع ایران درباره سیاست های تحریمی و زیاده خواهی آمریکا روشن است، اقدام و موضوعی بی اساس و سیاستی شکست خورده است و این طرح راه به جایی نخواهد برد و موفقیت و حاصلی برای آمریکا نخواهد داشت.

وی گفت: ترامپ و آمریکا از فضای مجازی خارج شود و به دنیای واقعی ورود کند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایرنا ، تاریخ انتشار: 18 دی 1396 ، کدخبر: 82789158 ، www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین