پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۱
سیاست های دولت یکبار بزرگترین شهر غرب کشور با جمعیت ۹۶۵ هزار نفری را در زمره کلانشهرها قرار می دهد و زمانی با اخراج کرمانشاه از این لیست یک معما در اذهان ایجاد می کند.

شعارسال: سیاست های دولت یکبار بزرگترین شهر غرب کشور با جمعیت ۹۶۵ هزار نفری را در زمره کلانشهرها قرار می دهد و زمانی با اخراج کرمانشاه از این لیست یک معما در اذهان ایجاد می کند.

کشاکش کلانشهر و بزرگ شهر بودن کرمانشاه تقریبا همیشه بر سر زبان ها بوده و هست، هروقت مسئولان بخواهند آن را در زمره کلانشهرها به حساب می آورند و زمانی هم که پای کمک ها و حمایت مالی به کلانشهرها باشد دور کرمانشاه خط می کشند.

بزرگترین شهر غرب کشور که مرکزیت این منطقه را دارد و از سال ۸۷ بنابه مصوبه هیئت وزیران جزو شهرهای بالای ۵۰۰ هزار نفر جمعیت بود و در زمره کلانشهرها قرار داشت تا اینکه در روزهای اخیر خبری مبنی بر خروج این شهر از لیست کلانشهرها منتشر شد.

و این یعنی محرومیت کرمانشاه از امتیازات و اعتبارات ویژه که می توانست در سایه کلانشهر بودن و توجهات بعدی عاید این شهر شود، اعتباراتی که می تواند هر شهر را در حوزه زیرساختی متحول کند.

تنها تعریف قانونی که از کلانشهر وجود دارد در حال حاضر، این است که اگر جمعیت شهری بیش از ۵۰۰ هزار نفر باشد، کلانشهر محسوب می شود و کرمانشاه به عنوان بزرگترین شهر غرب ایران با ۹۶۵ هزار نفر جمعیت و با توجه مرکزیت این شهر در غرب کشور در این لیست قرار دارد.

* شهردار کرمانشاه: ما اصلا کلانشهر نبودیم

اما اظهارات شهردار کرمانشاه در مورد وضعیت کلانشهر بودن یا نبودن این شهر عجیب بود.

آرش رضایی اظهار داشت: "کرمانشاه کلانشهر نبوده که بخواهد از لیست کلانشهرها خارج شود".

این اظهار نظر را برخی از کارشناسان پاک کردن صورت مسئله تفسیر کردند.

* کلانشهر هستیم

معاون امور عمرانی استاندار کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به اینکه آیا کرمانشاه بالاخره کلانشهر هست یا نه اظهار داشت: کلانشهر بودن مفهومی اعطایی نیست که بخواهند آنرا پس بگیرند.

مجتبی نیک کردار افزود: در چند جا مفهوم کلانشهر بودن در قانون آمده از جمله در سال ۸۷ هیئت وزیران اعلام کرده که شهرها بالای ۵۰۰ هزار نفر کلانشهر محسوب می شود و به این ترتیب با این مصوبه کرمانشاه با جمعیت ۹۵۰ هزار نفر و طبق آن مصوبه کلانشهر هستیم.

وی بیان داشت: برای کلانشهر بودن جمعیت یک ملاک است، مرکزیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اداری نیز از مشخصات دیگر یک کلانشهر است.

این مقام مسئول تصریح کرد: کرمانشاه یک شهر نیست، بلکه یک مجموعه شهری است، با یک حوزه نفوذ وسیع که با شهرهای و مراکز پیرامونش همچون بیستون، ماهیدشت و کوزران تعامل و داد و ستد روزانه دارد.

معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه خاطرنشان کرد: کرمانشاه که این مشخصه ها و فرودگاه بین المللی و جمعیت حدود یک میلیون نفری دارد بنابراین خود به خود و اتوماتیک وار کلانشهر است، کمااینکه در اجلاس شهرداری کلانشهرها هم حضور داریم و این یعنی پذیرفته اند که کرمانشاه هم یک کلانشهر است، در حال حاضر هم بعد از کرمانشاه شهر ارومیه است با ۷۰۰ هزار نفر جمعیت که با ما خیلی فاصله دارد.

* کرمانشاه در پرداخت سهم کلانشهرها از درآمد مالیات بر ارزش افزوده، جزو کلانشهرها نیست

وی بیان داشت: در جای دیگر در قانون مالیات بر ارزش افزوده بخشی از درآمدی که از طریق این قانون برای دولت حاصل می شود را به شهرداری ها می دهند و در اینجا به خاطر اینکه سهم کلانشهرها را از بقیه جدا می کنند کلانشهر ها را شهرهای بالای یک میلیون نفر اعلام می کنند که کرمانشاه در این دسته جای نمی گیرد.

این مقام مسئول افزود: این یک میلیون نفر صرفا برای توزیع کمک های دولت از طریق قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری هاست و هیچ خاصیت دیگری ندارد.

معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه تصریح کرد: قبلا طبق قانون ۲۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده سهم کلانشهرها بود، اما مجلس در راستای عدالت ۲۰ درصد را به ۱۲ درصد تقلیل داد، یعنی الان اگر ما در این زمره قرار بگیریم به نفع ما نیست و چه بسا به ضرر ما هم باشد.

حالا که دولت می خواهد سهم کلانشهرها را از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده پرداخت کند قانونی مغایر با تعریف خود وضع کرده که در آن تعریف کلانشهر به شهرهای بالای یک میلیون تغییر داده و کرمانشاه که فقط ۳۵ هزار نفر برای کسب این امتیازات کم داشت را از این سهم محروم کرده است که آن هم می شد با پیگیری های مسئولان شهر و استان به حساب عدم مشارکت برخی ها در سرشماری و یا تردد روزانه بیش از این تعداد از اطراف شهر به مرکز آورد و از این تعداد چشم پوشی کرد که متاسفانه این امر محقق نشد.

هرچند کرمانشاه از نظیر زیر ساخت های مناسب، دسترسی شهروندان به امکانات رفاهی، خدمات و سرویس دهی مناسب و... در حالت واقع بینانه وضعیت مناسب و استاندارد یک کلانشهر را ندارد.

شهرداری کرمانشاه به دلیل تمرکز بیش از حد و وابستگی شدید به درآمدهای حاصل از مشارکت های مردمی همچون عوارض طی سال های اخیر و با کاهش این مشارکت ها و همچنین عدم توجه به ایجاد درآمدهای پایدار به شدت با بحران های مالی رو به رو بوده و نتوانسته آنچنان که باید در ایجاد و بهبود زیرساخت های شهری عملکرد مناسبی داشته باشد.

طی سال های گذشته تنها فکر خلاقانه شهرداری برای عقب نماندن از غافله کلانشهرها تصمیم به الحاق چندین روستای حاشیه شهر به کرمانشاه برای افزایش شمار شهروندان بود که آن هم نتوانست این مهم را محقق کند و برخی از این مناطق الحاقی که هم با این وضعیت نه از امکانات شهری آنچنانی برخوردارند و نه از امتیازات روستا بودن و صرفا فدای رویای کلانشهر بودن شدند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 19 دی 1396، کدخبر: 4194821، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین