پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۳۷۸
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۸
نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور معاون اول رئیس جمهور، بستگان، مقامات رسمی و دیگر مهمانان در سالن اجلاس سران آغاز شد.

شعارسال: نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی با حضور معاون اول رئیس جمهور، بستگان، مقامات رسمی و دیگر مهمانان در سالن اجلاس سران آغاز شد.

در آستانه سالگرد درگذشت آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی، نخستین کنگره بزرگداشت ایشان در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است.

در این مراسم که با حضور شخصیت های سیاسی کشور، بستگان آیت الله هاشمی و دیگر مهمانان در جریان است، محمد هاشمی، اسحاق جهانگیری، سید حسن خمینی، سید مهدی طباطبائی و علی اکبر صالحی به ایراد سخنرانی خواهند پرداخت.

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۳:۴۶

آیا هاشمی واقعا سزاوار این همه تهمت و افترا بود؟

استاد اخلاق و از قدیمی ترین شاگردان و یاران امام خمینی (ره) با طرح این پرسش که آیا هاشمی واقعا سزاوار این همه تهمت و افترا بود؟ گفت: به طور حتم او اجرش را می برد اما شما ضرر کردید و بهتر است به پیروی از هاشمی به افکار عمومی احترام بگذارید.

حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی روز سه شنبه در نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی افزود: آنچه تاکنون درباره آیت الله هاشمی شنیده ام و می دانم که مغفول مانده است، اجتهاد آن مرحوم بود.

وی با یادآوری اینکه از نزدیک با مرحوم آیت الله هاشمی معاشرت داشته است، گفت: منزل آیات عظام اخوان مرعشی که دو مجتهد مسلم بدون شک بودند در مقابل منزل امام راحل (ره) واقع بود و هاشمی ۱۵ سال در این خانه زندگی کرد و با مراجع و بزرگان آن زمان بحث های فقهی و دینی داشت.

این استاد اخلاق افزود: هاشمی صاحبنظر مسائل فقهی هم بود اما چون در مسائل سیاسی جلوه کرده، عموما از آن غافل هستند و در وصف فقهیات هاشمی همین بس که امام به نظرات شرعی ایشان وقع می گذاشت.

وی گفت: هاشمی از ابتدا شاگرد امام (ره) بوده و از محضر دروس آیات عظامی همچون شریعتمداری، منتظری، حائری و گلپایگانی بهره ها گرفت.

طباطبایی ادامه داد: هاشمی بسیار مقید به اموزش بود و بحث های فقهی می کرد و از همان سنین نوجوانی شب و روز از محضر امام خمینی (ره) بهره مند می شد و گاهی به شوخی و جدی، مسائل فقهی مطرح می کرد و امام (ره) هم ابتدا با شوخی رد و بعد تصدیق می کردند.

وی تصریح کرد: هیچکس نمی تواند خوبی های هاشمی را انکار کند و آنچه مسلم و قطعی است، اینکه وی خودساخته بوده و به دیگران هم در مسیرخودسازی کمک می کرد.

طباطبایی گفت: سوال این است که یک فرد چگونه می تواند این همه توانمندی داشته و مورد توجه قرار گیرد و این مصادق آیه قرآن کریم که هر کس ایمان به خدا داشته باشد خداوند به وی عزت می دهد، خاندان آن مرحوم هم به پیروی از وی هم اکنون در این مسیر هستند و از خدا مدد می خواهند.

وی گفت: یکی از مسائل سخت و دشوار این است که به افراد نیکی کنیم ولی آنان به تو بدی کنند و این، منش در هاشمی بود.

شاگرد و یار قدیمی امام راحل (ره) خاطرنشان کرد: بهترین مطلب در این مورد فرمایش مقام معظم رهبری است که فرمودند خناسان خواستند با تلاش، محبت هاشمی را کم کنند اما نتوانسته اند.

وی گفت: برخی گزارش های متعدد نادرستی درباره آیت الله هاشمی ارائه می کردند اما او از اول تا آخر در کنار مقام معظم رهبری بود.

طباطبایی به مسئولان توصیه کرد: به پیروی از هاشمی به افکار عمومی احترام بگذارید و همیشه به فکر مردم باشید تا خدا شما را حمایت کند.

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۲:۳۹

هاشمی به همه جریان ها دید پدرانه داشت

سید مصطفی میرسلیم در حاشیه مراسم نخستین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به اغتشاشات اخیر اگر آیت الله هاشمی در قید حیات بودند چگونه عمل می کردند؟ گفت: بزرگانی مانند بهشتی ، رجایی و رفسنجانی در انقلاب سهیم بودند قطعا وجودشان در همه حال مفید بوده است . اثر آن ها اثر فردی و شخصی نبود. بینش انقلابی داشتند و در بین مردم و برای انسجام بخشیدن به مردم ماثر بودند.

وی ادامه داد: وجود آیت الله در شرایط کنونی قطعا اثر بخش بود. حضور ایشان می توانست هم در بهبود اوضاع داخلی و هم اوضاع منطقه اثر گذار باشد. هاشمی کسی بود که به همگرایی نیروهای مختلف در کشور اعتقاد داشت.

میرسلیم گفت: هاشمی به همه این جریان ها دید پدرانه داشت و سعی می مرد آن ها را در جهت اعتلای کشور جمع کند و خدای نکرده به گونه ای اختلاف بوجود نیاید که کشور از آن صدمه بخورد.

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۲:۳۲

آیت الله هاشمی رفسنجانی به فهم مردم اطمینان داشت

سید حسن خمینی گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی به فهم مردم اطمینان داشت، مطمئن بود که نمی‌شود برای همیشه مردم را گول زد و خرد جمعی اهمیت دارد.

حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در مراسم نخستین سالگرد درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی اظهار کرد: جلسه بسیار با عظمتی است و امیدوارم خداوند کمک کند نسبت به روح آقای هاشمی ادای احترام کنم. سخنان آیت الله طباطبایی در این جمع درد هایی را مضاعف کرد. یک سال از فراغ مرحوم آقای هاشمی گذشت و حوادث بسیار بزرگی را پشت سر گذاشتیم.

وی گفت: سخن درباره آقای هاشمی از زوایای مختلفی قابل طرح است،یا موضوعات مختلفی می توان از شخصیت ایشان گفت. این سال های اخیر ارتباطی بین من و ایشان ایجاد شده بود و لطف پدرانه ای به من داشتند. انتخابات مختلفی از سال ۸۴ تا این اواخر همراه ایشان بودم.

این استاد حوزه یادآور شد: از انتخابات تلخ ۸۴ گرفته تا خبرگان اخیر همراهشان بودم. نمی توان همه آقای هاشمی را در این صفات خلاصه کرد.آقای هاشمی همه صفتش امید بود و به قدری این امر پر رنگ بود که بعضی ها می گفتند اگر الان آقای هاشمی را به زندان می برند میگفت شاید راه کج شد و ما را به باغ و بستان بردند، آقای هاشمی به امید به خدا خوشبین بود.

وی گفت: دوره نزدیکی آیت الله هاشمی با قرآن یک خوشبینی نسبت به خدا در ایشان ایجاد کرد. من یکی دوبار ایشان را مضطرب دیدیم. در شرایط سخت سال ۸۸ مضطرب نبود. اما یکی از لحظات که فکر می کنم خیلی ناراحت بودند ۱۵خرداد ۸۴ بود، همان هم چند ساعتی طول نکشید.

وی ادامه داد: او به فهم مردم اطمینان داشت. مطمئن بود که نمی شود برای همیشه مردم را گول زد و خرد جمعی اهمیت دارد. ایشان به راه و روش خودشان اطمینان داشتند. باور داشتند که آنچه که می گوید درست است.

سید حسن خمینی گفت: ممکن بود عقیده اش را عوض کند ولی در گذر از زمان معتقد بود آنچه که می‌گوید در دوره خودش درست است. این موارد در ایشان امیدی را ایجاد کرد که راه ما درست است و مجموعه مردم اشتباه نمی‌کنند و خداوند وعده نصرت داده است.

وی گفت: اگر امید وجود نداشته باشد همه ما درجا می زنیم. یا به رخوت و یا خشونت و شورش می انجامد. استنباط من در مورد اتفاقات اخیر این است که بیش از هرچیز علت پمپاژ ناامیدی در جامعه بوده است. برای جلوگیری از هر اغتشاشی باید امید در جامعه وجود داشته باشد.

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۲:۱۰

آیت الله هاشمی تا آخر عمر در رکاب رهبر انقلاب بود

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی در مواقع تاریخی خود را سرباز ملت می دانست، گفت: سیاستمداران در دنیا غالبا به فکر حزب یا جریان خود هستند اما ایشان به فکر منافع ملی و پیشرفت کشور بود.

علی اکبر صالحی روز سه شنبه در نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سالن اجلاس سران افزود: میان سیاستمدار و دولتمرد تفاوت وجود دارد چون بیشتر سیاستمداران در جهان سیاست، به فراخور دیدگاه ها در قالب یک حزب در پیشبرد منافع شخصی حزبی تلاش دارند و منافع حزبی را مقدم بر منافع ملی می دانند و کسی را برای انکار این موضوع نیست اما دولتمردان و چهره های تاریخ ساز از گرفتار شدن در چنبره حزبی گرایی مبرا بوده و به تدوین راهبرد توسعه همه جانبه می پردازند که آیت الله هاشمی نمونه بارزی از این دست دولتمردان بود.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی در مواقع تاریخی خود را سرباز ملت می دانست، گفت: سیاستمداران در دنیا غالبا به فکر حزب یا جریان خود هستند اما ایشان به فکر منافع ملی و پیشرفت کشور بود.

علی اکبر صالحی روز سه شنبه در نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در سالن اجلاس سران افزود: میان سیاستمدار و دولتمرد تفاوت وجود دارد چون بیشتر سیاستمداران در جهان سیاست، به فراخور دیدگاه ها در قالب یک حزب در پیشبرد منافع شخصی حزبی تلاش دارند و منافع حزبی را مقدم بر منافع ملی می دانند و کسی را برای انکار این موضوع نیست اما دولتمردان و چهره های تاریخ ساز از گرفتار شدن در چنبره حزبی گرایی مبرا بوده و به تدوین راهبرد توسعه همه جانبه می پردازند که آیت الله هاشمی نمونه بارزی از این دست دولتمردان بود.

وی ادامه داد: این بزرگوار با توجه به اصول خدشه ناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی به این قاطعیت رسیده بود که عملی کردن دکترین سیاست خارجی، کاری از سر بازیچه نیست ازاین رو همواره بر انتقال تجربیات از نسلی به نسل دیگر تاکید می کرد.

صالحی با بیان اینکه او یکی از چهره شاخص گرایش میانه روی و عمل گرایی در میان شخصیت های اول نظام به خوبی دریافته بود که باید برای پیشرفت و توسعه کشور در مسیر تعاملی و فاصله گرفتن از روش تقابلی حرکت کرد، اظهار کرد: او مودت میان کشورهای اسلامی را ضروری ارزیابی می کرد و به این تحلیل دقیق دست بافته بود که مقام موثر در تثبیت جایگاه ایران اسلامی، مودت و وحدت بین همسایگان و تثبیت خلیج فارس است.

وی اضافه کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی بر این باور بود که با توجه به علایق و سلایق دینی و مذهبی کشورهای همسایه، همه از اعضای یک خانواده هستیم که به هیچ روی گسستنی نیست و همواره براین مساله به منظور تقویت همگرایی و اجتناب از تفرقه افکنی تاکید می کرد.

صالحی با بیان اینکه سردار بزرگ سازندگی با وحود قرار داشتن در مسیر سنگلاخ، به نقش و خانواده اهمیت وافر قائل بود، گفت: از خانواده به راحتی نمی گذشت و نه تنها برای خانواده بلکه برای جامعه، پدری خیراندیش بود.

ریس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: آیت الله هاشمی دریافته بود راه احساس مجد و عظمت ایران اسلامی، جهانی فکر کردن و بومی عمل کردن است و باهدف تقویت آرمان انقلاب اسلامی در اندیشه ای برای عملی کردن هدف شکستن استکبار و تقویت روحیه جمع گرایی و تبدیل کشورهای پراکنده به ید واحده از اهمیتش مضاعف برای او برخوردار بود و دلیل این گواه، توسعه روابط با کشورهای آسیایی و منطقه در دوران ریاست ایشان بر قوه مجریه است.

وی ادامه داد: آیت الله، تحقق منافع ملی را سرلوحه فعالیت های سیاسی خود قرار می داد و در مواقع تاریخی خود را سرباز ملت می دانست؛ نقش آفرینی او در تعیین خلف صالح امام مهمترین علت این اظهارات است و تا آخر عمر در رکاب رهبر بود، او تلاش می کرد با استفاده از دستاوردهای نوین زمینه توسعه کشور را فراهم کند.

صالحی گفت: به این واقعیت گواهی می دهم که این فقید سعید یکی از حامیان اصلی در پیشبرد برنامه هسته ای صلح آمیز بود و همیشه بر این فناوری پیشرفته تاکید داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی، آیت الله هاشمی رفسنجانی را یکی از چهره های فراموش ناشدنی در تاریخ رهایی بخش در جهان دانست و گفت: وی در پرتوی بهره مندی از فضیلت عدالت جویی و حق طلبی همه هستی خود را در طبق اخلاص قرار داد و آن مرد بزرگوار در این مسیر از هیچ چیزی نمی هراسید؛ به خوبی می دانست راه خدا رهنمون بخش است اما بی خطر نیست.

وی ادامه داد: آراستگی به فضیلت میهن دوستی آن را بر این اندیشه می داشت در فکر ملک و سرزمین باشد؛ رنج توده های مردم را رنج خود می دانست و عشقش به ایران و ایرانی به میزانی بود که از اندیشه های والای امیرکبیر به ذهن سردار سازندگی انتقال یافته بود.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، آیت الله هاشمی با وجود قرار داشتن در کسوت روحانیت از مواهب مادی آن استفاده نکرد.

وی ادامه داد: آن عالم مصلح با وجود همه گرفتاری ها و مشکلات در اثر مسئولیت های طاقت سوز هیچگاه قلم را از کف ننهاد؛ تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن از جمله آثار قلم او بود و شایسته است بژوهشگران به افق ترسیم شده از سوی ایشان توجه داشته باشند و آن را وجهه همت خویش قرار دهند.

صالحی اضافه کرد: موضوع توجه به فلسطین که آیت الله تاکید داشتند را نمی توان از کتاب امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار استفاده نکرد.

وی ادامه داد: این بزرگوار با توجه به اصول خدشه ناپذیر سیاست خارجی جمهوری اسلامی به این قاطعیت رسیده بود که عملی کردن دکترین سیاست خارجی، کاری از سر بازیچه نیست ازاین رو همواره بر انتقال تجربیات از نسلی به نسل دیگر تاکید می کرد.

صالحی با بیان اینکه او یکی از چهره شاخص گرایش میانه روی و عمل گرایی در میان شخصیت های اول نظام به خوبی دریافته بود که باید برای پیشرفت و توسعه کشور در مسیر تعاملی و فاصله گرفتن از روش تقابلی حرکت کرد، اظهار کرد: او مودت میان کشورهای اسلامی را ضروری ارزیابی می کرد و به این تحلیل دقیق دست بافته بود که مقام موثر در تثبیت جایگاه ایران اسلامی، مودت و وحدت بین همسایگان و تثبیت خلیج فارس است.

وی اضافه کرد: آیت الله هاشمی رفسنجانی بر این باور بود که با توجه به علایق و سلایق دینی و مذهبی کشورهای همسایه، همه از اعضای یک خانواده هستیم که به هیچ روی گسستنی نیست و همواره براین مساله به منظور تقویت همگرایی و اجتناب از تفرقه افکنی تاکید می کرد.

صالحی با بیان اینکه سردار بزرگ سازندگی با وحود قرار داشتن در مسیر سنگلاخ، به نقش و خانواده اهمیت وافر قائل بود، گفت: از خانواده به راحتی نمی گذشت و نه تنها برای خانواده بلکه برای جامعه، پدری خیراندیش بود.

ریس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: آیت الله هاشمی دریافته بود راه احساس مجد و عظمت ایران اسلامی، جهانی فکر کردن و بومی عمل کردن است و باهدف تقویت آرمان انقلاب اسلامی در اندیشه ای برای عملی کردن هدف شکستن استکبار و تقویت روحیه جمع گرایی و تبدیل کشورهای پراکنده به ید واحده از اهمیتش مضاعف برای او برخوردار بود و دلیل این گواه، توسعه روابط با کشورهای آسیایی و منطقه در دوران ریاست ایشان بر قوه مجریه است.

وی ادامه داد: آیت الله، تحقق منافع ملی را سرلوحه فعالیت های سیاسی خود قرار می داد و در مواقع تاریخی خود را سرباز ملت می دانست؛ نقش آفرینی او در تعیین خلف صالح امام مهمترین علت این اظهارات است و تا آخر عمر در رکاب رهبر انقلاب بود، او تلاش می کرد با استفاده از دستاوردهای نوین زمینه توسعه کشور را فراهم کند.

صالحی گفت: به این واقعیت گواهی می دهم که این فقید سعید یکی از حامیان اصلی در پیشبرد برنامه هسته ای صلح آمیز بود و همیشه بر این فناوری پیشرفته تاکید داشت.

رییس سازمان انرژی اتمی، آیت الله هاشمی رفسنجانی را یکی از چهره های فراموش ناشدنی در تاریخ رهایی بخش در جهان دانست و گفت: وی در پرتوی بهره مندی از فضیلت عدالت جویی و حق طلبی همه هستی خود را در طبق اخلاص قرار داد و آن مرد بزرگوار در این مسیر از هیچ چیزی نمی هراسید؛ به خوبی می دانست راه خدا رهنمون بخش است اما بی خطر نیست.

وی ادامه داد: آراستگی به فضیلت میهن دوستی آن را بر این اندیشه می داشت در فکر ملک و سرزمین باشد؛ رنج توده های مردم را رنج خود می دانست و عشقش به ایران و ایرانی به میزانی بود که از اندیشه های والای امیرکبیر به ذهن سردار سازندگی انتقال یافته بود.

به گفته رییس سازمان انرژی اتمی، آیت الله هاشمی با وجود قرار داشتن در کسوت روحانیت از مواهب مادی آن استفاده نکرد.

وی ادامه داد: آن عالم مصلح با وجود همه گرفتاری ها و مشکلات در اثر مسئولیت های طاقت سوز هیچگاه قلم را از کف ننهاد؛ تفسیر راهنما و فرهنگ قرآن از جمله آثار قلم او بود و شایسته است بژوهشگران به افق ترسیم شده از سوی ایشان توجه داشته باشند و آن را وجهه همت خویش قرار دهند.

صالحی اضافه کرد: موضوع توجه به فلسطین که آیت الله تاکید داشتند را نمی توان از کتاب امیرکبیر قهرمان مبارزه با استعمار استفاده نکرد.

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۱:۴۶

آغاز به کار پایگاه اطلاع رسانی مرکز اسناد آیت الله هاشمی

کاملترین درگاه اینترنتی اسناد و مدارک تاریخ معاصر ایران در مجموعه های نرم افزاری مرکز اسناد آیت الله هاشمی رفسنجانی در نخستین کنگره بزرگداشت آغاز به کار کرد.

یکی از ویژگی های این پایگاه در راستای ارائه خدمات بهتر برای مخاطبان و مراجعان، بسترسازی مناسب و متناسب با رایانه ها، تبلت ها و گوشی های تلفن همراه با اپلیکیشن های خاص است و قرار است با همکاری متخصصان فناوری اطلاعات و کارشناسان دسته بندی اسناد، از طریق «تماس با ما» روز به روز برغنای این پایگاه افزوده شود و مردم از طریق خاطرات روز نوشت، پژوهش های قرآنی، کتاب های منتشر شده و در دست چاپ، سخنرانی ها، مصاحبه ها، پیام ها، خطبه های نماز جمعه، دیدارها، سفرها، گالری تصاویر، دیدگاهها، لحظات تصمیم و حتی از تاریخ معاصر ایران و مشخصاً از ۱۳۳۷ که اولین سند درباره آیت الله هاشمی رفسنجانی توسط ساواک به خاطر سخنرانی در همدان ایجاد شد تا ۱۹ دی ماه ۱۳۹۵ آگاهی یابند.

به گفته مسئولان این پایگاه اطلاع رسانی، چاپ و انتشار تدریجی خاطرات سال های ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۵ و کتاب هایی که دیگران درباره این شخصیت کم نظیر جهان اسلام، مکتب تشیّع و ایران خواهند نوشت، در این پایگاه به نشانی rafsanjani.ir بارگذاری می شود و در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۱:۲۸

دست نوشته پسر ارشد برای آیت الله هاشمی

سایت پارسینه از دفتر یادبود این سایت برای آیت الله هاشمی رفسنجانی در حاشیه برگزاری نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در سالن اجلاس سران رونمایی کرد.

قرار است در این دفتر یادبود مسئولان کشور درباره ویژگی های خاص آیت الله هاشمی رفسنجانی بنویسند.

برهمین اساس، دست نوشته محسن هاشمی رفسنجانی در دفتر یادبود پارسینه به شرح ذیل است:

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۱:۲۵

توئیت روحانی درباره یارِ صدیق امام و رهبری

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در اولین سالگرد رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی، در توئیتی نوشت: او به کشورش عشق می ورزید و آرزویش تبیین اسلام واقعی و سربلندی ایران بود.

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۰:۴۵

نقل قول جهانگیری از هاشمی پس از ردصلاحیت انتخابات ریاست جمهوری

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور روز سه شنبه در نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی در سالن اجلاس سران افزود: امیرکبیر در قبل از پیروزی انقلاب برای آیت الله هاشمی به عنوان سرمشق بود و به همین دلیل کتاب امیرکبیر و مبارزه با استعمار را نوشت.

وی ادامه داد: هاشمی رفسنجانی به لحاظ معرفتی عالمی روشن بین بود و قرآن در کانون فهم ویژه او قرار داشت و هیچگاه از آموختن وقدم در آموزه های دینی غافل نمی شد و به لحاظ فرهنگی ایران را عمیقا می شناخت.

معاون اول رییس جمهوری اظهارداشت: ارتباطات ومطالعات آیت الله هاشمی به گونه ای بود که وجب به وجب ایران را می شناخت و با جزء به جزء فرهنگ ایران آشنائی داشت .

جهانگیری تصریح کرد: به لحاظ سیاسی آرمان گرائی واقعی بود واز ابتدا و انتهای زندگی خود آرمان گرا بود و آرمان های بزرگی برای ایران تصور کرده بود و درعین حال واقع بین بود.

وی با بیان این که به لحاظ معرفتی، آیت الله هاشمی عالمی روشن بین بود، خاطرنشان کرد: از قبل پیروزی انقلاب تا آخرین روزهای زندگی خود روی مسائل قرآنی کار می کرد.

معاون اول رییس جمهوری تاکید کرد: وی به لحاظ فرهنگی ایران را دقیقا می شناخت و برای توسعه ایران الگوی خود را امیرکبیر قرار داد، آیت الله هاشمی در هر نهادی قرار گرفت، آن نهاد به عنوان محور شناخته شد ، زمانی که در مجلس حضور یافت، مجلس در راس امور قرار گرفت.

جهانگیری تاکید کرد: ما در زمان آیت الله هاشمی بهترین روابط را با کشورهای عربی منطقه داشتیم.

وی یادآور شد: باوجود این که در بالاترین مسئولیت ها ممکن بود مورد انتقاد مردم قرار گیرد، همیشه خود را در معرض رای مردم قرار می داد.

معاون اول رییس جمهوری به بیان خاطره ای از آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات سال ۹۲ و رد صلاحیت وی پرداخت و گفت: بعد از رد صلاحیت ایشان در انتخابات سال ۹۲ نزد ایشان رفتم و گفتم تکلیف چیست ، فرمودند که فلانی من همان هاشمی دیروز هستم و بدون تردید همان روابط را با نظام و رهبری خواهم داشت.

جهانگیری تاکید کرد: آیت الله هاشمی یک مشاور امین و ثابت قدم برای رهبر بود، چه در زمان امام و چه در زمان رهبر معظم انقلاب بود، هاشمی مرد عبور از بحران ها بود ، هاشمی امروز را خوب می فهمید و برای آینده برنامه داشت، هاشمی مردی نبود که کنار گود بنشیند و بگوید به میدان بروید.

وی در ابتدای سخنان خود نیز در این مراسم اظهارداشت: سخن گفتن درباره شخصیت سیاست مدار بزرگی چون آیت الله هاشمی رفسنجانی سخت است. قرار شد تعداد زیادی از دوستان و یاران نزدیک که با ایشان صمیمیت دارند درباره آیت الله هاهشمی صحبت کنند که قطعا کار سختی است.

وی ادامه داد: به هر حال تصمیم شد یکی از مسئولین کشور سخنران باشد، بر اساس تماسی که از بیت آیت الله هاشمی رفسنجانی گرفته شد، مقرر گردید من سخنران باشم. به بیت شریف آیت الله هاشمی رفسنجانی، همسر صبور ، فرزندان و اخوانش تسلیت می گویم.

معاون اول رییس جمهوری همچنین گفت: این کنفرانس فرصتی برای بررسی اندیشه و شخصیت این فرد در پیشرفت نظام است، هر منصفی که به تاریخ معاصر ایران بنگرد نام ایشان را در میان فعال ترین، تاثیرگذار ترین انقلابیون و سیاست مدارن می داند.

جهانگیری ادامه داد: اگر پنج نفر از سیاسیون و روحانیون اول این کشور را بخواهیم نام ببریم حتما آقای رفسنجانی یکی از آنها است . به دفاع مقدس قدرت شناخت و مدیرتی همه جانبه داده بود، شخصیت فیهم دینی بود، قرآن در کانون فهم دینی او قرار داشت.

نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز با حضور معاون اول رییس جمهوری، خانواده مرحوم هاشمی رفسنجانی، بیژن زنگنه وزیر نفت، محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهوری، معصومه ابتکار معاون رییس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی و جمعی دیگر از مقامات و مسئولان کشوری و لشگری گشایش یافت.

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۰:۴۲

لغو سخنرانی رئیس جمهور

محمد هاشمی که سخنرانی گشایش کنگره را ایراد کرد، از عدم حضور رئیس جمهور برای سخنرانی در این مراسم خبر داد.

هاشمی گفت قرار بر این بود که رئیس جمهور سخنران مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی باشد، اما سه روز پیش از دفتر ایشان خبر دادند که حضور پیدا نمی کند.

برادر مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در ادامه اظهار داشت:‌ هاشمی رفت اما فرهنگ و خطی مشی او به عنوان اعتدال در فضای سیاسی کشور نهادینه شده است.

هاشمی افزود: مسیر اعتدال و مسیر هاشمی ادامه‌دهنده بزرگان دین اسلام و ایران است.

برادر آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یادآور شد:‌ آیت‌الله هاشمی در دوران عمر مفید خود ثابت کردند جز برای عظمت اسلام و سرافرازی ایران نکوشیدند و حاضر بود در این مسیر همه مسائل را نیز تحمل کنند.

وی تاکید کرد: امروز یک سال است که آن عزیز را در میان نداریم اما با انبوهی از اسنادی که از کردار و گفتارش به جای مانده است، آیندگان بزرگی و بصیرت او را خواهد شناخت.

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۱۰:۱۵

پیام آیت الله جوادی آملی

پیام آیت‌ الله جوادی آملی در نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی قرائت شد.

متن پیام آیت‌الله جوادی آملی به نخستین کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ وَ صَلَّی اللَّهُ عَلَی جَمِیعِ الْأَنْبِیَاءِ وَ الْمُرْسَلِین وَ الْأَئِمَّةِ الْهُدَاةِ الْمَهْدِیِّین. صی ما خاتم‌الانبیا و خاتم الاوصیا و علیهما ال التحیه و الثنا وهم عد الله الاعدائهم الی الله.

محضر شما بزرگوران، اساتید و دانشگاهیان، نخبگان و فرهیختگان حوزوی و دانشگاهی، رجال سیاسی، برادران و خواهران ایمانی را در این کنگره عظیم گرامی می داریم.

شخصیت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را کارنامه و دوران پرافتخار ایشان به‌خوبی ساخت. هم فیض الهی به حدنصاب به ایشان رسیده و هم ایشان در دریافت این فیض الهی به حدنصاب کوشیده است. اگر ما بخواهیم رابطه آیت‌الله هاشمی و امام رضوان‌الله تعالی علیه را به خوبی بررسی کنیم رابطه بعضی از صحابه پیغمبر با رسول الله را باید به درستی ارزیابی کنیم.

وجود مبارک رسول گرامی "علیه آلاف تحیه و الثنا" وقتی تصمیم گرفت انقلاب عظیم جهانی را احیا کند، مردان پاک و پخته را تربیت کرد و قبل از هر چیز مسجد قبا را در دالان ورودی مدینه بنا نهاد و فرمود این تنها برای نماز و سجده نیست: "فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا" یعنی از این مسجد مردانی که آلوده نیستند و آلودگی را تحمل نمی‌کنند تربیت می شوند. تنها سخن از دوزخ نرفتن، بهشت رفتن و عبادت نیست. این‌ها کسانی هستند که شاگردان معصومان مطهر هستند. علو منزلت معصومان را سوره واقعه مشخص کرده است که "لا یَمَسُّهُ إِلاَّ الْمُطَهَّرُونَ" یعنی انبیای مطهر، شاگردان متطهر می پرورانند؛ "فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا" در واقع آن‌کسی که آلودگی اخلاقی، حقوقی، فقهی، سیاسی یا نفوذی دارد، پاک نیست و کسی که پاک نیست نمی‌تواند انقلاب طیب‌وطاهر را شکوفا کند.

آیت‌الله هاشمی قبل از هر چیزی با امامی ارتباط تنگاتنگ داشت که او از مصادیق بارز پیروان مسجد قبا بود یا همان "فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا"؛ بنابراین نخستین عنصر شناسنامه آیت‌الله هاشمی طهارت از شرق‌گرایی، طهارت از غرب‌گرایی، طهارت از اختلاف، طهارت از کینه، طهارت از افراط، طهارت از تفریط است یعنی هسته مرکزی اعتدال، خوی و خلق آیت‌الله هاشمی بود.

"فِیهِ رِجَالٌ یُحِبُّونَ أَنْ یَتَطَهَّرُوا" درست است که ذات اقدس الله همه کمالات را به ذات دارا است و اگر خدا وصفی را و کمالی را به مؤمن اسناد می دهد، در آیه دیگر آن کمال را منحصراً از آن خود می داند و می گوید عزت متعلق به خدا و پیامبر و مؤمنین است، در آیه دیگری آمده "العزّة فللّه العزّة جمیعا". اگر می گوید او "احسن الخالقین" است مشعر به این است که عیسی و امثال عیسی هم خالق هستند یا همان "الله خالق کل شى ء".

اگر می‌گوید به اینکه دیگران هم سهمی از قدرت و قوت‌دارند در سوره بقره می فرماید "قُوَّةٍ لِلَّهِ جَمیعًا". پس جمیع کمالات به ذات مال خداست و به‌تبع موارد فوق، عرض مال مظاهر خلقت اوست، مال انبیا، اولیا و شاگردان این‌ها هستند. جریان قدرت داشتن و غنی بودن به ذات مال خداست. "عَلَّمَهُ شَدیدُ الْقُوی" ذاتاً خداست، بعد جبرئیل است. قبل از جبرئیل وجود مبارک پیغمبر و اهل‌بیت علیهم الصلوه و علیهم‌السلام است؛ اما در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و مسائل زمینی امام "شدیدالقوا" بود و شاگرد خوبی را به نام آیت‌الله هاشمی تربیت کرد. این موضوع تبدیل شده به "عَلَّمَهُ شَدیدُ الْقُوی"؛ در واقع درست است که امام تدریس می کرد و شاگردان زیادی داشت اما بعضی روزی یک ساعت در فقه یا در اصول یا در هر درس خدمت امام بودند اما آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در فقه، اصول، انقلاب ، تدبیر و تربیت، سیاست و طهارت شدید القوا بود. مرحوم امام به‌عنوان متعلم شدید القوا جناب آقای هاشمی را به خوبی پرورش داد. در واقع امامی که شدید القوا بود آموزگار ویژه آیت‌الله هاشمی می شود.

این هنر کمی نیست آن هم برای کسی که در اوج باشد و سنگین‌ترین مصیبت را تحمل کند و خم به ابرویش نیاورد. این کار کوچکی و آسانی نیست، کسی در قله باشد و به او اهانت بشود، او تحمل کند. در بعضی از روایات فرمودند عطایای ما را مطایای ما تحمل می کنند و رخش می‌خواهد تا بار رستم بکشد. شخصیتی باید مصدل و صلوات المسلین است فرمود به اینکه من نه به‌عنوان یک مورخ، به‌عنوان یک امامی که محضر عالم الغیب و الشهادت هستند را خبر می‌دهم، از زمان آدم تا زمان ما، از زمان ما تا انقراض عالم، این حرف علی حرف تاریخی نیست چون تاریخ از گذشته خبر می دهد نه از آینده؛ تا روز قیامت حرف همین است که علی بن ابی‌طالب می گوید و آن این است که "عندالله سبحانه تعالی لم یؤت احدا و فرقه خیر ممن مذا و لا ممن بقیع". فرمود بدانید درگذشته تاریخ از زمان آدم تا الان، در آینده تاریخ از الان تا زمان ظهور حضرت و رجعت و قیامت هیچ ملتی با اختلاف به مقصد نمی رسد، با تفرقه به مقصد نمی رسد، با جامه دریدن به مقصد نمی‌رسد اما با جامه دوختن به مقصد می رسد. باید این نام و یاد راحفظ کنیم. مبادا خدایی ناکرده کاری کنیم، حرفی بزنیم که از قلم و قدم ما بوی اختلاف و جدایی مسوولان به مشمام برسد وگرنه رهبر اگر علی بن ابی‌طالب هم باشد شکست قطعی است، مگر علی بن ابی‌طالب بعد از پیغمبرنظیری داشت، مگر حکومت او شکست نخورد. داشتن رهبر خوب یک‌طرف قضیه است اما اگر خدایی ناکرده اختلاف رخنه کند، تا انسجام نباشد تا وحدت نباشد شکست قطعی است.

مطلبی نورانی علی صلوات الله و سلام‌الله‌علیه دارد فرمود من را تنها نگذارید، اختلاف نکنید و گرنه این اکاسره شرق و قیاسره غرب حمله می کنند و می تازند و شما را برده خود قرار می دهند. فرمود شما یک دوره ابراهیم خلیل را دیدید با جلال و شکوه بود، خلیل من همه بت‌های آذری بشکست آن دوره را دیدید، بعد فرزندان او یکی پس از دیگری به مقام والای نبوت و رسالت امامت رسیدند، محفوظ بودند بعد اختلاف رخنه کرد، کسرای های ایران از شرق حمله کردند، قیصرهای روم از غرب حمله کردند و شما حجازی‌ها را در حیات خلوت خفه کردند، از پیغمبرزاده‌ها و از امام‌زاده‌ها این‌ها چارمینار درست کردند. این بیان نورانی علی در نهج‌البلاغه است. در خطبه قاصعه فرمود مگر پیغمبرزاده‌ها را امام‌زاده‌ها را چارمینار نکردند. اصحاب دور نکردند اصحاب وبر نکردند. اصحاب دور و وبر دو گروه از چهار بیدار هستند. این چهار بیدارها یا مسئول تراشیدن موی روی سینه شتر هستند، این قسمت جلوی سینه شتر را وبر میگویند، پشم‌هایی که این قسمت روییده می‌شود نرم است و لطیف و بادوام می گویند عبای وبری، پارچه وبری، قدک وبری از این پارچه‌ها، از این پشم‌ها وقتی نخ درست کردند و پارچه دوختند پارچه وبری می گویند. کسانی که مسئول تراشیدن این قسمت موی سینه شتر هستند آن‌ها را اصحاب وبر می گفتند. کسانی که مسئول درمان زخم پشت شتر بودند آن‌ها را اصحاب دبر می گفتند، در نهج‌البلاغه یعنی کلام علی آمده این‌ها که چهار بیدار شدند پیغمبرزاده بودند، این‌ها امام‌زاده بودند. اگر خدایی ناکرده غرب و شرق پیدا شود خیلی مسئولین را ماشین شور می کنند پس حواستان جمع باشد. آن روز کار ماشین شوری همان چهار بیداری بود، نه در کلام علی تردید است نه در نهج‌البلاغه او تردید است، نه در این خطبه قاصعه که فرمود مواظب باشید. ما مشترکات فراوانی داریم اما یک هاشمی می‌خواهد که تحمل کند. اگر اکنون می گوییم "سلام‌الله علیهین یبعث حیا" خوب زندگی کرد، خوب دین را شناخت، خوب ۸ سال دفاع کرد، خوب تا پایان عمر بابرکت ۸۰ و اندی سال با طهارت گذراند.

در پایان از همه بزرگوارانی که با ایراد مقال یا ارائه مقالت بر وزن علمی نخستین کنگره بزرگداشت آیت الله هاشمی رفسنجانی افزودند حق‌شناسی می کنیم، از بیت مکرم و عزیز و محبوب ایران، از بیت آیت‌الله هاشمی حق‌شناسی می کنیم و از علما به خصوص قدردانی می کنیم که این یاد را انشالله امیدوار هستیم سالیان متمادی زنده نگه بدارید و زنده نگه‌داشتن نام آیت‌الله هاشمی به احیای میراث انقلابی او، فرهنگی او، فقهی او، اخلاقی او، فلسفی او کلامی او و نظامی او و جهادی اوست.

"رحمت‌الله علیه یوم ولد و یوم موت و یوم یبعث حیا و فر الله لنا والسلام علیکم و رحمه‌الله و برکاته "

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۹:۳۰

جزئیات بخش نشست هاي علمي کنگره

در بخش نشست هاي علمي کنگره در سه محور دين باوري، سياست و اقتصاد شرکت کنندگان به بحث و گفتگو مي پردازند و شخصيت هاي علمي، فرهنگي، سياسي و اقتصادي به بررسي انديشه و عملکرد آيت الله هاشمي رفسنجاني خواهند پرداخت.

اين کنگره يک روزه در دو بخش صبح و بعد از ظهر برگزار مي شود و حجت الاسلام و المسلمين سيدحسن خميني سخنران پاياني خواهد بود.

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۹:۰۵

مهمانان نخستین مراسم بزرگداشت آیت الله هاشمی

تا کنون علاوه بر فرزندان آیت الله هاشمی، مقامات رسمی از جمله اسحاق جهانگیری ، سید محمود علوی، مجید انصاری، قدرت الله علیخانی، محمدرضا باهنر، مصطفی کواکبیان، علی اکبر صالحی، سید محمود دعایی، محمدرضا عارف، صادق زیباکلام، محمدعلی نجفی، علی مطهری، بیژن نامدار زنگنه، حسن غفوری فرد، حسین مرعشی، عبدالواحد موسوی لاری، علی جنتی، سفیر فلسطین در ایران و ... در سالن اجلاس سران حضور پیدا کرده اند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبری پارسینه، تاریخ انتشار: 19 دی 1396، کدخبر: 403969، www.parsine.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین