پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
دبیر شورای عالی ترافیک شهرهای کشور در تشریح جزییات طرح ترافیک پیشنهادی شهرداری تهران با اشاره اینکه هنوز این طرح نهایی و تصویب نشده، معتقد است که طرح جدید ترافیک تنها در صورتی می‌تواند به تصویب شورای ترافیک تهران برسد که الزامات زیر ساختی طرح به تصویب پلیس راهور تهران برسد و قطعا در صورت تصویب و اجرای این طرح و برداشته شدن سهمیه‌ها، 118 هزار مجوز روزانه ورود به محدوده طرح ترافیک در اختیار تمام مردم قرار می‌گیرد.

شعارسال: پوریا محمدیان یزدی در تشریح جزییات طرح ترافیک شهر تهران از ابتدای تصویب آن تا کنون و تغییرات صورت گرفته در این قانون گفت: از سال 1359 در تهران این طرح بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی شروع شد و ادامه داشت تا اینکه در سال 1374 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا شرح وظایفی تعریف می کند و برای شکل دادن و یا ایجاد محدوده‌های ممنوعه تردد با رویکرد محیط زیستی، در ماده 6 این قانون این موضوع به صراحت عنوان شده و آیین‌نامه اجرایی هم برای آن تعیین شده است.

نماینده وزیر کشور در شورای ترافیک تهران افزود: بر اساس این طرح، حدود جغرافیایی محدوده طرح ترافیک و همچنین ساعت آن بر اساس ماده 6 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا تعیین شده است.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: این روند تا سال 1379 ادامه پیدا کرد اما در این سال به منظور ایجاد یک مدیریت واحد شهری در پایتخت قانونی در مجلس مصوب می‌شود تحت عنوان قانون الحاق سه تبصره به بند 12 ماده 4 قانون نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، این قانون در اوایل سال 1379 به تصویب مجلس شورای اسلامی می‌رسد و پس از آن گفته می شود کلیه امور راهنمایی و رانندگی شهر تهران برابر سیاست‌ها و برنامه‌های شهرداری تهران در چهارچوب این قانون باید صورت بگیرد. البته این قانون یک آئین‌نامه اجرایی نیز داشته است که باید توسط وزارت کشور و با همکاری ستاد کل نیروهای مسلح ایجاد می‌شد.

وی تاکید کرد: در اواخر سال 1379 این آئین‌نامه اجرایی به تصویب هیات وزیران می‌رسد که در آن امور راهنمایی و رانندگی تعریف می‌شود. این امور عبارت بود از کنترل، تنظیم و تسهیل عبور و مرور، کنترل معاینه فنی، امور مربوط به تصادفات، اجرائیات، اخذ جرایم رانندگی و آموزش همگان که برای اینکه این سیاست‌ها در تهران پیاده سازی شود شورایی تشکیل می‌شود تحت عنوان شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران که اعضای آن شامل شهردار تهران به عنوان رئیس شورا، نماینده وزیر کشور، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهر تهران و مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران می‌شود.

محمدیان تصریح کرد: شورای ترافیک شهر تهران تا دهه 90 پنج عضو داشت اما در دهه 90 اصلاحیه‌ای به این مصوبه هیات وزیران می‌خورد که به منظور ایجاد هماهنگی بیشتر با سیستم حاکمیت، نماینده استاندار تهران نیز عضو این شورا شود. به این ترتیب تعداد اعضای این شورا از پنج نفر به شش نفر افزایش پیدا می‌کند. لذا مدیریت ترافیک شهر تهران در حال حاضر متوجه شورای ترافیک تهران به ریاست شهردار تهران است.

وی افزود: در سال 1389 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی را داریم که توسط مجلس شورای اسلامی مصوب می‌شود و در ماده 18 این قانون تعریف شده که تردد تمام یا بعضی از وسایل نقلیه موتوری در ساعات و محدوده‌هایی از شهر که از سوی راهنمایی و رانندگی، محیط زیست و یا شهرداری‌های مربوطه منطقه ممنوعه پیشنهاد می‌شود و مطابق ضوابط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، به تصویب شورای هماهنگی ترافیک استان‌ها و در تهران به تصویب شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران می‌رسد، ممنوعه قلمداد می‌شوند و نیروی انتظامی ضمن صدور قبض جریمه عبور ممنوع برای متخلف به او اخطار می‌کند از محدوده طرح ترافیک خارج شود که در صورت ادامه تخلف برای هر یک ساعت، متخلف یک برابر جریمه خواهد شد.

وی ادامه داد: نقش شورای عالی ترافیک به عنوان عالی‌ترین مقام تصمیم گیری در حوزه ترافیک شهری در اینجا در قالب ضابطه گذار آمده است. یعنی اگر می‌خواهند محدوده‌ای را مصوب کنند چه در کلانشهرها و چه در تهران باید بر اساس ضوابط شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور باشد که این ضوابط در جلسه 110 این شورا به تصویب رسیده و بر روی وب سایت شورای عالی ترافیک نیز قرار گرفته است. به این ترتیب برابر قانون تفویض اختیاری به استان و دستگاه‌های زیردست انجام شده که باید مطابق محدوده‌های ممنوعه آن در کلانشهرهای دیگر غیر از تهران در شورای ترافیک استان که ریاست آن بر عهده استاندار و یا معاون عمرانی است و در تهران شورای ترافیک شهر تهران را به تصویب برسانند.

محمدیان تاکید کرد: جریمه‌ای که برای ورود به این طرح گذاشته می‌شود موضوع دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. در حال حاضر کدی وجود دارد تحت عنوان ورود غیرمجاز به محدوده‌های ممنوعه که رقم 20 هزار تومان به ازای 24 ساعت تعیین شده اما قانونگذار اعلام کرده که این موضوع به منزله ورود ممنوع است. یعنی اکنون قیمت آن در تعرفه‌های مصوب 90 هزار تومان محاسبه شده است و پنج نمره منفی نیز برای متخلف در نظر گرفته می‌شود. البته اگر این تخلف استمرار داشته باشد و پلیس به فرد به شکلی اطلاع رسانی کند که تخلف انجام شده و باز هم استمرار صورت بگیرد، پلیس هر یک ساعت یک بار می‌تواند مبلغ 90 هزار تومان را به عنوان جریمه محاسبه کند که در حال حاضر زیرساخت‌های ما به گونه‌ای نیست که پلیس امکان اطلاع رسانی به فرد را داشته باشد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به قانون هوای پاک مصوب 18 مرداد ماه سال جاری اشاره کرد و افزود: قانون هوای پاک توسط مجلس شورای اسلامی نهایی و به دولت ابلاغ شد. به این ترتیب زمانی که این قانون می‌آید قانون قبلی یعنی نحوه جلوگیری از آلودگی هوا و آئین‌نامه آن به کلی ملغی می‌شود. قبلا ظرفیتی در ماده 6 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا وجود داشت که در قانون جدید عینا همین ماده در ماده 7 آمده است که بار دیگر عنوان کرده که محدوده‌ها در شهرها مشخص و ترافیک و آلودگی بر اساس آن باید مدیریت شود.

دبیر شورای عالی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: البته باید برای قانون جدید آئین‌نامه تصویب شود که تا کنون این کار انجام نشده است. لذا با توجه به آنچه که در حال حاضر مورد استناد قرار می‌گیرد حیات ماده 18 و ضوابط آن همچنان حاکم است و بر اساس آن اقدام می‌کنیم. البته ممکن است در سال آینده با توجه به آئین‌نامه اجرایی، ماده 7 قانون هوای پاک تدوین و شرایط به گونه دیگری رقم بخورد. آئین‌نامه قانون جدید در گردش کار است اما آنچه که در حال حاضر داریم ماده 18 قانون رسیدگی به تخلفات و ضوابطی است که شورای عالی برای آن مشخص کرده است.

وی در تشریح پیشنهاد جدید شهرداری تهران برای طرح ترافیک گفت: شهرداری تهران بر اساس پیشنهاد جدید خود با هدف بهبود عملکرد یا ارتقای عملکرد طرح ترافیک و محدوده زوج و فرد به شهر تهران موضوعاتی را مطرح کرده که باید به شورای ترافیک تهران ارائه کند تا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور تصریح کرد: در حال حاضر حدود 118 هزار پلاک مجوز تردد در محدوده طرح ترافیک را دارند که از این تعداد حدود 20 هزار پلاک متعلق به سهمیه مجوزهای روزانه است. یعنی کسانی که نتوانستند و یا نمی‌توانند و یا امتیاز لازم برای گرفتن مجوز سالانه را ندارند. به این ترتیب حدود 98 هزار پلاک متعلق به دستگاه‌های دولتی، نهادها، ارگان‌ها، شرکت‌های بخش خصوصی، سکنه و هر آن کسی است که در این چهار دهه متقاضی بوده و با مکانیزمی در شهرداری تهران نسبت به صدور مجوز طرح ترافیک بر اساس امتیاز بندی برای این افراد اقدام شده است.

وی افزود: در شرایط فعلی اگر از 20 هزار ظرفیت مجوز روزانه آمار بگیریم عمدتا سقف این ظرفیت در طول هفته پر نمی‌شود. لذا سهمیه ثابت سر جای خود بوده و سهمیه‌های روزانه که باید برای برقراری عدالت برای مردمی که کار واجب داشته‌اند داده می‌شده نیز هیچ گاه از سقف 20 هزار مجوز عبور نکرده است. برای افرادی که مجوز روزانه دریافت می‌کردند تعرفه دو قیمتی وجود دارد به طوریکه عوارض خودروهایی که صبح اول وقت و در پیک وارد می‌شدند نزدیک به 40 هزار تومان بود و اگر در ساعات غیرپیک وارد می‌شدند با رقم پایین‌تری تعیین می‌شد.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران پس از بررسی به این نتیجه می‌رسند که چیزی تحت عنوان سهمیه مطرح نشود و کلیه سهمیه دستگاه‌های دولتی و ... حذف شود و 20 هزار مجوز روزانه به 118 هزار مجوز ورود تعمیم داده شود. شهرداری تهران با مکانیزمی که تعریف می‌کند به دنبال این است که کلیه متقاضیان ورود به طرح ترافیک وارد محدوده طرح شوند اما نگرانی از این جایی شروع می‌شود که ما هنوز به این اطمینان خاطر نرسیده‌ایم که آیا با برداشتن سهمیه‌ها و اعلام این ظرفیت، به دلیل وجود چهار میلیون خودرویی که گفته می‌شود در سطح شهر تهران تردد می‌کنند آیا هجوم وسایل نقلیه به محدوده طرح ترافیک زیاد می‌شود یا خیر؟ و آیا امکان دارد که این قضیه سبب ازدحام در هسته مرکزی شهر شود؟

مصوبه قطعی شورای ترافیک تهران برای طرح ترافیک جدید صادر نشده است

وی تاکید کرد: به دنبال این هستیم که مکانیزمی برای این موضوع مشخص شود. در حال حاضر مکانیزمی که توسط شهرداری اعلام می‌شود بر اساس مدلی است که در جهان اجرا شده است و آن مدل با مکانیزم مدیریت قیمتی و بر اساس تعرفه و قیمتی است که با سیاست تشویق و ضد تشویق و بر اساس قیمت مشخص می‌شود و رفت و آمد تردد و ورود به طرح را با این شیوه تنظیم می‌کنند. در حال حاضر چارچوب کلی در شورای ترافیک تهران نهایی شده است اما در جزئیات هنوز بحث‌هایی وجود دارد که تا این لحظه مصوبه قطعی شورای ترافیک تهران برای طرح ترافیک جدید صادر نشده ولی چارچوب کلی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

تعیین مکانیزم‌های شورای شهر تهران در طرح جدید ترافیک تأثیرگذار است

شورای شهر مرجع نرخ گذاری عوارض ورود به طرح جدید ترافیک

محمدیان با اشاره به اینکه قانونگذار نوع قیمتی که برای طرح باید گذاشته شود را به طور کامل در اختیار شورای شهر تهران قرار داده است، افزود: یکی از بحث‌ها در جلسات این است که باید بازخورد تصمیمات شورا در حوزه قیمت‌ها گرفته شود. اگر مکانیزمی بر اساس قیمت‌های شهرداری در شرایط فعلی گذاشته شود و شورای شهر معافیتی قائل شود و یا قیمت‌ها را بالا و پایین کند در شیوه اجرای این طرح اثرگذار خواهد بود. لذا به دنبال این هستیم که در حوزه قیمت بازخوردی از شورا داشته باشیم و بعد این مصوبه می‌تواند مورد بحث و بررسی دقیق قرار گیرد. در حقیقت در مواردی دیگر در شورای ترافیک شهر تهران مستقلا عمل می‌کردیم اما در این مورد چون شیوه ما وابسته به قیمت است باید بازخوردی از شورا دریافت کنیم و پس از تعیین رنج قیمت توسط شورا می‌توان پیشنهاد شهرداری تهران را با کم و کیفی که به ما گزارش داده است مورد بررسی قرار دهیم.

نماینده وزیر کشور در شورای ترافیک تهران افزود: این دغدغه برای ما وجود دارد که تضمین‌های کافی را جهت کنترل تعداد تردد در 30 کیلومتر مربع هسته مرکزی داشته باشیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در تیرماه سال 1395 هیات وزیران تشکیل کارگروه کاهش آلودگی هوای کلانشهرها را مصوب کرده است، افزود: در شرح وظایف این کارگروه اجرای طرح LEZ در کلانشهرها مورد تاکید قرار گرفته و عنوان شده در کلانشهرها محدوده‌هایی تحت عنوان LEZ اجرا شود. لذا این موضوع در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور ظرف مدت یک سال مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نهایتا محدوده زوج و فرد با عنوان محدوده LEZ تلقی شد و با هماهنگی پلیس علاوه بر اینکه زوج و فرد بودن خودروها را چک می‌کردیم داشتن و یا نداشتن معاینه فنی در این رینگ کنترل می‌شد.

20 درصد از مساحت پایتخت درسیطره محدوده‌های ترافیکی

محمدیان ادامه داد: محدوده طرح ترافیک تهران 30 کیلومتر مربع است که حدود پنج درصد مساحت قانونی شهر تهران را در بر دارد و محدوده زوج و فرد نیز 80 کیلومتر مربع از سطح شهر تهران یعنی حدود 14.5 درصد از مساحت شهر را در بر می‌گیرد.

اجرای طرح اخذ عوارض بر روی محدوده طرح زوج و فرد برای سال 97 فعلا ملغی است

وی ادامه داد: بر اساس مکانیزم قبلی که برای زوج و فرد در شهر تهران اجرا می‌شد، کنترل معاینه فنی را نیز در این محدوده  اعمال کرده‌ایم، در حالی که در پیشنهاد جدید شهرداری تهران طرح زوج و فرد نیز همانند طرح ترافیک شامل عوارض می‌شد. البته این موضوعات مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در نهایت، کلیات این طرح به این سمت رفته است که اجرای طرح اخذ عوارض بر روی محدوده طرح زوج و فرد برای سال 97 فعلا ملغی است و همان زوج یا فرد و LEZ که در سال 1396 در حال اجراست با همین ساختار و مکانیزم در سال 97 نیز ادامه پیدا می‌کند. البته این اجازه را به شهرداری داده‌ایم که کار کارشناسی انجام داده و اگر مستنداتی را دارند ضمن ارائه آن با سیاست قیمت گذاری، شرایط بهتری را برای محدوده زوج و فرد اجرایی کند و البته پیشنهاد خود را باید به شورای ترافیک تهران ارائه کند و اگر مورد قبول قرار گرفت، طرح زوج و فرد حذف و طرح عوارض بر روی محدوده 80 کیلومتر مربعی هسته مرکزی تهران اجرایی خواهد شد.

محمدیان تاکید کرد: تا این لحظه و با توجه به مستنداتی که ارائه شده و گزارشاتی که توسط شهرداری داده شده است این تصمیم گرفته نشده است و طرح زوج و فرد برای سال آینده روال عادی خود را همچون امسال حفظ خواهد کرد. برای طرح ترافیک نیز خواسته‌ایم که همان ظرفیت 118 هزار ورود به طرح حفظ شود، اما مکانیزم اجرا مورد بحث است که سهمیه‌ها داده شود یا خیر؟ و در صورت پرداخت با چه قیمتی باشد و یا اینکه سهمیه‌ها به کلی حذف و آزادانه همه را در اختیار عموم قرار دهیم که به این ترتیب با سیاست قیمت متغیر در طول روز، ترافیک درون محدوده طرح ترافیک را مدیریت کنیم.

چارچوب کلی طرح ترافیک جدید شهرداری تهران در شورای ترافیک تهران بسته شده است

طرح جدید ترافیک تهران هنوز قطعی نیست

نماینده وزیر کشور در شورای ترافیک تهران با تاکید بر اینکه تا کنون چارچوب کلی طرح ترافیک جدید شهرداری تهران در شورای ترافیک تهران بسته شده است، افزود: این طرح هنوز قطعی نشده و پس از طرح در شورای شهر تهران و بازخورد اعضا در خصوص بحث تعیین قیمت‌ها می‌تواند در شورای ترافیک شهر تهران به تصویب برسد. بحث قیمت‌گذاری در حوزه اختیارات شورای ترافیک شهر تهران نیست. لذا پایه اولیه قیمت‌ها باید توسط شورای شهر تهران اعلام شود. طرح ترافیک جدید نه در دولت مصوب شده و نه در دستور کار شورای ترافیک قرار داشته است. این موضوع تنها در شورای ترافیک تهران در جلسات مختلف و ظرف یک ماه گذشته مطرح شده است. چار چوب کلی تقریبا مشخص شده اما مصوبه شورای ترافیک تهران نهایی و ابلاغ نشده است.

احتمال قطعیت طرح جدید ترافیک طی روزهای آینده

حق وزارت کشور برای ملغی کردن اخذ عوارض محدوده طرح ترافیک

وی افزود: ممکن است ظرف روزهای آینده این موضوع به قطعیت برسد؛ البته محدوده زمانی نیز تعیین شده که تصور می‌کنم تا قبل از 15 بهمن ماه این موضوع باید توسط شورای ترافیک شهر تهران مصوب و به فرمانداری تهران ارسال شود تا در آنجا در هیات تطبیق فرمانداری به ویژه در حوزه قیمت‌ها مجددا کنترل شود تا با قوانین و ضوابط مغایرتی نداشته باشد. پس از تأیید فرمانداری این طرح می‌تواند اجرایی شود اما قانونگذار یک حق را برای وزارت کشور برابر ماده 85 قانون شوراها در نظر گرفته است که اگر اخذ عوارض، مسائل و مشکلاتی ایجاد کند وزارت کشور می‌تواند به موضوع اخذ عوارض ورود پیدا کند و اخذ آنها را ملغی کند.

ضریب افزایشی عوارض ورود به طرح ترافیک در ساعت‌های پیک تردد

ضریب بالای عوارض در ساعات پیک تردد محرک مردم برای تغییر شیوه سفر

دبیر شورای عالی ترافیک شهرهای کشور در تشریح تاثیر طرح جدید ترافیک بر کاهش آلودگی هوا و نگاه درآمدزایی این طرح برای شهرداری تهران گفت: قیمت همیشه به این مفهوم نیست که در صورت افزایش می‌تواند تاثیر مثبت داشته باشد؛ بلکه در مواقعی با پایین آوردن قیمت می‌توانیم ترافیک را در این طرح در طول روز مدیریت کنیم. زمانی که ما در ساعت‌های پیک ازدحام، تقاضای بالا داریم می‌توانیم قیمتی را مشخص کنیم و برای ساعت‌های پیک ضریب افزایشی در نظر بگیریم و با این سیاست هر چه ضریب ساعات پیک بالاتر می‌رود مردم بررسی خواهند کرد که امکان پرداخت این هزینه را در طول روزهای مختلف ندارند. لذا نحوه و زمان سفر خود را جابجا می‌کنند و یا از وسیله نقلیه عمومی استفاده می‌کنند. این شیوه در سایر کشورهای جهان نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: با عبور از ساعات پیک و در ساعات غیرپیک می‌توان قیمت عوارض را پایین‌تر از حال معمولی آورد، لذا عموما این نیست که سیاست قیمتی دنبال کردن درآمدزایی است. در این شیوه نمی‌خواهند ممنوعیت ایجاد کنند. بلکه سیاست ضد تشویقی برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت‌های خالی در محدوده‌های طرح ترافیک اعمال می‌شود.

محمدیان تاکید کرد:‌ در مهندسی حمل و نقل شهر تهران در محدوده طرح ترافیک پیک تردد و اوج در صبح وجود دارد. نیمچه قله‌ای نیز در ظهر وجود دارد و در بعد از ظهر نیز قله‌ای با ارتفاع کمتر و گستردگی بیشتر در محدوده طرح ترافیک به عنوان پیک ترافیک در محدوده قابل مشاهده است. وظیفه مهندسی ترافیک این است که به نحوی عمل کند که این قله‌ها را پایین بیاورد و این ترافیک را در طول روز پخش کند.

تخفیف‌های 20 تا 30 درصدی ورود به طرح برای خودروهای دارای معاینه فنی

وی ادامه داد: در این راستا، سیاست قیمتی به دنبال پایین آوردن قله ترافیک صبح در محدوده طرح ترافیک است. در پیشنهادی هم که به شورای ترافیک تهران ارائه شد سه مقطع زمانی ارائه شده است. پیک صبح، وسط روز و بعد از ظهر در نظر گرفته شده که برای پیک‌های صبح و بعد از ظهر ضریب افزایشی در نظر گرفته می‌شود و برای بازه طول روز نیز ضریب کاهشی در نظر گرفته می‌شود تا بتوانند قله‌های پیک ترافیک در محدوده را پایین بیاورند. همچنین سیاست‌های تشویقی در نظر گرفته شده که اگر خودرویی معاینه فنی برتر داشته باشد از تخفیف‌های 20 تا 30 درصدی برای تعرفه پرداخت عوارض استفاده کند. ابزار قیمت در دنیا نیز به این شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد که برای انجام کارهای مناسب با دادن تخفیفات به مردم جاذبه ایجاد کنند و با بالا بردن قیمت از ایجاد قله‌های ترافیک در ساعات پیک جلوگیری می‌کنند که به این ترتیب مدیریت ترافیک در طول روز را انجام می‌دهند.

شورای شهر تهران در قیمت گذاری عوارض ورود به طرح ترافیک شرایط جامعه را در نظر بگیرد

دبیر شورای عالی ترافیک شهرهای کشور ادامه داد: در پیشنهاد ارائه شده ضریب افزایشی برای روزهای آلودگی هوا نیز در نظر گرفته شده است. به این ترتیب در طرح ترافیک جدید به دنبال این هستند که اگر فردی کار ضروری دارد با سقف قیمتی بالا می‌تواند وارد طرح شود و به عنوان یک شهروند قانون مدار جریمه نمی‌شود ولی باید عوارض ورود به طرح را پرداخت کند؛ اما در این راستا باید شرایط جامعه را درک کرد و قطعا شورای شهر تهران این حساسیت و موضوعات روز جامعه را برای قیمت گذاری مد نظر قرار خواهد داد.

اعمال تغییرات طرح ترافیک از 15 فروردین سال 97

محمدیان با تاکید بر اینکه همه بحث‌های مطرح شده مربوط به 15 فروردین سال 1397 به بعد است، افزود: بی تردید تا شب عید هیچ شرایط خاصی برای ورود به هسته مرکزی شهر لحاظ نخواهد شد و روال موجود ادامه پیدا خواهد کرد و هر آنچه که مورد تصویب قرار می‌گیرد برای بعد از 15 فروردین ماه سال آینده اجرایی خواهد شد. ضمنا اجرای این طرح الزاماتی دارد که باید دوربین‌هایی نصب شود و زیرساخت‌های لازم فراهم شود، همچنین دوربین‌های موجود باید به هنگام شوند و برای کلیه خروجی‌ها دوربین نصب کنند و حتی تعدادی از نقاط داخل طرح نیز به دوربین مجهز شوند.

فراهم کردن زیرساخت‌ها از الزامات اجرایی طرح ترافیک جدید هستند

اجرای طرح جدید ترافیک منوط به تأیید راهور تهران

وی افزود: فراهم کردن این زیرساخت‌ها از الزامات اجرایی طرح ترافیک جدید هستند که اگر قرار باشد بعد از 15 فروردین ماه سال آینده اجرایی شود باید زیرساخت‌های تأمین شده برای اجرای طرح جدید ترافیک، توسط بخش IT پلیس ناجا کنترل شود، چرا که سطح تخلف باید با بهره‌گیری از این زیرساخت‌ها انجام شود و پس از کسب تایید قسمت فنی راهنمایی و رانندگی تهران است که این طرح قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

طرح زوج و فرد مصوبه دائمی شدن دارد

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر نظر کارشناسان مبنی بر  غیرقانونی بودن اجرای دائمی طرح زوج و فرد در سطح شهر تهران، گفت: طرح زوج و فرد برای شرایط اضطرار بود اما با توجه به هجوم خودروها و بنا به درخواست پلیس راهنمایی و رانندگی برای کنترل تردد در محدوده 80 کیلومتر مربعی مرکز شهر درخواست شد که اجرای این طرح تداوم پیدا کند. این طرح در حال حاضر مجوزهای قانونی خود را دارد و در همین راستا چندین بار دستگاه‌های نظارتی بر این طرح ایراد گرفتند؛ اما مستندات قانونی ارائه شد و مشکلی برای اجرای آن وجود ندارد و در حال حاضر این طرح همراه با کنترل معاینه فنی در حال اجراست. طرح زوج و فرد مصوبه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور را برای دائمی شدن گرفته است.

مهلت 6 ماهه به شهرداری تهران برای ارئه طرح جایگزین زوج و فرد

وی افزود: اگر طرح زوج و فرد مقرر باشد با شرایط فعلی ادامه پیدا کند نیاز به مصوبه خاصی ندارد؛ اما اگر شهرداری تهران مطالعات خود را انجام دهد و طرح جایگزین پیشنهاد کند که بر پایه اصول عوارض و یا مکانیزم دیگری باشد اجازه داده‌ایم که طرح خود را تا تیرماه سال آینده به شورای ترافیک شهر تهران ارائه کند. اگر تا آن موقع این طرح ارائه شد و توانست نظر اعضا را جلب کند احتمال اینکه در شش ماهه دوم سال 1397 محدوده زوج و فرد با مکانیزم دیگری اجرا شود وجود دارد اما در حال حاضر کلیات به این سمت است که با همین مکانیزم فعلا ادامه پیدا کند.

محمدیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع طرح LEZ و تاثیر آن بر کاهش آلودگی هوا اشاره کرد و افزود: کنترل آلودگی هوای شهر از طریق طرح LEZ دنبال می‌شود که مصوبه هیات وزیران دارد. این طرح در شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور مطرح و با توجه به ایجاد زیرساخت‌های لازم به ویژه ایجاد ساختار سیستم یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) اجرایی شده است. به این ترتیب تمامی مراکز معاینه فنی سبک و سنگین اطلاعات خود را در سراسر کشور به سرور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور ارسال و این سرور به صورت آنلاین با سرور شماره گذاری پلیس ناجا در ارتباط است.

امکان حذف طرح زوج و فرد به مرور زمان

آغاز حدود جدید آلایندگی و معاینه فنی برتر در تهران

وی ادامه داد: ترویج معاینه فنی در خودروها به کاهش آلودگی هوا کمک می‌کند لذا برای ایجاد ساختار و فرهنگ لازم این طرح را بر طرح زوج و فرد منطبق کرده‌ایم و به مرور زمان با کارشناسی‌های بیشتر ممکن است طرح زوج و فرد حذف شود. برنامه دولت برای کنترل آلودگی هوا توسعه معاینه فنی است که در حال حاضر معاینه فنی به صورت یکپارچه در حال انجام است و حدود جدید آلایندگی و معاینه فنی برتر در تهران از ماه گذشته آغاز شده، در این معاینه فنی که ممکن است بر اساس تصمیم شورای شهر تهران تخفیف‌هایی در ورود به طرح ترافیک جدید برای آن مد نظر قرار گیرد مردم ترغیب خواهند شد که به سمت اخذ معاینه فنی برتر حرکت کنند.

وی تاکید کرد: در این معاینه فنی حدود آلایندگی سخت‌تر می‌شود و آینده کنترل آلودگی هوا در شهر تهران روی خودروها به موضوع LEZ و معاینه فنی و اعمال شرایط سخت گیرانه در اخذ معاینه فنی مرتبط خواهد بود که به مرور در حال پیاده شدن است.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک در تشریح  مطالعات انجام شده در خصوص طرح LEZ (محدوده کاهش آلودگی هوا) گفت: قطعا در مرحله بعد از کنترل معاینه فنی در محدوده زوج و فرد، حدود آلایندگی سختگیرانه تر می‌شود و در آینده کنترل آلودگی هوا در شهر تهران بر مبنای طرح LEZ و معاینه فنی و شرایط سختگراینه تری که در معاینه فنی اعمال خواهد شد، پیگیری می‌شود که این طرح به مرور در حال اجر است. ولی باید به این نکته توجه داشت که در اعمال سختگیری‌های بیشتر در ورود آلایندگی معاینه فنی‌ها ممکن است برخی از خودروها که منبع درآمد افراد هستند نتوانند حدود آلایندگی را پاس کنند و به طبع آن روزی 50هزار تومان جریمه خواهند شد لذا باید به صورت پله به پله این طرح را به پیش ببریم و با مدیریت درست نقش موثری در کاهش آالودگی هوا به ویژه کنترل منابع متحرک شهر ایفا کنیم.

به زودی در تمام سطح تهران کنترل آلودگی اجرا می‌شود

وی درباره اینکه طرح ترافیک جدید پیشنهادی شهرداری تهران مبنای محیط زیستی و کاهش آلودگی هوا دارد یا خیر ؟ گفت: هدف اصلی طرح ترافیک که ازسال 1359 آغاز شد کنترل ترافیک بوده است. در آن سال‌ها تهران درگیر آلودگی هوا نبود، اما برای کنترل تردد خودروها این طرح اعمال شد که البته اگر بتوانید کنترل تردد خودروها را انجام بدهید تا حدودی کاهش آلودگی هوا را نیز به همراه خواهد داشت. این در حالیست که طرح ترافیک جدید شهرداری تهران صرفا کاهش آلودگی را دنبال نمی‌کند و این موضوع با پیگیری طرح LEZ محقق خواهد شد که امیدواریم به زودی بتوانیم در تمام سطح تهران کنترل آلودگی را اجرا کنیم.

 به گفته وی، بی‌تردید کنترل معاینه فنی علاوه بر نقش مثبت در آلودگی هوا موضوع ایمنی را کنترل می‌کند که در کاهش آمار تصادفات نقش به سزایی دارد. کاهش آلودگی هوا در طرح ترافیکی جدید شهرداری تهران در اولویت دوم قرار دارد و این طرح بیشتر مدیریت تردد خودروها در هسته مرکزی شهر را دنبال می‌کند.

محمدیان در خصوص اجرای طرح LEZ با شرایطی که در ابتدا اعلام شد و رنگ بندی خوردها را به همراه داشت گفت: مصوبات اولیه این طرح تغییر کرد چرا که زیر ساخت‌های لازم مهیا نبود. آخرین مصوبه‌ای که در این خصوص وجود دارد همان چیزی است که در حال حاضر اجرا می‌شود . ما زمانی می‌توانستیم طرح به شکل اولیه و با رنک بندی خودرو ها اجرا کنیم که زیرساخت‌های لازم مهیا می شد. اما  طرح را بر اساس آنچه که مطابق با وجود زیرساخت‌ها است به صورت گام به گام پیش خواهیم برد. درحال حاضر با ایاد سامانه یک پارچه معاینه فنی کنترل مکانیزه گواهی معاینه فنی و و همچنین جریمه مکانیزه برای خودروها فاقد گواهی معاینه فنی محقق شده است .

 وی افزود:طرح LEZ درحال حاضر در رینک 80 کیلومتر مربعی زوج و فرد در حال اجر ا است که امیدواریم با نصب دوربین‌ها در تمام سطح شهر این طرح را در مرحله بعدی در کل سطح شهر تهران اجرایی کنیم.

نمی‌توان قبل از اطلاع رسانی و پرداخت تسهیلات نوسازی، کامیون‌ها را متوقف کرد

دبیر شورای عالی ترافیک شهرهای کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه عمده مشکل آلودگی هوا به دلیل تردد کامیون‌های دودزا در درون شهر است، افزود: عمده این کامیون‌ها از ساعت  22 تا 6 صبح در شهر تردد می‌کنند که باید برگه معاینه فنی آنها نیز کنترل شود. این اقدام آغاز شده؛ اما رانندگان این کامیون‌ها از قشر خاصی هستند و تنها منبع درآمد آنها نیز از این کامیون‌ها تامین می‌شود لذا نمی‌توان قبل از اطلاع رسانی دقیق و پرداخت تسهیلات برای نوسازی کامیون‌هایشان ، خودروهای آنها را متوقف کرد. باید اجرای این طرح به صورت گام به گام اجرا شود.

نماینده وزیر کشور در شورای ترافیک شهر تهران در تشریح مطالعات طرح LEZ گفت:‌ این طرح در شرکت کنترل کیفیت هوای تهران مورد مطالعه قرار گرفت و به همراه آن برای اولین بار سیاهه انتشارآلودگی هوای تهران منتشر شد که به الگویی برای کشور بدل شد و به یکی از اسنادی بدل شد که در کارگروه کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها در دولت مورد استناد قرار گرفت. ما باید به زیرساخت‌های اجرایی درون کشور توجه داشته باشیم و برای اجرای طرح‌ها از زیرساخت‌های موجود استفاده کنیم.

وی افزود: برای طرح LEZ به شکل اولیه زیرساخت‌های لازم فراهم نبود . برای مثال برای رنگ بندی خودروها خودروهای کاربراتوری و انژکتوری باید از هم تفکیک می‌شد که در حال حاضر بانک اطلاعاتی منطقی برای جدا سازی این خودروها وجود ندارد. لذا تغییراتی در طرح اولیه داده شده تا با زیرساخت‌های موجود امکان اجرای آن وجود داشته باشد.

شورای ترافیک تهران باید سیاست‌های خود را اعلام کند

دبیر شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور در پاسخ به این سوال که آیا عدم ثبت نام طرح ترافیک برای سال آینده توسط شهرداری تهران پیش از تصویب طرح ترافیک جدید کار عجولانه‌ای بوده است یا خیر؟ گفت: تا به امروز یعنی 19 دی ماه سال1396 هنوز مصوبه ای قطعی در خصوص این طرح  وجود ندارد  لذا قاعدتا این بحث زودتر مطرح می شد برای مثال این مسائل باید اوایل سال جاری مطرح می‌شد اما از سوی دیگری مدیریت شهری جدید از مهرماه مستقر شده و این طرح را در دستور کار خود قرار داده است.

بهتر بود شهرداری تهران ابتدا مصوبات لازم را برای طرح جدید ترافیک اخذ و سپس رسانه‌ای می‌کرد

وی تاکید کرد: بهتر بود شهرداری تهران ابتدا مصوبات لازم را اخذ می کرد و سپس در فضایی آرام و بدون رسانه‌ای کردن این موضوع به صورت مدیریت شده طرح را مورد بحث و بررسی قرار می داد و افکار عمومی را زمانی از موضوع مطلع می کرد که طرح به نتیجه نهایی رسیده بود. اما در حال حاضر اتفاق خاصی نیفتاده و طرح در حال بررسی است و به دنبال این هستیم که در تهران طرحی اجرا شود که کمترین مشکلات و تبعات را به همراه داشته باشد.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری ایسنا، تاریخ انتشار:19دی 1396، کدخبر: 96101910136،www.isna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین