پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۴۹۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۹
چه رنجی می‌کشند مادران ایل تا تاری بر پود گره بخورد و گرهی از مشکلات انبوه آنها بگشاید، اما چه سود که دیگر کل و بز سفره های کردی عشایر خراسان شمالی از سکه افتاده اند.

شعار سالچه رنجی می‌کشند مادران ایل تا تاری بر پود گره بخورد و گرهی از مشکلات انبوه آنها بگشاید، اما چه سود که دیگر کل و بز سفره های کردی عشایر خراسان شمالی از سکه افتاده اند.

گنجی که تار و پودش حاصل رنج پر از تلاش، خیال و عشق مادر ایلی است که با دستان پینه بسته خود بر دار گلیم نقش می‌زند.

نقش شتر، بز کوهی، گوزن و گوسفند که نشان از برکت در زندگی او و فرزندانش است.

کوه و خورشید را بر جان گلیم می‌نشاند تا گرمی و روشنی را به سیاه چادر زندگیش آورد و خدا قوتی باشد برای مردش که تازه از هی هی گوسفندان بازگشته است.

با خلق درخت و شکوفه‌هایش بر تار و پود گلیم نقش بهار و تلألوی دوباره زندگی را در رگ‌های افراد خانواده به گره می‌نشاند.

ستاره‌ای که درخشش آن، تاریکی آسمان و کوه را به درکرده، و زن پیر را در کوه‌های آلاداغ و شاه جهان به تحرک وا داشته است.

نقش عقاب که صلابت و ابهت ایل عشایر را در ذهن‌ها به تصویر می‌کشد تا مبادا روزی به دست فراموشی سپرده شود.

مادران و دختران ایل، چه گره‌ها و نقش‌هایی را با شانه بر روی گلیم می‌نشانند به امید روزی که رنج بافت آن، گنجی برای درمان زخم زندگیشان شود اما چه حیف که دست بافته‌های آن‌ها دیگر توان کسب رزق خانواده را ندارد.

معصومه ذوالفقاری مدیر عامل شرکت فرش و گلیم روژین در بجنورد که توانست برای اثر خود (گلیم سفره کردی) نشان اصالت از سازمان جهانی یونسکو دریافت کند، گفت: در حال حاضر بازار فروش سفره های کردی در این استان با رکود شدید مواجه است.

وی با اشاره به اینکه میزان تولید سفره کردی در استان کاهش نیافته است اما رکود در بازار و کاهش شدید قیمت ها موجب شده تا انگیزه بافندگان کاهش یابد، افزود: بعد از گذشت هر چهار تا پنج ماه شاید یکی از واسطه ها در این استان حضور یابند و محصولات تولید شده را خریداری کنند.

وی با بیان اینکه دلال ها بیشتر از شهرهایی همچون مشهد در این استان حضور می یابند، ادامه داد: از آنجاییکه رکود شدید در بازار اعمال شده است تعدادی از هم استانی ها نیز از فرصت استفاده کرده و سفره کردی بافته شده را با نرخ بسیار کمتر از فروشنده خریداری کرده و سپس با قیمت کمی بالاتر به دلال می فروشد.

ذوالفقاری اظهار کرد: در این میان فقط تولیدکننده است که متضرر شده و هر شخصی با هر نرخی که دلش می خواهد محصول آن را خریداری می کند بدون اینکه هیچ توجهی به زحمت کشیده شده و یا تامین مواد اولیه با قیمت بالا، داشته باشد.

وی بیان کرد: نبود بازار فروش موجب شده تا بسیاری از محصول تولید شده در این استان دپو شود و در انبارها خاک بخورد.

وی در ادامه هزینه های بالای تامین مواد اولیه را یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه بیان کرد و گفت: هیچ زیرساختی برای تولید نخ در این استان وجود ندارد در نتیجه نخ مورد نیاز از سایر استان ها با قیمت خیلی بالایی وارد خراسان شمالی می شود.

مدیر عامل این شرکت تصریح کرد: قیمت بالای مواد اولیه و نرخ پایین گلیم ها سبب شده تا چیزی عاید بافنده نشود.

وی با بیان اینکه این شرکت امر آموزش را نیز انجام می دهد، گفت: تعداد هنرآموزان طی چند سال گذشته در این آموزشگاه زیاد بود اما در حال حاضر این تعداد به شدت کاهش یافته است و آموزش دهنده ها نیز دیگر نمی توانند در این حوزه ارتزاق داشته باشند.

به گفته وی رکود در بازار سبب شده تا میزان استقبال هنرجویان برای فراگرفتن آموزش کاهش یابد.

ذوالفقاری افزود: گلیم سفره کردی یک کالای لوکس و صادراتی محسوب می شود و برای رونق این حوزه چاره ای جزء باز شدن بازارهای جهانی نیست.

توزیع تسهیلات مشاغل خانگی در رونق تولید سفره کردی تاثیری ندارد

علیزاده یکی دیگر از بافندگان سفره کردی در خراسان شمالی در ادامه در گفت و گو با ایسنا گفت: در حال حاضر به صورت دست مزدی، گلیم تولید می کنیم یعنی صاحب کار نخ مورد نیاز را به بافنده می دهد و در ازای آن گلیم دریافت می کند.

وی افزود: اما قیمت ها بسیار پایین است و در حال حاضر دو بافنده فقط برای حدود 100هزار تومان چهار پنج روز تمام زمان خود را برای بافت یک گلیم اختصاص می دهند.

وی ادامه داد: گاهی اوقات نیز تامین نخ بر عهده خود بافنده است که برای یک گلیم 100 هزار تومانی باید رقمی حدود 30 تا 40 هزار تومان به منظور خرید نخ خرج کنند.

وی تصریح کرد: در زمان گذشته قیمت گلیم ها بسیار بالا بود و برای بافنده صرفه اقتصادی داشت اما دیگر هیچ صرفه اقتصادی برای بافت این کالا وجود ندارد.

علیزاده در پاسخ به این سوال که آیا دریافت تسهیلات مشاغل خانگی تاثیری در رونق این حوزه خواهد داشت و یا خیر؟ گفت: در حال حاضر مهمترین مشکل تولید گلیم به عنوان یکی از مشاغل خانگی رکود بازار است که اگر بازارها رونق گیرد مادر خانواده به همراه دخترش می تواند در گوشه ای از اتاق نیز این کار را انجام دهد.

وجود برخی از تنگ نظری ها در خرید نخ‌های تولیدی داخل استانی

علی عابدی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی نیز در ادامه در گفت و گو با ایسنا، گفت: این اداره کل یک نهاد حمایتی است و امر فروش محصولات تولیدکنندگان را بر عهده ندارد.

وی افزود: این اداره با برگزاری کلاس های آموزشی و اعطای تسهیلات تلاش می کند تا حوزه کاری تولیدکنندگان رونق بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رکود بازار، حضور دلال ها در این استان برای خرید محصولات تولیدکنندگان صنایع دستی یک فرصت است چرا که اگر آن ها نیز نباشند میزان دپوی محصولات افزایش می یابد.

عابدی تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت ها و تعاونی ها از طریق فضای مجازی بازاریابی کرده و از طریق فضای مجازی محصولات خود را به فروش می رسانند.

وی تصریح کرد: اشکال کاری بسیاری از تولیدکنندگان در حال حاضر در این است که به صورت انفرادی فعالیت می کنند و اگر تحت پوشش تاین شرکت ها قرار گیرند بازار آن ها نیز بهتر خواهد شد.

این مقام مسئول در خصوص تامین مواد اولیه نیز گفت: در حال حاضر در تعدادی از روستاها دستگاه های مقدماتی برای تبدیل پشم به نخ و کارگاه های سنتی ایجاد شده است اما میزان خرید از آن ها کم بوده و البته بیشتر نخ های تولید شده به مصرف خود صاحبان این کارگاه ها می رسد.

وی افزود: موضوعی که در حال حاضر وجود دارد این است میزان تولید آن ها آنقدر نبوده که بتوان فروشگاه های فروش نخ را متقاعد کنیم اما تنگ نظری هایی نیز برای خرید این محصولات وجود دارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری دانشجویان ایران ، تاریخ انتشار 19دی 96، کدمطلب:96101910132، www.isna.ir


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Lord
United States of America
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
مادر من خودش فرش بافه فعلا تشکیل بیمه قالی بافی و شناخته شدن اون به عنوان شغل و همینطور ایجاد بازار های خارج از کشور مهمترین اقداماتی هست که باید انجام بشه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین