پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۶۲۳
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۱
لایحه بودجه سال 1397 کل کشور در حالی در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در دست بررسی است که تغییراتی در بخش های مختلف آن اعمال شده است.

شعار سال: حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، لایحه بودجه سال 1397 کل کشور را 19 آذر به عنوان نخستین لایحه بودجه دولت دوازدهم برای بررسی و تصویب به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.
رییس جمهوری در زمان تقدیم لایحه بودجه سال آینده گفت: اگر بخواهم بودجه را در یک جمله خلاصه کنم این است که برمبنای اشتغال فراگیر و رفع فقر و ایجاد عدالت است، همچنین سقف بودجه مورد نظر دولت برای سال آینده 11 میلیون و 949 هزار و 354 میلیارد و 674 میلیون ریال است.
در لایحه بودجه سال آینده، منابع بودجه عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی های سرمایه ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه ها و تملک دارایی های سرمایه ای و مالی، افزون بر چهار میلیون و 249 هزار میلیارد ریال است.
بودجه عمومی نیز شامل دو بخش منابع عمومی و درآمدهای اختصاصی دولت می شود.
از مهم ترین ویژگی های لایحه بودجه سال 97 کل کشور می توان به افزایش 10 درصدی حقوق کارکنان دولت، ایجاد 800 هزار شغل جدید، اختصاص 17 هزار میلیارد تومان برای بودجه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، اختصاص 174هزار میلیارد ریال در جهت حمایت از اشتغال دانش‌آموختگان اشاره کرد.
بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور، پنجم دی ماه در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی آغاز شد و اعضای این کمیسیون کلیات لایحه را در جلسه دهم دی ماه با اکثریت آرا مصوب کردند.
بنا براظهارات علی اصغر یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تاکنون تغییرات زیادی در لایحه پیشنهادی دولت از سوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی لحاظ نشده است و اکثرا پیشنهادهای دولت مورد تصویب این کمیسیون قرار گرفته است.
وی افزود: اگر هم پیشنهادی حذف شده در بخش دیگری از لایحه بودجه لحاظ شده است.
در این زمینه حسینعلی امیری معاون امور مجلس رییس جمهوری اظهار کرد: امیدواریم در مراحل مختلف رسیدگی به لایحه بودجه سال 1397 کل کشور در مجلس شورای اسلامی، ماهیت و چهارچوب اصلی آن دچار تغییر نشود.
وی تاکید کرد: هرگاه میان دولت و مجلس وحدت و همدلی حاکم بوده، امورات کشور بهتر اداره و مشکلات مردم نیز سریع تر حل و فصل شده است.
اکبر رنجبرزاده عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی نیز در مورد آغاز بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور در مجلس گفت: بررسی لایحه بودجه سال 97 کل کشور از اوایل بهمن ماه و احتمالا چهارم بهمن در مجلس شورای اسلامی آغاز می شود.

**
جزییات تغییرات لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق مجلس
اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی در ابتدا وارد بررسی بخش های درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور شدند، در نخستین مصوبه ای که اعضای کمیسیون تلفیق مجلس تصویب کردند، نظر دولت در لایحه بودجه سال 97 کل کشور تامین شد و اعضای کمیسیون تلفیق مجلس، با پیشنهاد دولت در لایحه موافقت کردند.
در تبصره یک بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور در خصوص درآمدهای دولت از محل فروش نفت و میعانات گازی تصویب کردند که از درآمدهای نفتی دولت، 14.5 درصد سهم شرکت ملی نفت، 32 درصد صندوق توسعه ملی، سه درصد مناطق نفت خیز و گازخیز و 53 درصد دیگر به دولت برمی گردد که با فرض قیمت هر بشکه نفت 55 دلار و قیمت هر دلار 3500 تومان و همچنین مبنای دو میلیون و 600 بشکه از محل فروش نفت عددی را حدود 101 هزارمیلیاردتومان داریم.
سهم دولت از درآمدهای نفتی حدود 28 میلیارد دلار، شرکت ملی نفت 7.3 میلیارد دلار،مناطق نفت خیز و گازخیز پنج هزار میلیارد تومان، صندوق توسعه ملی 16 میلیارد دلار است.
اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در تبصره دو بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور ضمن تامین نظر دولت در لایحه بودجه، دولت را مکلف کردند تا بدهی های خود را به بخش خصوصی،تعاونی و نهادهای عمومی غیردولتی از محل واگذاری اموال،دارایی‌ها و سهم الشرکه که متعلق به دولت است و همچنین موسسه‌های وابسته به دولت از طریق جدول ماده 18 پرداخت کند که حدود یک هزار و 220 میلیارد تومان هزینه دارد.
اعضای کمیسیون تلفیق همچنین در بررسی تبصره سه بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور تصویب کردند، تسهیلات تامین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح ها علاوه بر باقیمانده سهمیه سال قبل معادل 30 میلیارد دلار تعیین شد.
همچنین بر اساس بند دیگری از این تبصره، به دولت اجازه دادند برای اجرای طرح ها نسبت به اخذ یا تضمین تسهیلات مالی و اعتباری یا کمک بلاعوض تا مبلغ پنج میلیارد دلار از دولت ها، موسسات مالی خارجی و بین المللی اقدام کند.
در این تبصره نیز اعضای کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی نظر دولت را تامین کردند.
در تبصره شش بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور، درخصوص سقف معافیت مالیات، حقوق و دستمزد، سقف معافیت حقوق و مزایای ماهیانه کارکنان دولت دو میلیون تومان و سالانه 24 میلیون تومان درنظر گرفته شد و همچنین معافیت مالیات بخش خصوصی نیز به میزان 18 میلیون تومان در سال تصویب شد که البته این مصوبه نیز نظر دولت در لایحه بودجه سال 97 کل کشور را تامین کرد.
اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در بندی از تبصره شش این لایحه مصوب کردند که عوارض آب، برق، گاز در سال 97 نسبت به سال 96 افزایش قیمتی نخواهد داشت و عوارض آب، برق و گاز در سال آینده برابر با قانون مصوب سال 96 باقی می ماند در این مصوبه نیز نظر دولت در لایحه تامین شد.
اعضای کمیسیون تلفیق در تبصره هشت بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور ضمن تامین نظر دولت، شهرداری‌ها را مکلف کرد قانون کاهش آلودگی هوا را اجرا کنند و بر این اساس مبالغ جریمه از محل متوقف کردن خودروهای فاقد معاینه فنی در جهت کاهش آلودگی هوا و توسعه و بهره‌برداری از حمل و نقل عمومی به شهرداری تهران اختصاص می‌یابد.
اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در تبصره نه بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور نیز نظر دولت را تامین کردند و بر این اساس به دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی، پارک‌های علم و فناوری اجازه دادند تا سقف عملکرد درآمدی سال 96 از بانک‌ها تسهیلات اخذ کنند، این سیاستی است که می‌تواند برای اجرای ماموریت به این مراکز به عنوان منبع مالی کمک کند.
اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در بند ب تبصره نه لایحه بودجه سال 97 کل کشور با پیشنهاد دولت مبنی بر اختصاصی کردن درآمدهای وزارت آموزش و پرورش و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها مخالفت کردند.
اعضای این کمیسیون در بند ه تبصره نه بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور ضمن تامین نظر دولت، به وزارت آموزش و پرورش اجازه داده شد به منظور ساماندهی، بهینه‌سازی و کاربری بخشی از املاک و فضای آموزشی، ورزشی و تربیتی با ملاحظات آموزشی و تربیتی نسبت به احداث، بازسازی و بهره‌برداری از آنها اقدام کند.
همچنین در تبصره 10 بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور، شرکت‌های بیمه‌ای مکلف شدند 275 میلیارد تومان از اصل حق بیمه شخص ثالث را طی جدولی که بر اساس فروش بیمه هر یک از شرکت‌های بیمه‌ای تعیین و به تصویب شورای عالی بیمه برسانند، این وجوه را در اختیار سازمان راهداری، نیروی انتظامی و اورژانس قرار دهند تا در امور منجر به کاهش تصادفات هزینه شود.
اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در تبصره 11 لایحه بودجه ضمن تامین نظر دولت، مقرر کردند دعاوی درمورد حفظ بیت‌المال به ویژه در پرونده‌های مربوط به مطالبه دیه از بیت‌المال، اراضی و اموال دولتی و عمومی از پرداخت هزینه دادرسی در مراحل مختلف معاف است.
اعضای این کمیسیون در تبصره 11 مقرر کردند در صورت پرداخت و تسویه حساب قبوض جریمه رانندگی توسط مالکان تا پایان آذر 97 جریمه دیرکرد ناشی از عدم پرداخت تا پایان سال 96 بخشیده شود که در این تبصره نیز نظر دولت تامین شد.
کمیسیون تلفیق در مصوبه دیگری دستگاه‌های اجرایی را مجاز کرد از محل فروش اموال مازاد نسبت به بازخرید کارکنان مازاد رسمی و غیررسمی و پرداخت پاداش خدمت به افرادی که بر اساس قانون بازخرید یا بازنشسته می‌شوند، اقدام کند.
دولت در تبصره 14بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 کل کشور، پیشنهاد افزایش قیمت حامل های انرژی را داده بود که اعضای این کمیسیون با این افزایش قیمت مخالفت کردند، بر اساس پیشنهاد دولت قرار بود 17 هزار و 400 میلیارد تومان از محل افزایش حامل های انرژی درآمد کسب و این درآمد به سمت تولید و اشتغال هدایت شود.
اعضای کمیسیون تلفیق مجلس پس از مخالفت با این پیشنهاد دولت، به قوه مجریه اجازه دادند از محل املاک تملیکی تا سقف 10 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد و این درآمد به سمت تولید و اشتغال برود.
همچنین نمایندگان در بررسی بخش درآمدی پیشنهاد دولت در بخش اجرای قانون هدفمندی یارانه ها را تصویب کردند که بر اساس آن، دولت 37 هزار میلیارد تومان در این زمینه می تواند اختصاص دهد.
اعضای کمیسیون تلفیق رقم پیشنهادی دولت را در تبصره 15 بخش درآمدی تصویب کردند. دولت پیشنهاد کرده است از 23 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی و غیرنقدی، هفت هزار میلیارد تومان برای کاهش فقر مطلق به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی ، سه هزار و 300 میلیارد تومان برای یارانه نان و خرید تضمینی گندم و سه هزار و 700 میلیارد تومان برای بخش سلامت اختصاص یابد.
در بخش درآمدی تبصره 14 لایحه بودجه سال 97 در بخش حامل های انرژی طبق پیشنهاد دولت مبنی بر این که از محل افزایش حامل های انرژی 17 هزار و 400 میلیارد تومان درآمد کسب می شود و این میزان به همراه 15 هزار میلیارد تومان دریافتی از صندوق توسعه ملی و مشارکت بانک ها به همین میزان که عددی حدود 65 هزار میلیارد تومان می شود برای تولید و اشتغال هزینه می شود مورد موافقت اعضای کمیسیون تلفیق مجلس قرار گرفت.
همچنین اعضای این کمیسیون در بخش دیگری تصویب کردند تا 110 هزار میلیارد تومان بدهی افراد به دولت و مطالبات افراد از دولت تهاتر شود و به عنوان بدهی دولت به بانک مرکزی در سرفصل خاصی ثبت و درج شود ،بدون این که پایه پولی تغییر کند که این موضوع اثرات روانی، اقتصادی و گردش پولی جدید در جامعه به وجود می آورد.
اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در بخش درآمدی این لایحه نظر دولت را در مورد جریمه غایبین خدمت سربازی تامین کردند که بر این اساس برای صدور کارت معافیت برای افراد زیر دیپلم 10 میلیون تومان، دیپلم 15 میلیون تومان، فوق دیپلم 20 میلیون تومان، لیسانس 25 میلیون تومان، فوق لیسانس 30 میلیون تومان تعیین شد.
همچنین دکترای عمومی علوم پزشکی 35 میلیون تومان، دکترای تخصصی غیرپزشکی 40میلیون تومان و دکترای تخصصی علوم پزشکی و بالاتر 50 تومان تعیین شد.
با تصویب اعضای کمیسیون تلفیق به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال 10 درصد مازاد بر جریمه پایه اضافه می‌شود. همچنین برای مشمولان متأهل پنج درصد و دارای فرزند به ازای هر فرزند پنج درصد مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.
در بندی دیگر از این مصوبه، فرزندان مشمولان تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 70 درصد تخفیف دارند و تا پایان سال 97 به صورت نقد و اقساط می‌توانند مبلغ جریمه را پرداخت کنند و پس از تسویه کارت آنها صادر می‌شود.
اعضای این کمیسیون در مصوبه دیگری تصویب کردند که بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق درآمدهای مربوط به خدمات زمین‌شناسی، اکتشافات و خدمات آزمایشگاهی زمین‌شناسی اختصاصی محسوب می‌شود.
بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق صندوق بازنشستگی فولاد در 55 درصد از سود شرکت دخانیات سهم دارد و 100 درصد سود مربوط به صندوق بازنشستگی به حساب صندوق بازمی‌گردد و هر سال در جهت حقوق و درمان بازنشستگان فولاد مصرف می‌شود که در این مصوبه نیز نظر دولت تامین شد.
واگذاری 50 هزار واحد مسکن مهر فاقد متقاضی با هماهنگی وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی به کمیته امداد و بهزیستی در سال 97 از دیگر مصوبات بخش درآمدی لایحه بودجه سال 97 بود که در این بخش نظر دولت تامین شد.
اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در تبصره دیگری نظر دولت در لایحه بودجه سال 97 کل کشور را تامین کردند که بر این اساس، دولت تا سقف 26 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر می کند و منابع این بخش از اوراق را صرف طرح های نیمه تمام، طرح های ساماندهی دانشگاه ها و طرح های استانی می کند.

**
آغاز بخش هزینه ای لایحه بودجه سال 97 از روز گذشته سه شنبه در کمیسیون تلفیق مجلس
علی اصغر یوسف نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس با بیان این که تقریبا تمام پیشنهادهای دولت در کمیسیون تصویب شده است، یادآور شد: در برخی موارد بنا بر خرد جمعی پیشنهاد دولت حذف شد و در جای دیگر به پیشنهاد دولت افزوده شد.
وی افزود: در این جلسات تلاش شد که هم نظر دولت و هم وضعیت مردم در نظر گرفته شود و در مصوبات کمیسیون اعمال شود.
اعضای کمیسیون تلفیق مجلس در نخستین مصوبه بخش هزینه ای، با پیشنهاد دولت در لایحه در مورد عوارض خروج از کشور موافقت کردند بر این اساس عوارض خروج از کشور برای سفرهای غیرعتبات عالیات 220هزار تومان تعیین شد که این مصوبه دقیقا همانند مصوبه دولت در لایحه است
ولی اعضای این کمیسیون با نظر دولت در مورد عوارض سفر به عتبات عالیات مخالفت کردند، دولت در لایحه بودجه 97 پیشنهاد عوارض 110 هزار تومان برای سفر به عتبات عالیات را لحاظ کرده بود ولی بر اساس مصوبه مجلس عوارض برای زائران عتبات عالیات (سوریه،عراق، عربستان) بر اساس قانون بودجه سال 97 خواهد بود یعنی مبالغ عوارضی برای این بخش همانند سال گذشته خواهد بود و افزایش نخواهد یافت.
همچنین عوارض خروج از کشور برای زائران اربعین نیز که قصد سفر به عراق را دارند که مدت زمان آن 40 روز خواهد بود از پرداخت عوارض معاف هستند.
اعضای کمیسیون تلفیق مجلس دهم در مصوبه دیگری در بخش هزینه ای نظر دولت را تامین کردند که بر این اساس، بانک های عامل مجاز هستند در سال 1397 مبلغ 40 هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل منابع در اختیار از جمله منابعی که با تصویب هیات عامل صندوق توسـعه ملـی در آن بانک ها سپرده گذاری شده است برای خرید تجهیزات و به روزرسانی آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه ها و موسسات آموزشی و پژوهشی و فناوری براساس فهرست مورد توافق وزارتخانه ها و سـازمان های ذی ربط و سازمان برنامه و بودجه کشور و با تصویب هیات امنای آنها پرداخت کنند.
تضمین این تسهیلات پس از تصویب هیات امنا بر عهده مراکز فوق الذکر بوده و پس از تنفس دو ساله از محل درآمد اختصاصی آنها و متناسب با میزان دریافتی و مبتنی بر زمانبندی مورد تفاهم با بانک ها بازپرداخت می شود.
حال باید منتظر ماند که آیا در بهمن ماه و در هنگام بررسی جزییات لایحه بودجه سال 97 کل کشور در صحن علنی تغییرات کمیسیون تلفیق مجلس به همین شکل باقی می ماند یا نمایندگان مجلس با این تغییرات مخالفت می کنند.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 20 دی 96، کد مطلب: 82791387: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین