پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۷
حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، می‌گوید اکثریت اعضای شورای شهر با کلیات طرح جدید ترافیکی موافق هستند اما این طرح تاکنون به صحن شورا نیامده است و به‌محض این‌که به شورا بیاید، در خصوص جزئیات آن مانند ترافیک و آلودگی هوا، بحث و بررسی‌های لازم صورت گرفته می‌شود.

شعارسال: حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران، می‌گوید اکثریت اعضای شورای شهر با کلیات طرح جدید ترافیکی موافق هستند اما این طرح تاکنون به صحن شورا نیامده است و به‌محض این‌که به شورا بیاید، در خصوص جزئیات آن مانند ترافیک و آلودگی هوا، بحث و بررسی‌های لازم صورت گرفته می‌شود.


«طرح ترافیک جدید که از سوی شهرداری تهران مطرح شده است در حد یک پیشنهاد بوده و باید توسط دستگاه‌های مختلف ازجمله پلیس مورد بررسی قرار گیرد و نیازمند این است که سازوکار لازم برای این طرح پیش‌بینی شود. بررسی‌ها نشان داده است که در صورت اجرای طرح ترافیک جدید بر میزان ترافیک محدوده شهر افزوده می‌شود و درنتیجه ترافیک کل شهر و آلودگی هوا افزایش می‌یابد.» این‌ها بخشی از سخنان روز گذشته سردار رحیمی، رئیس پلیس پایتخت در انتقاد به طرح جدید ترافیکی تهران است.

معاون آقای شهردار، اولین کسی بود که پیشنهاد خود برای طرح ترافیک تهران را عنوان کرد تا به‌اصطلاح با حذف سهمیه‌های ورود به مناطق که طرح در آن‌ها اعمال می‌شود برداشته شود تا به هم به کاهش ترافیک کمک شود و هم به کاهش آلودگی هوای تهران. 

از سوی دیگر اما با انتشار جزئیات این طرح پیشنهادی، به نظر می‌‌رسد این طرح نه‌تنها هیچ کمکی به کاهش ترافیک و آلودگی هوای تهران نمی‌‌کند، بلکه بر میزان این مشکلات نیز می‌افزاید و صرفاً این طرح در جهت درآمدزایی و جبران کسری بودجه شهرداری، ارائه شده است. زیرا طبق این طرح، روزانه 118 هزار خودرو می‌توانند با خرید طرح  وارد محدوده طرح ترافیک شوند، یعنی 18 هزار خودرو بیشتر از گذشته. 

توجه نکردن به نوع تردد موتورسیکلت‌ها، پرداخت هزینه طرح بر اساس نوع ماشین، محدوده طرح، نوع آب‌وهوای آن روز و... ازجمله مسائلی است که باعث شده تا انتقادات بسیاری به آن از سوی سایر مسئولین و شهروندان به آن ارائه شود. انتقاداتی که به نظر می‌رسد راه به جایی نمی‌برد زیرا مسئولان شهری مصر بر اجرای این طرح به هر شکل ممکن هستند.

محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران  با اشاره به انتقادات اخیر در خصوص طرح جدید ترافیکی در تهران، گفت: این موضوع کماکان در حد یک طرح و پیشنهاد مطرح شده است. دو روز پیش معاونت حمل‌ونقل و ترافیکی شهردار، در جلسه‌ای با اعضای شورای شهر، نسبت به کلیات این طرح و دلایلی که برای تغییرات در طرح ترافیکی تهران داشتند، صحبت شد و به سؤالات و ابهامات اعضای شورا پاسخ دادند. نهایتاً قرار شد طرح در قالب یک لایحه به شورا ارسال شود و بر اساس آن شورا نسبت به جزئیات و کلیات طرح تصمیم‌گیری کند.

حق‌شناس با بیان اینکه اکثریت اعضای شورا نسبت به کلیات طرح ترافیکی جدید موافق هستند، خاطرنشان کرد: اعضای شورا به‌طورکلی با طرح جدیدی که بتواند ترافیک و آلودگی تهران را کاهش دهد و به‌نوعی وضعیت تهران را سامان دهد، موافق هستند.

عضو شورای شهر با اشاره به انتقادات اخیر در خصوص اینکه این طرح صرفاً برای درآمدزایی شکل گرفته است، گفت: مگر اداره شهر نیاز به هزینه ندارد؟ ما که همچون نهادهای دولتی به چاه‌های نفت متصل نیستیم. عادلانه این است زمانی که کاری انجام می‌شود در قبال آن درآمدی هم کسب شود. درآمدزایی اتفاقاً نکات مثبت نهادهایی مانند شهرداری است که به‌نوعی روی پای خودشان هستند و هزینه‌هایشان را خودشان تأمین می‌کنند. اگر طرحی هزینه‌دار بود اما از آن درآمدی حاصل نمی‌شد، حتماً باید آن طرح را زیر سؤال ببرید، زیرا هزینه آن قرار است از کجا و با چه بودجه‌ای تأمین شود؟ من اعتقادم بر این است که طبق قاعده، هر طرحی باید بتواند هزینه‌های خود را هم تأمین کند.

حق‌شناس ادامه داد: در گذشته در شهرداری تهران درآمدهایی کسب می‌شد که عمدتاً درآمدهایی غیرمنطقی و غیرپایدار بود. ما اکنون هم باید متعهد باشیم که هم بدهی‌های قبل را پرداخت کنیم که با توجه به حجم بالای این بدهی‌ها که بعضاً به بانک‌ها هستند و قابل افزایش پرداخت شود و از سوی دیگر نیز شهر باید اداره شود بنابراین قطعاً نیاز به کسب درآمد هستیم. اینکه بخواهیم اصل درآمدزایی شهرداری را زیر سؤال ببریم کار مناسبی نیست. به همین دلیل به‌طورکلی، در شورا و شهرداری سعی داریم تا اقدام به ایجاد درآمدهای مشروع و پایدار، داشته باشیم.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه رفع  آلودگی و ترافیک تهران و سایر مشکلات پایتخت همواره به‌عنوان اولویت شورا و شهرداری است، تصریح کرد: طرح‌های که ارائه می‌شود قطعاً باید در جهت رفع آلودگی و ترافیک تهران باشد و درعین‌حال آیتم‌های مانند عدالت، عدم تبعیض و مبارزه با رانت هم در دستور کار قرار بگیرد.

محمدجواد حق‌شناس، در ادامه خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم در طرح جدید ترافیکی که پیشنهاد شده است، همه اقشار می‌توانند از آن استفاده کنند و وارد طرح شوند. ضمن اینکه باید توجه شود وسایل حمل‌ونقل عمومی هم بتوانند به راحتی در سطح شهر رفت‌وآمد کنند و خللی در این خصوص ایجاد نشود و از طریق گسترش و توسعه وسایل حمل‌ونقل عمومی، اقشار کم‌توان بتوانند به راحتی از آن‌ها استفاده کرده و به‌نوعی مورد حمایت قرار بگیرند. از سوی دیگر هم افرادی که تمکن مالی دارند، بر اساس خدماتی که دریافت می‌کنند باید هزینه آن را هم پرداخت کنند. 

عضو شورای شهر تهران با اشاره به سخنان رئیس پلیس تهران در مخالفت با طرح جدید ترافیکی، گفت: ما حتماً از رئیس پلیس تهران دعوت خواهیم کرد و از نظراتشان استفاده خواهیم کرد زیرا پلیس تهران هم در بخش‌های از این طرح حضور دارند.

حق‌شناس با بیان اینکه اگر با اجرایی شدن این طرح، ترافیک و آلودگی تهران افزایش پیدا کند، به‌عنوان عضو شورای شهر مسئولیت آن را برعهده خواهم گرفت، تصریح کرد: من حتی اگر مخالف این طرح باشم اما طرح در شورا رأی بیاورد، من به‌عنوان عضو شورا باید پاسخگوی مشکلات باشم. 

محمدجواد حق‌شناس در پایان با اشاره به سهمیه طرح ترافیک خبرنگاران، که اعلام شده در طرح جدید ترافیکی حذف خواهد شد، گفت: یکی از موضوعاتی که در این طرح حتماً مورد بررسی قرار می‌گیرد، این است که مشکلی در روند کار خبرنگاران ایجاد نشود و حتماً تمهیداتی را برای خبرنگاران در نظر خواهیم گرفت.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری رویداد 24، تاریخ انتشار 20 دی 96، کد خبر:97799 ، www.rouydad24.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین