پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۷۳۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۸
17 سال پیش بود که زمزمه های اجرای طرح قطار برقی هشتگرد به گوش رسید و حال پس از گذشت سال ها مردم این دیار چشم انتظاربهره برداری از این طرح هستند. خط ریلی قطار برقی هشتگرد تاکنون ۹۴ درصد و ایستگاه آن که می‌گویند بزرگ‌ترین ایستگاه مترو کشور است، حدود 87 درصد پیشرفت دارد.

شعار سال: 17 سال پیش بود که زمزمه های اجرای طرح قطار برقی هشتگرد به گوش رسید و حال پس از گذشت سال ها مردم این دیار چشم انتظاربهره برداری از این طرح هستند. خط ریلی قطار برقی هشتگرد تاکنون ۹۴ درصد و ایستگاه آن که می‌گویند بزرگ‌ترین ایستگاه مترو کشور است، حدود 87 درصد پیشرفت دارد. با وجود این، قرار گرفتن معارضان و مالکان شهری در مسیر مترو موجب طولانی شدن اجرای این پروژه شده است. هر چند گفته می‌شود که تداخل 115 متر از مسیر ریلی هشتگرد با پل حصارک که عملیات عمرانی آن را شهرداری کرج در دست دارد، موجب کندی کار شده است. گذر مترو از کنار دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم) نیز حکایت دیگری است. این دانشگاه با وجود 13هزار دانشجو و 800 کارمند، خواستار ایستگاه مستقل در مسیر مترو شده است. همچنین استانداری البرز با درخواست‌های متعدد مردمی برای توقف مترو در کمالشهر روبه‌رو است. در این میان، رفع معارض و تأمین اعتبار از دست‌اندازها در مسیر اجرای این طرح ملی باعث کندی حرکت قطار است. اما امید و اعتماد مردم سرمایه‌ای است که روی ریل‌های این قطار، خاک می‌خورد.

«تقی رضایی» مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز با تأکید بر اینکه وزارت راه و شهرسازی پیگیر این طرح ملی است تا زودتر به سرانجام برسد، ایجاد جذابیت سکونت در شهر جدید هشتگرد را یکی از رویکردهای راه و شهرسازی برشمرد و افزود: آنچه در طرح جامع حمل و نقل مسیر دیده شده، مترو هشتگرد از پروژه‌های اولویت دار راه و شهر‌سازی است. سرمایه عظیمی به نام مسکن مهر در آنجا انجام شده که برای ایجاد جذابیت برای شهر جدید هشتگرد، راه‌اندازی مترو ضروری است و استقبال مردم برای ساخت خانه در شهر جدید هشتگرد را دوچندان می‌کند.
رضایی، اسکان سرریز جمعیت کرج را از اهداف ساخت شهر جدید هشتگرد برشمرد و اظهار داشت: بر خلاف برنامه‌ریزی‌ها، به جای اسکان جمعیت کرج در هشتگرد، متأسفانه بیشتر مهاجران جدید از سایر شهرهای کشور به این شهر جذب شده‌اند. اما انتظار 10 ساله متقاضیان، رکود مسکن، تأمین نشدن زیرساخت‌های مناسب، کمبود آب و نبود دسترسی مناسب موجب خالی ماندن واحدهای مسکونی مهر دراین شهر است. عامل دیگری که نقش مهمی در این موضوع دارد، تأخیر در راه‌اندازی مترو هشتگرد است. زیرا مردم انتظار داشتند امکان تردد و دسترسی سریع به مرکز استان البرز و پایتخت برایشان فراهم شود. این دلایل موجب شد تا 10هزار واحد مسکونی مهر در شهر جدید هشتگرد بدون متقاضی بماند و تعدادی از متقاضیان نیز انصراف دهند.
وی با اشاره به اینکه در اجرای این گونه پروژه‌ها، بحث اعتبارات و تملکات با مشکلات پیچیده‌ای روبه‌رو است که موجب تأخیر در بهره‌برداری از طرح می‌شود، تصریح کرد: در این طرح که از ایستگاه خط 5 مترو در کرج آغاز می‌شود و حدود ۲۶.۵ کیلومتر طول دارد، کارخانجات در مسیرمان قرار گرفته بودند. همچنین چگونگی و نحوه توزیع اعتبارات در کشور، تملکات در این محور و نیز معارضان، از مهم‌ترین دلایل طولانی شدن این پروژه است. در مسیر عمرانی بارها ناچار به استفاده از قوه قهریه و فرآیندهای قانونی بودیم و گاهی نیز مانند پروژه «همت» با معارض دولتی مواجه شدیم. همچنین درخواست‌های پیش‌بینی نشده برای ساخت ایستگاه در میانه مسیر باعث کندی پیشرفت کار شد. هر چند پیشرفت‌ها در این طرح ملی، نوید این را دارد که بزودی متروی هشتگرد به بهره‌برداری می‌رسد.مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز از دانشگاه خوارزمی به‌عنوان یکی از عوامل تأخیر در افتتاح مترو هشتگرد نام برد و گفت: در اجرای دستور وزیر راه و شهرسازی و با هدف ساماندهی ایستگاه‌های مترو کرج - هشتگرد، نشست تخصصی با حضور مسئولان دانشگاه خوارزمی، راهداری، مهندسان مشاور و نمایندگان وزیر راه و شهرسازی برگزار و نتیجه مطالعات دانشگاه خوارزمی در زمینه توجیه احداث ایستگاه در محدوده این دانشگاه دراختیار مشاور شرکت عمران شهر جدید هشتگرد قرار گرفت و این طرح در حال حاضر در شورای ترافیک استان در دست بررسی است. جانمایی ایستگاه خوارزمی باید به صورتی باشد که همزمان منافع شهرداری و مردم کمالشهر تأمین شود و دانشجویان دانشگاه خوارزمی نیز از این پروژه بهره‌مند شوند.
تحول اساسی در رونق اقتصادی و جمعیت‌پذیری منطقه با راه‌اندازی متروی هشتگرد
«شیرزاد یزدانی» عضو هیأت مدیره و سرپرست شرکت عمران شهر جدید هشتگرد نیز گفت: پیشرفت پروژه در حال حاضر در بخش سیویل (راهسازی) بیش از 93 درصد است که شامل آزاد‌سازی مسیر 99 درصد، زیرسازی و ابنیه فنی 97 درصد، روسازی 40 درصد و ایستگاه پایانی شهر جدید هشتگرد 87 درصد و تجهیزاتش نیز در حال آماده شدن و نصب است.یزدانی افزود: پیش‌بینی اولیه برای راه‌اندازی متروی هشتگرد، دهه فجر امسال بود، اما مشکلات عدیده‌ای موجب تأخیر چند ماهه در افتتاح پروژه و بهره‌برداری از آن شده است. وی به تملکات مسیر، وجود معارضان، همکاری نکردن برخی دستگاه‌ها با عوامل اجرایی و... اشاره کرد و گفت: خطوط لوله آب و فاضلاب، جابه‌جایی دکل‌های برق و انتقال لوله‌های گاز که در مسیر قرار گرفته بود، از جمله معارضان بود که نیاز به هماهنگی با دستگاه‌های خدمات رسان بود. همچنین در خصوص عواملی که تأثیر منفی در بهره‌برداری بموقع از پروژه داشتند، می‌توان به اعتبارات پروژه، درخواست ایستگاه مستقل یا سکو برای دانشگاه خوارزمی، ماموت، کمالشهر و همکاری نکردن پیمانکار پل حصارک برای تحویل گالری مورد نیاز و مشکلات مالی ناشی از انحرافات تأسیسات زیربنایی در مسیر اشاره کرد. همچنین موضوع اتصال ایستگاه انتهایی متروی گلشهر به متروی شهر جدید هشتگرد از دیگر چالش‌ها در این مسیر بود.
سرپرست شرکت عمران شهر جدید هشتگرد با اشاره به اینکه 4 قطعه زمین در مسیر راه‌اندازی مترو باقی مانده که در حال حل و فصل است، تأکید کرد: در مباحث فنی با توجه به موانع موجود، تلاش بر این بود که کمترین خسارت به املاک و اراضی در این مسیر وارد شود و ضرورت این توجه و حساسیت تا اندازه‌ای باعث کندی اجرای طرح شد. همچنین به‌دلیل همکاری نکردن برخی نهادها و دستگاه‌های دولتی که اراضی‌شان در مسیر این طرح قرار گرفته بود، زمان زیادی برای هماهنگی‌های قضایی و ارزیابی کارشناسی صرف شد تا مسیر آزاد‌سازی شود. هر چند دستگاه قضایی همکاری خوبی داشته و ازهیچ کمکی دریغ نکرده است، اما پیگیری‌های اجرای ماده 9 قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها و عبور از گذر پر فراز و نشیب معارضان، زمان‌بر بوده است.وی به درخواست احداث ایستگاه‌های جدید مانند ماموت، ایستگاه خوارزمی و کمالشهر که در طرح اولیه پیش‌بینی نشده بود، اشاره کرد و گفت: ایستگاه ماموت تنها ایستگاه مصوب شورای ترافیک است و احداث سکو یا ایستگاه‌های دیگر نیاز به انجام کار مطالعاتی دارد و طرح آن باید در شورای ترافیک استان البرز بررسی و تصمیم‌گیری شود. همچنین تملکات ایستگاه‌های جدید و فضای مورد نیاز پارکینگ از اهمیت بالایی برخوردار است که در حال کارشناسی است.
عضو هیأت مدیره و سرپرست شرکت عمران شهر جدید هشتگرد تصریح کرد: مشکل درآمدی و نقدینگی خود شرکت عمران نیز از جمله مشکلات پروژه است که با مساعدت شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و در قالب بودجه سال‌های 95 و 96 از طریق اوراق خزانه اسلامی تخصیص خوبی به پروژه قطار برقی هشتگرد صورت گرفته و برای سال 97 نیز اعتبار مورد نیاز پیش‌بینی شده است.وی افزود: اعتقاد هیأت مدیره شرکت عمران شهر جدید هشتگرد و شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید بر این است که بهره‌برداری خط مترو و بهره‌مندی از آب خط انتقال سد طالقان می‌تواند موجب تحول چشمگیر، جذب جمعیت و رونق اقتصادی منطقه هشتگرد و ساوجبلاغ شود. بنابراین تمام تلاش هیأت مدیره بر راه‌اندازی این پروژه ملی در نزدیک‌ترین زمان است و در 2 سال اخیر کمک‌های مالی خوبی به این پروژه شده است. امیدواریم با حل مشکلات معارضان، مشاوران، مسائل قراردادها و مسائل مالی پیمانکاران ضمن تسریع در انجام پروژه، تحول اساسی در بحث جمعیت‌پذیری و رونق اقتصادی منطقه داشته باشیم.
به گفته یزدانی، اقدامات قانونی جهت اخذ مجوز احداث قطار برقی هشتگرد از سال 79 آغازشده ولی اقدامات اجرایی در سال 84 آغاز شده است. تاکنون 355میلیارد تومان برای این پروژه ملی هزینه شده که پیش‌بینی می‌شود، هزینه این طرح در پایان عملیات 500 میلیارد تومان شود. همچنین مشکل نقدینگی نیز مطرح است، اما از طریق اقساط به پیمانکار پرداخت می‌شود.

برش
عملیات اجرایی مترو هشتگرد به روزهای پایانی خود نزدیک شده است
«ابوالقاسم پالیزگیر» فرماندار ساوجبلاغ با بیان اینکه بنا بر پیش‌بینی صورت گرفته تا خرداد ماه سال 97 این قطار به حرکت در می‌آید، بیان کرد: تاریخ عملیاتی شروع این پروژه سال 84 است که بر اساس زمانبندی قرارداد و به دلایل مختلف از جمله مشکلات حقوقی، پیچیدگی‌های آزاد‌سازی مسیر و مشکل اساسی سال‌های گذشته که کمبود اعتبارات بود، 31 خرداد ماه سال 97 برای اتمام این پروژه پیش‌بینی شده و امیدواریم با توجه به قول کارفرما و تعهد پیمانکار پروژه، بر اساس پیش‌بینی و زمان‌بندی تعیین شده قسمت باقیمانده طرح با تخصیص بودجه افتتاح شود. پالیزگیر با اشاره به اینکه یکی از عوامل انصراف متقاضیان از خرید مسکن مهر می‌تواند راه‌اندازی نشدن مترو باشد، افزود: اجرای بموقع این پروژه ملی منوط به تخصیص بودجه است. مترو هشتگرد به روزهای پایانی خود نزدیک شده است. در حال حاضر 94 درصد پیشرفت برای آزاد سازی، زیر‌سازی ابنیه و روسازی در این طرح داشته‌ایم که امیدواریم با توجه به اعتباراتی که برای پروژه تعیین شده، به افتتاح برسد. فرماندار ساوجبلاغ به پل روگذر حصارک و دانشگاه خوارزمی به‌عنوان عوامل مؤثر در کندی اجرای طرح اشاره کرد و گفت: قرار گرفتن این دو در مسیر مترو باعث تأخیر شد. همچنین قسمتی از پروژه در حد فاصل گلشهر تا حصارک که اجرای آن به‌صورت روگذر بود در بازبینی طرح به زیر سطح زمین انتقال یافت. با پیگیری وهماهنگی معاونت عمرانی استانداری البرز در خصوص رفع موانع و گره‌های اجرای این طرح، در مورد پل هوایی حصارک که در ادامه مسیر متروی هشتگرد قرار گرفته، نتایج خوبی به دست آمده و در خصوص دانشگاه خوارزمی نیز به توافق‌هایی رسیده‌ایم.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ----------، کدمطلب:453564، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
بازنشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
0
0
چرا متروهشتگرد جدید راه اندازی نشده ؟چرا زیر ساخته های آن عملیاتی نشده؟ نشده ؟نشده؟که مردم ازامکانات حداقلی استفاده کنند؟ این همه بیمارستان و امکانات چرا در تهران ؟ چرا شهرستا نها امکانات بیمارستانی ندارند؟ ندارند؟ ندارند؟ .........................













؟
شهاب
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
0
0
الان سال 97 تیر ماهه هنوز مترو افتتاح نشده واقعا خنده داره شایدم گریه داره
رضا
United Kingdom
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
0
0
برادر عزیز عجله نکن ایشالا خدا بخواهد تا سال 1400 مترو هشتگرد تکمیل و تحویل داده میشود توکلت به خدا باشد
با عجله کردن که کاری درست نمیشود صبور باش که خدا صبر کنندگان را دوست دارد شیرین عسل نیست که مترو قرار هزران نفر سوار بشن انقدر باید دقیق باشه که 50 سال بدون ایراد کنه
خودتم اگر مهندس بودی طول میکشید
علی
United Kingdom
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۰
0
0
دوست عزیز عجله نکن ،،،، برای ساخت ریل مترو وزن مسافری که مترو میکشه مسیر حرکتش اندازه گیری ها ذخیره برق به نسبت وزن بارکشی شده جنس و الیاژ ریل در مقابل سرما و گرما ساخت موتور مترو حرکتی تعداد مسافران شهر هشتگرد تمام این ها باید مورد بررسی قرار بگیره الکی نیست که 1 ماه مترو بسازن بعدش بعد از 3 ماه خراب بشه این کار ها مهندسی و زمان میبره عجله نداشته باشه ایشالا ساخته میشه
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین