پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۳۹۴۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۳
ما در قرن بیست و یکم به سر می‌بریم، در جامعه بسیار مدرنی زندگی می‌کنیم و همچنان در حال پیشرفت هستیم. هر گجتی که در اطرافتان می‌بینید، گواهی بر پیشرفت بشر است اما آیا ما قلب مدرنیسم هستیم؟

شعارسال:ما در قرن بیست و یکم به سر می‌بریم، در جامعه بسیار مدرنی زندگی می‌کنیم و همچنان در حال پیشرفت هستیم. هر گجتی که در اطرافتان می‌بینید، گواهی بر پیشرفت بشر است اما آیا ما قلب مدرنیسم هستیم؟

 شاید در نگاه اول این گونه به نظر برسد اما دست بالای دست بسیار است و هیچ کس به نقطه پیشرفت کامل نمی‌رسد. همیشه جا برای بهبودسازی و بهینه‌سازی وجود دارد.

اجداد ما آدم‌های ساده‌ و بی‌عقلی نبودند، در واقع ریشه بسیاری از تکنولوژی‌های امروزی را مردمان قدیمی بنا نهاده‌اند. انسان همیشه در حال بهتر شدن است. همانطور که ما پیشرفته‌تر از اجدادمان هستیم، نسل‌های آینده نیز از ما پیشرفته‌تر خواهند شد.

دستگاه‌های زیادی وجود دارد که حس امروزی بودن را القا می‌کنند اما برخی از این دستگاه‌ها نمونه‌های اولیه باستانی دارند. به‌زودی پی خواهید برد که هر گجتی که امروزه از آن استفاده می‌کنیم، ریشه‌ای باستانی داشته است.

پرتاب‌کننده آتش: دستگاهی کشنده

ریچارد فیلدر اغلب به عنوان مخترع اسلحه پرتاب‌کننده آتش در سال 1901 شناخته می‌شود. در ابتدا از این وسیله برای از بین بردن زنبورها استفاده می‌شود اما در زمان جنگ جهانی اول تبدیل به اسلحه‌ کشنده‌ای شد که باعث وحشت کسی می‌شد که هدف آن قرار می‌گرفتند.

این اسلحه شامل یک مخزن برای بنزین، یک نازل بلند و دستگیره می‌شد. کاربر به‌راحتی می‌توانست شعله‌های آتش را به سمت دشمن بفرستد در حالی که در فاصله امنی قرار داشت و خطری او را تهدید نمی‌کرد. اما جالب است بدانید که در سال 600 میلادی، امپراطوری بیزانس نوعی پرتاب‌کننده آتش توسعه داده بود.

در این دستگاه برای ایجاد شعله آتش از ترکیبی از گوگرد و نفت استفاده می‌شد. این اسلحه در نیروی دریایی مورد استفاده قرار می‌گرفت و بسیاری از کشتی‌های دشمن را به آتش می‌کشاند. یکی از شگفت‌انگیزترین ویژگی اسلحه مذکور این بود که شعله‌های آن روی سطح آب نیز به سوختن ادامه می‌داد.

جراحی پلاستیک: رمز زیبایی همه هنرمندان


سر هارولد جیلیس با توسعه تکنیک‌ جراحی پلاستیک در سال 1917 به عنوان پدر علم جراحی پلاستیک مدرن شناخته می‌شود. روش‌ او بسیاری از قربانیان سوختگی نجات یافتند. این روش پیوند پوست نام داشت چرا که جیلیس پوست قسمتی از بدن فرد را برمی‌داشت و آن را بر قسمت آسیب‌دیده قرار می‌داد اما او اولین فردی نبود که این کار را انجام داده بود.

در 3000 قبل از میلاد مسیح، مصریان باستان روشی به نام «رینوپلاستی» یا جراحی ترمیمی بینی را توسعه دادند. این روش روی بینی دزدان (در آن دوره مجازات دزدی، قطع بینی دزد بود) انجام می‌شد. پزشکان باستانی به کمک تکنیک‌های خود، که در جهان مدرن نیز کاربرد دارند، بینی آنها را بازسازی می‌کردند.

دستگاه فروش خودکار: دستگاهی برای استفاده روزمره


دستگاه فروش خودکار یا وندیگ ماشین، دستگاهی است که در ازای دریافت وجه نقد یا اعتبار اقلامی مانند خوراکی، نوشیدنی، سیگار، سرنگ، بلیت بخت آزمایی یا کتاب را به صورت خودکار به مشتری تحویل می‌دهد. در ابتدا دستگاه فروش خودکار برای از بین بردن صورت‌حساب یا کتاب استفاده می‌شد. این دستگاه توسط پرسیوال اوریت در سال 1883 اختراع شد و کم کم به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت.

اما در زمان‌های قدیم دستگاه‌های فروش خودکار متفاوت بودند. در واقع این دستگاه‌ها حدود 2000 سال پیش هم وجود داشتند. «هیرو»، فیزیکدان مشهور یونانی، در قرن اول میلادی دستگاه فروش خودکار را برای اولین بار اختراع کرد. در آن دوران از این دستگاه برای توزیع آب مقدس به میزان ثابت استفاده می‌شد چراکه برخی از افراد بیش از مقدار مورد نیاز آب مقدس استفاده می‌کردند.

ساعت‌های زنگ‌دار: وقت بیدار شدن است


در سال 1787 لوی هاچینز ساعت زنگ‌دار امروزی را ساخت. او که ساعت‌ساز ماهری بود موفق شد با استفاده از یک فنر و زنگ، اولین ساعت زنگ‌دار امروزی را بسازد. این اختراع به‌آرامی جا افتاد و در سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفت؛ طوری که هاچینز مجبور شد انواع مختلفی از ساعت زنگ‌دار را بسازد. با این حال ساعت‌ زنگ‌دار اختراع مدرنی نیست.

افلاطون، فیلسوف معروف، در 440 قبل از میلاد مسیح اولین ساعت زنگ‌دار جهان را ساخت. او با استفاده از آب و لوله این ساعت را ساخت و مکانیسم آن شباهت زیادی به ساعت شنی داشت. این ساعت صدای صوت مانندی ایجاد می‌کرد که منجر به بیدار شدن فرد می‌شد.

دستگاه زلزله‌نگار: قبل از این که زمین بلرزد، فرار کن

در سال 1875، فیلیپو سسچی، دانشمند ایتالیایی، اولین زلزله‌نگار را ساخت. این اختراع به بسیاری از کشورها کمک کرد تا قبل از وقوع زلزله، برای این فاجعه آماده شوند. این دستگاه شناسایی زلزله، ساعت‌ها قبل از این که زمین به لرزه درآید، وقوع آن را اطلاع می‌داد. با گذشت زمان، زلزله‌نگارهای پیچیده‌تری ساخته شدند تا زمان پیش از روی دادن زلزله را مشخص کنند.

اما این دستگاه اولین مورد در نوع خود نبود. ژنگ هنگ، مخترع ژاپنی، در سال 132 میلادی یک زلزله‌نگار توسعه داده بود. این دستگاه می‌تواست زمان زلزله را در منطقه «گانسو»، که 2000 کیلومتر دورتر بود، را تعیین کند.

درهای اتوماتیک

در سال 1954، دی هورتون و لیو هویت درهای اتوماتیک امروزی را توسعه دادند. این دو با الهام از چرخش درهای معمولی در هوای توفانی، درهای اتوماتیک امروزی را طراحی کردند. این درها مجهز به سیستم کنترل از راه دور بودند و مکانیسم کشویی داشتند. این درها به وسیله باتری‌های کوچکی بهم مرتبط بودند. این باتری‌ها برق مورد نیاز برای باز و بسته شدن درها را تامین می‌کرد.

با این حال درهای اتوماتیک هورتون و هویت اولین درهای اتوماتیک جهان نبودند. در 50 قبل از میلاد مسیح، هیرو از اسکندریه، فیزیکدان معروف یونانی، درهای اتوماتیکی را طراحی کرد که در صورت آتش سوزی یا حمله به معبد به صورت اتوماتیک بسته می‌شد.

باتری: برای قدرت نامحدود


لوئیجی گالوانی در قرن هجدهم میلادی، جریان الکتروشیمیایی را روی پاهای یک قورباغه آزمایش کرد. وقتی که جریان از پاهای قورباغه عبور می‌کرد باعث حرکت ناگهانی آنها می‌شد. الساندرو ولتا با مشاهده روش‌های دانشمند ایتالیایی، سلول الکترولیت را در سال 1799 اختراع کرد.

بقایای دو کوزه فلزی با نشانه‌هایی از آبکاری در بغداد کشف شده که قادر به تولید جریانی به قدرت چهار ولت بوده است. باتری‌های بغداد در 200 قبل از میلاد مسیح اختراع شده‌اند و معمولا برای آبکاری سکه‌ها و ظروف مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

کامپیوتر: بابیج پدر رایانه امروزی

در سال 1834، چارلز بابیج موتور محاسبه‌گری را اختراع کرد که اساس رایانه‌های امروزی است. طی قرن بعدی تغییراتی در این دستگاه اعمال شد و محصول نهایی کامپیوتر مدرن امروزی شد که تقریبا در تمام مراحل زندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نه تنها می‌توان از این دستگاه برای محاسبه استفاده کرد بلکه می‌توان از آن برای طراحی و خلق نمودارهای مختلف استفاده کرد.

فرآیندهای اولیه بسیار سنگین بود و برای کار کردن نیاز به اپراتورهای فنی داشت. حالا فرآیندها بسیار راحت شده است. جالب است بدانید که در مکانیسم «آنتیکیترا»، دستگاهی 2000 ساله که برای محاسبه وقوع خسوف و کسوف استفاده می‌شد، از مکانیسمی شبیه به موتور آنالیزگر بابیج بهره گرفته شده است.

اشعه مرگ

در سال 2007، ارتش آمریکا سامانه بازدارنده فعال را توسعه داد. این گجت روی وسیله نقلیه قرار می‌گیرد و می‌تواند روی فرد هدف‌گیری شده، سوختگی درجه دو ایجاد کند. این کار به کمک لیزرهای قدرتمند و خیلی سریع انجام می‌شود. در حال حاضر سامانه بازدارنده فعال یک سلاح نظامی فعال است. البته قابل ذکر است که نوع باستانی از این اسلحه وجود داشته است.

ارشمیدوس در 212 قبل از میلاد مسیح نمونه اولیه این سلاح را ساخته است که «هلیوس گراف» نام دارد. این وسیله با استفاده از اشعه خورشید می‌توانست کشتی‌ها را تا شعاع 50 کیلومتری ساحل به آتش بکشاند.

ربات


ویلیام گری والتر به عنوان دانشمندی شناخته می‌شود که اولین ربات را در سال 1984 ساخت. این ربات‌ها شبیه به لاک‌پشت‌ها یا آرمادیلوی فلزی بودند که می‌تواستند به ایستگاه شارژ خود بازگردند. با پیشرفت تکنولوژی، ربات‌های بهتری ساخته شدند که در حال حاضر در ماهواره‌ها و صنایع تولیدی استفاده می‌شوند.

شاید فکر کنید که وجود ربات‌ها در دوران باستان غیرممکن است اما ربات‌ها در آن دوره هم ساخته می‌شدند. هیرو از اسکندریه 2000 سال پیش، ماشین‌های خودکار می‌ساخت البته در آن دوره صرفا برای سرگرمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از خبرگزاری آنا،تاریخ انتشار22دی96،کدخبر: 336454، www.ana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین