پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۰۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
در بخشی از پاسخ امام به پرسش خبرنگار تلویزیون ای.بی.سی امریکا درباره دولت اسلامی آمده است: «قانون اساسى همان قانون اسلام است و قانون اسلام مسبب آزادیها و دموکراسى حقیقى است و استقلال کشور را نیز تضمین مى‌ کند.».

شعارسال:در بخشی از پاسخ امام به پرسش خبرنگار تلویزیون ای.بی.سی امریکا درباره دولت اسلامی آمده است: «قانون اساسى همان قانون اسلام است و قانون اسلام مسبب آزادیها و دموکراسى حقیقى است و استقلال کشور را نیز تضمین مى‌ کند.».

در روز بیست و دوم دی ماه، خبرنگاران دو شبکه تلویزیون ای.بی.سی امریکا و نیز آر.ای.آی ایتالیا هر کدام به طور جداگانه به حضور امام رسیده و مسائل مختلفی از جمله نقش مذهب در حکومت آینده ایران، احتمال کودتا، غیرقانونی بودن دولت بختیار و نیز مسائل عمومی ایران را مورد بررسی قرار داده و به طرح پرسش هایی در این زمینه از امام پرداختند. متن مصاحبه با خبرنگار تلویزیون «اى. بى. سى» در ادامه می آید:

سؤال: [حضرت آیت اللَّه، شاپور بختیار مخالف شاه است. چرا مخالف شاپور بختیار هستید؟]

جواب: اولًا بختیار مخالف شاه نیست. او مى‌ خواهد شاه را نگه دارد. ایشان با امریکا بند و بست دارد. و ثانیاً بر فرض اینکه مخالف شاه باشد خودش مخالف قانون است. مجلسین مخالف قانونند و شاه هم مخالف قانون است. از این جهت ما مخالف او هستیم.

[به نظر مى‌ رسد که سیاست امریکا در ایران تغییرات عمده‌ اى پیدا کرده و امروز معتقدند که شاه باید برود. با توجه به این تغییر عمده‌ اى که در سیاست امریکا در مورد وضع شاه پیدا شده، آینده روابط امریکا و ایران را چه جور مى‌ بینید و نظرتان چیست؟]

- تا رژیم بکلى از بین نرود و ما حکومت اسلامى را آن طور که مى‌ خواهیم مستقر نکنیم نمى‌ توانیم راجع به روابط با امریکا به طور قطع صحبت کنیم. لکن احتمال مى‌ دهیم که اگر امریکا با ایران روابط حسنه داشته باشد، ایران هم با او روابط حسنه خواهد داشت.

[شما هم احساس مى‌ کنید که شرایط فعلى خط سیاست امریکا در جهتى است که شما را راضى کند؟]

- تا کنون احساس نکرده‌ام.

[تحت یک حکومت اسلامى، به نظر شما باز هم ایران مى‌ تواند به امریکا نفت بفروشد؟]

- در صورتى که امریکا دست از کارهایش بردارد و ایران را به حال خودش بگذارد و به هیچ وجه دخالت در سرنوشت مملکت ایران نداشته باشد، امریکا هم یکى از مشتریهایى است که نفت به او داده مى‌ شود.

[لطفاً نظرتان را در مورد دولت اسلامى مشخص تر بیان کنید]

- دولت اسلامى که ما مى‌ خواهیم یک جمهورى است که به آراى ملت درست مى‌ شود و احکام اسلام هم در او اجرا مى‌ شود. قانون اساسى همان قانون اسلام است و قانون اسلام مسبب آزادیها و دموکراسى حقیقى است و استقلال کشور را نیز تضمین مى‌ کند.

[مطالبى کشف شده است در این مورد که نظرات حضرت عالى مخالف سایر مذاهب خصوصاً یهودیها و مسیحیان است. ممکن است نظرتان را راجع به سایر مذاهب چه داخل اسلام، چه خارج اسلام بیان کنید]

- ما کراراً این مطلب را گفته‌ ایم که اسلام نسبت به اقلیتهاى مذهبى احترام قائل است و آنها در این مملکت ما آزادند و حتى حق رأى دارند، حق تعیین وکیل دارند. و آنچه گفته شده است که ما مخالف با آنها هستیم تبلیغاتى است که شاه به راه انداخته است. اسلام همیشه با آنها به طور مسالمت رفتار کرده است و حتماً زندگى آنها در حکومت اسلامى بهتر از الآنشان است.

[در این نهضت، حضرت عالى که در خارج از ایران بوده‌ اید، قدرت بى‌ نهایت زیادى را کسب کرده‌ اید. این قدرت بسیار بزرگ است و ما مى‌ خواستیم بدانیم که اگر در ایران بودید آیا همین قدرت را کسب مى‌ کردید؟]

- این قدرت مذهبى است و ما اگر ایران هم باشیم به عنوان یک نفر آدم مذهبى ما را مى‌شناسند که خدمتگزار این مردم هستیم و فرقى نیست بین داخل و خارج.

[محبوبیت شما حتى در بین کسانى است که به مذهب چندان علاقه نداشته‌ اند و بیشتر تغییر و تبدیلات در مسائل اجتماعى را مى‌ خواستند. آیا فکر نمى‌ کنید همین تبعید شما به خارج موجب شده که یک حالت رمزى به وجود بیاورد که آنها علاقه‌ مند شوند؟]

- آنها هم که علاقه دارند علاقه ملى دارند. چون ما با مصالح ملى آنها موافق هستیم و کسانى که به کشور آنها خیانت کرده‌ اند و استقلال آنها را از بین برده‌ اند ما با آنها مخالفیم. در نهاد تمام ملت این مسائل هست، از این جهت با ما حتى قشرهاى غیر مذهبى هم موافقند.

[ابهاماتى در مورد نقش شما در آینده وجود دارد. ممکن است نقش خود را در آینده بفرمایید؟]

- من در آینده هم همین نقشى را که الآن دارم خواهم داشت. نقش هدایت، راهنمایى و در صورتى که مصلحتى در کار باشد اعلام مى‌ کنم و اگر چنانچه خیانتکارى در کار باشد با او مبارزه مى‌ کنم. لکن من در خود دولت هیچ نقشى ندارم.

[آیا یک شوراى علماى مذهبى خواهد بود که شما در رأس آن قرار بگیرید؟]

- بعد باید ببینم چه خواهد شد.

[شما فکر مى‌کنید در خارج از ایران مدت زیادى خواهید ماند؟]

- من هر وقت مصلحت دیدم برمى‌ گردم.

[حضرت آیت اللَّه، چه موقع به فکرتان رسید که مى‌ توانید بر شاه غالب شوید؟]

- این امرى است که نمى‌ توانم دقیقاً بگویم. ولى مدتهاست که مى‌ دانم شاه رفتنى است. ولى این را هم نمى‌ توانم دقیقاً بگویم.

[مردم زیادى در دنیا فکر مى‌ کردند که شاه رمز ثبات است. حالا در آینده ایران بعد از رفتن شاه، مشکلترین مسئله شما چه خواهد بود؟]

- مشکلترین مسائل ما ترمیم خرابیهاى شاه است و این ناثباتیهایى که او از هر جهت براى ما به ارث مى‌ گذارد. مسأله بیکارى، مسئله مسکن، مسئله کشاورزى، مسئله صنایع مونتاژ، مسائل کارخانه‌ ها. باید ابتدا این مسائل به هم پاشیده را در طول این پنجاه سال ترمیم کنیم تا چرخ ایران به حرکت درآید؛ بعداً اصولًا باید یک اساس نو دیگرى را پایه‌ ریزى کرد.

شعارسال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از سایت جی پلاس،تاریخ انتشار22دی96،کدخبر: 834135 ، www.jamaran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
امام هم مسلما هم صدا با ملت مخالف نزدیک شدن به آمریکا بود و وقتی فهمید که دانشجو ها سفارت این کشور را تسخیر کردن از آن ها حمایت کرد
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین