پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۱۰۴۱۱۱
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
نماینده مردم تبریز با انتقاد از عملکرد دولت درزمینه اشتغال گفت: باآنکه در بودجه سال 96 برای ایجاد اشتغال هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شد اما تاکنون یک ریال از این اعتبار تخصیص نیافت.
شعارسال:نماینده مردم تبریز با انتقاد از عملکرد دولت درزمینه اشتغال گفت: باآنکه در بودجه سال 96 برای ایجاد اشتغال هزار میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شد اما تاکنون یک ریال از این اعتبار تخصیص نیافت.

در لایحه بودجه سال97 که نخستین بودجه دولت دوازدهم است و حسن روحانی آن را به مجلس تقدیم کرد؛ پیش بینی شده است که بیش از یک میلیون شغل در سال آینده ایجاد شود و دولتمردان تدبیر و امید به نوعی بودجه 97 را بودجه اشتغال نام گذاری کردند؛ و محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه هفته گذشته با برگزاری نشست خبری از بسته و برنامه دولت برای ایجاد یک میلیون شغل و تامین منابع آن در سال آینده رونمایی کرد.

تامین منابع برنامه اشتغالزایی دولت از دو محل پیش بینی شده است که براساس گفته های آقای نوبخت برای ایجاد یک میلیون و 33هزار شغل در سال آینده 327/7 هزار میلیارد تومان منابع در لایحه بودجه 97 در نظر گرفته شده که 73/4 هزار میلیارد تومان آن از محل سرمایه‌گذاری در طرح‌های تولید و اشتغال است که همچنین 15هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات صندوق توسع ملی، 35 هزار میلیارد تومان پرداخت تسهیلات بانکی و 6 هزار میلیارد تومان هم از محل مانده اعتبارات قانون حمایت از توسعه و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری برای این میزان شغل در نظر گرفته شده است؛ همچنین 254/3 هزار میلیارد تومان تومان دیگر هم در سرمایه‌گذاری برای طرح‌های عمرانی شامل بودجه عمرانی، منابع اختصاصی، مشارکت بخش خصوصی و تسهیلات صندوق و بانکی، آب‌های مرزی و سرمایه‌گذاری شرکت‌های دولتی از محل منابع داخلی پیش بینی شده است.

این در حالی است که یک بخش از منابع برنامه اشتغال فراگیر براساس تبصره 18 لایحه پیشنهادی دولت از محل افزایش حامل‌های انرژی (بنزین و گازوئیل) به میزان 17 هزار و 400 میلیارد تومان تامین می‌شد؛ این رقم بخشی از ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان تعیین شده برای طرح‌های تولید و اشتغال در بودجه است که با تصویب کمیسیون تلفیق بودجه افزایش قیمت‌ها منتفی شد و این رقم را به ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت و محل آن از فروش املاک تملیکی (کشفیات قاچاق کالا) تعمین شودکه خود این نیز دارای ابهام است و ممکن است در صحن علنی مجلس رد شود.

دولت دوازدهم در حالی برنامه اشتغالزایی خود را اعلام کرده است که یک بخشی از منابع با افزایش قیمت‌ها تامین می شد که مجلس با این افزایش قیمت مخالف است به احتمال زیاد پیشنهاد دولت را برای بنزین 1500 تومان و گازوئیل 400 تومانی رد خواهد کرد، همان طور که در کمیسیون تلفیق رد شد؛ حال سازمان برنامه با اعلام این ارقام که نشان می دهد سنگ بزرگ نشانه نزدن است، را نمایان کرده است و کارشناسان به آن نقد وارد کردند، مثلا اینکه همیشه از کل منابع بودجه عمرانی کمتر از 20 درصد آن تخصیص یافته و از طرفی هزینه‌های جاری دولت سر به فلک کشیده و با به دلیل عدم تامین منابع درآمدی با کسری بودجه مواجه شده است.

عضو کمیسیون شوراها و سیاست داخلی مجلس در گفتگو با خبرنگار الف، با بیان اینکه بیکاری در کشور بیداد می‌کند، گفت: ما نمایندگان هرروز شاهد مراجعات جوانان بیکار و جویای کار در دفاتر خود هستیم که به دنبال شغل می‌گردند.

وی با اشاره به بودجه سال 96 تصریح کرد: سال گذشته در هنگام تصویب لایحه بودجه سال جاری در مجلس، در تبصره 18 ردیف بودجه، مبلغ هزار میلیارد تومان برای ایجاد اشتغال تخصیص داده شد اما بر اساس اطلاعاتی که ما داریم تاکنون یک ریال از این مبلغ برای اشتغال تخصیص داده نشد.

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی دولت قانون مصوب مجلس را اجرا نمی‌کند، تبعات منفی آن برای همه مردم است.

بی‌مقدار با بیان اینکه نمایندگان به عملکرد دولت و رئیس‌جمهور معترض هستند، افزود: ما خواستار اجرای دقیق قانون و بخصوص لایحه بودجه از سوی قوه مجریه هستند. اینجانب به همراه برخی از نمایندگان تذکری خطاب به رئیس‌جمهور امضاء کردیم که چرا برای ایجاد اشتغال اقدامی نمی‌شود.

به گفته این نماینده تذکر مذکور از تریبون مجلس قرائت خواهد شد.

براساس این گزارش و اعلام نمایندگان مجلس بودجه اشتغال امسال و حتی سال‌های گذشته تخصیص نیافته ودر بودجه ۹۷ آرزوهای خوشایندی برای اشتغال شده است اما تحقق منابع مورد نیاز برای اشتغال خود عامل اصلی ایجاد شغل در سال آینده خواهد بود. فعلا منابع مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی حذف شده است و ۱۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان آن نیز مبهم است. از سوی دیگر با توجه به تحقق کامل نیافتن بودجه‌های عمرانی در سال‌های اخیر، بودجه ۶۰ هزار میلیاردی عمرانی برای اشتغالزایی نیز چندان قابل پیش‌بینی نیست.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت الف ، تاریخ انتشار23دی96،کدخبر: 3961023128، www.alef.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین