پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۱۴۸
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
در دو، سه ماه گذشته کمتر هفته‌ای بوده که رسانه ملی روزهای بدون حاشیه‌ای را پشت‌سر بگذارد. از پخش سریال‌های تکراری در آخر هفته‌ها گرفته تا کنداکتور پخش عیدانه و...

شعار سال: در کنار همه اینها حواشی متعددی پیرامون برنامه‌های در حال پخش یا در آستانه پخش سیما نیز مزید بر علت شده و هربار تیغ تیز انتقادات به سمت مسوولان و برنامه‌سازان تلویزیون نشانه می‌رود. هفته گذشته و در آستانه برگزاری جشنواره موسیقی فجر و اجرای گروه‌های موسیقی مختلف، بار دیگر انتقادهایی درباره شیوه نمایش ساز در تلویزیون مطرح شد. این انتقادها وقتی تب و تاب گرفت که شبکه باران؛ سیمای استانی گیلان، در اقدامی سعی کرد تا با پوشش دادن تصویری سازهای موسیقی به وسیله گلدان‌ و... از پخش تصویر ساز خودداری کند. این کار دستمایه شوخی‌ها و انتقادهای زیادی از جانب برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و دوستداران موسیقی شد. این در حالی بود که البته در برخی دیگر از شبکه‌های استانی پخش تصویر ساز بدون محدودیت انجام شده و با استقبال مخاطبان و هنرمندان نیز همراه بوده است.

تزریق ناامیدی؟

اما داستان انتقادها از عملکرد تلویزیون، انگار سریالی جذاب‌تر از سریال‌های نمایشی خود تلویزیون شده است. سریالی که هر هفته بخش قابل‌توجهی از محتوای رسانه‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. با این حال به‌نظر می‌رسد که تلویزیون سعی کرده است با انعطاف‌پذیری در روند سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های خود به خواسته‌های رسانه‌ها و کارشناسان پاسخ مثبت بدهد. نگاهی به کنداکتور عیدانه سیما برای نوروز سال ۹۷ نشان می‌دهد که مسوولان این رسانه بیشترین تلاش خود را برای جلب رضایت مخاطبانشان انجام داده‌اند. اما با این حال برخی انتقادها هنوز هم به قوت خود باقی و نیازمند توجه مدیران و مسوولان رسانه ملی است.در چند سال اخیر بحث‌های مختلفی درباره از دست رفتن مخاطب تلویزیون و شبکه‌های مختلفش که نسبت به قبل بر تعدادشان افزوده هم شده، مطرح بوده است. اما هربار با به‌وجود آمدن اتفاقات و اخبار جدید و نحوه اطلاع‌رسانی و پوشش‌دهی شبکه‌های مختلف صدا و سیما درباره آن مساله و رویداد، موضع‌گیری‌های تازه‌ای نیز در این رابطه به‌وجود می‌آید که بسیاری از آنها همچنان عملکرد این رسانه را در مواجهه با مسائل روز جامعه زیر سوال می‌برند.خبرگزاری خبرآنلاین در گزارشی که اخیرا درباره عملکرد تلویزیون در تزریق ناامیدی به جامعه منتشر کرده، نوشته است: در یکی، دو ماه اخیر پس از انتقاداتی که به نحوه پوشش تلویزیون و بخش‌های مختلف خبری پس از زلزله کرمانشاه مطرح شد، چند مورد دیگر نیز به میان آمد تا انتقاد از صدا و سیما همچنان ادامه یابد.

گزارش‌های شائبه‌دار

همزمان با فیلتر شدن تلگرام گزارشی از رسانه ملی منتشر شد که نشان می‌داد مردم از فیلترینگ تلگرام رضایت نسبی دارند. در این گزارش چنان نشان داده شد که برخی از مصاحبه شونده‌ها پس از فیلترینگ تلگرام بیشتر به افراد خانواده و پدر و مادرشان سر می‌زنند و... اما زمان زیادی نگذشت که کلیپی ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی دست به دست شد و صحت گزارش منتشر شده از آنتن رسانه ملی را خدشه‌دار کرد. این کلیپ نشان می‌داد یکی از مصاحبه‌شونده‌ها در گزارش شائبه‌دار تلویزیونی از جهت‌دهی شدن حرف‌هایش در سیما گلایه‌مند بود. گویا این مصاحبه‌شونده سعی می‌کرده مخالفت خود را با فیلترینگ نشان دهد و از مزایای این پیامرسان موبایلی صحبت کرده است اما ‌با قطع و حذف بخش مهمی از سخنانش در گزارش یادشده، جهت و موضع او تغییر کرده و از مخالف فیلترینگ، به موافق تبدیل شده است. این کلیپ ویدئویی به سرعت در فضای مجازی پخش شد و دامنه انتقادها از صداوسیما را گسترش داد. تا جایی که حتی تولیدکنندگان گزارش نیز به موضوع واکنش نشان دادند اما همچنان انتقادها باقی ماند.محمدرضا خوشرو، کارشناس رسانه در حاشیه این انتقادها گفت: رسانه‌ای که بی‌محابا فواید فیلترینگ تلگرام را بیان می‌کند با این کار هم خودش را از اعتبار می‌اندازد و از آن‌طرف هم اعتبار بیشتری به تلگرام می‌بخشد. اگر با دقت نظر بیشتری این دفاع غلط را از نبودن تلگرام نمی‌کرد و دفاع درستی در این زمینه داشت، این حاشیه‌ها برایش پیش نمی‌آمد. صداوسیما در گزارش مربوط به تلگرام خود می‌توانست از نظرات طرفین مختلف بهره ببرد. متاسفانه این اشکال در ایام مختلف و رویدادهای دیگر نیز به صداوسیما وارد است... زمانی که صداوسیما همه نظرات را می‌گوید، آنجاست که موافقان هم سر جایشان می‌نشینند اما اگر مطلق همه «بله» باشند، این گزارش مسلم است غیرواقعی می‌شود، تاثیرش هم کاهش پیدا می‌کند و از طرفی تبدیل به ضدتبلیغ می‌شود.

انتقاد معاون اول رئیس‌جمهوری

همچنین در هفته جاری بازار انتقادها به صدا و سیما داغ بود و حتی اسحاق جهانگیری نیز در کنگره بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با انتقاد از عملکرد صداوسیما در مقاطع مختلف از جمله پوشش اخبار اعتراضات اخیر در کشور، گفت: «در این ایام من به عنوان یکی از مسوولان کشور با وجود اینکه بسیاری از دوستان توصیه می‌کردند صحبت نکنم، به صداوسیما اعلام کردم که می‌خواهم با مردم حرف بزنم اما این رسانه بهانه‌های مختلفی از جمله مسائل فنی را مطرح کرد و این زمان به من اختصاص داده نشد.» البته چندی بعد از صحبت‌های جهانگیری مدیر شبکه یک نیز پاسخ او را داد و اظهارات او را تکذیب کرد.

علیرضا برازش، در این رابطه گفت: «شنبه‌شب، برنامه «نگاه یک» به درخواست جناب آقای جهانگیری به وی اختصاص پیدا کرد، اما در آخرین ساعات، معاون اول رئیس‌جمهوری دربرنامه حضور پیدا نکرد و ما مجبور شدیم «نگاه یک» این هفته را از جدول پخش حذف کنیم. چگونگی درخواست دفتر معاون اول رئیس‌جمهوری و مذاکراتی که دراین زمینه صورت گرفته، مشخص و شفاف است و درصورت نیاز بیان خواهد شد

نقطه؛ سرخط

با این حال انتقاد از روند برنامه‌سازی صدا وسیما همچنان ادامه دارد. هر روز یکی از چهره‌های فرهنگی، هنری، ‌ورزشی، اجتماعی، ‌سیاسی یا اقتصادی در گفت‌وگو با رسانه‌ها از وضعیت صداوسیما گلایه‌ می‌کند. این رسانه عریض و طویل که البته با مشکلات فراوانی نظیر ناکافی بودن بودجه سالانه، توقع‌های مختلف، متعدد و... دست و پنجه نرم می‌کند، در چند سال اخیر بیش از هر زمان دیگری آماج انتقادها و دلخوری‌های مردم و چهره‌ها بوده است. به بیان دیگر تلویزیون به علت عملکرد خاص و جهت‌دارش همواره مورد انتقاد بوده و اگرچه تلاش‌هایی برای رفع نواقص در این رسانه بزرگ انجام شده اما به نظر نمی‌رسد که در آینده نزدیک، حجم انتقادها از تلویزیون کاهش یابد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه دنیای اقتصاد، تاریخ انتشار 23 دی 96، شماره: 3339689


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین