پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۲۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
قائم مقام صنف کشاورزی هرمزگان گفت: ویرانگری بیماری جاروک جادوگر لیموترش کمتر از زلزله بم نبود.

شعار سال: علی رئوفی بیان داشت: بدهی کشاورزان هرمزگان به بانک ها در پی شیوع آفت بیماری جاروک جادوگر در باغات کشاورزان و به تبع آن معدوم سازی باغات توسط جهاد کشاورزی صورت پذیرفت و با نابودی باغات، کشاورزان در پرداخت بدهی های خود به بانک های استان از سال ۷۶ تاکنون درمانده شده بودند و طی این سال ها با انباشته شدن این بدهی ها سود و دیرکرد معوقات کشاورزان به مبلغ ۲۴۳ میلیارد تومان از اصل بدهی های کشاورزان که ۲۴۱ میلیارد تومان بود پیشی گرفت و کشاورزان را در معرض مشکلات بسیاری قرار گرفتند.

وی در همین رابطه افزود: با انتشار مستند ساحل فراموشی از برنامه ثریا که مشکلات باغداران هرمزگانی را روایت کرده بود سبب شد قولی که رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به کشاورزان هرمزگانی درخصوص بخشودگی سود و دیرکرد جرائم معوقات بانکی کشاورزان داده بود و استانداران سابق و جدید هرمزگان برای حل این مشکل کشاورزان تلاش های فراوانی کرده بودند تسریع شود.

رئوفی در خصوص خاصیت های لیموی هرمزگان اظهارداشت: این میوه تاثیر بسزایی در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ها دارد و زمانی که باغات لیمو هرمزگان باربر بود این محصول علاوه بر بازار داخلی به کشورهندوستان و کشورهای حوزه خلیج فارس هم صادر می شد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب اظهارداشت: ویروس ویرانگر جاروک جادوگر چنان بلایی بر سر باغات لیموترش کشاورزان هرمزگانی آورد که در شرایط کنونی کشاورزان لیمویی برای مصرف روزانه خود نیز ندارند تا چه برسد به این محصول را به صورت انبوه تولید و در بازار فروش عرضه کنند.

وی گفت: طرح بخشودگی سود و دیر کرد جرائم کشاورزان نیازمند تمدید است زیرا بسیاری از کشاورزان در پرداخت اصل بدهی مانده اند .

رئوی تصریح کرد: بیماری جاروک جادوگر ویرانی اش کمتر از زلزله بم نبود و همه زندگی و سرمایه باغداران هرمزگانی را این آفت و ویروس ویرانگر از بین برد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر هشتبندی افزود: ویرانگری بیماری جاروک جادوگر قابل وصف نیست و این بیماری سرمایه و زندگی بسیاری از کشاورزان را از بین برد و آنها را خانه نشین کرد و نیاز است مسئولین در باز پرداخت بدهی های بر زمین مانده این قشر پرتلاش نهایت همراهی و همکاری را بخرج دهند و طرح بخشودگی سود و دیرکرد جرائم بانکی کشاورزان را که حرکت بسیار خوبی در حمایت از این قشر بود تمدید کنند.

وی بیان داشت: نخیلات و درختان انبه موجود در شهرستان میناب ظرفیت های بسیار بزرگی است که می توان ایجاد زیرساخت های لازم به بهترین نحو ممکن از این ظرفیت ها برای اشتغالزایی و افزایش تولید بهره برد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب گفت: هرمزگان ظرفیت ها و گنجیه های نهفته و ناشناخته بسیاری دارد که نیازمند توجه برای به بالفعل رساندن آنها است.

وی با ذکر مثالی از ظرفیت های هرمزگان در این رابطه تصریح کرد: به عنوان مثال بخش توکهوروهشتبندی به عنوان یکی از قطب های اصلی کشاورزی هرمزگان دارای ظرفیت های بسیاری در حوزه کشاورزی است که علاوه بر ایجاد اشتغال برای بیش از ۳۰ هزار نفر از بومیان منطقه برای بیش از ۲۰ هزار نفر از بیکاران جویای کار جنوب کرمان و شرق هرمزگان نیز در مزارع کشاورزی این منطقه اشتغالزایی شده است.

رئوفی با تقدیر از اقدامات حمایتی دولت در توسعه شبکه های نوین آبیاری در باغات هرمزگان افزود: دولت در بخش آبیاری قطره ای اراضی باغی و کشاورزی عمکلرد بسیار مطلوبی دارد و با تسهیلاتی که با یارانه ۸۵ درصد به کشاورزان ارائه کرد تقریبا ۹۶ درصد از اراضی باغی و زراعی هرمزگان تحت آبیاری سیستم قطره ای قرار دارد که نقش چشمگیری در صرفه جویی منابع آبی استان دارد.

وی گفت: ادامه فعالیت کشاورزی در قطب های کشاورزی هرمزگان همچون دشت هشتبندی و ایجاد اشتغال پایدار منوط به وجود منابع آبی پایدار است.

رئیس نظام صنفی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان میناب در همین رابطه خاطرنشان کرد: از صنعت برای استحصال آب به بهترین نحو ممکن بهره برده شده است ولی متاسفانه از صنعت برای ذخیره سازی منابع آبی و تزریق آب به سفره های زیر زمینی در مناطق مستعد کشاورزی هرمزگان برای مهار روان آب های فصلی با ایجاد طرح های آبخیزداری و آبخوانداری هیچ استفاده ای نبرده ایم.

رئوفی با ذکر مثالی از از برداشت حجم آب از سفره های آب زیر زمینی در این رابطه اظهارداشت: در بخش توکهوروهشتبندی قریب به ۱۵۰۰ پمپ آب کشاورزی برای استحصال آب از سفره های زیر زمینی فعال است که روزانه بخش عظیمی از سفره های آب زیر زمینی این منطقه برای کار و کسب کشاورزی در حال برداشت است.

وی افزود: متاسفانه به میزانی آبی که از سفره های زیر زمینی در دشت هشتبندی و سایر مناطق برای فعالیت کشاورزی برداشت می گردد آبی به این سفره ها تزریق نمی گردد و تعداد اندک طرح های آبخیزداری در بالا دست دشت هشتبندی برای تقویت سفره های زیر زمینی احداث شده تاثیر گذار بوده است. ولی این تاثیر گذاری اصلا با میزان آب برداشتی همخوانی ندارد و نیاز است در این خصوص با افزایش ویژه بودجه های آبخیزداری هرمزگان در این رابطه چاره اندیشی شود وگرنه در آینده با تعطیلی فعالیت کشاورزی و به تبع آن با حجم گسترده جمعیت بیکار در شرق هرمزگان مواجه خواهیم شد.

قائم مقام صنف کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان گفت: اگر بخواهیم همین جمعیت فعال در مزارع کشاورزی هرمزگان همچنان بر کار و فعالیت خود ادامه دهند و بر شمار بیکاران کشور اضافه نگردد باید به توسعه طرح های آبخیزداری و آبخوانداری توجه ویژه شود و در تخصیص اعتبارات حوزه آبخیزداری هرمزگان نگاه ویژه از سوی مسئولان کشوری معطوف شود.

رئوفی با ذکر مثالی درخصوص آثار احداث سدهای آبخیزداری در مناطق مستعد هرمزگان در این رابطه گفت: به عنوان مثال در بالا دست دشت هشتبندی سدی احداث شد که احداث این سد با تزریق مناسب آب به سفره های زیر زمینی همراه بود و چاهی که دامداران برای برداشت آب جهت فعالیت دامداری قبل از احداث سد با ۳۰ متر حفر کرده بودند با اجرای طرح آبخیزداری در پنج کیلومتری این چاه باعث شد که میزان آب چاه ۲۴ متر بالا بیاید و تنها شش متر تا خشکی فاصله داشته باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهرهشتبندی با ذکر مثال دیگری افزود: در دشت چراغ آباد ۴۰۰ دستگاه متر پمپ فعال است و اداره آبخیزداری شهرستان میناب ۱۱۰ هکتار پخش سیلاب در بالا دست این دشت احداث کرد که این امر باعث شد علارغم خشکسالی ها در دو سه سال اخیر نیاز به کف شکنی مجدد این ۴۰۰ پمپ کشاورزی نباشد.

وی با تاکید بر توجه به توسعه کشت های گلخانه ای در هرمزگان با وجود کمبود شدید منابع آبی خاطرنشان کرد: از دولت تقاضا داریم برای صرفه جویی در منابع آب، مدیریت منابع آبی، متراکم شدن کشت ها و برای افزایش کمیت و کیفیت محصولات تولیدی کشاورزان همانطوری که در بحث قطره ای نمودن باغات کشاورزان تسهیلات با یارانه ۸۵ درصد به کشاورزان اعطاء کرد در بحث توسعه کشت های گلخانه ای با همین الگو کشاورزان را حمایت کند و با روند فعلی فعالیت کشاورزی برای کشاورزان بصرفه نیست.

رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی در باب اهمیت اقتصاد مقاومتی گفت: گفتمان اقتصاد مقاومتی که از توصیه ها و تاکیدات ویژه مقام معظم رهبری است کلید حل مشکلات کشور است و نگاه به ظرفیت های دورن راه برون رفت از مشکلات فعلی است.

وی در همین رابطه تصریح کرد : اقتصاد مقاومتی با شعار محقق نمی گردد و و این راهبرد مهم در صورتی به ثمر خواهد نشست که مسئولان به صورت عملی آن را اجرایی گردد و طرح های توسعه ای که در کشور اجرا می گردد باید متناسب شرایط اقلیمی و ظرفیت های هر استان باشد.

رئیس شورای اسلامی شهرستان میناب گفت: آب سد مخنزی استقلال میناب حق کشاورزان مینابی است و این حق کشاورزان که در سال ۸۵ به عنوان طرح اضطرار از کشاورزان گرفته شد و آب سد به بندرعباس جهت مصارف آب شرب و صنعتی انتقال داده شد باید به کشاورزان مینابی بازگردد.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ 23 دی 96، کد مطلب: 4198026: www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۴
0
0
متاسفانه بسیاری از کشاورزان در اثر این بیماری ضرر های بسیاری کرده اند امیدواریم حمایت لازم از آن ها هرچه بیشتر از گذشته انجام شود
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین