پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۲۳۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۲
در استان گلستان در دل منطقه‌ای که به سرزمین آبشارها معروف است؛ آبشاری وجود دارد که بیش از همه، گردشگران و طبیعت دوستان را به وجد می‌آورد؛ تنها آبشار خزه‌ای ایران که "کبودوال" نام دارد.

شعار سال: استان گلستان همراه با جنگل های دیدنی خود و آبشارهای کوچک و بزرگ و چشمه سارهای فراوان طبیعت زیبا و مسحورکننده‌ای را خود جای داده است.

در کنار تاریخچه فرهنگی غنی سرشار، استان گلستان با داشتن طبیعت بکر جنگلی از جنگل‌های هیرکانی با درختان هزاران ساله سرخدار و جنگل‌های بلوط، معروف به سرزمین آبشاران و چشمه‌سارها است.

استان گلستان با دارا بودن این همه جاذبه‌های طبیعی و تفریحی مانند آبشارها، تالاب‌ها و گل فشان‌ها به عنوان نگین گردشگری منطقه، مقصد مناسبی برای گردشگران ایرانی و خارجی است.

وجود رشته کوه‌های البرز که خود سرچشمه رودهای فراوانی است، آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری به وجود آورده که‌ از نواحی مختلف سرازیر است و جلوه‌های زییایی را ایجاد کرده است.

بیش از 60 آبشار کوچک و بزرگ از جمله آبشار شیرآباد، لوه، کبودوال، گلستان، باران کوه، زیارت ، دوآب و شادان (7 طبقه) در جای جای این استان به مناطق زیبای گردشگری تبدیل شده‌اند.

در واقع موقعیت اقلیمی و جغرافیایی خاص استان گلستان، جاذبه های طبیعی فراوانی را به وجود آورده که توجه عکاسان وگردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جلب کرده است. یکی از آن جاذبه ها، آبشار کبودوال است که به آبشار تمام خزه ای دنیا معروف شده است.

موقعیت آبشار کبودوال

آبشار کبودوال نمونه‌ای نادر و منحصر به فرد در استان گلستان است که پتانسیل ثبت جهانی شدن را نیز دارد.

این آبشار در 5 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان علی آباد کتول در عمق دره‌ای در دل جنگل و دامنه کوه هارون با ارتفاع 1780 متر واقع شده است. سرچشمۀ آبشار به ارتفاع حدود 30 متر بالاتر از آبشار خزه ای کبودوال است. همچنین ارتفاع آبشار 12 متر، عمق حوضچه 2 متر و وسعت منطقه قابل استفاده گردشگری آن 550 متر است.

علی‌آبادکتول به علت داشتن آبشارهای بسیار زیبا و همچنین حضور آبشار کبودوال، بهشتی بی‌بدیل برای طبیعت گردان است.

کتول واژه‌ای کهن است که از دو بخش "کته" و "«اول" تشکیل شده است. کته به معنای مکان و اول به معنای دره است. کتول به مجموعه آبادی‌هایی گفته می‌شود که درون دره قرار دارند و کبودوال به معنی جوی یا نهر آبی رنگ است.

ویژگی‌های آبشار کبودوال

آبشار کبودوال با توجه به ویژگی های خاص خود مانند خزه ای بودن، کیفیت آب، غنای ویژه گیاهان بومی و جانوری در سال 1394 به عنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آب زلال و شفاف این آبشار با عبور از جنگل‌های کبودوال، چشم‌انداز وصف ناپذیری را به وجود آورده است.

در مسیر راه رسیدن به آبشار، سد خاکی خاصی وجود دارد که چشم نواز هر بیننده‌ای می‌شود. در واقع این سد، سد مخزنی کبودوال و سد انحرافی زرین‌گل به حجم 17 میلیون متر مکعب است.

از آنجایی که در این سد ماهی وجود دارد می‌توان شاهد حضور پرندگان آبزی و کنارآبزی مانند انواع اردک‌ها، غازها و قوهای وحشی بود. بنابراین این سد و اطراف آن را می توان به عنوان سایتی مناسب جهت پرنده نگری معرفی نمود. گردشگران در مسیر بازدید از آبشار کبودوال، در کنار این سد توقف کرده و به تماشای مناظر مشغول می‌شوند. تلفیق سد با طبیعت، در هر 4 فصل سال هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

دسترسی به آبشار کبودوال:

پس از پارک خودرو در قسمت پارکینگ و در ابتدای مسیر جنگلی ، برای رسیدن به آبشار، مسافران پیاده روی نیم ساعته در مسیر سنگ‌فرش و پلکانی خواهند داشت.

حدود 320 پله سنگی و حدود 170 متر ارتفاع تا سرچشمه آبشار طی خواهد شد که برای افرادی با بیماری‌های قلبی و تنفسی توصیه نمی‌شود.

امکانات رفاهی آبشار کبودوال:

از جمله امکانات رفاهی، احداث 6 چشمه سرویس بهداشتی، پل سنگی، نرده‌های بتونی و دیواره سنگی جهت بهبود دسترسی به آبشار است.

همچنین سکوهایی به همراه تأسیسات مکانیکی وبرقی و آلاچیق هایی جهت رفاه حال مسافران در مسیر تعبیه شده است. مسیر پیاده‌روی در کنار رودخانه، پوشش جنگلی انبوه، شنیدن صدای دلنواز پرندگان و تماشای حوضچه‌های کوچک و بزرگ تجربه طبیعت گردی ارزشمندی را به دنبال خواهد داشت.

پارک جنگلی و آبشار کبودوال به علت چشم‌اندازهای طبیعی و دسترسی به جاده اصلی گرگان به مشهد مقدس، موقعیت بسیار مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دارد.

این پارک با تنوع و تراکم پوشش گیاهی یکی از زیستگاه های گیاهی با ارزش به حساب می آید که با ایجاد زیرساخت ها و منطقه بندی مناسب و واحدهای پذیرایی متناسب با الگوی معماری پارک و محیط پیرامون آبشار می‌توان زمینه‌های جذب گردشگران بیشتری را فراهم کرد.

آب رودخانه و آبشار کبودوال که در محل تفرجگاه عمومی علی‌آبادکتول جریان دارد، قابلیت شرب داشته و در مسیر آن نیز سکوها و چادرهای انفرادی و گروهی برای استفاده گردشگران ایجاد شده است.

تامین مطلوب‌تر تجهیزات و تاسیسات مورد نیاز گردشگری با حفظ و رعایت کامل ملاحظات زیست محیطی امکان استفاده مسافران و گردشگران بسیاری را از این مکان زیبا و آرامش‌بخش فراهم می‌کند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 23دی 96، کدمطلب: 1625043 ، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
0
0
ایران جاهای خیلی زیبایی داره ک حتی خود مردمم نمیدوننن کاش اطلاع رسانی شه تو جذب گردشگر خیلی به نفعمونه م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین