پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۲۳۴
تاریخ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۰
تجویز نسخه‌های غیر عادلانه و غیر عاقلانه اعم از کاهش حق‌آبه تلاب‌ها، تغذیه تالاب با زهاب نیشکر به جای آب سالم، بی توجهی به وضعیت زیستی تالاب‌ها و عواقب پس از آن همه از وخاومت حال تالاب‌ها شادگان خبر می‌دهند.

شعار سال: این روزها حال و روز محیط زیست استان خوزستان و مشکلاتی که در این حوزه با آن دسته و پنجه نرم می‌کند با ضرب المثل «صدای دهل از دور خوش است» بی شباهت نیست. نمونه بارز خوش بودن این دهل را می‌توان در نامه محرمانه عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست کشور به معاون اول رئیس جمهور مشاهده کرد. وی چندی پیش در بند بند این نامه خوزستان را بهشتی معرفی کرده بود که زیر باغات آن نهرهایی خروشانی جاری است اما این نهرها به دلیل سوء مدیریت در حال تباهی و نابودی هستند.

نوشته شدن این نامه توسط حامی و پشتیبان محیط زیست کشور نشان داد که ایشان نه تنها نسبت به معضلات و مشکلات زیست محیطی موجود در استان خوزستان خبری نداشته بلکه همتی برای حفظ و نجات محیط زیست کشور به ویژه مشکلات محیط زیستی در خوزستان را ندارد چرا که مدتهاست نبض تالاب‌های خوزستان آنقدر کند می‌زند که دیگر صدای آن را به راحتی نمی‌توان ‌شنید.

بی‌رمقی مسئولان و دولتمردان نسبت به ونیز ایران

تالاب شادگان نیز از جمله تالاب های مهم و بزرگ کشور بوده که در جنوب شهرستان شادگان واقع و در کنار داشتن فضایی بکر برای گردشگری؛ کوچگاه زمستانی 150 گونه پرونده که 20 گونه آن بومی هستند، است. از دیگر ویژگی‌های این تالاب بین المللی را می‌توان مقیاس بزرگ، طبیعی بودن و دارا بودن نقش مهم در اشتغال برای سه شهر شادگان، آبادان و خرمشهر عنوان کرد.

اما تنها در نوشته‌ها، خاطرات، بندهای مصوبات و نامه‌های اداری می‌توان به اهمیت این تالاب پی برد زیرا در واقعیت هیچ تلاش و تکاپویی برای احیا و تداوم زندگی تالاب شادگان انجام نمی‌شود. بی رمقی مسئولان و دولتمردان نسبت به رفع مشکلات تالاب شادگان آنقدر افزایش یافته که به گفته محمد حسن فقیه رئیس سازمان محیط زیست شادگان وضعیت محیط زیست تالاب به علت تزریق آب ناسالم به خطر افتاده است.

فقیه آب را مهمترین عامل حیات تالاب شادگان عنوان‌کرد و افزود: به دلیل کمبود آب احتمال تلف شدن گونه‌های زیستی و بومی در تالاب وجود دارد و در ادامه این موضوع بر معیشت و اقتصاد مردم منطقه نیز بدون تاثیر نخواهد بود.

وی از تغییر وضعیت جوی هوای شادگان بر اثر خشک شدن نخیلات خبر داد و گفت:در طول دو سال گذشته کمبود آب بر معیشت اهالی منطقه شادگان تاثیرگذاشته است.

باید از طریق کارون به نخیلات شادگان آب برسانیم

مهدی قمشی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم درباره مهمترین راه‌حل برای نجات وضعیت زیست محیطی تالاب شادگان اظهار داشت: نخیلات حوزه شادگان در حوزه کارون دچار مشکل هستند و تنها راه حل مشکل نخیلات شادگان کارون است زیرا مارون و جراحی دیگر آبیندارند که بخواهند تالاب را تغذیه کنند و مدت ها است که خشک شده‌اند بنابراین باید از طریق کارون به نخیلات شادگان آب برسانیم.

وی افزود: تالاب شادگاننیز همین مشکل را دارد زیرا یک زمانی از طریق نهر مارد از کارونتغذیه می‌شد اما 20 سال است که قطره‌ای از کارون به آن تزریق نشده بنابراین وقتی می‌گوییم زهاب نیشکر نعمت استمنظوراز خوب بودن کیفیت زهاب نیست.

مشاور استاندار در امور آب تصریح‌کرد: ناگزیر هستیم که شوری را تحمل کنیم تا تالاب شادگان با مشکل تالاب هورالعظیم مواجه نشود در غیر اینصورت باید از طریق کارون به نحویتغذیه شود.

وی در پرسشی مبنی بر اینکه اگر در خوزستان با افزایش آب مواجه هستیم چرا بخشی از آن را به تالاب بین‌المللی شادگان اختصاص نمی‌دهند، گفت: اگر آقای کلانتری دلش می‌سوزد برایاین موضوعات که مشکل مستقیمحوزه زیست محیطی و حوزه کاری خودشان است کاری انجام دهد نه اینکهدغدغه‌اش روی مسئله‌ای بگذارد که اصلا به ایشان مربوط نیست.

وخامت حال تالاب شادگان حاصل تجویز نسخه‌های غیر عادلانه و عاقلانه مسئولان

به گزارش تسنیم؛ تجویز نسخه‌های غیر عادلانه و غیر عاقلانه اعم از کاهش حق‌آبه تلاب‌ها، تغذیه تالاب با زهاب نیشکر به جای آب سالم، بی توجهی به وضعیت زیستی تالاب‌ها و عواقب پس از آن همه از وخاومت حال تالاب‌های خوزستان خبر می‌دهند و تالاب شادگان نیز از این وخامت در امان نیست.

جان بخشیدن دوباره به تالاب‌های خوزستان به ویژه تالاب شادگان که در واقع نقطه ثقل شادگان است از اهمیت بی‌شماری برخوردار است زیرا جاری بودن فعالیت بخش عمده‌ای از شهروندان این شهرستان به زنده بوده این تالاب بستگی دارد.

اگر این تالاب با بی‌توجهی‌های مسئولان از بین برود در واقع باید گفت که تنها یک تالاب از بین نرفته است بلکه زندگی بخش مهمی از مردم شهرستان شادگان نیز نابود میشود. بنابراین می‌طلبد که مسئولان حوزه محیط زیست خوزستان با نشان دادن واقعیت‌ها به مسئولان عالی‌رتبه و کشوری از مرگ تدریجی تالاب‌های خوزستان به ویژه تالاب شادگان جلوگیری کنند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری تسنیم ، تاریخ انتشار 23دی 96، کدمطلب:1625101، www.tasnimnews.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین