پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۶۴۵
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
علی رغم اینکه سازمان‌های بیمه سلامت و تامین اجتماعی بارها بر ارائه خدمات خود با داشتن دفترچه بیمه و رایگان بودن خدمت تاکید کرده‌اند اما همچنان برخی شرکت‌های کلاهبردار با وعده‌های دروغین مبنی بر ارائه بیمه تکمیلی به بیمه شدگان، ارائه بیمه مکمل دندانپزشکی، ارائه دفترچه بیمه یا کارت بیمه سلامت از مرم اخاذی می کنند.

شعارسال : شاید شما هم مانند بسیاری از شهروندان روزانه تماس‌های متعددی از شرکت‌های مختلف بیمه‌ای و خدماتی داشته باشید، که فردی با شماره شما تماس گرفته و خود را به عنوان نماینده یکی از سازمان‌های بیمه‌گر ازجمله بیمه سلامت و سازمان تامین اجتماعی معرفی می‌کند؛ این فرد از شما می‌خواهد با پرداخت 179 هزار تومان بیمه شوید. برخی از شرکت‌های سود جو با سوء استفاده از ناآگاهی شهروندان آنان را طعمه قرار داده و به صورت غیرمستقیم از آنان اخاذی می‌کنند.

البته از دو سال پیش تاکنون سازمان بیمه سلامت، سازمان تامین اجتماعی و سایر سازمان‌های بیمه‌گر نسبت به این نحوه سودجویی هشدارهای لازم را ارائه کرده‌اند اما مردم ساده دل برای دریافت کارت بیمه سلامت و دفترچه بیمه تکمیلی مبالغی را به این افراد پرداخت می‌کنند و در نهایت نیز هیچ خدماتی از این شرکت‌های پوچ و خیالی دریافت نمی‌کنند.

اخیرا نیز در برخی از مناطق شرقی تهران مکرر دیده شده سودجویان پس از آن که با درخواست پول مخالفت می‌کنند از سوی شرکت‌های متخلف مورد ارعاب واقع می‌شوند به طوری که شهروندان از ترس قطع شدن بیمه و باطل شدن دفترچه خدمات درمانی خود ناچار به پرداخت وجه درخواستی می‌شوند.

متاسفانه ضعف اطلاعات عمومی و ناآگاهی شهروندان منجر به سودجویی این شرکت‌های کلاهبردار شده و روز به روز نیز دایره فعالیت آنان گسترش می‌یابد.همچنین بسیاری از زنان سرپرست خانوار به اظهارات دروغین این شرکت‌ها اعتماد کرده و سریعا وجود مورد نظر را پرداخت می‌کنند.

اغوا کننده‌های تلفنی!

یکی از زنان سرپرست خانوار می‌گوید: دیروز با من تماس گرفتند و گفتند با پرداخت 179 هزار تومان بیمه می‌شوم و می‌توانم از همه خدمات بیمه‌ای از جمله پزشکی، رفاهی و گردشگری استفاده کنیم و حتی برای دریافت خدمات چشم پزشکی، دندانپزشکی، کلینیک‌های زیبایی و پوست و مو باید 50 درصد از هزینه‌ها را بپردازم.

این زن سرپرست خانوار که از صحبت‌های تبلیغاتی تماس گیرنده بسیار خوشحال و هیجان زده شده بود، ادامه داد: حتی به من گفتند که می‌توانم با همین مبلغ 4نفر از اعضای خانواده را نیز تحت پوشش قرار دهم و با این شرایط یک سال از خدمات یاد شده استفاده کنیم حتی ارائه خدمات رفاهی مثل استفاده از ورزشگاه و استخر و هتل و رستوران‌ها نیز تا سقف 50درصد تحت پوشش است.

خدمات بیمه سلامت رایگان است

امیر محمودی، مدیر روابط عمومی سازمان بیمه سلامت در این زمینه می‌گوید: ارائه خدمات بیمه سلامت ایران در کل کشور به صورت رایگان است و حتی برای بیمه شدن شهروندان هیچگاه به صورت تلفنی یا حضوری با آنها تماس برقرار نمی‌کنیم برهمین اساس شرکت‌هایی که از این طریق برای جذب بیمه شدگانت اقدام می‌کنند مورد تایید سازمان بیمه‌ سلامت نیستند و از مردم درخواست می‌کنیم به شرکت‌های کلاهبردار اعتماد نکنند.

این مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت در ادامه می‌گوید: برای اینکه شهروندان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گیرند باید به دفاتر پیشخوان مراجعه کنند و فقط با پرداخت ده هزار ریال بابت کاغذ دفترچه بیمه شوند، همچنین آرم سازمان بیمه سلامت روی دفترچه‌های بیمه این سازمان درج شده است.

محمودی در مورد برخورد با شرکت‌های کلاهبرداری که خود را به عنوان بیمه سلامت معرفی می‌‌کنند، می‌افزاید: شرکت‌های کلاهبرداری که از سوی مردم به ما معرفی می‌شوند از سوی دفتر حقوقی سازمان تحت پیگیرد قضایی و قانونی تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به مراجع قضایی ارجاع داده می‌شود زیرا ما یک سازمان بیمه‌گر هستیم و امکان پیگیری و برخورد با این شرکت‌ها در حیطه وظایف و مسئولیت‌های ما نیست.

ارائه خدمات با کارت ملی

همچنین اخیرا نیز سازمان تامین اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی تنها با ارائه کارت ملی توسط بیمه شدگان و مستمری بگیران در مراکز ملکی و با دفترچه تامین درمان در مراکز غیرملکی ارائه می‌شود و هزینه‌ای بابت ارائه خدمات از مراجعه کنندگان دریافت نمی‌شود.

این در حالیست که بسیاری از بیمه شدگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی اعلام کرده‌اند که برای دریافت کارت طلایی یا کارت سلامت تامین اجتماعی از آنان مبالغی بین ٢٠٠ تا ٤٠٠ هزار تومان مطالبه شده است و در تماس‌های تلفنی از سوی شرکت‌های بیمه گر اعلام شده که در صورت عدم پرداخت این مبالغ، حقوق ماهیانه‌شان قطع خواهد شد.

امیرعباس تقی پور، مدیر روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی با رد این اخبارتاکید کرد: سازمان تامین اجتماعی هیچگونه تماس تلفنی و یا مراجعه حضوری به درب منازل بیمه شدگان و مستمری بگیران محترم برای دریافت وجه به منظور صادر کردن این‌گونه کارت‌ها، نداشته و نخواهد داشت و این موضوع نیز به هیچ عنوان صحت ندارد زیرا در مراکز ملکی تامین اجتماعی خدمات درمانی به طور کاملا رایگان انجام می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان تامین اجتماعی از شهروندان درخواست کرد هر گونه تماس تلفنی و مراجعه حضوری برای صدور کارت سلامت را به مرکز ارتباطات مردمی سازمان تامین اجتماعی با شماره ١٤٢٠ گزارش کنند و این سامانه به صورت آنلاین آماده پاسخگویی به بیمه شدگان و مستمری بگیران است.

براساس این گزارش به نظر می‌رسد، به دلیل ضعف نظارت‌های لازم از سوی مسئولان، عدم آگاهی شهروندان از خدمات سازمان‌های بیمه‌گر و همچنین عدم برخورد جدی و قانونی با شرکت‌های کلاهبردار هر سال شاهد افزایش این گونه کلاهبرداری‌ها در کشور هستیم و روز به روز بر تعداد سودجویان نیز افزوده می‌شود.

این شرکت‌های کلاهبردار با وعده‌های دروغین مبنی بر ارائه بیمه تکمیلی به بیمه شدگان، ارائه بیمه مکمل دندانپزشکی، ارائه دفترچه بیمه یا کارت بیمه سلامت، داشتن قرارداد و پرداخت هزینه‌های درمان آزمایشگاه، ویزیت پزشکان و داروخانه‌ها و هزینه‌های دارویی از مرم اخاذی کرده و باعث بی اعتمادی مردم به سازمان‌های بیمه‌گر و نهادهای متولی می‌شود. بر همین اساس ضرورت برخورد قضایی با این گونه شرکت‌ها بیش از پیش احساس می‌شود.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری سلامت نیوز، تاریخ انتشار: 26 دی 1396، کدخبر: 235308، www.salamatnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین