پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۹۲۳
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد تمامی استان‌ها باید از یک دستورالعمل شفاف و تدوین شده پیروی کنند.

شعار سال: وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد تمامی استان‌ها باید از یک دستورالعمل شفاف و تدوین شده پیروی کنند.

ممانعت از اجرای نوازندگان خانم در اجرای ارکستر ملی اصفهان و همچنین مواضع منفی برخی مدیران و مسئولان به موسیقی و عدم اعطای مجوز بویژه در شهرستان‌هایی چون شیراز، بوشهرمشهد و.. از جمله مواردی هستند که طی چند روز اخیر منجر به بروز برخی حاشیه‌ها و گلایه‌ها از سوی هنرمندان شده است.

سید عباس صالحی در واکنش به این اتفاقات و دفاع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این مسائل به «ایران» گفت: از آقای حسینی به‌عنوان معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌خواهم دستورالعمل‌های مربوط به اجرای نوازندگان خانم در شهرستان‌ها و همچنین دیگر اجراهای صحنه‌ای در شهرستان‌ها را به صورت کاملاً شفاف تدوین کنند. ضمن اینکه همه مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز موظفند بر اساس این دستور‌العمل کارها را انجام داده و پای این داستان باقی بمانند. به هر حال ما در این حوزه گفت‌و‌گوهای زیادی نیز انجام داده‌ایم و امیدوارم با جدیت آقای حسینی این دستورالعمل‌ها به صورت واحد در تمامی استان‌ها اجرایی شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سومین بازدید پیایی خود (دوشنبه 25 دی ماه) از اجراهای سی و سومین جشنواره موسیقی فجربه تماشای اجرای ارکستر ملی ایران به رهبری فریدون شهبازیان وخوانندگی محمد معتمدی نشست.او در حاشیه این اجرا و در جمع خبرنگاران گفت: تدوین دستورالعملی که طی آن اجراهای مورد نظر حوزه موسیقی در شهرهای مختلف کشور از یک قانون تبعیت کنند نیازمند بررسی و اجرایی کردن آن در مرکز است. به هر ترتیب در این نوع موارد حتماً باید رویه عمومی به‌عنوان معیار مورد نظر قرار گیرد و به طور طبیعی اگر اتفاقاتی خارج ازاین رویه انجام بگیردیا مسأله‌ای خلاف آن دستور‌العمل باشد مورد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و همکاران من در وزارتخانه حتماً پیگیر قضیه خواهند بود. به هر حال اجرای صحنه‌ای برای بانوان همان مسیری است که در همه استان‌ها باید با یک رویه عمل شود. قطعاً ازنظر ما حضور نوازنده خانم روی صحنه کنسرت‌های ارکسترال اشکالی ندارد و همه جا هم باید با همین رویه نسبت به حضور هنرمندان خانم روی صحنه اقدام کنند. درحوزه تک نوازی هم معیار و دستورالعمل‌هایی وجود دارد که در همه جای کشور به صورت یکسان اجرا می‌شود.

تلاش دولت درافزایش بودجه جشنواره‌ها

سید عباس صالحی در مورد بودجه جشنواره‌های موسیقی فجر و تأکید مدیران جشنواره‌های مختلف بر مبحث درآمدزایی توسط گروه‌ها و به تبع آن کاهش کیفی آثار هنری بیان کرد: ما در حوزه اقتصاد فرهنگ و هنر به ماجرای درآمدزایی به‌عنوان یک موضوع کمک‌کننده نگاه می‌کنیم و اگرفضای اقتصاد فرهنگ و هنر با اقتصاد عجین شود در طولانی مدت به نفع فضای فرهنگ و هنرخواهد بود. با این نگاه بودجه جشنواره‌ها به‌عنوان بودجه پایه محسوب نشده بلکه به‌عنوان بودجه مکمل و حمایتی مورد توجه قرار می‌گیرد. طبعاً در این فضا شرایط اقتصادی کشور هم تأثیر خود را داشته اما شما مطمئن باشید تلاش دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر این بوده که بتوانیم این منابع را افزایش دهیم اما اینکه جشنواره‌ها صرفاً بخواهند به بودجه‌های حمایتی و مکمل اتکا داشته باشند، بعد از مدتی به هم می‌ریزد و از درون ، فرهنگ و هنر را دچار اختلال می‌کند بنابراین به نظر می‌آید ما باید ترکیب این دو را در کنار هم ببینیم.

نهایی شدن آیین نامه جشنواره موسیقی فجر

او دربخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برخی از حاشیه‌های مطرح شده پیرامون نحوه ارتباطش با حمیدرضا نوربخش رئیس سه دوره قبلی جشنواره موسیقی فجر و نحوه برگزاری و معرفی دبیردوره بعدی این رویداد افزود: در پاسخ به سؤال شما باید بگویم که اتفاقاً در این روزها بنده دیدارهایی با آقای نوربخش داشتم و پیرامون مسائل مختلف جشنواره موسیقی فجر با هم به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم، اما درباره نحوه برگزاری دوره بعدی جشنواره موسیقی فجر باید به این نکته اشاره کنم که این ضرورت وجود ندارد که دبیرخانه هر جشنواره بلافاصله بعد از پایان دوره قبلی معرفی شود، اما با توجه به اهمیت موضوع، با آقای حسینی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی روزهای گذشته جلساتی را درباره اجرای آیین نامه‌ای قابل اتکا در جشنواره موسیقی فجر برای سال‌های متمادی برگزار کرده‌ایم و بر این اساس قرار است کمیته مشترکی از استادانی که مجموعه حداکثری از حوزه موسیقی را پوشش می‌دهند آیین نامه جشنواره موسیقی را نهایی کنند وطی صحبت‌هایی با آقای حسینی مطلع شدم کارهای اولیه مربوط به تدوین آیین نامه جشنواره موسیقی فجر انجام گرفته است.

وزیر ارشاد در ادامه گفت: هر مجموعه‌ای را با ویژگی‌های ایجابی و بعضاً انتقادهایی می‌توان ارزیابی کرد اما با توجه به مدت حضورم در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چه به‌عنوان معاون فرهنگی و چه در سمت فعلی شاهد اجرایی شدن چند اتفاق بودم که می‌توان روی آن حساب کرد، به‌عنوان نمونه ورود «جایزه باربد» در جریان فضای موسیقی توانست فرصتی را برای داوری محصولات سالانه موسیقی به وجود آورد و به اعتقاد من مسیر رو به جلویی است. دیگر اینکه جشنواره موسیقی فجر در این سال‌ها رفته رفته به جشنواره جشنواره‌های موسیقی تبدیل می‌شود و اینکه بتوانیم معیار پیشروی یک ساله تولید موسیقی در کشور را در معرض داوری قرار دهیم اتفاقات مثبتی است که می‌توانیم درباره این جشنواره به آنها اشاره کنیم.

جشنواره هیچ وقت فرمایشی برگزار نمی‌شود

صالحی درباره حاشیه قرار گرفتن کنسرت‌های گروه‌های کوچک اما فعال و با کیفیت حوزه موسیقی نواحی و موسیقی اصیل ایرانی در جریان برگزاری جشنواره موسیقی فجر گفت: جشنواره هیچ وقت فرمایشی برگزار نمی‌شود. اتفاقاً ما در این مجال باید تمام تلاش خود را انجام دهیم که موسیقی‌های ارزشمندی چون موسیقی نواحی و موسیقی اصیل ایرانی همتراز با مخاطبان موسیقی پاپ مسیر رو به جلویی داشته باشد. بنده معتقدم با ۱۰ روز اتفاق خاصی نمی‌افتد، بلکه ما بر این باوریم باید در طول سال اتفاقات ارزنده شکل بگیرد.

شب های پر از آواز در گوشه و کنار شهر

اما درششمین روز جشنواره سی و سوم موسیقی فجر ارکستر ملی ایران در دومین اجرای خود با محمد معتمدی روی صحنه رفت؛ اجرایی که با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد. محمد معتمدی خواننده میهمان ارکستر ملی دراین اجرا قطعه‌ معروف «کاروان» را که پیش از این با صدای زیبای زنده یاد غلامحسین بنان اجرا شده بود با تنظیم زیبای فریدون شهبازیان بازخوانی کرد.سید عباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، سیدمحمدمجتبی حسینی (معاون امور هنری ارشاد)، فرزاد طالبی (مدیرکل دفتر موسیقی)، بهرام جمالی (مدیرعامل انجمن موسیقی ایران) و علی‌اکبر صفی‌پور (مدیرعامل بنیاد رودکی) در این برنامه حضور داشتند.

نگاه ممیزی به گروه‌های داخلی جشنواره

فریدون شهبازیان رهبر ارکستر ملی ایران که تجربه سال‌ها حضوردر جشنواره موسیقی فجر را داشته براین نظر است جشنواره موسیقی فجر به نسبت هرسال پیشرفت بسیاری کرده است. او درادامه به «ایران» گفت: طی این سال‌ها گاهی جشنواره موسیقی فجر پیشرفت نسبتاً چشمگیر و بالایی داشته و گاهی هم کاهش یافته است اما به هر روی براین نظرم حضور هنرمندان خارجی در جشنواره موسیقی فجر اتفاق بسیار خوبی است.

شهبازیان می گوید موسیقی پاپ در جشنواره سی و سوم ارجحیت بیشتری نسبت به موسیقی ایرانی دارد و در این باره افزود: اگر می خواهیم گروه‌های ایرانی و اجرای آنها جلوه بیشتری در جشنواره موسیقی فجر داشته باشند باید این گروه‌ها مورد بررسی و ممیزی بیشتری قرار گیرد.

در سانس دوم تالار وحدت گروه موسیقی «سور» به خوانندگی حسام‌الدین سراج اجرای برنامه داشت. سراج دراین برنامه پیش از اجرای قطعه «اشک مهتاب» گفت: همه ما با این آهنگ که توسط استاد شجریان خوانده شده است خاطره داریم ،بنابراین با یاد شجریان این اجرا را به او تقدیم می‌کنم و آرزوی سلامتی برای ایشان دارم.

در تالاررودکی هم برگزیدگان «جشنواره موسیقی جوان» و گروه موسیقی «خنیاگران شش اقلیم» روی صحنه رفتند. اجرای خنیاگران شش اقلیم با استقبال بی‌نظیر مخاطبان همراه بود. معصومه ابتکار معاون رئیس جمهوری در امور زنان، فرزاد طالبی مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعدادی از هنرمندان موسیقی، سینما و تئاتر دراین برنامه حضور داشتند که درپایان مراسم با حضور معصومه ابتکار، فرزاد طالبی، زهرا همتی (مدیر مؤسسه فروغ فلق) و رؤیا نونهالی لوح‌های قدردانی به خالو قنبر راستگو، عباس رسول‌زاده، محمد زارعی، حسین علی حسینی، کاظم کریمی، اکرم ابراهیم‌زاده و رومینا تنی اهدا شد.

برج آزادی هم میزبان دو گروه موسیقی جالبوت و ابراهیم علوی بود. فرهنگسرای نیاوران نیز در بخش موسیقی بین‌الملل اجرایی از کشور سنگال داشت که سادیوسیسکو هنرمند سنگالی و برادرزاده‌هایش با ساز «کورا» هنر خود را عرضه کردند.

گروه پرنیا هم بدون حضور خواننده آن (علی جهاندار) روی صحنه رفت. بهنام بانی نیزدر بخش موسیقی پاپ دو سانس اجرای برنامه داشت.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب:454503، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین