پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۹۲۴
تاریخ انتشار : ۲۸ دی ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۲
سالانه بیش از 2 میلیون گردشگر و مسافر خارجی و 20 میلیون گردشگر و مسافر داخلی وارد استان قم می‌شوند که طبق برآورد انجام ‌شده، درافق چشم‌انداز 1404 این تعداد به 8 میلیون نفر گردشگرخارجی و 41میلیون نفر گردشگر داخلی افزایش می‌یابد.

شعار سالسالانه بیش از 2 میلیون گردشگر و مسافر خارجی و 20 میلیون گردشگر و مسافر داخلی وارد استان قم می‌شوند که طبق برآورد انجام ‌شده، درافق چشم‌انداز 1404 این تعداد به 8 میلیون نفر گردشگرخارجی و 41میلیون نفر گردشگر داخلی افزایش می‌یابد. این حجم ورود گردشگر به استان که درصدی از آنان انگیزه‌های درمانی دارند، می‌تواند ظرفیت بااهمیتی برای توسعه اقتصادی باشد، از این‌رو ایجاد شرایط و امکانات گردشگری سلامت در این استان بیش از پیش احساس می‌شود، این در حالی است که «عیسی رضایی»، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم معتقد است، چون گردشگران به صورت ساماندهی‌شده وارد استان نمی‌شوند، مشکلاتی را برای ارائه خدمات بهتر در بخش‌های زیارتی، سیاحتی و درمانی به وجود می‌آورند.

قم، مقصد اول 50 درصد مسافران وگردشگران کشور

رضایی در گفت‌و‌گو با «ایران»، در این خصوص خاطرنشان کرد: براساس آمارهای موجود، بیش از 50 درصد مسافران و گردشگران کشور مقصد اولشان استان قم است که اغلب هم گردشگران زیارتی و مذهبی هستند. بیشتر این گردشگران که از کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان هستند، نیز به قصد درمان به ایران می‌آیند و هنگام ورود به کشور معمولاً ابتدا شهر قم را برای اقامتشان انتخاب می‌کنند، اما از اینکه چه تعداد گردشگر برای درمان به قم می‌آیند، آمار دقیقی نداریم، به طور تخمینی می‌توان گفت 5 تا 6درصد گردشگران برای درمان‌های مختلف این استان را انتخاب می‌کنند.

عراق، مخاطب اصلی گردشگری درمانی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از عراقی‌ها به‌عنوان مخاطب اصلی گردشگری درمانی در قم یاد کرد و افزود: استان قم به لحاظ پزشکی در زمینه‌های نازایی، چشم ‌پزشکی و دندان‌ پزشکی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و بیشتر بیمارانی که از کشورهای حوزه خلیج فارس و بویژه عراق به قم سفر می‌کنند نیاز به درمان در این حوزه‌ها دارند.

وی تصریح کرد: بیمارستان یک هزار تختخوابی درحال ساخت در منطقه «پردیسان» از جمله ظرفیت‌هایی است که قم در بخش درمان دارد. این بیمارستان دارای بخش‌های مختلفی است که خاص‌ترین آن هتلینگ ویژه گردشگران است. درهمین رابطه می‌توان به 2 مجموعه گردشگری به‌ نام‌های «نایه» و«دستجرد» در منطقه «خلجستان» اشاره کرد که به‌عنوان دهکده‌های سلامت درحال راه اندازی است، البته فاز یک منطقه دستجرد که کاربری تفریحی دارد نیز افتتاح شده ودر حال خدمات دهی است. فازهای بعدی این منطقه هم پس از تکمیل شدن در زمینه سلامت و درمان به ارائه خدمات خواهد پرداخت.

راه‌اندازی مناطقی به‌منظور نمک درمانی و شن درمانی

رضایی با تأکید بر اینکه این استان به لحاظ گردشگری - زیارتی هم ظرفیت‌هایی دارد که مغفول مانده و نیاز به‌سرمایه‌گذاری دارد، افزود: استفاده از مناطق گردشگری شن درمانی درکویر، دریاچه نمک «حوض سلطان» و«کوه نمک» درقالب نمک درمانی از برنامه‌های آتی است. یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای نمک درمانی داریم، هموار کردن راه دسترسی به کوه نمک است که امیدواریم تا 5 سال آینده بتوانیم از این مراکز درمانی بهره‌مند شویم.

حمایت از سرمایه گذاران با ارائه تسهیلات و وام بانکی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم با اشاره به اینکه از سرمایه‌گذاران با ارائه تسهیلات و وام بانکی برای ایجاد این مراکز درمانی استقبال و حمایت می‌کنیم، اظهارداشت: سرمایه‌گذاران را به بانک‌های عامل معرفی می‌کنیم و بانک‌های عامل هم تسهیلاتی را با نرخ‌های مشخص شده در قالب گردشگری به آنان می‌دهند.

تشکیل کمیته گردشگری سلامت

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم از تشکیل کمیته گردشگری سلامت در استان خبر داد و گفت: تشکیل این کمیته گردشگری برای برنامه‌ریزی، هماهنگی و ساماندهی گردشگران سلامت از ضرورت‌های توسعه گردشگری در استان است. اکثر اداره‌های استان از جمله استانداری، جهاد دانشگاهی وعلوم پزشکی و بخش‌های خصوصی از اعضای این کمیته گردشگری هستند که تا چند ماه آینده فعالیتش را شروع خواهد کرد. این کمیته چند کارگروه هم دارد که از جمله آن می‌توان به‌ کارگروه‌های فناوری اطلاعات، اقامتی، آژانس‌های تخصصی و دهکده‌های سلامت اشاره کرد.

به گفته وی شناسایی ظرفیت‌های درمانی استان وهدایت و راهنمایی گردشگرانی که برای درمان به استان می‌آیند، از جمله برنامه‌های پیش‌بینی شده برای کمیته گردشگری سلامت است.

ضرورت ساماندهی فعالیت‌های جذب گردشگر سلامت

وی یکی از مشکلات اصلی در بخش گردشگری سلامت و نحوه ارائه خدمات به آنان در این استان را وجود دلال‌ها و واسطه‌هایی دانست که از بی‌اطلاعی گردشگران درخصوص نحوه و هزینه درمان و اقامت سوءاستفاده می‌کنند و هزینه‌های درمان را بالا می‌برند و از قبل معرفی گردشگر به محلی برای اقامت یا مرکز درمانی هزینه‌ای اضافی از گردشگر دریافت می‌کنند. به همین دلیل چون هزینه درمان و اقامت در استان قم پایین است، دخالت دلال‌ها در این بخش نیاز به‌ ساماندهی دارد. در برخی مواقع هم پیش می‌آید که مراکز درمانی استان، پزشک متخصص یا امکانات پزشکی مربوط به یک بیماری را ندارند و گردشگر مجبور است برای درمان به تهران یا استان‌های دیگر برود که بازهم دخالت دلال‌ها در این بخش را نمی‌توان نادیده گرفت.

گردشگری سلامت در استان هیچ اعتبار یا ردیف بودجه‌ای ندارد

رضایی با یادآوری اینکه برای ایجاد زمینه‌های گردشگری سلامت در استان هیچ اعتبار یا ردیف بودجه‌ای نداریم، گفت: تنها به کمک بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران می‌توانیم در این زمینه فعالیت داشته باشیم. استان قم از مواهب اقتصادی کلان گردشگری سلامت که امروزه در دنیا، درآمدهای هنگفت ایجاد می‌کند، برخورداراست. توسعه زیرساخت‌های درمانی و گردشگری و شیوه مدیریت این گردشگران نیز حلقه‌های مفقوده این چرخه پولساز است که تکمیل آنها به‌همت و توجه مسئولان استان و کشور نیاز دارد.

نیم نگاه

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم معتقد است، چون گردشگران به صورت ساماندهی‌شده وارد استان نمی‌شوند، مشکلاتی را برای ارائه خدمات بهتر در بخش‌های زیارتی، سیاحتی و درمانی به وجود می‌آورند

عیسی رضایی یکی از مشکلات اصلی در بخش گردشگری سلامت و نحوه ارائه خدمات به آنان در استان قم را وجود دلال‌ها و واسطه‌هایی دانست که از بی‌اطلاعی گردشگران درخصوص نحوه و هزینه درمان و اقامت سوءاستفاده می‌کنند و هزینه‌های درمان را بالا می‌برند و از قبل معرفی گردشگر به محلی برای اقامت یا مرکز درمانی هزینه‌ای اضافی از گردشگر دریافت می‌کنند

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازسایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار ------، کدمطلب:454457، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین