پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۴۹۷۹
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
در حالیکه هنوز آیین نامه‎های اجرایی قانون هوای پاک معلق مانده‎اند؛ نگاهی اجمالی به اخبار منتشره این مطلب را می‌رساند که در سال‌های اخیر شاهد ورود جدی دادستان‌ها در حوزه حقوق عامه به ویژه رفع معضل آلودگی هوا بوده‌ایم.

شعارسال: طبق قانون باید از ظرفیت‌های مدعی العموم پیرامون آنچه که مرتبط با سلامت روح و جان انسان‌ها است استفاده شود، در سال 94 بود  که سازمان بازرسی کل کشور در راستای احیای حقوق عامه گزارشی اجمالی را در رابطه با آلودگی هوا و کاستی‌های برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها در این زمینه، به رئیس جمهور و معاون اول وی ارائه کرد.

قاضی سراج 11 خرداد ماه سال گذشته در جلسه شورای اداری شهرستان ری با اشاره به ورود سازمان بازرسی به بحث آلودگی هوا گفت: در زمستان سال گذشته هوا فوق‌العاده آلوده بود. سازمان بازرسی کل کشور با اوج گرفتن آلودگی‌ها بنا گذاشت در کل استان‌هایی که مشکل آلودگی هوا دارند برنامه‌ای تعریف کرده و بررسی کند چه سازمان و نهادی در ایفای وظایفش قصور داشته است که الحمدلله طی دو روز گذشته گزارش آلودگی هوا کامل و برای سران قوا ارسال شد.

در این گزارش 10 نهاد، وزارتخانه و سازمان در خصوص کوتاهی خود مسئول هستند. البته هر کدام از این نهادها و سازمان‌ها توجیهاتی دارند که باید به جای خود بررسی کرد. 20 مشکل و پیشنهاد برای این 10 نهاد احصاء کرده و در گزارش قید کردیم.

همچنین ناصر سراج در حکمی، به دکتر شکربیگی معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد تا به صورت فوق‌العاده عملکرد کلیه دستگاه‌های اجرایی و ارگان‌های ذی‌ربط  را در راستای انجام وظایف مقرر قانونی درخصوص کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها بررسی و نتیجه را به‌صورت مستند گزارش کند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه گفته بود: بنا به دستور آیت‌الله آملی لاریجانی در مرکز و استان‌ها عزم سازمان بازرسی جزم است تا با هر مدیری که مراعات نکرده و قانون را در خصوص هوای پاک اجرایی نکند، به شدت برخورد کنیم. چرا که نباید صبر کرد تا هوا سرد شود و مسایل گذشته تکرار شود.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیز  8 آبان امسال و در جلسه مسئولان عالی قضایی با تأکید بر حساسیت دستگاه قضایی نسبت به حقوق عامه بویژه در عرصه هایی نظیر سلامت عمومی اظهار کرد:  چند سالی است که سازمان بازرسی کل کشور تمرکز ویژه ای روی بحث آلودگی هوا دارد که البته از این سازمان خواسته ایم ورود جدّی‌تری داشته باشد و گزارشهای کارشناسانه و مستمری در این زمینه ارائه کند.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای سخنگوی دستگاه قضا نیز در این زمینه اعتقاد دارد: مدعی العموم منتظر نمی‌ماند که پیرامون آلودگی و تخریب محیط زیست از مراجع رسمی شکایت واصل شود و در این زمینه در راستای احیای حقوق عامه ورود پیدا می‌کند به همین منظور حجت السلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور نیز  چندی پیش در گفتوگو با خبرگزاری میزان در این رابطه اظهار کرد: دادستانی مطابق ماده 290 قانون آیین دادرسی کیفری به موضوع حقوق عمومی ورود می‌کند، موضوع آلودگی هوا به نحوی به حقوق عمومی بازمی‌گردد و یکی از دغدغه‌های داستان کل کشور عمل به این تکلیف قانونی است.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه بحث آلودگی هوا در دادستانی کل در حال رسیدگی است،خاطرنشان کرد: آلودگی هوا یک بحث بسیار پیچیده است که دستگاه‌های مختلف و مرتبط این موضوع را دنبال می‌کنند و ما به دستگاه‌های مختلف در رابطه با انجام تکالیفشان تأکید می‌کنیم و امیدوارم برطرف شود.

پس از این گفتوگو حجت الاسلام اژه‌ای در یکصد و بیست و دومین نشست خبری  خود که  3 دی ماه برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگاري مبنی بر اینکه اخیراً دادستان کل کشور بر ضرورت همگرایی و عزم ملی برای خروج از آلودگی هوای تهران و دیگر شهر‌ها تاکید کردند و گفتند که به عنوان مدعی‌العموم ورود کردیم؛ این ورود چگونه و به چه نحوه‌ای است، گفت: سال قبل هم دادستان کل کشور ورود کرده بود؛ به این معنا که مجموعه دستگاه‌هایی هستند که بر اثر قانون تکالیفی درباره آلودگی هوا به عهده آنها گذاشته شده که این آلودگی اولاً پیدا نشود؛ دوماً اگر پیدا شود چگونه رفع شود و یا چگونه کاهش پیدا کند.

وی افزود: اولین اقدام دادستانی کل کشور و سازمان بازرسی کل کشور این است که ببینند این دستگاه‌ها به تکالیف خود عمل کرده اند یا نه. دادستان کل کشور با دستگاه‌های مسئول اگر لازم باشد صحبت می‌کند یا اخطار می‌دهد یا جلسه می‌گذارد و یا از آنها بازخواست می‌کند و از همه می‌خواهد به تکالیف خود عمل کنند و اگر آنها توجیهات قانع کننده داشته باشند، گوش می‌دهد.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: وظیفه بازرسی کل کشور این است که ببیند آنها به تکالیف خود عمل کرده اند یا نه و وظیفه دادستان کل کشور یک قدم بالاتر است؛ یعنی بررسی می‌کند که علاوه بر اینکه آنها به وظایف خود عمل کرده اند، آیا کار بیشتری می‌شود انجام داد یا نه؟ آیا می‌شود هم افزایی انجام داد که محور آن دادستان کل کشور شود و همه دستگاه‌ها را دعوت و صحبت کند و از دولت بخواهد بعضی از باید‌ها و نباید‌ها رعایت شود؟ بنابراین کار دادستانی کل در این حد و حدود است و همه باید در این باره همکاری کنند؛ هم مردم و هم دستگاه‌های مختلف تا این وضعی که در این ایام با آن مواجه هستیم که هنوز نه در تهران رفع شده است و نه خیلی از استان‌ها بهبود پیدا کند. در شرایط فعلی بعضی از مردم بخصوص کسانی که مشکلات جسمی دارند با سختی مواجهند و امیدوارم با همکاری همه فرجی شود و آن آقای مسئولی که گفته بود دعا کنید، این کار را نیز انجام دهیم و غافل نشویم.

نگاهی اجمالی به اخبار منتشره این مطلب را می رساند که در سالهای اخیر شاهد ورود جدی دادستان های سراسر کشور در حوزه حقوق عامه بوده ایم به ویژه در مناطقی که معظل آلودگی هوا وجود داشته است؛ تعطیلی واحدهای تولیدی آلاینده محیط زیست و اتمام حجت با اداره کل حمل و نقل پایانه ها تنها بخش کوچکی از این اقدامات است.

ضرورت همگرایی دستگاههای متولی برای کاهش آلودگی هوا/ دادستان در راستای احقاق حقوق عامه با متخلفین برخورد قانونی کند

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در ارتباط با آخرین اقدامات صورت گرفته در راستای کاهش آلودگی هوا از سوی دادستان به عنوان مدعیالعموم گفت: دادستان در راستای احقاق حقوق عامه علاوه بر همکاری با دستگاههای مربوطه در صورت بروز هر گونه تخلف پیگیری های لازم را در دستور کار قرار داده است.

معاون دادستان مشهد: لزوم تعطیلی کلاسهای ورزشی در شرایط آلودگی هوا / انفصال مدیران مدارس در صورت احراز تخلف

 قاضی بخشی محبی معاون دادستان مشهد در پیگیری حقوق عامه اظهار کرد: قانون هوای پاک در مرداد امسال تصویب شد؛ اما نواقصی دارد از جمله اینکه دارای تعداد زیادی آیین نامه اجرایی است که  هنوز تصویب نشده اند.

معاون دادستان مشهد خاطرنشان کرد: در این قانون مقرر شده خودروسازان لوازم و قطعات مربوط به کنترل آلودگی را مشمول گارانتی کرده و رایگان تعویض کنند درحالی که این اتفاق نمی‌افتد. همچنین مقرر شده کمیته مدیریت شرایط اضطرار حفاظت محیط زیست مدیرانی را که به مفاد این قانون پایبند نبوده به دادستانی معرفی کند درحالی که تاکنون مدیری به این حوزه معرفی نشده حال آنکه شاهد هستیم در شرایط بحرانی و آلودگی هوا، برخی مدارس زنگ های ورزش را تعطیل نمی‌کنند و این عمل می‌تواند منجر به انفصال مدیر مربوطه شود و والدین می‌توانند در صورت مشاهده این تخلفات، گزارش آن را به دادستانی اعلام کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی: توسعه کمربند سبز کلانشهر تبریز راهکاری برای پیشگیری از حاشیه نشینی و آلودگی هوا

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی نیز توسعه کمربند سبز کلانشهر تبریز را راهکاری برای پیشگیری از حاشیه نشینی و آلودگی هوا مطرح کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز: بررسی وظایف ادارات متولی کاهش آلودگی هوای کرج/ شهرداری موظف به بازسازی ناوگان درون شهری شد

حاجی رضا شاکرمی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان در رابطه با اقدامات دادستانی در بحث آلودگی هوای کرج از ورود دادستانی به این موضوع خبر داد و گفت: با توجه به وضعیت آلودگی هوا و وجود ریزگرد‌ها در استان البرز وظایف هریک از ادارات مربوط به آلودگی هوا را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

وی افزود: ۷۰ درصد آلودگی هوا مربوط به خودرو‌های ناوگان درون شهری و خودرو‌هایی است که داخل شهر عبور می‌کنند و این ناوگان‌ها فرسوده هستند، شهرداری بدلیل کمبود بودجه و مشکلات، اقدامات موثری در رابطه با کاهش الودگی هواانجام نداده است.

 پایان مهلت 36 ماهه به شهرداری و اداره کل حمل و نقل پایانه ها در راستای رفع آلودگی هوا

شاکرمی از پایان مهلت 36 ماهه به شهرداری و اداره کل حمل و نقل پایانه ها در استان البرز خبرداد و گفت: درراستای مبارزه با آلودگی هوا به رغم تاکید شورای شهر و شهردار کلانشهر کرج این نهادها به وظایف محوله اقدام نکرده اند.

وی تصریح کرد: اگر چه عوامل مهمی در این آلودگی دخیل هستند، اما آنچه که حائز اهمیت است تعویض کاتالیزور (کاتالیست) خودروهای عمومی درون شهری و استفاده از صافی (فیلتر) ذرات برای خودروهای دیزلی سنگین می توانند نقش مهمی در پیشگیری از آلودگی هوا داشته باشد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان: معرفی بیش از 500 واحد تولیدی صنایع آلاینده به دستگاه قضایی

 محمدرضا قنبری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به موضوع حمایت و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد و گفت: استان اصفهان در مرکز کشور قرار گرفته و در یک سمت آن رشته کوه زاگرس قرار دارد.

این مقام قضایی گفت: متاسفانه باید گفت چیزی حدود 30 درصد از صنایع آلاینده در استان اصفهان هستند که تاثیر فراوانی در آلودگی هوای این استان دارند. چون وجود رشته کوه زاگرس مانع از ورود رطوبت به اصفهان می‌شود.

قنبری گفت: در راستای حمایت از محیط زیست و کاهش آلودگی هوا تاکنون بیش از 500 واحد صنایع آلاینده به دستگاه قضایی معرفی شده اند.

قائم مقام رئیس کل دادگستری استان مرکزی: 8 کارگاه ذوب فلزات به دلیل آلایندگی پلمب شد

طاهری قائم مقام رئیس کل دادگستری استان مرکزی در گفتوگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، از پلمب مراکز آلاینده در استان مرکزی خبر داد و گفت: هشت کارگاه ذوب فلزات در استان مرکزی به دلیل عدم رعایت اصول بهداشتی و آلایندگی مهرو موم شد همچنین تقریبا تمام کوره‌های آجرپزی گازسوز شدند، اگر افراد سندی برخلاف این مهم دارند مراتب را گزارش دهند.

در ماده 2 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب 1374  آمده "اقدام به هر عمل که موجبات آلودگی هوا را فراهم کند ممنوع است؛ در فصل پنجم قانون  نحوه جلوگیری از آلودگی هوا برای متخلفین مجازات در نظر گرفته شده و در ماده 33 همین قانون سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی را موظف به همکاری در این رابطه جهت تنویر افکار عمومی، آموزش و قوانین و مقررات کرده و سازمان حفاظت از محیط زیست در این قانون مکلف است تا با متخلفین از طریق دستگاه قضا برخورد کند. 

نکته قابل توجه دیگر آن است که  موضوع آلودگی هوا در قانون مجازات اسلامی هم پیش‌بینی شده است ، به طوری که تبصره 2 ماده 688 قانون مجازات اسلامی عنوان می‌دارد "منظور از آلودگی محیط زیست عبارت است از پخش یا آمیختن مواد خارجی به آب یا هوا یا خاک، یا زمین به میزانی که کیفیت فیزیکی یا بیولوژیک آن را به طوری که به حال انسان، سایر موجودات زنده، گیاهان، آثار یا ابنیه مضر باشد و در ماده 689 همین قانون برای مرتکبین مجازات در نظر گرفته شده است.

علی ایحال دادستانی به عنوان مدعی العموم در این زمینه اقدامات شایان توجهی انجام داده است اما پر واضح است که بدون هم افزایی و همکاری دستگاه های متولی در این خصوص شاهد رفع معضل آلودگی هوا نخواهیم بود و به قول همان مثل معروف یک دست صدا ندارد و دستیابی به موفقیتهای بزرگ جز با همکاری و همیاری سایر نهادهای متولی ممکن نیست.

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته از خبرگزاری  میزان، تاریخ انتشار:28 دی 1396، کدخبر: 388012،www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین