پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۴۸۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۰
اینکه چرا مدیریت فوتبال کشور در قراردادهای اسپانسرینگ ضعیف عمل می کند نکته‌ای است که سال‌های زیادی درباره آن بحث مطرح شده است. اما نکته اساسی این است که آیا پیراهن تیم ملی ایران به عنوان قدرتمند‌ترین تیم آسیا ارزش آن را ندارد که اسپانسرهایی پیدا شوند تا برای استفاده از این پیراهن حاضر باشند پول هزینه کنند یا لباس رایگان به فدراسیون بدهند؟

شعارسال : ماجرای قرارداد فدراسیون فوتبال با شرکت آدیداس برای خرید لباس‌های تیم ملی در جام جهانی، در هفته‌های اخیر جنجال‌های بسیار بزرگی در رسانه‌ها و محافل وررشی به راه انداخت. در مرحله اول مدیران فدراسیون فوتبال وعده عقد قرارداد بلند مدت تا پایان جام جهانی 2022 قطر با آدیداس را داده بودند اما خبر اعلام شده این بود که آنها با نماینده فروش این کمپانی در خاورمیانه قرارداد یک ساله امضا کرده‌اند.

مدیران فدراسیون البته ابتدا هیچ جزئیاتی درباره چگونگی مفاد توافق با آدیداس ارائه ندادند و در نهایت این رسانه‌ها بودند که با پیگیری‌های خود رسما افشا کردند که فدراسیون فوتبال با عقد یک قرارداد یکسویه و بدون منفعت با آدیداس عملا تصمیم گرفته بر خلاف رویه معمول در کل رشته‌های ورزشی دنیا، برای تهیه البسه خود در بزرگ‌ترین تورنمنت فوتبالی جهان مثل جام جهانی با پول هزینه کند و حامی آدیداس باشد! قرارداد فدراسیون و ادیداس به این شکل است که مسئولان فوتبالی می‌توانند با 70 درصد تخفیف برای تیم ملی لباس‌های برند آدیداس را خریداری کنند و حتی یک دلار هم از شرکت آلمانی برای تبلیغ برند آنها در جام جهانی دریافتی نداشته باشند!

فدراسیون در توجیه این اقدام حیرت انگیز البته توپ را به زمین قوانین داخلی و مصوبه و دستورالعمل وزارت صنایع انداخت و در اطلاعیه خود نوشت:« فدراسیون فوتبال ایران در ابتدای امر اقدام به عقد تفاهم‌نامه 4 ساله اسپانسری با آدیداس نمود که متاسفانه دستورالعمل نحوه صدور گواهی فعالیت نمایندگان و شعب عرضه کنندگان پوشاک خارجی در ایران به شماره 60/129276 مورخ 1395/6/17 وزارت صنعت ، معدن و تجارت مانع از اجرایی شدن این قرارداد اسپانسری شده است لذا تنها راه چاره جهت استفاده از لباس های با کیفیت و با تکنولوژی کلیماکول آدیداس در جام جهانی همانطور که به هواداران شریف تیم ملی ایران از مدتها قبل وعده داده شده بود انعقاد قرارداد تجاری خرید البسه با تخفیف 70درصد بوده است»

هرچند توضیحات مدیران فدراسیون هنوز هم اهالی فوتبال را درباره این قرارداد قانع نکرده است اما نکته قابل اهمیت این است که قرارداد بسته شده و فدراسیون برای جام جهانی از آدیداس لباس خریداری خواهد کرد. آن هم در شرایطی که بسیاری از شرکت‌های تولدی پوشاک ورزشی حاضر بودند در ازای دادن لباس‌های رایگان حتی تا 500 هزار دلار پاداش نقدی هم به فوتبال ایران پرداختی داشته باشند. با این وجود مشکلات قانونی و تاکید کی‌روش به استفاده از برند آدیداس بهانه شد تا فدراسیون پای حرف خود بماند.

با این حال پیگیری‌ها، نشان می‌دهد که «خرید کردن» برای مدیران فدراسیون به یک عادت تبدیل شده است. این مجوعه در ماه‌های اخیر لباس آدیداس را فقط در اختیار تیم ملی بزرگسالان قرار داده است و سایر تیم‌های ملی فوتبال،‌ فوتبال ساحلی و فوتسال در بخش بانوان و آقایان از لباس‌های تولیدی ایرانی مجید استفاده می کنند که کیفیت نسبتا خوبی دارد. فدراسیونی‌ها به دلیل مشکلات شدید مالی از در اختیار گذاشتن لباس‌های برند آدیداس برای تیم های ملی دیگر خودداری کرده‌اند و به همین ترتیب باید نوشت که عدالت برای تمامی تیم‌ها رعایت نمی‌شود و تیم ملی بزرگسالان فقط این شانس را دارد که لباس خوب بپوشد!

با این حال ابهام بزرگ در همین جا خلاصه نمی‌شود. پیگیری‌ها نشان می‌دهد که مدیران فدراسیون فوتبال برای تهیه لباس‌ سایر تیم های ملی هم از شرکت مجید لباس خریداری می‌کنند و این مساله عمق فاجعه مدیریت اقتصادی را نشان می‌دهد.

فدراسیون در تمام هفته‌های اخیر در توجیه بحث خریداری لباس از آدیداس دستورالعمل وزارت صنعت، معدن و تجارت را بهانه قرار داده بود که آدیداس چون نمایندگی و تولیدی رسمی در ایران نداشت علاقه ای به عقد این قرارداد با فدراسیون نشان نداد و حاضر نشد اسپانسر فوتبال کشور در جام جهانی باشد. حالا سوال بسیار بزرگ از مدیریت فوتبال ایران این است که آنها چرا از شرکت مجید هم برای تیم‌های ملی فوتسال و فوتبال ساحلی که در رشته خود از قطب‌های جهان به حساب می‌آیند و در جام جهانی هم به رتبه سوم رسیده‌اند هم با تخفیف ویژه از لباس می‌خرند؟ چرا حداقل در بدترین شرایط لباس‌ها را از این شرکت به صورت رایگان دریافت نمی‌کنند؟

اینکه چرا مدیریت فوتبال کشور در قراردادهای اسپانسرینگ ضعیف عمل می کند نکته‌ای است که سال‌های زیادی درباره آن بحث مطرح شده است. اما نکته اساسی این است که آیا پیراهن تیم ملی ایران به عنوان قدرتمند‌ترین تیم آسیا ارزش آن را ندارد که اسپانسرهایی پیدا شوند تا برای استفاده از این پیراهن حاضر باشند پول هزینه کنند یا لباس رایگان به فدراسیون بدهند؟

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت تحلیلی – خبری اعتماد آنلاین ، تاریخ انتشار: 1 بهمن 1396، کدخبر: 154897، www.etemaadonline.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۳۱
0
0
همش بخاطر سیاست های غلط و ترس از آمریکاست
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین