پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۷۰۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۲
برای اولین بار، محققان سلولهای پوست موش ها را با فعال کردن یک ژن خاص در سلول با استفاده از تکنولوژی CRISPR به سلول های بنیادی تبدیل کردند.

شعارسال: به نقل از ساینس دیلی، برای اولین بار، محققان موسسه گلادستون، با استفاده از تکنولوژی CRISPR، سلولهای پوست موش را به سلول های بنیادی تبدیل کردند. رویکرد نوآورانه یک روش بالقوه ساده تر برای تولید نوعی سلول ارزشمند ارائه می دهد و بینش های مهم را در فرآیند برنامه ریزی سلولی فراهم می کند.

"این روشی جدید برای ایجاد سلول های بنیادی چندگانه است و اساسا از آنچه  قبلا ساخته شده اند متفاوت است. "در ابتدای مطالعه، ما فکر نمی کردیم که این بتواندکار کند، اما ما می خواستیم حداقل سعی کنیم به این سوال پاسخ دهیم: آیا می توان یک سلول را توسط یک برنامه مجددا برنامه ریزی کرد؟" باز کردن یک مکان خاص از ژنوم؟ و پاسخ مثبت است."

سلول های بنیادی پلوروپتوتین را تقریبا می توان به هر نوع سلولی در بدن تبدیل کرد. در نتیجه، آنها یکی از منابع کلیدی درمانی برای شرایط غیر قابل درمان مانند نارسایی قلبی، بیماری پارکینسون و کوری هستند.  آنها همچنین مدل های بسیار خوبی برای مطالعه بیماری ها و ابزارهای مهم برای آزمایش داروهای جدید در سلول های انسانی هستند.

در سال 2006، شینیا یاماناکا، محقق ارشد گلاشتون، کشف کرد که می تواند سلول های بنیادی - سلول های بنیادی پلورپوفتون القا شده(iPSCs)  را با  تیمار سلول های پوستی معمولی با چهار پروتئین کلیدی ایجاد کند. این پروتئین ها، به نام عوامل رونویسی، با تغییر ژن هایی که در سلول بیان می شوند، کار می کنند و ژن های مرتبط با سلول های پوست را خاموش می کنند و ژن های مرتبط با سلول های بنیادی را فعال می کنند.

با تکیه بر این کار، دینگ و دیگران قبلا iPSC ها را با فاکتورهای رونویسی ایجاد نموده اند، اما با اضافه کردن کوکتل شیمیایی به سلول ها این کار انجام گرفته است.  آخرین مطالعه منتشر شده در سلول های بنیادی سلول، راه سوم را برای تبدیل سلول های پوست به سلول های بنیادی با استفاده مستقیم از ژنوم سلول ها و با استفاده از تکنیک های تنظیم ژن CRISPR ارائه می دهد.

دینگ، که همچنین استاد شیمی، شیمی دارویی در دانشگاه کالیفرنیا سانفرانسیسکو است، می گوید: " زمانی که دانشمندان با یک رویکرد چالش ها و مشکلات را کنار بزدند داشتن گزینه های مختلف برای ایجاد iPSC ها مفید خواهد بود." "رویکرد ما می تواند به یک روش ساده تر برای ایجاد iPSC ها منجر شود و می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا به طور مستقیم دوباره سلول های پوست را به انواع دیگر سلول ها مانند سلول های قلب یا سلول های مغزی بازنویسی کند."

CRISPR  یک ابزار قدرتمند است که می تواند به طور دقیق ژنوم را با هدف قرار دادن دنباله ای منحصر به فرد از DNA، کنترل کند.  این توالی DNA پس از آن به صورت دائمی حذف یا جایگزین می شود یا به طور موقت روشن یا خاموش می شود.

تیم دینگ دو ژن Sox2 و Oct4 را هدف قرار داند که فقط در سلول های بنیادی بیان می شود و به عنوان یک جز جدایی ناپذیر از توانایی های چندگانه انسانی شناخته شده است. همانند فاکتورهای رونویسی، این ژن ها دیگر ژن های سلول های بنیادی را روشن می کنند و آنها را که با انواع مختلف سلول ارتباط دارد خاموش می کند.

محققان دریافتند که با CRISPR، آنها می توانند Sox2 یا Oct4 را فعال کنند تا سلول های را مجددا برنامه ریزی کنند. در حقیقت، آنها نشان دادند که هدف قرار دادن تنها یک مکان در ژنوم برای ایجاد واکنش زنجیره ای طبیعی کافی است و منجر به برنامه ریزی مجدد سلول به iPSC می شود.

برای مقایسه، معمولا چهار فاکتور رونویسی برای ایجاد iPSCs با استفاده از روش اصلی استفاده می شود. علاوه بر این، یک عامل رونویسی معمولا هزاران محل ژنوم در سلول را هدف قرار می دهد و بیان ژن در هر مکان را تغییر می دهد.

دینگ می گوید: "این واقعیت که تنظیم یک سایت کافی است بسیار تعجب آور است." "اکنون ما می خواهیم درک کنیم که چگونه این مجموعه فرآیند از یک مکان واحد به کل ژنوم گسترش می یابد."

 

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات بر گرفته ازخبرگزاری علم وفناوری ، تاریخ انتشار:2 بهمن 1396، کدخبر: 52056،www.stnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ایران
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
0
0
چقدر جالب و هیجان انگیز میتونه باشه کارهایی که میشه با این دانش انجام داد
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین