پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۰۵۷۹۸
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۰
طرح کاج به عنوان یک طرح ملی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر در محیط کار و تولید در جهت حفظ و صیانت از سرمایه های کارگری و رونق تولیدات داخلی و اشتغال به اجرا در می آید.

شعار سال: به منظور اجرای منویات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و تاکیدات معظم له در خصوص فراهم سازی بسترهای سلامت اجتماعی در جامعه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طرح کاربست مطالعه شیوع شناسی اعتیاد در جامعه کار و تولید با عنوان اجرایی، طرح ملی استقرار مداخلات پیشگیری از مصرف مواد در جامعه کار و تولید(طرح کاج) را در دستور کار خود قرار داده است.
با تصویب ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای سال 95 اقدام به طراحی و استقرار طرح ملی پیشگیری مصرف مواد مخدر(طرح کاج) با رویکرد سبک زندگی سالم در محل های کاری 50 تا 500 نفر نموده است، این طرح شامل سه بسته خدمتی مجموعه آموزش سبک زندگی سالم، ارزیابی وضعیت سبک زندگی کارگران و رتبه بندی کارفرمایان سلامت محور است.
موضوع سلامت جامعه کارگری که به عنوان عوامل مهم در تولید و تحقق اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند بسیار اهمیت دارد. کارگر رکن اصلی اقتصاد مقاومتی محسوی می شود و منابع انسانی به عنوان منابع ذی قیمتی هستند که پویایی اقتصاد و تولید در گرو سلامت این قشر از جامعه است.
تولید با کیفیت و نیروی کار توسعه محور، محصول نظارت و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در محیط های کار به ویژه سوء مصرف مواد مخدر است.
از آنجا که کارگران نیروهای مولد جامعه هستند و در شرایطی که توسعه همه جانبه اولویت کشور است، تامین سلامت آنها ضرورت دو چندان پیدا می کند.
پیشگیری به عنوان کم هزینه ترین و تاثیرگذارترین اقدام در راستای جلوگیری از ابتلای افراد به اعتیاد محسوب می شود و طرح کاج، نگاه پیشگیرانه‌ای نسبت به شیوع مواد مخدر در جامعه کارگری دارد.
گرفتار شدن کارگران در دام اعتیاد زمینه ساز وارد آمدن آسیب های جدی به اجتماع بسیار سودمند خواهد بود و به تبع آن معضلات بسیاری در جامعه بروز خواهد کرد.
اعتیاد در محیط های کارگری به چرخه تولید و اقتصاد کشور صدمه می زند و باعث از هم پاشیدگی خانواده ها می شود، از اینرو دولت مقابله با این موضوع را جزء برنامه های اساسی خود قرار داده است.
رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان فردیس در این باره گفت: توسعه اقتصاد بدون سرمایه های نیروی انسانی دست نیافتنی است، سعی شد با برگزاری همایش‌ها و کارگاه های آموزشی در راستای آسیب هایی که برای جامعه کارگری در کارخانجات شهرستان فردیس وجود دارد، پیشگیری کرد.
بهداروند با اشاره به بهره وری نیروی انسانی در محیط کار، گفت: دغدغه و ناملایمات اجتماعی کارگر می تواند در پیشبرد و یا کاهش تولید و اقتصاد ملی موثر باشد.
وی اظهار داشت: بنابراین این رسالت در حوزه اداره کار فردیس قرار دارد تا بتوانیم با پیشگیری از این آسیب ها در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی گام‌های بلندی را برداریم. بهداروند گفت: برنامه طرح کاج با هدف کاهش آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد و ارتقاء سطح سلامت کارگران توسط این اداره در شهرستان در حال اجرا می باشد.
وی افزود: آسیب های اجتماعی از موانع مهم رشد تولید و اقتصاد است و اجازه نمی دهد نیروی کار سالم پای کار بایستد تا بتواند تولید صحیح و بهره وری و رقابت کند.
وی ادامه داد: وقتی تولید با کیفیت انجام نشود و تولید توام با خلاقیت نباشد در فروش محصول با مشکل مواجه می شود.
وی اظهار داشت: وقتی به بعد اجتماعی نیروی کار توجه نشود، قطعا در رقابت با مشکل مواجه خواهیم شد و در نهایت اقتصاد مقاومتی محقق نخواهد شد.
بهداروند افزود: طرح ملی کاج به طور کامل در فردیس اجرا شده و در تعدادی اجرای برنامه های در استان البرز پیشتاز بوده ایم.
وی مشکلات و معضلات اجتماعی شهرستان فردیس را بیشتر از سایر شهرستان های استان البرز برشمرد و گفت: هم طرح کاج در این شهرستان اجرا شده و هم طرح های موازی خارج از این طرح به در اجرا درآمده است.
بهداروند گفت: همایشی با هدف آشنایی با معضلات و آسیب‌های ناشی از اعتیاد در جامعه کارگری، خانواده‌ها و جامعه و روش‌های مقابله و راه‌های مختلف درمان با حضور 250 نفردر شرکت مپنا برگزار شد.
وی در ادامه افزود: همچنین در شهرک صنعتی سیمین دشت فردیس همایش کارگر سالم محور توسعه با حضور کارگران واحدهای تولیدی و صنعتی برگزار شد.
وی اجرای طرح کاج را یکی از طرح های موفق در شهرستان فردیس عنوان کرد ، اظهار داشت: این اداره برنامه های متعددی برای حوزه کارگری تدارک دیده است که با توجه به منویات مقام معظم رهبری در بخش اقتصاد مقاومتی مهمترین ارکان آن سرمایه نیروی انسانی است.
وی از مزایای این طرح در خصوص پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جامعه کار و تولید نام برد و گفت: این طرح برای افزایش بهره وری نیروی کار، کمک به افزایش مهارت و دانش عمومی کارگران در خصوص سو مصرف مواد، جلوگیری از ایجاد درگیری و برخوردهای مخرب با افزایش مهارت های مدیریت هیجان، جلوگیری از افزایش و کنترل حوادث ناشی از کار، تقویت روحیه همدلی ونیز جلوگیری از هدررفت منابع اجرا می شود.
وی با اشاره به ضرورت توجه به رویکرد پیشگیری از اعتیاد در محیط های کار و تولید تصریح کرد: سوء مصرف مواد مخدر در محیط های کاری هزینه های جبران ناپذیری مانند خسارات حوادث کار، افزایش حق بیمه غرامت کارگران، پایین آمدن سرعت و کیفیت کار، افزایش غیبت های ناشی از بیماری و سرقت و آسیب را در پی خواهد داشت که لزوم اجرای برنامه های آموزشی و پیشگیرانه را در فضای کار و تولید را می طلبد.
وی بیان کرد: یکی از موارد افزایش اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با معضل اعتیاد و کاهش آسیب های اجتماعی در شهرستان است که تحقق این مهم در گرو هم افزایی با حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر مجموعه های ذی ربط است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ 30 دی 96، کد مطلب: 82801926: www.irna.ir


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین